Pagina 2 van 11 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 21 tot 40 van 206

Onderwerp: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

1. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Effectief de opbouw van Vertigo (of misschien de afbraak). Ik herinner mij zo een foto waar een camion naast een van de pas gegoten funderingsblokken stond. Wat was ik toen onder de indruk van de grootte van die fundering!

2. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Het is inderdaad het begin van de opbouw van Vertigo.

Ik herinner mij nog de eerste geruchten over die attractie. Toen gingen die geruchten nog over een kabelbaan boven Walibi Belgium, zoals in Plopsa Coo. Die geruchten gingen al snel verder over een nieuwe achtbaan in Walibi Belgium, tot groot jolijt op verschillende fora. Toen de eerste statistieken van de toen nog onbekende Mountain Glider verschenen was iedereen dolenthousiast. Met een hoogte van 55 meter was dat hoger dan huidig recordhouder Goliath. En daarboven stond te lezen dat de Mountain Glider snelheden tot 100 km/u ging halen.

Maar toen verschenen die foto's van de opbouw Vertigo. In elk geval, Vertigo heeft hier op het forum voor zéér lange en interessante discussies gezorgd. Het forum was toen letterlijk onderverdeeld tussen pro-Vertigo's en anti-Vertigo's. En hoe het verder is afgelopen met Vertigo weten we ondertussen allemaal

Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Een aangenaam ritje was het in ieder geval niet, die Vertigo. Ik heb hem in de korte tijd dat hij er gestaan heeft 1x gedaan en was eerlijk gezegd blij dat ik weer beneden stond. Eerst bleven we op de lift hangen (al was dat geen zeldzame situatie, voor zover ik mij herinner, gebeurde dat wel regelmatig), en toen begon het te regenen, en ik kan je verzekeren dat die regen in zo'n ding echt pijn doet aan je gezicht!
    Ik herinner mij vooral hoeveel reclame er overal te horen en te zien was, en hoe ze dat ding zo ongelofelijk bekend gemaakt hebben, om hem dan quasi meteen weer af te breken. Ik wil niet weten hoeveel euro's er in al die promotie verdwenen is, voor een attractie die bij wijze van spreken sneller weg was dan dat ze gekomen was.

4. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

2002...het toenmalige Six Flags Holland opent Goliath. Een mega-coaster van Intamin die vlak na opening één van de beste coasters ter wereld word genoemd in binnen -en buitenland. Met de Six Flags werkwijze van die tijd geloofde men dat elk park om de twee jaar een nieuwe attractie zou krijgen. En aangezien Six Flags Belgium het jaar voordien een mega investering kreeg met Weerwolf, Cobra, Paleis van de Geest, The Screamer etc., was 2003 hét jaar waarin geloofd werd dat Six Flags Belgium ook een nieuwe en spectaculaire achtbaan zou krijgen. Net op dat moment ging het bericht de ronde dat Six Flags Inc. inkopen was gaan doen bij Intamin en daar een paar megaatjes en hypertjes besteld zou hebben. Zo werd gezegd dat eentje voor Walibi Lorraine zou zijn, waarvan toen de geruchten gingen dat het in 2003 omgevormd zou worden naar Six Flags France. Een andere zou bestemd zijn voor La Ronde in Canada en eentje voor 'Six Flags nabij Brussel'.

In het park zelf werd niks gelost over een gloednieuwe achtbaan. Maar plots doken er berichten op dat er op de plek van Tornado -die dat seizoen achter slot en grendel was blijven staan- mannen met een jas van Intamin AG rondliepen. Een samenloop van omstandigheden, want er was toen nog geen sprake van een definitieve sluiting van Tornado. Het park bleef immers ontkennen dat de Vekoma Corkscrew Coaster uit het park zou verdwijnen. Men sprak zelfs nog van een renovatie.

