Weergeven resultaten 1 tot 16 van 16

Onderwerp: Werken in een pretpark

Sanoj91 Guest

Standaard Werken in een pretpark

Naar aanleiding van dit topic, vroeg ik me af of er eigenlijk veel leden in een pretpark werken. En hoe het moet zijn om in een bepaald pretpark te werken. Ik kan me voorstellen dat heel wat zaken (denk maar aan loonbriefjes) in de meeste pretparken niet erg veel verschillen. Maar misschien verschillen andere zaken dan weer enorm.

Werk jij momenteel in een pretpark? Wat is je functies (of welke heb je er al gedaan)? Hoe was je opleiding? Is je loonbriefje ok? Krijg je extra voordelen als teammember? Is er een streng reglement? ...

2. Standaard

Interessant topic eigenlijk! Alleen is 'loon' wel een gevoelig onderwerp, dus ik weet niet of veel mensen daar op gaan willen antwoorden (en begrijpelijk).
    Hotelovernachting Hassloch: €40. Inkom Holiday Park: €23. De first drop van Expedition GeForce backseat: onbetaalbaar!

3. Standaard

Ik ben daar best open over hoor, het staat beschreven in het paritair comité dat we hebben en het wordt openbaar gemaakt, dus wat is het probleem?

* Ik werk in Plopsaland als kassa/attractie/all round medewerker. Laat ons zeggen dat ik wel alles eens doe wat operations betreft, van het opkuisen van het kassaplein voor parkopening tot tickets verkopen tot ticketcontrole, hele grote tot hele kleine attracties bedienen, rondtoeren met mega mindy mobiel en dobus zijn cabrio, ... Een heel afwisselende job dus.

* Mijn opleiding was best ok. We kregen een introductiedag en per attractie/functie krijgen we, naar gelang de functie, een uitgebreide of minder uitgebreide opleiding. Al vind ik dat op dit aspect Plopsa iets tekort schiet. Technisch kennen we de attracties wel, we weten ook wat te doen in geval van nood, maar een opleiding klantvriendelijkheid bv krijgen we niet... Dat lijkt me wel essentieel bij een pretpark... Ook hoe te reageren op moeilijke/agressieve/teleurgestelde klanten is er geen opleiding voor, dat moeten we dus uit ons duimpje zuigen...

* Loonbriefje dan. Ik verdien 8.42 euro per uur. Momenteel heb ik mijn afrekening voor 17 dagen gehad, en de teller staat op 1557 euro en een paar eurocent. Wie goed kan rekenen merkt dus dat ik heel wat uren klop. Niet iedereen is bij ons verplicht zo'n groot aantal uren te kloppen. Je kan best vroeger op de dag ophouden met werken indien je dit wenst, ... Maar dat zal je natuurlijk voelen op het einde van de maand... Ikzelf begin om 9u 's ochtends en eindig wanneer het grootste deel van de bezoekers zich richting uitgang begeeft... Soms blijf ik ook na parkopening nog aanwezig om avondkassa te doen (abonnementen/parkeertickets/terugkomkaarten verkopen) of om op de parking aanwezig te zijn. Per dag hebben wij recht op 2 keer 45 minuten pauze. Dit is wel inclusief de verplaatsing naar je werkpost. Wanneer je bijvoorbeeld De Vaat bedient zit je verplaatsing naar de teamkantine (vooraan het park) dus inbegrepen in die 45 minuten. In praktijk komt dat dus neer op een 30tal minuten aanwezigheid in de kantine, wat het wettelijke minimum is als ik me niet vergis.

* Voordelen krijgen we wel, bij avondopeningen is er gratis maaltijd voorzien, we krijgen ook een teamkaart waarmee we alle Plopsa-parken kunnen bezoeken, er is natuurlijk een personeelsparking voorzien, ... Toch redelijk wat extra-legale voordelen dus (al mogen dat er best een pak meer zijn, en dat waren er ook in mijn beginjaren veel meer, jammergenoeg moeten de goeden altijd boeten voor de profiteurs en zijn er dus heel wat afgeschaft).

