Pagina 1 van 11 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 1 tot 20 van 206

Onderwerp: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

1. Standaard [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

1975...Teach-In wint het Eurovisie Songfestival met 'Dinge-dong'. Het is ook het jaar waarin Eddy Merckx de tiende editie van de Amstel Gold Race wint en de burgeroorlog in Libanon begint, om nog tot 1990 te blijven. Maar op 26 juli 1975 maakt België kennis met een gloednieuw pretpark dat enkele jaren later zou uitgroeien tot één van de meest geliefde parken in Europa. Eddy Meeùs opent zijn droom, zijn grootste fantasie, het begin van zijn levenswerk: Walibi in Waver.

Het mag duidelijk zijn dat Walibi Belgium een pretpark is met een turbulente geschiedenis. Het park mag zichzelf pionier noemen, aangezien het ons in zijn lange geschiedenis heel wat primeurs en topattracties geschonken heeft. Maar het is ongetwijfeld het park dat in zijn geschiedenis de meeste naamsveranderingen heeft ondergaan. Niemand in België en daarbuiten kan zeggen dat hij de woorden 'Walibi' nog nooit over zijn lippen heeft gekregen.

Maar ook op dit forum is het subforum van Walibi Belgium vaak de place to be voor verhitte discussie's en wordt het al dan niet terecht de hemel ingeprezen of genadeloos de grond in geboord. Om even van al dat gevloek, gezucht en gezeik te bekomen een topic geheel in het teken van nostalgie, waarin eindeloos gebabbeld kan worden over memorabele momenten in Walibi Belgium, maar ook de plek om artikels, filmpjes, muziek, foto's en folders uit de geschiedenis van Walibi Belgium te delen met andere leden.

Ik zal meteen de spits afbijten. Omstreeks 1999 opende in Walibi Waver een attractie die Jan Modaal de daver op het lijf deed krijgen. Het was de enige attractie in het park waar ooit een dode te betreuren viel en het was ook de reden van talloze ongevalletjes op de snelweg naast het park. Daarnaast mag de attractie dankzij zijn ligging een eye-catcher in het park genoemd worden: Vampire.
    In 1999 moest deze attractie Walibi Waver opnieuw op de kaart zetten en daarvoor werd kosten noch moeite gespaard. Maar al even legendarisch als de achtbaan zelf was de bijhorende TV-reclame. Deze was sinds lange tijd in rook opgegaan, maar hij is terug:

http://www.youtube.com/watch?v=lMu5Yzn6G3M

En nu jullie! Alles wat nog maar te maken heeft met de geschiedenis van Walibi Belgium van 1975 tot nu mag boven gehaald worden. En het is absoluut toegelaten om anektodes van jullie zelf op te halen of luidop terug te denken aan het Walibi uit vervlogen jaren.

Have fun!

2. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Een heel leuk topic K-ToF, uiteindelijk heeft dit park een geweldige geschiedenis als ik zo denk aan de jarenlange vasthouding met Tintin waarnaar de ingang was aangekleed uit de strip 'De scepter van ottokar'. De poort uit de gelijknamige strip staat er vandaag nog steeds met het kenteken van de scepter.

Mijn familie kende de familie Meeus en woonde voor de opening van Walibi in Braine l'alleud. Toen was Eddy vooral nog aan de top van een speelgoed gigant (weet niet welk precies). De dood van Meeus was dan ook een klap voor enkele leden van mijn familie. Net als bobbejaan schoepen kocht hij een stukje moeras op met het verdiende geld van het speelgoed en opende een attractiepark in 1975...voornamelijk kermis attracties waarbij water skiën hun uithangbord werd toen de vijver nog gigantisch was en er een log flume over ging...

Ondanks dat mijnfamilie Walibi al bezocht vanaf 1975 en er als de kippen bij was bij de openingen van Tornado en Sirocco was mijn eerste bezoekje pas vanaf 1995 en sindsdien is dat alleen maar blijven stijgen. Walibi was ook één van de eerste die een abonnement introduceerde. In 1998 betaalde ik daar 2000 frank voor want vanaf dan begon mijn vader te werken in het park en liep ik daar zeer vaak rond als 10- jarige. Daardoor mochten we bij de pers opening zijn van Vampire in 1999 het jaar nadien. In 1998 was Lucky Luke city in opbouw en zodus ook de laatste attractie van Eddy Meeus 'Dalton Terror die gebouwd werd. Net voor het zomerseizoen kregen de werknemers te horen dat het contract getekend was met Amerikanen om het park over te nemen. Het jaar nadien werd meteen een grote kuis gehouden in de directie. Helaas kregen de personeelsleden toen nooit de opdracht om vriendelijk te zijn voor de bezoekers want de dag van vandaag wel veranderd is volgens mij.