Door enkele leden van een forum werden berichten gepost dat er op dat moment in het park toevallig veel merchandising van Superman in de winkelrekken lag. En laat het net een toeval zijn dat Six Flags op dat moment twee hypercoasters in zijn bezit had die een Supermanthema hadden gekregen. Al snel wemelde het op internet berichten dat Six Flags Belgium de trotse eigenaar zou worden van een nieuwe hypercoaster van Intamin, meer bepaald een exacte kloon van Superman: Ride of Steel uit Six Flags New England. Een achtbaan die toen de titel van 'beste stalen achtbaan ter wereld' droeg. Het was een Brits forum dat plots een bericht de wereld instuurde dat in 2003 een hypercoaster zou openen in Six Flags Belgium genaamd 'Titan AE', met een hoogte van 65 meter en een maximum snelheid van 120 km/u. Dat bericht werd nog meer gevoed door dat er foto's gepost werden van geel-oranje achtbaantrack en zilvergrijze supports op de parking van het park. Eén bepaald moment stonden talloze Belgische en Nederlandse fora in rep en roer, want Six Flags Belgium zou dé spectaculairste achtbaan van Europa mogen openen. Helaas bleek later dat deze foto's helemaal nep waren.

In november 2002 kwam echter de aankodiging van Six Flags Belgium dat er wel degelijk een nieuwe attractie zou openen in het park. Maar de geruchten over de langverwachte topachtbaan werden meteen van tafel geveegd door directrice Viviane Paturel, die aankondigde dat er een nieuwe attractie van het type dark-ride zou openen achteraan in het park. In plaats van Titan AE werd de eerste voorstelling van Challenge of Tutankhamon gedaan.

5. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door K-ToF Bekijk post
    2002...het toenmalige Six Flags Holland opent Goliath. Een mega-coaster van Intamin die vlak na opening één van de beste coasters ter wereld word genoemd in binnen -en buitenland.
    Nu nog steeds hoor
    Megacoasters.nl Work in progress.

6. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

I like this topic! Ik wil meer van die verhaaltjes K-Tof!

7. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Het verhaal van Tornado kent iedereen wel. De achtbaan die Walibi Waver meteen bombardeerde tot het meest trendsettende pretpark van Europa. De achtbaan waarvan Walibi waarschuwingen kreeg van andere pretparken die nu tot de Europese top behoren en de achtbaan waar in 1996 een jammerlijk dodelijk ongeval gebeurde.

Diezelfde achtbaan heeft misschien het minst leuke lot van alle andere attracties in het park meegemaakt. Wie in 2002 nog een ritje op Tornado had gemaakt had geluk. Want bij de start van seizoen 2003 was er van Tornado plots geen sprake meer. Het logo was verdwenen op het Italiaanse plein en de toegang en uitgang was afgesloten met grote houten panelen. Daarnaast werd de achtbaan ook niet meer weergegeven op het parkplan en werd hij vervangen door een hoopje bomen. Mensen die tussen de struiken keken konden de vergane glorie van weleer nog zien staan en vroegen zich meer dan eens af waarom men er niet meer bij kon. Het park bleef echter volhouden dat de sluiting van Tornado maar tijdelijk was en dat er zelfs plannen waren voor een grootse renovatie. In tussen tijd regende het geruchten over een nakende afbraak en de vermeende komst van een hypercoaster van Intamin.

Het was pas midden seizoen 2005 dat we min of meer een verlossend antwoord kregen, nadat Tornado ondertussen al 3 jaar SBNO weg stond te kwijnen in het park. Het was Rudy Hulsman, ex General Manager van het park, die liet weten dat er nog maar één kans was om Tornado nog te mogen aanschouwen. Niet als achtbaan, maar wel als spookhuis: Tornalloween!

Eén beeld uit deze haunted walk-through van Walibi Belgium sprak echter boekdelen en meteen werden voor vele fans aanhoudende geruchten over een nieuwe attractie bevestigd!

De volgende winter verzond het park enkele foto's die menig pretparkfans heeft gechoqueerd...

Naast Tornado mogen we ook niet vergeten dat er nog een attractie was wiens lot ongeveer hetzelfde verliep. Laatste ritten in 2002, SBNO sinds 2003 en verwijderd uit het park in de winter van 2005-2006: Bounty!

8. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Ik heb nooit begrepen waarom ze de Bounty hebben weggedaan. Heb hem jammer genoeg nooit kunnen doen want toen ik net groot genoeg was was het, jawel, 2003. Het was zo een mooi schip en het geluid dat het machine produceerde was zo memorabel.

Zonde .

Trouwens ook zonde dat ik nooit ben binnengestapt bij Tornalloween. Ik was er toen ook, maar daar stond toen zo een lange rij voor dat ik het voor bekeken hield. Nog steeds spijt van.
    Life is like a Rollercoaster...

9. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door Belgiumcoasterfreak Bekijk post
    Ik heb nooit begrepen waarom ze de Bounty hebben weggedaan. Heb hem jammer genoeg nooit kunnen doen want toen ik net groot genoeg was was het, jawel, 2003. Het was zo een mooi schip en het geluid dat het machine produceerde was zo memorabel.
    Gho, eigenlijk kan ik hierop alleen zeggen: wees blij dat je er nooit bent ingestapt. In mijn ogen was Bounty nog een groter marteltuig dan Tornado. Eerst en vooral was het zelfs in oktober een hittegolf onder die halve veranda die boven de boot gezet was. Bij het minste straaltje zon dat erop scheen veranderde dat ding in een bakoven. Daarnaast stonk het verschrikkelijk zurig in dat ding. En er waren vele 'grapjassen' die het leuk vonden om tijdens de rit te rochelen om zo te zien welke richting hun fluim zou uitgaan. Daarnaast werden er vaak centjes gegooid tijdens de rit en het was een serieuze moeite om die soms te ontwijken. Daarnaast heb ik het meer dan eens meegemaakt dat er overgegeven werd in Bounty en die geur bleef daar precies constant hangen.

En dan zwijg ik nog over de eigenlijke rit zelf. Om te beginnen had je die verschrikkelijk lompe beugels. Eerst en vooral had je een veel te korte en té nauw aanspannende schouderbeugel over je lijf die je maag tegen je rug duwde en voor veel te lange tijd deed blijven plakken. En als klap op de vuurpijl kwam daar nog eens een schootbeugel bij die de bloedtoevoer gewoon uit je benen duwde zodat je even kon voelen hoe het was om verlamd te zijn. Neem daar dan nog eens bij dat die boot echt tergend traag ondersteboven ging en daar ook nog eens seconden lang bleef hangen. Al was het dan wel grappig om te zien hoe het bloed bij andere 'slachtoffers' naar het hoofd steeg en je ze één voor één vuurrood zag worden, om vervolgens meestal lijkbleek te zien worden!

Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Ik deed Bounty nog voor hij dat dak kreeg, ik vond hem wel leuk, de beugels iets minder.

11. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Ik heb Tornado als kind nog kunnen doen. Oh wat vond ik em zo angstaanjagend en toch zalig om te doen eens ik erin durfde. Heb het altijd jammer gevonden dat hij is moeten gaan. Wat ik me nog herinner van Tornalloween is vrij weinig. Chaos en weinig actie, maar op zich nog een leuk afscheid voor de attractie. Alleen jammer dat Walibi decors haalde uit CoT ipv uit de plaatselijke supermarkt/ doe het zelver/ carnavalwinkel. In elk geval had ik graag het herdenkingsprentje dat is uitgedeeld de laatste dag voor de sloop gehad. Alleen ben ik er nooit geraakt die dag.

Den Bounty heb ik lang aanschouwd vanop een bankje in de buurt terwijl ik wachtte op mijn zus en vader. Toen nog zonder iets boven, nadien net en nog wat later (ik denk met komst six-flags?) met de veranda erboven. Op dat moment durfde ik er ingaan. Wat ik me nog herinner was dat ik de rit op zich wel zotjes vond. Het blijven hangen en het geluid van vallend stof of stukjes of weet ik veel wat in de boot ik vond het super. En doordat de boot helemaal rond ging werd ik minder misselijk dan bij een normaal schommelschip. Van de geur kan ik me niets meer herinneren enkel de warmte en de knellende beugel, zoals je die nu bij Buzzsaw hebt, zijn me bij gebleven. Ik heb zijn heengaan ook best jammer gevonden. Ik had hem graag gedaan in zijn normale glorie zonder de veranda erboven. Heb trouwens nooit begrepen waarom dat dat ding er is boven gezet en nog veel minder waarom hij is moeten gaan. Hoewel ik denk dat de buren er ook voor iets tussen zitten. Op die plaats zo een vervanger, lees krak dezelfde attractie niet misstaan vind ik, dat stuk kan wat opleving gebruiken.

12. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Gho, Tornalloween was een concept dat best origineel was en vriendelijk naar fans toe. Maar qua opzet vond ik het een typische Halloweenattractie voor Walibi Belgium in die tijd; één rommeltje aan elkaar. Het was ongelooflijk wat voor afdankertjes en rommel je daar vond. Daarnaast zat er niets van rode draad in de attractie, zoals je dat tegenwoordig gelukkig wel hebt.

Bij Tornalloween denk ik meteen aan van die dwaze taferelen zoals een zombie in joggingpak aan een afgedankte computer, een hokje waarin een lampenkap, saltontafeltje met kanten tafellapje, zetel en een oude luchter stond. Daarin zaten dan twee zombies. Of een hoopje afgedankte animatronics met een doodskopmasker en joggingpak aan tuinstoelen uit Aqualibi die wijn met een rietje zaten te drinken. Daarnaast begreep ik ook nooit de bedoeling van wat die autootjes van de Old Timers daar deden. Of waarom er opeens een gigantische opblaasbare voetbal lag. Of nog zoiets vreselijk fout was dat hondenhok waar je op een belletje moest duwen en dat hok plots vooruit bewoog en een hond begon te blaffen.

Anderzijds had Tornalloween ook wel z'n sterke punten. Eerst en vooral was er het grote aantal acteurs die overal wel rondhingen en die redelijk hun best deden. Daarnaast waren er ook verschillende stukken indoor gemaakt met daar enkele schrikmomenten in. Bovendien was een bezoek aan Tornalloween ook nooit hetzelfde aangezien er altijd wel veranderingen werden aangebracht of nieuwigheden werden toegevoegd. Maar het hoogtepunt van Tornalloween was toch die show aan het station, waar een acteur een als bezoeker gedragende actrice achterna zat en haar zo naar het operatorhokje joeg en haar daar met bijl, kettingzaag of andere attributen van kant maakte.

13. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Dat klopt wat je zegt. Tornalloween was een bom van onsamenhangende rommel, kitch, afdankers en geleende attractieonderdelen (mummies van CoT en auto's van Oldtimers). Maar zoals je zei waren er ook enkele goede zaken. De indoorstukken en de show bvb. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste bezoek aan Walibi Halloween niet zo denderend was. Ik denk de tweede keer dat het gedaan werd en nog onder bewind van Six Flags. Op het eilandje in het meer was iets met een heksendans en het hele gebeuren was pover. Tornalloween was mijn tweede halloweenervaring en deze was al meteen stukken beter. Vanaf dan is het park stillekesaan beginnen uitgroeien in dat evenement en met de komst van de twilightzone was het startschot gegeven van een van de succesvolste evenementen in mijn ogen van het pretparklandschap in België. Het was een van de eerste keren dat er een verhaal aanwezig was en dat er echt werk was ingestoken. En dat hebben ze afgelopen jaren steeds verbeterd...

14. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Tornalloween luidde een nieuw tijdperk aan voor Walibi Belgium, een Halloween evenement die meer te betekenen heeft dan groene ketchup in de frieten. Ze hebben de moeite gedaan om een outdoor walk through met ruiters, monsterlijke spinnen en zwarte humor te maken. De zwarte humor waren natuurlijk de karretjes die overkop hingen, de poppen aan de galg aan de first drop en natuurlijk de teksten op de grafzeken 'Six Flags, died too soon'. of 'Eindelijk gezwicht onder haar eigen gewicht...die teksten zal ik niet snel vergeten. De muziek was gedurende de hele walk through erg indringend en sfeervol, het aantal acteurs (waarvan sommige nu nog deelnemen) was talrijk en waren erg goed in hun rol. Ze hebben zelfs een kapel geplaatst op het plein van Tornado en monsters in het water gezet.