* Natuurlijk is er een streng regelment. Wanneer de bazen merken dat je bijvoorbeeld bepaalde regelmenten overtreedt (= gsmen aan werkpost, kinderen oplaten die te klein zijn, parkregelment overtreden van bezoekers en jij reageert niet, ...) dan zul je het op het einde van je werkdag zeker te horen krijgen, en dan maak je beter geen fouten meer...
    Mij lijkt een streng regelment ook nodig EN rechtvaardig in een pretpark. Er zitten op sommige dagen meer dan 15 000 mensen bijeen. Wanneer er op jouw werkpost iets foutloopt dan ben jij daar ook verantwoordelijk voor. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat er een streng regelment is dat moet nagevolgd worden. Neem nu aan dat iemand aan het smsen is aan zijn attractie, en er loopt iets fout. Die persoon reageert misschien 5 seconden te laat, en dat kan een groot verschil maken in ernst van het ongeval... Strenge regels zijn dus, zeker in deze sector, heel erg nodig...

Waarom werk ik in Plopsaland? Ten eerste omdat ik zot ben van pretparken, en Plopsaland is het dichtste en best bereikbare pretpark.. Dat was mijn eerste motivatie toen ik er ging werken. Al snel kwam daar een grote(re) motivatie bij: de collega's. Wij hebben een heel toffe groep van collega's. Zowel de clan van vaste medewerkers als de groep elk jaar terugkerende jobstudenten komen heel goed overeen en er wordt heel wat afgelachen. Ik heb er ondertussen al heel wat vrienden en vriendinnen aan overgehouden die ik ook heel vaak zie buiten het werk, en dat werd dus een grote drijfveer... En hoe beter de sfeer tussen de collega's, hoe beter het werk hé, dat straalt af op de bezoekers als je er als een "team" staat...
    * Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal*

Sanoj91 Guest

Standaard

Zelf werk ik intussen mijn vierde seizoen in Walibi Belgium als student.

Solicitatieprocedure (voor studenten):

Eind 2006 solliciteerde ik via internet voor een job in het park voor seizoen 2007. Enkele weken later werd mijn CV positief geëvalueerd en mocht ik naar een ontmoetingsmoment komen. In dat eerste ontmoetingsmoment worden alle departementen van het park voorgesteld, wordt er wat info gegeven over het park,... En nadien mocht ik op gesprek bij iemand van de personeelsdienst van het park. Een leuk gesprekje waarin je jezelf promoot (solicitatie voor iets hé); twee weken later krijg je te horen of je al dan niet in het profiel past. Ik paste in het plaatje en mocht nog een keer gaan soliciteren bij het departement dat ik had gekozen.

Opleidingen (voor studenten):

Algemene opleiding die iedereen in het park krijgt, seizoensmedewerkers én studenten (behalve interimmedewerkers die midden in het seizoen starten).
    Smile Academy: een presentatie in een van de "training rooms" waarin de volledige 35 jarige geschiedenis van het park wordt voorgesteld. Waarin wordt verteld waar Walibi precies voor staat. En verder worden de normen en waarden, regeltjes,... op een rijtje gezet. Tatoeages afdekken, geen oorringen voor mannen, baard verzorgen,... Een algemene formation dus.

Verder krijg je een Smile Book mee naar huis. Dat is een boekje met al je rechten én verplichtingen op een rijtje. Maar ook staan er in het boekje weetjes, de namen van de characters, een woordenboekje FR-NL met basiszinnetjes,...

Opleiding Front Gate-medewerker (gastenservice, onthaal, kassa's,...)

Opnieuw wordt er veelvuldig verwezen naar het Smile Book.
    Mijn eerste dag Smile Academy Front Gate bestond uit een spelletje details zoeken in Walibi. Je ging in teams opzoek in het park van waar de detailfoto's kwamen. Als extra opdracht moest je de minimumlengtes noteren en alle toiletten binnen gaan.
    Verder werd er ook uitgelegd hoe je problemen met klanten oplost. Genre: eerst goed het probleem herhalen, vragen of het correct is,... En dan door dialoogspelletjes inoefenen.
    Naast je Smile Book krijg je ook nog een kolos van een procedureboekje mee (30 pagina's) met wat van je verwacht wordt, nuttige informatie om te weten aan de ingang,... (wordt ook overlopen).
    En daarbovenop krijg je nog het volledige arbeidsreglement mee.
    Elke morgen is er ook een infomoment waarin de belangrijkste zaken van de dag worden overlopen.

