PDA

Bekijk Volledige Versie : Financiën Belgische pretparken



joachim1107
03-08-17, 09:44
De jaarrekeningen van vorig jaar van de Belgische pretparken zijn gepubliceerd. Een aantal cijfers eruit met tussen haakjes verschil met vorig jaar):

Plopsaland (PDP + PIH + Plopsaqua)

Activa: 98,9 M (+5M)
Schulden: 31,9M (-4M)
Omzet: 46,5M (+4M)
Personeel: 186,4VTE + 108.6 VTE jobstudenten
Winst: 8,9M (+1.6M)
Ook gegevens over bezoekersaantal: 1,35M voor 2016 (+80000), 303697 voor PIH (+26000), 269877 voor Plopsaqua (+46000)

Plopsacoo

Activa: 9,6 M (+0,2M)
Schulden: 2,8M (-0,4M)
Omzet: 5,7M (+0,5M)
Personeel: 35,3 VTE
Winst: 737k8,9M (+300k)
Ook gegevens over bezoekersaantal: 244587 (23% minder dan 2015)

Belpark (Walibi + Aqualibi + Bellewaerde)

Activa: 140,8M (+8M)
Schulden: 15,7M (+2M)
Omzet: 52M (+3M)
Personeel: 467,2 VTE
Winst: 6,3M (+2,4M)
Ook gegevens over bezoekersaantal: 938595 in Walibi (in 2015 iets meer, nl 961000). Bellewaerde rapporteert er 5600/dag

Bobbejaanland

Activa: 201M (+1M)
Schulden: 107M (-0.2M)
Omzet: 20,2M (+0,8M)
Personeel: 101,5 VTE + 39,4 VTE jobstudenten
Winst: 2,6M (+0,5M)
Bezoekers: geen aantallen gegeven, maar wel dat het er meer waren dan in 2016, maar dat ze minder uitgeven per persoon

Boudewijn Seapark

Activa: 6,2M (+0,1M)
Schulden: 2,9M (+0.2M)
Omzet: 5,8M (=)
Winst: 672k (-70k)

Plopsaland blijft het meest winstgevende park en eigenlijk vooral omdat ze een lagere personeelskost hebben dan belpark. Ze hebben ook 400000 bezoekers meer dan Walibi, dat ondanks pulsar minder bezoekers had.
Bobbejaanland draait financieel gezien beter dan veel hier denken, maar ze moeten het inderdaad hebben van volk lokken met goedkope tickets; Of dat gaat blijven duren? Nu met meer dan 2 miljoen winst moet er toch eens iets deftig afkunnen.
Boudewijn Seapark en Plopsacoo blijven de kleintjes, ongeveer evenveel omzet en winst. Verschil is wel dat de winst van boudewijn Seapark rechtstreeks wordt uitgekeerd aan de Spaanse eigenaars. Weinig kans op nieuwe attracties dus. Bij de andere parken in buitenlandse handen wordt geen dividend uitgekeerd en blijft het geld in de belgische onderneming.

GriffonofNemesis
03-08-17, 15:56
Bedankt hiervoor! Echt interessant!
Plopsa heeft ook redelijk wat in de schulden gesnoeid precies. Serieus verschil ook met Bobbejaanland. Vraag mij af waarom die daar zo hoog zijn?

Vraag mij ook af hoeveel de winst van Walibi en Bellewaerde apart was. Bellewaerde zal qua bezoekers wel rond de 800 000 zijn gok ik, zoals altijd al wat geweest.

Simon42
03-08-17, 19:42
Interessant om te zien! Tsja, toont wel mooi aan hoe t personeel behandeld wordt ook he... Personeelskost van Plopsa zo'n pak lager, da's echt typisch hun beleid. Ik ben wel verbaasd dat Bobbejaanland positieve resultaten heeft. Allez, zo goed lijken die toch niet te draaien, maar blijkbaar vergissen we ons. Hoewel, als het door hun laat-openen-vroeg-sluiten beleid komt dat ze veel kunnen besparen, is dat op lange termijn natuurlijk niet houdbaar.