Ja, het was veel decor die niet echt in een specifiek thema was maar het was de chaos die het zo sfeervol maakte. Op een goedkope manier en toch met veel werk hebben ze hun eerste geslaagde attractie met Halloween gemaakt. Six Flags slaagde daar nooit in. Ik heb zo genoten van Tornalloween dat ik meerdere dagen een kijkje ging nemen en het was steeds een nieuwe ontdekking. Helaas bleef het niet duren en werd het gesloopt maar kreeg een waardige vervanger in 2006, twilight zone.

Ik begreep de negatieve commentaar niet van Tornalloween. Het was een moment om afscheid van de coaster te nemen plus hadden ze voorheen nooit zo'n sfeervolle walk through gemaakt. Pas nu met Zoo Terror en Insomnia hebben ze een even leuke tot leukere halloween attractie. Het is goedkoop, het is chaos en kitch...ja natuurlijk, dat is toch halloween... Dat is geen duur materiaal, kunst en een clown die 5 jaar lang terugkeerd. Om een outdoor walk through te maken vond ik Tornalloween geniaal, enkel Movie park kon daaraan tippen met dezelfde reden, als afscheid van Cop Car Chase.
    Kleverige camera's in 2012! http://www.youtube.com/watch?v=aOzmiiqkjPA

15. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Ik zeg niet dat ik het slecht vond. Integendeel, het was zoals je zegt een waardig afscheid van een attractie. Toch is er in de jaren volgend op Tornalloween heel wat veranderd. Er zit een verhaal doorheen heel de periode en de decors zijn verre van goedkoop te noemen tegenwoordig. En met goedkoop bedoel ik niet dat het spinnenweb nu 10 voor 1 pakje kost ipv 10 pakjes voor 1 euro. Neen ik doel op het feit dat er materiaal voor halloween gekocht is en niet uit hun reeds bestaande attracties gehaald is. Een van de zaken dat ik me herinner hier op het forum was de klaagzang die volgde op de foto van Tornalloween waar een mummie van CoT in een poeltje met wat bloed en pompoenen opstond. Gevolg in CoT aan de mummie scene hoorde je grraaaw en graaa maar het licht bleef uit en de mummies waren er niet meer. Dat bedoel ik met goedkoop en dat wordt nu minder tot niet meer gedaan. Er wordt niet alleen geld uitgeklopt maar ook geld ingestoken.

Halloween is verre van goedkoop als je het goed wil doen. En zoals sommige acteurs er nu bij lopen en hoe de attracties nu gedecoreerd zijn zou ik dat gerust kunst (in een rare vorm) durven noemen. Het verhaal is er, de samenhang is er en de nodige sfeer inclusief chaos is er. Halloween in Walibi is nu gewoon af, Tornalloween ligt daar aan de basis van.

16. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door ojoh Bekijk post
    Vanaf dan is het park stillekesaan beginnen uitgroeien in dat evenement en met de komst van de twilightzone was het startschot gegeven van een van de succesvolste evenementen in mijn ogen van het pretparklandschap in België. Het was een van de eerste keren dat er een verhaal aanwezig was en dat er echt werk was ingestoken. En dat hebben ze afgelopen jaren steeds verbeterd...
    Gho, ik vind toch dat de grote verbeteringen voor Halloween pas gekomen zijn met de start van Monster Festival. Ook in 2006 en 2007 vond ik Halloween een mengelmoes van decoratie en spookhuizen. Twilight Zone vond ik eigenlijk al even erg als Tornalloween. Ik zie het nog zo voor mij: een UFO volledig uit zilverpapier met aliens die langs een rode glijbaan naar beneden kwamen. Dan opeens had je een neergestort vliegtuig, dat knap uitgewerkt was en professioneel overkwam. Maar dan werd die scène weer volledig verprutst doordat men twee witte apen op de vleugel van dat vliegtuig hadden gezet. Het was trouwens een spookhuis rond aliens en UFO's, maar dan had je wel plots een gewone heks in een zetel uit Ali Baba zitten. En wat die als zebra's verklede acteurs daar kwamen tussen doen heb ik ook nooit begrepen. Er was gewoon geen samenhang in die jaren, want je had dan Twilight Zone aan de ene kant, en dan had je aan de andere kant plots een spookhuis over een hotel uit 1920 (Hotel Fant'ôme).