Elk seizoen is er een Welcome Back moment waar terug informatie wordt gegeven. Ook moet je elk seizoen terug naar de Smile Academy en krijg je nieuw Smile Book.

Wat ik heb gedaan aan de Front Gate: ticketcontrole, infobalie, abonnementen, theater.

Opleiding attractiemedewerker

In Walibi moet je 18 jaar zijn om als attractiemedewerker te mogen functioneren. Tweede man zijn op 16 jaar kan dus niet.
    Voordat je aan een attractie mag werken moet krijg je een uitgebreide 'formation' waarin alles, maar écht alles (ook het meest absurde) wordt uitgelegd specifiek voor die attractie. Wat moet er gebeuren voor en na opening, hoe moet ik brand blussen in attractie, wat moet ik doen in geval van... Nadien leg je een soort examen af waarin echt àlles aan bod komt (zelfs de bouwer van de attractie moet je weten).
    Verder wordt ook in dit departement aandacht besteed aan het Smile Book.
    Elke morgen is er ook een infomoment waarin de belangrijkste zaken van de dag worden overlopen.

Elk seizoen is er een Welcome Back moment waar terug informatie wordt gegeven. Ook moet je elk seizoen terug naar de Smile Academy en krijg je nieuw Smile Book.

Wat ik heb gedaan aan de attracties: teveel om op te noemen. ^^

Extra's (voor studenten):

- Veel leuke feestjes/drinks
    - Gratis parkbezoek
    - Gratis naar heel wat andere pretparken
    - Korting op pretparksouvenirs van Walibi
    - Groepsuitjes naar andere parken
    - Teambuilding (voetbaltoernooi tegen verschillende departementen,...)

Nadelen:
    - Lange, variabele dagen.
    - Vermoeiend.
    - Je moet steeds gemotiveerd blijven.
    - Het loon is niet hetzelfde als in de supermarkt om de hoek.

Waarom Walibi? Dé leukste vakantiejob die ik me kon inbeelden

5. Standaard

Citaat Origineel gepost door Sanoj91 Bekijk post

- Veel leuke feestjes/drinks
    - Gratis parkbezoek
    - Gratis naar heel wat andere pretparken
    - Korting op pretparksouvenirs van Walibi
    - Groepsuitjes naar andere parken
    - Teambuilding (voetbaltoernooi tegen verschillende departementen,...)

Nadelen:
    - Lange, variabele dagen.
    - Vermoeiend.
    - Je moet steeds gemotiveerd blijven.
    - Het loon is niet hetzelfde als in de supermarkt om de hoek.

Waarom Walibi? Dé leukste vakantiejob die ik me kon inbeelden
    Voor Bobbejaanland als student.
    Loon: kijk naar de tabellen van de minimumlonen voor jouw leeftijd.

- jaarlijks 2 "feestjes"
    - 10% korting op de souvenirs (ze zijn wel extra duur)

Nadelen:
    - uiteraard geen gratis parkbezoek
    - geen gratis toegang tot andere parken, je bent maar een student
    - "teambuilding" staat niet in de woordenboek van Bobbejaanland
    - Lange, variabele dagen
    - Vermoeiend, je krijgt maar 30 minuten pauze
    - Je moet steeds gemotiveerd blijven, maar zonder teambuilding, motiverende berichten over hoe goed je je werk doet, etc. lukt dit niet altijd
    - Het loon is net hetzelfde als je een dag gaat bedelen in de Nieuwstraat in Brussel

Standaard

Ik werk net als CursorX als student in Plopsaland De Panne. Voornaamste motivatie was gewoon omdat ik net als iedereen hier een pretparkfanaat ben dan is werken in een pretpark toch erg interessant. Bovendien had ik vriend die dat ook gedaan heeft daar. Plopsaland is het enige park dat makkelijk bereikbaar is vanuit Gent, dus dat was een logische keuze.

