PDA

Bekijk Volledige Versie : [TR] Bakken 08/04/2018



wimvg
26-04-18, 17:35
Op het oude forum stonden er al wat meer tripreports, maar van de Deense parken vond ik niets terug.
Aangezien we in de voorbije paasvakantie een trip naar Denemarken gepland hadden, heb ik maar besloten om mijn persoonlijke meningen even neer te pennen, voor degenen die later dit jaar nog een tripje naar het noorden hebben gepland!
Momenteel lukt het niet om foto's op te laden, ik probeer het later nog.

Onze reis bestond niet enkel uit pretparkbezoekjes: ook een bezoek aan bv Kopenhagen, de kliffen, Odense, Roskilde, ... stonden op het programma. Daarnaast dus een bezoek aan Bakken, Tivoli en Legoland! Oorspronkelijk stond ook Bonbonland op het programma, maar dat blijkt deze periode van het jaar nog niet eens open te zijn. Het lijkt trouwens alsof de Denen allemaal nog in winterslaap waren, want ook de openingstijden van Bakken en Legoland bleken een probleem te zijn.

De verwachtingen voor Bakken, het oudste pretpark van Europa (gesticht ergens in de 16de Eeuw om het volk ‘brood en spelen’ te bezorgen – er is nog weinig veranderd), lagen niet heel hooggespannen bij ons gezin (mezelf, echtgenote en drie tienerdochters) op deze zondagmiddag. Na een bezoekje aan de stad Roskilde reden we verder richting de noordkant van Kopenhagen. Het park opende pas om 12u (en was dan wel open tot 22u ’s avonds).

Dankzij de eerste mooie lentedag in Denemarken stond er al een goed gevulde parking toen we er aan kwamen. We hadden op voorhand al ticktes besteld (Turpas, een all-in ticket dat je online kan bestellen met korting. Hiervoor betaal je ongeveer 30 Euro inkom, terwijl de meeste attracties ongeveer 4.5 Euro per rit kosten). In ruil kregen we een armbandje, dat op elke attractie werd ingescand. Er is een limiet van 10 keer dezelfde attractie doen, al waren we niet van plan om dat te halen.

Bakken zelf is eigenlijk een gewoon park, waar je gratis binnen kan. Er liepen dus ook veel gezinnen en gepensioneerden rond, die rustig een wandeling kwamen maken, of iets drinken. Vergelijk het voor de rest met een wat uit de kluiten gewassen kermis, met leuke muziek, veel eet- en drankkraampjes, kermisattracties en enkele grotere attracties.
We begonnen relatief rustig, met de waterroetsjbaan (heerlijk woord!), en de mijntrein, die langer bleek te rijden dan op het eerste zicht gevreesd. Nadien zouden we nog een bis doen, waarbij er een gillend jongetje van een jaar of acht op de bank achter mij doodsangsten leek uit te staan in wat volgens mij zijn eerste achtbaanrit ooit was. Het kan maar een foutief idee zijn, maar het leek me dat de gemiddelde Deen niet zo veel ervaring heeft met de spectaculairdere banen?
Verder waren er ook nog heel leuke kangoeroes, die een pak minder saai waren dan ze er op het eerste zicht uitzagen.
Nadien deden we de houten achtbaan (ook heel inventief ‘roetsjbaan’ genoemd). In tegenstelling tot de houten toppers genre Wodan, Troy, JEDD, ging deze eerder in volle vaart naar beneden, om dan af te remmen, een langzame bocht te nemen om dan terug snelheid te maken om de volgende helling op te raken. Hoewel dus niet heel intens, vonden we het toch een aangename baan, met een paar volledig foute versieringen (of wat dacht je van een tunnel waar je door de open benen van een naakte dame moet rijden, helaas geen foto beschikbaar).

Langs o.a. de Double Shot, wilde muis, het spookhuis, en de octopus kwamen we aan een volgend achtbaanje: ‘Racing’, waarbij je met z’n tweeën achter elkaar in een race wagentje moest gaan zitten, om via een lawaaierige metalen baan naar beneden te glijden. Op het einde van de rit zorgde een jobstudent alias remmer er voor dat je op tijd tot stilstand kwam.
Vervolgens kwamen we bij Tornado, de spinning coaster van het park. De wachtrij was hiervoor al heel de dag zo goed als leeg, en we zouden snel weten waarom: de operator kon nog net zeggen: ‘hoofd naar achter houden’, en we zoefden al weg. Wat volgde was zonder twijfel de meest intense spinning coaster die we ooit gedaan hadden. Voor dochters en echtgenote te intens, blijkbaar, want ze stapten allemaal met een behoorlijk beduusd en pijnlijk gezicht uit. ‘Deze nooit meer’, was de algemene tendens. Jammer, want met iets minder kracht en hevigheid zou dit een heel leuke baan zijn.
Nadien was het tijd voor een terrasje in de zon, een ijsje, een bisronde, en nogmaals een hapje en een drankje. Het was nog niet donker, dus de ongetwijfeld sfeervolle verlichting hebben we niet gezien. Conclusie was wel dat we een heel aangename namiddag hadden gehad: het park heeft een heel relaxte, rustige sfeer met oud en jong die rustig kuierend af en toe een attractie meepikken. De attracties zijn niet de grote toppers, maar heeft wel een aantal charmante klassiekers.
Ongetwijfeld een aanrader als je eens in de buurt bent. Probeer dan ook een zonnige zondag, of een zomeravond uit te kiezen om ten volle van de sfeer te genieten!

