PDA

Bekijk Volledige Versie : [Europa-Park] kabelbaan van Frankrijk naar het park



Ignace
07-11-18, 20:13
Als het aan Europa-Park en de Franse overheid ligt, word er binnenkort gestart aan één van de meest ambitieuze pretparkprojecten ooit: een kabelbaan tussen Frankrijk en het pretpark. Dit project moet Frans personeel en bezoekers helpen de weg nog makkelijker te vinden naar het park, en kan ook dienen als transport naar een nieuwe reeks hotels. Meer info in ons nieuwsbericht. (http://www.pretparken.be/NL/article/2033/Europa-Park%20plant%20kabelbaan%20tussen%20Frankrijk%20en %20Duitsland)

------

Als grotere fanaat van alles wat openbaar vervoer betreft, vooral naar pretparken, ben ik héél enthousiast over het project en hoop ik dat Europa-Park het daadwerkelijk van de grond krijgt. Na jarenlang politieke onwelwillendheid voor de groei van het park is het ook mooi om te lezen dat er daadwerkelijk steun voor het project is, en dan nog wel van Macron zelf.

Phadd-F
07-11-18, 22:19
Rare keuze toch, op alle vlakken (voor zowel Frans personeel als potentiele Franse en Belgische bezoekers) zou een directe treinverbinding tussen EP en Strasbourg toch veel interessanter zijn dan een kabelbaan over de Rijn?!

Ignace
07-11-18, 22:40
Rare keuze toch, op alle vlakken (voor zowel Frans personeel als potentiele Franse en Belgische bezoekers) zou een directe treinverbinding tussen EP en Strasbourg toch veel interessanter zijn dan een kabelbaan over de Rijn?!

Interessanter: ja, maar volgens mij qua kosten ondoenbaar voor een 'familiepark'. De afstand aan te leggen treinspoor zou ongeveer even groot moeten zijn als de afstand van het park tot de grens , en een kabelbaan kost toch een heel pak minder per meter dan een treinspoor. Mocht EP proberen de dichtsbijzijnde treinlijn - die door Offenburg, het 'Europapark-station' loopt - te verlengen tot aan het park, moeten ze ook onder/over een autostrade wat de kosten ook enorm de lucht injaagt.
De kabelbaan naar Frankrijk komt nauwelijks over bestaande infrastructuur, tussen het park en de Rijn ligt bijna enkel natuur, aan de Franse kant net hetzelfde.

Simon42
08-11-18, 16:38
Ik vind het ook een vreemde keuze.

Het is wel een fancy ding - ze kijken misschien Walt Disney World af die momenteel hun eerste kabelbaan aan 't installeren zijn - maar het lijkt me weinig functioneel. Ze kunnen beter een extra toegangsweg/aanloop naar de parking aanleggen.

Het is wel een feit dat de toegangswegen naar EP allemaal ten oosten van EP liggen, en de Fransen die allen uit het westen komen dus wat omweg moeten maken. In dat opzicht kan ik het nog enigzins begrijpen. Toch vind ik dat EP als park andere prioriteiten heeft dan het aanleggen van een kabelbaan.

knessel
08-11-18, 17:41
een kabelbaan, met aan de start ervan een nieuwe Centerparcs...Dat lijkt mij toch een schot in de roos, zeker voor gezinnen die een weekje verlof combineren met één of twee bezoekdagen aan het park.

Xarbero
08-11-18, 19:23
Het is wel een fancy ding - ze kijken misschien Walt Disney World af die momenteel hun eerste kabelbaan aan 't installeren zijn - maar het lijkt me weinig functioneel. Ze kunnen beter een extra toegangsweg/aanloop naar de parking aanleggen.


Het is disney's 2e keer dat ze een skyway openen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Skyway_(Disney)

maar EP blijft precies maar leentjebuur spelen bij disney :p Ik heb er op zich geen probleem mee zolang het maar goed uitgewerkt is! :D

Pretparkfreak7
09-11-18, 09:57
zou een directe treinverbinding tussen EP en Strasbourg toch veel interessanter zijn dan een kabelbaan over de Rijn?!


Interessanter: ja, maar volgens mij qua kosten ondoenbaar voor een 'familiepark'.

What he says: een paar fundementjes met torentjes en wat verbindende staaldraad is vele malen minder werk dan spoorwegbruggen over of tunnels onder de rijn. Ik denk dat investeringen in bereikbaarheid altijd lonen: zeker voor een park dat zijn status als toppark reeds bewezen heeft.