Ik zit in de afdeling operations, heb tot nu toe alleen nog maar aan attracties gestaan. Dat is ook wat ik het liefst doe (de ene attractie al liever dan de andere ). Er is inderdaad een infodag waar je uitgelegd wordt hoe het is om in Plopsa te werken en wat er van jou verwacht wordt. En de opleiding van de attractie krijg je 's morgens de dag zelf dat je aan die attractie staat.

Opleiding voor klantvriendelijkheid krijg je inderdaad niet bij Plopsa, maar dat vind ik nu ook niet nodig. Ik vind het maar logisch dat je klantvriendelijk bent en de bezoekers niet gaat afsnauwen. Een opleiding EHBO zou er zeker wel moeten bijkomen vind ik. Je weet nooit wat er aan je attractie gebeurt...

Puur voor het geld hoef je het niet te doen, ze betalen het absolute wettelijke minimumloon. Dus als je echt goed wilt verdienen, ga je beter naar de Volvo ofzo. Al is "veel verdienen" ook weer relatief. Vorig jaar heb ik in juli zo'n 1.450 euro verdiend. Voor een student vind ik dat wel genoeg. Bovendien is het heel plezant werk (wat ikzelf belangrijker vind dan het loon) en zijn de collega's in Plopsaland De Panne héél erg wijs, wat de werksfeer alleen maar beter maakt.
    Phadd-F's coaster counter: 254 coasters in 48 parken

Standaard

Citaat Origineel gepost door lemmyke Bekijk post

- jaarlijks 2 "feestjes"

Nadelen:
    - Lange, variabele dagen
    - Je moet steeds gemotiveerd blijven, maar zonder teambuilding, motiverende berichten over hoe goed je je werk doet, etc. lukt dit niet altijd
    - Het loon is net hetzelfde als je een dag gaat bedelen in de Nieuwstraat in Brussel
    Is het daar werkelijk zo triest? Wie wil er daar dan nog gaan werken? Bobbejaanland is blijkbaar het enige park zonder deftige voordelen voor studenten, aangezien studenten van andere parken wel toegang krijgen tot het eigen park of andere parken. Zelfs geen korting op eten en drank? Een schande! Ik hoorde al vaker dat men daar studenten maar een aanhangsel noemt, maar het is daar blijkbaar echt zo erg.

Wat houden die feestjes dan in, Lemmyke?

Standaard

- jaarlijks 2 "feestjes"

Nadelen:
    - Lange, variabele dagen
    Je vergeet de 50% korting op eten en drinken nog te vermelden!

Heb jij een feestje gekregen? Ik mocht daar nog niet eens naar toe...

Standaard

Ik werk ondertussen m'n 5de seizoen in Plopsaland De Panne als jobstudent. Een collega van CursorX dus ;-)

Zelf ben ik lid van de merchandising-groep.

Aan het begin van je werkperiode krijg je een onthaalbrochure waarin studio 100 wordt voorgesteld, de evolutie van de pretparken, de regels, de voordelen, de telefoonnummers, de manier waarop je moet inbellen, de kledij en ga zo maar door.

Bij ons krijg je opleiding afhankelijk van wat je die dag moet doen. Je hebt een ''opleidingspaspoort'' dat ingevuld wordt & dus eenmaal je de opleiding gekregen hebt wordt er verondersteld dat je het kan. Per werkpost krijg je dus 1 opleiding.

Zelf stond ik vroeger in het eendjes/schietkraam. Dit jaar stond ik in de fotostanden bij de attracties. Ook aanvullen in de winkel, controle aan de uitgang van de winkel, ballonnen blazen & glittersticks verkopen in het groot theater stonden op mijn planning. Geen moeilijke job dus, maar wel een job waarbij je in contact komt met heel wat geld.

De collega's zijn super & er heerst een enorm aangename sfeer op en buiten de werkvloer onder de jobstudenten & vaste medewerkers. Dat is een van de grootste drijfveren waarom ik jaarlijks terugkeer. Absoluut niet omwille van het geld, dan moet je echt wel iets anders doen als job, maar gewoon omwille van de sfeer, de collega's en de toffe momenten die je naast je werk meemaakt.

De verantwoordelijken zijn enorm aangenaam om voor te werken en helpen ook zelf mee op drukke momenten (zoals bvb een K3-dag).