Waar kan je eigenlijk juist zo'n jaarrapporten inkijken?

Ignace
03-08-17, 19:53
Ik heb eens gehoord dat BJL onder de Schoepens (of zelfs nog na de verkoop) ongeveer zes miljoen euro winst per jaar maakte. Geen idee of het waar was, maar als het wel zo was hebben ze toch wel een serieuze terugval...

Jammer voor Walibi wel dat Pulsar blijkbaar niet voor meer bezoekers heeft gezorgd, dat verbaasd me wel.

Talocan
03-08-17, 20:48
Waar kan je eigenlijk juist zo'n jaarrapporten inkijken?

https://cri.nbb.be/bc9/web/catalog?execution=e1s1

Joran
03-08-17, 21:13
Jammer voor Walibi wel dat Pulsar blijkbaar niet voor meer bezoekers heeft gezorgd, dat verbaasd me wel.

Ze geven in het rapport ook zelf enkele mogelijke verklaringen. Heb ze eventjes (vrij losjes) vertaald:

- het weer in juni in 2016 was blijkbaar minder dan anders (heb geen idee meer eerlijk gezegd), wat resulteerde in 15.500 minder tickets verkocht in juni ten opzichte van 2015.

- Ze halen ook de terreuraanslagen aan die in november 2015 (Fr) / maart 2016 hebben plaats gevonden. Daar valt zeker ook wat voor te zeggen natuurlijk. (Ze zeggen wel dat ze het niet kunnen meten, maar dat het een veronderstelling is) // Als cijfermateriaal geven ze aan dat in de periode april - mei 41.000 tickets minder zijn verkocht (vlak na de aanslagen dus).

- Ook geven ze aan dat de vakantiedagen lastiger vielen in 2016. Zo geven ze aan dat de herfstvakantie na 31 oktober viel, waardoor het halloween-gebeuren minder succesvol zou geweest zijn.

Ze geven ook aan dat tijdens de zomerperiode zelf dat ze meer bezoekers hebben ontvangen (dankzij Pulsar en het goede weer in juli/augustus - 32.000 bezoekers meer blijkbaar)

wimvg
04-08-17, 08:24
Ik ben wel verbaasd dat Bobbejaanland positieve resultaten heeft. Allez, zo goed lijken die toch niet te draaien, maar blijkbaar vergissen we ons.

We vergissen ons inderdaad: de laatste 2, 3 jaar is het over de koppen lopen bij Bobbejaanland. Gisterenvoormiddag regende het in de voormiddag, en toch waren er overal lange wachtrijen en een volle parking.
Hun keuze om veel bezoekers te lokken met goedkope tickets lijkt dus te werken.

Xarbero
04-08-17, 08:41
Probleem is, Goeikoop bezoekers lokken al goed en wel, maar het moment dat ze geweest zijn blijven die toch ook niet terugkomen... op een gegeven moment stopt dat volgens mij... Zeker nu met alle investeringsaankondigingen van de andere parken

wimvg
04-08-17, 10:22
Kan zijn, maar in tussentijd slagen ze er toch in om een oud park zonder deftige nieuwe attractie winstgevend te houden.
Ik zou het natuurlijk ook liever anders zien, met mega investeringen en geweldige beleving, maar het is nu eenmaal zo. Hopelijk kan de winst op deze manier toch nog terugvloeien naar nieuwe attracties in de toekomst, al heb ik geen idee wat je kan doen met 2.6 miljoen.