Walibi was de pionier idd van moderne pretparken in en rond het land. Ieder park wou het enorme succes van Walibi ook wel waaronder ook de Efteling die meteen na het jaar van Tornado ook wel zo iets wou.
    Kleverige camera's in 2012! http://www.youtube.com/watch?v=aOzmiiqkjPA

3. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Over Walibi Waver heb ik eigenlijk meer vage herinneringen, wat wil je ik was een ukkepuk. Maar toch zijn er enkele die ik nog herinner. Ik weet nog de Sicrocco in zijn gele schoonheid. Je kon dit beestje van overal in het park horen toen. Zeker de lanchering was zo fijn om als kind er naar te kijken.
    Ook 1000 en 1 nachten heb ik enkele herinneringen. Ik weet dat ik deze destijds prachtig vond. Jammer dat ze dat gewoon links hebben laten liggen.
    Ook de Bounty ken ik nog, al durfde ik er nooit in. Het geroep van de mensen als hij bijna stil stond op zijn kop was gewoon om rillingen van te krijgen. Ik zat toen liever in de Walibi molen .

Ik ben ook bij de transformatie naar Six Flags geweest, en dat heeft wel zekere impact gehad. Van famillie naar meer thrillpark was echt zichtbaar. Ik heb dan ook mijn eerste echte 'thrillrides' gedaan zoals de Vampire en Loup Garou, zeker die laatste heeft de grootste impact op mij gehad. Ik had nog nooit een houten achtbaan gezien en was dan echt verstomd door de gehele constructies. De Vampire was als kind lange tijd mijn nummer 1 achtbaan, zeker tot mijn 13de geloof ik zelf.
    Wel merkte ik toen al op dat Six Flags wel attracties zette, maar op vlak van onderhoud niks deed. Mega veel storingen, nooit op capaciteit werken, en erg lelijke paden.

Wel weet ik nog dat op vlak van evenementen organiseren Six Flags heel goed zat. In 2004 hadden ze toen de 'Rollercoaster Month' waar er de ganse maand mei dj's draaide bij de grote achtbanen. Zeker bij Turbine was dit een enorme meerwaarde. Er liepen dan ook bij de coasters bijpassende figuren om de attracties te vertegenwoordigen: een Weerwolf bij de weerwolf, de Daltons bij Calamity Mine en Batman bij de Vampire.
    Iemand die er toen ook was?
    Life is like a Rollercoaster...

4. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door Belgiumcoasterfreak Bekijk post
    Wel weet ik nog dat op vlak van evenementen organiseren Six Flags heel goed zat. In 2004 hadden ze toen de 'Rollercoaster Month' waar er de ganse maand mei dj's draaide bij de grote achtbanen. Zeker bij Turbine was dit een enorme meerwaarde. Er liepen dan ook bij de coasters bijpassende figuren om de attracties te vertegenwoordigen: een Weerwolf bij de weerwolf, de Daltons bij Calamity Mine en Batman bij de Vampire.
    Iemand die er toen ook was?
    Ik was er niet bij, maar heb wel dit:

http://www.youtube.com/watch?v=KcBNR1SX7kc

5. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door K-ToF Bekijk post
    Ik was er niet bij, maar heb wel dit:

http://www.youtube.com/watch?v=KcBNR1SX7kc
    Ja, dat was dus zaliig . Zeker de rookmachine was een grote toevoeging. Hier zijn nog wat foto's die ik net vond:

Bron: http://users.telenet.be/thrills/2004/sfb2/

6. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

De tijden van Six Flags was maar een heel klein onderdeel van de geschiedenis van walibi Belgium maar was wel de verandering die nu nog altijd ongeveer Walibi maakt, zeker niet alle events waren even goed zoals de graffiti days. Walibi Wavre had zo'n events niet en zijn net zoals Halloween pas ontstaan met Six Flags. De eerste edities van Halloween waren erg slecht terwijl Bellewaerde park ook omwille van de Amerikaanse eigenaars een prachtig Halloween evenement had...het verschil met Wavre en Ieper was enorm. De eerste haunted house bevond zich waar nu challenge of tutankhamon is onder de naam 'chateau de dracula. Buiten hier en daar bijzonder slecht decor tegen te komen was er in het restaurant groene ketchup te verkrijgen. Dat was enkel met het Halloween horror fest 2001. De smaak was identiek met de rode maar het was alsof je frieten dipt in spinazie.