Ons beginuur varieert naargelang je werkpost (kassa waar je bolderkarren kan huren start om 9 uur). Fotostanden om 10u30. Vervangingen in het park om 12u30 ... Het varieert dus van dag tot dag. Het einduur is meestal goed voorspelbaar. Dat is zo'n anderhalf uur na parksluiting. De winkel vooraan blijft nog heel wat langer open om alle bezoekers de kans te geven om hun aankopen te doen. Eerst wordt de Plopsalandwinkel helemaal proper gelegd & daarna wordt er nog geveegd in de winkel. En dan zit voor ons de dag er ook op en kunnen we naar huis.

Voordelen:
    - toffe sfeer onder collega's
    - braadworst voor €1 als medewerker
    - gratis toegang tot alle Plopsa-parken
    - dagen waarop je wil werken zijn zelf te bepalen (althans bij ons) & schuiven met uren is ook geen probleem (als je bvb een feestje absoluut niet wil missen)
    - afwisselend uurrooster & afwisselend werk
    - vervoerskosten terugbetaald
    - altijd op tijd betaald
    - premie van 75€ als je de volle 23 dagen in Plopsaland werkt
    - vaste contracten voor de jobstudenten die vaak terugkomen (met als voordeel dat je niet kan afgebeld worden bij slecht weer)
    Nadelen:
    - lang rechtstaan (al is dat op andere jobs ook het geval)
    - niet echt een hoog loon (al kies je daar zelf voor als je in pretpark gaat werken)
    - vaak laat thuis 's avonds
    - uitzendkantoor flipt soms nogal eens. Zo worden planningen niet altijd correct doorgegeven, wat voor heel wat frustratie zorgt onder de vele studenten.

De nadelen wegen volgens mij absoluut niet op tegen de voordelen. Ik ben student, moet absoluut nog niet werken voor het grote geld nu, dat kan later absoluut ook nog. Nu werk ik vooral voor het plezier en om ''iets te doen te hebben'' naast herexamens in die 3 maanden durende vakantie. Ik kan het eigenlijk iedereen aanraden om in een pretpark te werken... het is absoluut zeer fijn!
    Laatst aangepast door Thijske : 21-08-2010 om 08:53

Standaard

Citaat Origineel gepost door gel Bekijk post
    Je vergeet de 50% korting op eten en drinken nog te vermelden!

Heb jij een feestje gekregen? Ik mocht daar nog niet eens naar toe...
    Zonder personeelskaart krijg je die korting ook niet, Jelle.

11. Standaard

Citaat Origineel gepost door OscarVP Bekijk post
    Bobbejaanland is blijkbaar het enige park zonder deftige voordelen voor studenten, aangezien studenten van andere parken wel toegang krijgen tot het eigen park of andere parken.
    Excuseer, mogen studenten uit Walibi, Plospa, etc. wel gratis naar andere pretparken? Vorig jaar hing er in BJL een memo uit dat de groep "Belgoparcs" een gezamenlijke beslissing had genomen om studenten niet langer toegang te geven tot andere parken...

Citaat Origineel gepost door OscarVP Bekijk post

Wat houden die feestjes dan in, Lemmyke?
    Gratis friet (inderdaad de enige echte Bobbejaanlandfrieten) en drank voor het hele personeel. Ging ergens in juli door...
    En op het einde van het seizoen komt de enige echte Rudy een toespraak geven over hoe goed het jaar wel niet is geweest en dat het personeel het weer goed heeft volgehouden .
    Hier worden de overschotten van de schnitzels uit de galerij geserveerd.

12. Standaard

Ik ben in elk geval blij dat ik twee jaar geleden niet vast aan de slag mocht bij Bobbejaanland*. Ik heb nu een job waar ik graag ga werken, waar ik ontzettend veel variatie heb, waar - laat ik eerlijk zijn - niet zwaar moet werken, waar ik nog tijd heb voor in de weekends goede pretparken te bezoeken (en niet in dagelijks in een slecht pretpark moet zijn) en waar ik wellicht meer verdien dan dat ik ooit bij Bobbejaanland zou verdient hebben. Voor mij was dit de beste beslissing dat Bobbejaanland gedaan heeft in de afgelopen 5 jaar