Ignace
26-04-18, 22:08
Bedankt voor je impressie van het park. Tornado klinkt als een bijzondere baan als ik op je beschrijving mag afgaan! Hoe oud zijn je kinderen als ik vragen mag?

Earlyspencer
27-04-18, 06:11
Thx, maar wel beter zoeken: op het 'oude forum' (bedoel je de site voor de crash?) had ik Deense foto-TR's gepost van Tivoli, Bonbon Land en Djurs. Die heb ik trouwens nadien heropgevist.

Sommige zijn sinds kort helaas zonder foto, een euvel waar ook neerslagjes van andere trip-reporters last van kunnen hebben. Dat ligt aan de gebruikte foto-website. Om een foto te plakken in een forum-post, moet je die eerst op zo'n fotosite uploaden en dan de link plakken in je post. Die foto-sites bewaren je foto's niet voor eeuwig. Zelf gebruik ik nu de site van imgur. Geen idee hoe lang de foto's daar bewaard blijven. Ik ben vragende partij voor een minder complexe en een meer langdurige oplossing.

wimvg
27-04-18, 08:36
sorry, niet goed genoeg gezocht dus.

de kinderen zijn 10, 12 en 13.

simon
27-04-18, 16:44
Of je kan je foto's uploaden op facebook en dan hier URL'en... Dan blijven ze denk ik wel lange tijd staan :)

Bedankt voor je TR! En toeval van je TR's, want we plannen ook een Deense trip in september te doen, met haltes in Kopenhagen, Aarhus en Billund.

Heb je alles met de wagen gedaan?

Ignace
27-04-18, 17:02
Of je kan je foto's uploaden op facebook en dan hier URL'en... Dan blijven ze denk ik wel lange tijd staan :)


Via Facebook blijven de foto's net erg kort staan, naar mijn gevoel een halfjaar of minder :).

wimvg
27-04-18, 20:38
Ja hoor, alles gaat prima met de wagen, al hebben wij ons beperkt tot regio Kopenhagen (zo'n 800 km vanuit omgeving Turnhout), en na enkele dagen richting Billund (uurtje of drie met de wagen vanuit Kopenhagen). Vanuit Billund richting thuis was dan weer een uur of acht.

wimvg
27-04-18, 20:43
https://imgur.com/a/vMcPuVL

Azmidiske
28-04-18, 14:47
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een onride van Rutschebanen gezocht heb omdat ik die blote madam wilde zien :p
Maar dat verkeersbord vind ik toch ook wel grappig.

d1D7gEP6PrM

Putoor
01-05-18, 11:45
Bedankt voor je TR! Ik heb ze alle drie met veel plezier gelezen, zelfs zonder foto's zeker de moeite waard.

Ik vond dat die remmen op Rutschebanen de rit echt volledig verpestten. Ik heb de baan nooit gedaan toen er nog een brakeman op stond, maar ik vermoed dat de rit toen toch wel een pak leuker moet geweest zijn. In ieder geval wint de Rutschebanen van Tivoli het bij mij ruim op die van Bakken.

Die kangoeroe-molen (voor de geïnteresseerden, zie hier in de parkgids (http://pretparken.be/NL/Attractie/5928/K%C3%A6nguru)), vonden wij ook één van de verborgen toppers van het park. Heel leuk model van Zamperla, waarvan er van mij gerust een pak meer mogen komen in de buurt, in plaats van altijd maar die kikkertjes of varianten erop.

In je TR van Tivoli las ik ook dat je de sfeer daar minder goed vond dan in Bakken. Ik had eigenlijk een omgekeerde ervaring. Het kan er mee te maken hebben dat wij Tivoli ook 's avonds hebben gezien en onze ogen hebben uitgekeken door de prachtige verlichting daar, maar in vergelijking vond ik Bakken echt een permanente kermis met een weinig uitnodigende sfeer. Feit is wel dat we in Tivoli ons de volle 13 uur hebben kunnen vermaken, terwijl we het in Bakken na een uurtje of drie al gezien hadden.

simon
03-05-18, 16:50
Via Facebook blijven de foto's net erg kort staan, naar mijn gevoel een halfjaar of minder :).

Oei, echt? Nog niets van gemerkt in elk geval :/


Ja hoor, alles gaat prima met de wagen, al hebben wij ons beperkt tot regio Kopenhagen (zo'n 800 km vanuit omgeving Turnhout), en na enkele dagen richting Billund (uurtje of drie met de wagen vanuit Kopenhagen). Vanuit Billund richting thuis was dan weer een uur of acht.

Ok, thanks. We zullen binnenkort ook eens gaan plannen. Hier wel vertrek vanuit West-Vlaanderen :p