Steventje
09-11-18, 12:27
Voor die kabelbaan zijn de investeringen inderdaad vele minder dan een nieuwe spoorlijn of openbare weg aangezien de bebouwde grond en bijhorend fundering veel goedkoper is dan die andere twee. Hopelijk gebruiken ze gondels met voldoende capaciteit en snelheid. Grote kans dat ze met doppelmayr in zee gaan. Dat is zowat de nr 1 in het bouwen van dergelijke installaties.

wimvg
09-11-18, 12:29
En inderdaad vooral: EP kan een vakantiepark bouwen, vanwaaruit men met die kabelbaan naar het park of het aquapark kunnen.
gevolg: mensen gaan inderdaad langere periodes logeren, èn er komt een toeristische attractie bij (leuk voor de kinderen en men hoeft geen extra parking te voorzien).
ik vind het een prima idee.

T-Bô
09-11-18, 16:50
Eerst zien, dan geloven.

Ik geloof namelijk dat dit niet meer dan een reclamestunt is. Fransen die naar Europa Park gaan komen via de verbindingswegen Mulhouse of Straatsburg. Vanuit beide steden is de connectie met Europa Park best goed (tenzij je GPS je voor 'god weet welke reden' door Offenburg stuurt).

Het aanleggen van een kabelbaan van slechts een paar kilometer zorgt ervoor dat de Franse 'hub' ergens ter hoogte van het kleine dorpje Dieboldsheim zou moeten komen. En om hier te geraken moet je heel wat lokale wegen nemen. Deze wegen zouden totaal overbelast raken moesten de Fransen er effectief voor kiezen om hier massaal de kabelbaan te nemen. Daarenboven zal de verplaatsing vanuit Straatsburg of Mulhouse naar Dieboldsheim plus de kabelbaan langer duren dan een verplaatsing via de reeds bestaande infrastructuur. Die kabelbaan is dus, los van het 'attractie-aspect' waardeloos. Daarenboven heb je vanuit Rihnau (Op 7 km van Europa Park) nu al een gratis ferry verbinding (vaart iedere 5 minuten) tussen Frankrijk en Duitsland die als 'feeder' dient voor Franse gasten en personeel.

Ik denk gewoon: Goed gedaan Mack... Gratis promotie in Frankrijk met een plan dat er niet eens ligt. Want de intentie hebben is niets waard tot het plan concreet is. Ik zal verbaasd zijn als we hier in de nabije toekomst effectief een kabelbaan gaan zien.

simon
12-11-18, 17:20
Zou er nog een reden achter kunnen zitten? Als ze de kabelbaan bouwen, dan kunnen ze uitbreiden buiten zowel de parkgrenzen als de landsgrenzen. Aan het Franse punt van de kabelbaan kunnen ze extra parking en hotels / vakantieparken bouwen, maar kunnen ze ook hun Franse personeel van daar de grens laten oversteken. Op dit punt kunnen ze dan ook een nieuwe maatschappij oprichten waardoor ze ook een Franse onderneming zijn en zo misschien belastingsvoordeel genieten?

Earlyspencer
12-11-18, 18:13
Belastingvoordeel? Quasi alles - van loonlast tot zelfs kaas en wijn, is goedkoper in Dui dan in Fra. Maar dat er Franse of EU-subsidies te vangen zijn, lijkt me wel mogelijk. Hoewel voor EU-subsidies moet je kunnen aantonen dat de regio economisch zwak scoort. Energylandia en Plohn zijn aardige voorbeelden, maar Oost-Frankrijk is Zuid-Polen of de voormalige DDR niet.

Ggolt
13-11-18, 03:14
Belastingvoordeel? Quasi alles - van loonlast tot zelfs kaas en wijn, is goedkoper in Dui dan in Fra. Maar dat er Franse of EU-subsidies te vangen zijn, lijkt me wel mogelijk. Hoewel voor EU-subsidies moet je kunnen aantonen dat de regio economisch zwak scoort. Energylandia en Plohn zijn aardige voorbeelden, maar Oost-Frankrijk is Zuid-Polen of de voormalige DDR niet.

Dat is wat kort door de bocht. Dat een regio met nood aan ontwikkeling vaak subsidiëring van de EU op cultureel vlak krijgt is absoluut waar en in het verleden al gebleken bij oa. Energylandia, maar langs de andere kant is ook al gebleken dat zelfs een ontwikkelde regio als Murcia subsidies kan krijgen voor de opstart van een nieuw park (Premursa...). Dat dit project steun kan krijgen van Europa lijkt me uitermate mogelijk aangezien een van de fundamenten van de hele EU nog steeds de samenwerking is tussen de lidstaten en de vrije doorgang van personen, in combinatie met een wederzijds economisch voordeel; beide partijen komen hier goed uit waarschijnlijk! Langs de andere kant moet ik wel eerlijk zijn en lijkt mij een kabelbaan eerder een beetje een ‘knullige’ optie...