* Bij mijn sollicitatie zei ik - eerlijk als ik ben - dat ik regelmatig pretparken bezoek en dat ik ook actief ben op de fora. Vervolgens vroeg men naar mijn nickname (fun4life), en daarop zullen ze wellicht wel gegoogled hebben. Ik ben nooit negatief over Bobbejaanland (-dat zal dus niet de reden zijn waarom ik daar niet ben aangenomen), maar ik had toen natuurlijk wel al een Fansite over...
    PlopsaFansite / Volg het nieuws uit de wereld van Plopsa via Facebook of Twitter

Standaard

Citaat Origineel gepost door Amedee Bekijk post
    Zonder personeelskaart krijg je die korting ook niet, Jelle.
    Hoe, ik kreeg die toch met mijn tikkaart? Of is dat ook veranderd?

14. Standaard

Excuseer, mogen studenten uit Walibi, Plospa, etc. wel gratis naar andere pretparken? Vorig jaar hing er in BJL een memo uit dat de groep "Belgoparcs" een gezamenlijke beslissing had genomen om studenten niet langer toegang te geven tot andere parken...
    Klopt. Het is echter wel zo dat niet alle parken de regel even streng opvolgen. Niet iedereen aan elke kassa is even wakker/even goed opgeleid om zo'n soort zaken te weten. In het ene park lukt het wel, in het andere niet, in sommige parken lukt het aan de ene kassa niet, ga je 2 kassa's verder en krijg je wel je ticketje, tjah... Proberen hé ;-)
    * Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal*

15. Standaard

Citaat Origineel gepost door gel Bekijk post
    Hoe, ik kreeg die toch met mijn tikkaart? Of is dat ook veranderd?
    Ja in BJL is het zo dat niet iedereen weet wat mag en niet mag voor de studenten.
    De dag dat je aan het werken bent en je in je werk kledij aan een horeca punt staat krijg je altijd gewoon de personeels korting.

Maar als je dan als gewoon bezoeker in het park bent en je laat je naambadge of tik kaart zien, dan krijg je meestal ook personeels korting.
    Of je moet iemand aan de kassa hebben staan die voor een keer wel op de hoogte is van de regeltjes daar en dan krijg je weer geen korting.

Ik heb zelf ook in BJL gewerkt.
    Ik heb daar drie jaar en half met veel plezier gewerkt.
    Ik kreeg de eerste drie jaar ook een personeels pas waarmee ik dan naar andere parken kon gaan en dergelijke.
    Ook kon ik toen genieten van kleine kortingen in de BJL souvenirs shops.
    Het loon is daar zeer tegenvallen ik ben daar begonnen op mijn 15jaar voor 5.40 euro per uur als ik me niet vergis. en nu op mij 17 had ik nog maar 6.40 per uur.
    Back In Town

Standaard

Citaat Origineel gepost door pretparkboy Bekijk post
    Ja in BJL is het zo dat niet iedereen weet wat mag en niet mag voor de studenten.
    De dag dat je aan het werken bent en je in je werk kledij aan een horeca punt staat krijg je altijd gewoon de personeels korting.

Maar als je dan als gewoon bezoeker in het park bent en je laat je naambadge of tik kaart zien, dan krijg je meestal ook personeels korting.
    Of je moet iemand aan de kassa hebben staan die voor een keer wel op de hoogte is van de regeltjes daar en dan krijg je weer geen korting.

Ik heb zelf ook in BJL gewerkt.
    Ik heb daar drie jaar en half met veel plezier gewerkt.
    Ik kreeg de eerste drie jaar ook een personeels pas waarmee ik dan naar andere parken kon gaan en dergelijke.
    Ook kon ik toen genieten van kleine kortingen in de BJL souvenirs shops.
    Het loon is daar zeer tegenvallen ik ben daar begonnen op mijn 15jaar voor 5.40 euro per uur als ik me niet vergis. en nu op mij 17 had ik nog maar 6.40 per uur.
    Mmmm... Ze moeten in Bobbejaanland toch een dringend denken aan een soort van verplichte opleiding. Ik heb zo'n gevoel dat er niemand eigenlijk de echte regels kent!

Bookmarks

Posting Regels