Xarbero
04-08-17, 10:32
Kan zijn, maar in tussentijd slagen ze er toch in om een oud park zonder deftige nieuwe attractie winstgevend te houden.
Ik zou het natuurlijk ook liever anders zien, met mega investeringen en geweldige beleving, maar het is nu eenmaal zo. Hopelijk kan de winst op deze manier toch nog terugvloeien naar nieuwe attracties in de toekomst, al heb ik geen idee wat je kan doen met 2.6 miljoen.
Als je rekent dat Gold rush in slagharen +- 5 miljoen kost... na 2 jaar zoiets zetten :P

knessel
04-08-17, 10:47
je mag je ook niet blind staren op die jaarrekeningen hé. Vaak zijn er verschillende vennootschappen, zelfs op verschillende adressen waar de exploitatie onder valt. Daarnaast wordt er intern ook nog heel wat verschoven als dat fiscaal nodig zou zijn.
Voorbeeldje: op het adres van PDP: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoekadresform.html?postcod1=8660&postgemeente1=&straatgemeente1=+De+Pannelaan&huisnummer=68&filterEnkelActieve=true&_filterEnkelActieve=on&actionLU=Zoek
En dan kun je nog verder gaan zoeken hoe en waarmee deze ondernemingen verbonden zijn....

yelle8
04-08-17, 10:56
Zeer interessant om dat nog eens allemaal op een rijtje te zien, bedankt voor het opzoekwerk, Joachim!

Opvallend dat Plopsa Coo het met bijna een vierde minder bezoekers moest doen en toch een kleine winsstijging wist te realiseren! Ook verrassend dat Walibi Belgium het net met iets minder bezoekers moest doen ondanks Pulsar, ondanks hun verklaringen. En fijn om te zien dat Boudewijn Seapark ook nog een mooie winst maakt, ik heb het zopas voor de eerste keer bezocht en het was toch een aangenaam parkje!

bobby turbo
04-08-17, 14:46
Zeer interessant om dat nog eens allemaal op een rijtje te zien, bedankt voor het opzoekwerk, Joachim!

Opvallend dat Plopsa Coo het met bijna een vierde minder bezoekers moest doen en toch een kleine winsstijging wist te realiseren! Ook verrassend dat Walibi Belgium het net met iets minder bezoekers moest doen ondanks Pulsar, ondanks hun verklaringen. En fijn om te zien dat Boudewijn Seapark ook nog een mooie winst maakt, ik heb het zopas voor de eerste keer bezocht en het was toch een aangenaam parkje!

Zo gek is de winststijging van Coo niet, vroeger mocht je gratis binnen zonder attracties te doen, de bezoekers die nu in het park komen zijn allemaal betalende...

Dinosaurus
05-08-17, 09:40
We vergissen ons inderdaad: de laatste 2, 3 jaar is het over de koppen lopen bij Bobbejaanland. Gisterenvoormiddag regende het in de voormiddag, en toch waren er overal lange wachtrijen en een volle parking.
Hun keuze om veel bezoekers te lokken met goedkope tickets lijkt dus te werken.
Is dat ook niet omdat mensen soms meerdere bezoeken per jaar doen tegenwoordig en het dus niet meer zozeer een of-of verhaal is? Dat mensen dus naar zowel BJL als de Efteling trekken? Ik weet niet, het is maar een gok. Al zullen de kortingsbonnen zeker een rol spelen, dat park smijt er echt mee.

Ik herinner me nog van het topic van vorig jaar dat BJL toen een vrij lage winstmarge had. Ik weet dat mensen in dat topic zeiden dat men de winst zo laag mogelijk probeert te houden omwille van belastingen en dat het park in de plaats leent bij PR, of toch iets in die trant (wat ook de hoge schuldgraad zou verklaren). Klopt dat dan niet? Want als ik het zo zie, geniet BJL toch behoorlijk wat financiële onafhankelijkheid (i.t.t. Boudewijnpark).

joachim1107
08-08-17, 15:06
Bobbejaanland heeft allesinds voor 100 miljoen € een belang in Mirabilandia zitten in hun boekhouding. Hun schulden liggen dan weer bij PR. Mooi zinnetje ook in hun jaarverslag: "De zaakvoerder is de mening toegedaan dat door een voortzetting en verder verfijning van de gebruikte strategieën het bedrijf ook het komende jaar het hoofd zal kunnen bieden aan de uitdagingen die daarmee gepaard gaan"