In mijn ogen is Walibi Belgium zich pas gaan bewijzen met de komst van Monster Festival. Akkoord, het was een geleend thema van een scare-zone uit Walibi Holland (Carnival of Freaks), maar het park heeft er toen zijn eigen draai aangegeven. En met de komst van Draco is men een langlopend verhaal aan Halloween beginnen breien, dat nu nog steeds voortduurt. Daarnaast was er ook veel meer samenhang in de decoratie van het park, maar ook in de Halloweenattracties. En die trend blijft zich nu voortzetten. Toen Walibi Belgium met Halloween begon was het een spreekwoordelijke nul in Halloween, maar in mijn ogen zal het niet lang meer duren voor dat Walibi Belgium parken zoals Walibi Holland (overgewaardeerd Halloween) en Movie Park Germany achter zich zal laten.

17. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Volledig gelijk. Maar als je bekijkt dat de verhalen er wel min of meer waren...

Tornalloween had geen duidelijk verhaal. Ja het was een afscheid van een attractie maar weinig bezoeker zal dat geweten hebben op het moment zelf.

Bij Twilight had je de UFO die neergestort was en de invasie van de aliens. Dit hebben ze twee jaar volgehouden. Het was niet top en zeer zeker ook nog niet hoogstaand, maar de intentie tot een verhaal was er wel.
    Zelfde met het door fanta gesponsorde Hotel Fantome. Ik vond dit een prachtig uitgewerkte attractie. Deze had ook weer zijn eigen verhaal maar hier was er al meer samenhang in de scenes (hoewel sommige er ook totaal niet in pasten).

Er was nog geen samenhangend verhaal in het gebeuren. Daarvoor moest eerst circusdirecteur Draco ten tonele verschijnen. Deze heeft een aardig verhaal gestart, eentje dat nog steeds verderloopt. En dat allemaal van waar het park kwam met dit evenement. Van groene ketchup - naar lijkbleke bezoekers, van wanorde naar gestructureerde chaos, van overlading tot gedetailleerde pracht. Ik vind dat ze goed bezig zijn

18. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Eigenlijk had Tornalloween wel een verhaal, simpel maar toch. Vanaf men wist dat de Tornado ging gesloopt worden nam Walibi's eerste inversiecoaster wraak door chaos te creëren en de doden tot leven te wekken die daar begraven lagen op een geheim kerkhof zodat ze niet meer durven de achtbaan te slopen. Met Twilight zone had een ufo crach gezorgd dat er een kerkhof bloot kwam te staan en hierdoor rond liepen terwijl de aliens binnen hun experimenten deden op de aardbewoners.

19. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Aha dat wist ik niet. Ik denk dat het dan wel gezegd mag worden dat men de afgelopen jaren duchtig aan het verhaal heeft gesleuteld

20. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Vind je? Het is nog steeds op hetzelfde niveau gebleven naar mijn mening, de verhalen vandaag zijn nog steeds erg simpel. Wie zal zich volgend jaar herinneren dat de zombies eigenlijk de achtergelaten artiesten van Marva zijn? En waarom heeft ze haar crew eigenlijk achtergelaten en ondanks dat, waarom keerde ze terug op de plaats waar ze haar willen vermoorden? Wat had bijvoorbeeld 'Serpent, het spookhuis van Draco te maken met het thema 'circus? Het zijn een beetje wir war en snel bedachte verhalen om toch een reden te vinden van verhaal en verloop.

Bookmarks

Posting Regels