Six Flags was de redding van het park want na enkele erg slechte jaren zijn de bezoekersaantallen enorm de hoogte in gegaan. Zelden kwam je de wachtrij van de Cobra tegen die niet vol was.
    Kleverige camera's in 2012! http://www.youtube.com/watch?v=aOzmiiqkjPA

7. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door pompoen Bekijk post
    Six Flags was de redding van het park want na enkele erg slechte jaren zijn de bezoekersaantallen enorm de hoogte in gegaan. Zelden kwam je de wachtrij van de Cobra tegen die niet vol was.
    Die spectaculaire stijging heeft anders niet lang geduurd. Vraag mij niet wat de officiële bezoekersaantallen waren van het eerste Six Flags Belgium seizoen, maar ik weet wel dat het tweede seizoen een ferme klap in het gezicht was voor het park. Ik heb mij laten vertellen dat dit één van de slechtste seizoenen ooit was in de geschiedenis van het park. Ik heb het park voor de eerste keer bezocht op 10 mei 2002 en daarna nog een keer in juli en in september. En wat ik mij vooral herinner, is dat er amper wachtrijen waren in het park. Zelfs Weerwolf had een aanvaardbare rij. Ook in juli, wat toch dikwijls een uitzondering is. Maar wat ik mij ook nog herinner waren de gesloten attracties in het park. En dat mocht je toen best een kleine ramp noemen.

Six Flags heb ik altijd met gemengde gevoelens bekeken. Ja, ze hebben ons enkele leuke nieuwigheden bezorgd. Weerwolf blijft een sterke woodie, Cobra is een standaard geval maar erg populair bij bezoekers en persoonlijk vond ik Paleis van de Geest ook een leuke toevoeging. Maar laat ons eerlijk zijn, voor de rest hebben we ook alleen maar kermismeuk gekregen. Challenge of Tutankhamon is dan weer een ander verhaal, maar ik heb die investering altijd vreemd gevonden voor een groep als Six Flags. Ik blijf het gewoon een doodzonde vinden waarom Six Flags per sé enkel interesse toonde in wat zij geïnvesteerd hadden. Want kijk maar eens wat er met FlashBack, Radja River en Calamity Mine gebeurde. Die attracties waren gewoon een schande. En dan zwijg ik nog maar over hun gierigheid om Ali Baba, Tornado en Bounty te behouden. Want het gebeurd wel eens dat ik mij afvraag wat er was gebeurd als Six Flags in zowel Ali Baba, Tornado en Bounty had blijven investeren. Het park is op zich al vrij compleet, maar wat als we deze drie attracties nog hadden mogen behouden?

8. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Voor zij die graag genieten van beelden van Walibi Belgium anno oktober 1992...enjoy the video!

http://www.youtube.com/watch?v=wTBUCLhgYoQ

9. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door K-ToF Bekijk post
    Voor zij die graag genieten van beelden van Walibi Belgium anno oktober 1992...enjoy the video!

http://www.youtube.com/watch?v=wTBUCLhgYoQ
    Bedankt voor het filmpje!

Ben zelf al jaren op zoek naar een offride filmpje van Tornado die door de corkscrews gaat, want om de een of andere reden worden de corkscrews nooit gefilmd. Ikzelf vond maar 1 filmpje waar dit nog te zien is (vanaf 7:57):
    http://www.123video.nl/playvideos.as...amilyFilter=ON

helaas is het beeld "samengeperst" (weet de officiële term niet)
    Tornado is altijd mijn favoriete coaster geweest en daarom blijf ik, ondanks alle slechte reacties op het beleid van walibi, van het pretpark houden.

10. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Op Parkspot staan ook heel wat oude postkaarten etc. van Walibi Wavre; http://www.parkspot.eu/nl/category/n...alibi-belgium/

Mijn eerste herinneringen aan het park dateren van zo'n 20 jaar geleden. Maar die zijn erg vaag . Ik weet wel heel zeker dat ik toen een show gezien heb met dolfijnen of zeeleeuwen. Toen ik Sirocco zag stond ik werkelijk met m'n mond vol tanden, wat een immens bouwwerk . Maar zonder overkapping is hij dan ook impressionanter dan in dat gebouw natuurlijk.

Verder herinner ik mij ook nog een attractie aan de ingang die eruitzag als in onderstaande afbeelding, al is het allemaal vaag en kan het evenzeer iets anders geweest zijn .

Mijn favoriete postkaart;

11. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Nog meer oude beelden uit Walibi, dit keer van 1990:

Deel 1: http://www.youtube.com/watch?v=chns3fk71bU
    Deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=cIgiBRhtdJQ

12. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Aangezien het hier toch over Walibi en nostalgie gaat: Ik lees op RCDB dat Jumbo jet verkocht is aan een franse kermismens, is deze baan nog steeds opererende?
    Nieuw in de gids: Paultons Park!

13. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door ignace Bekijk post
    Aangezien het hier toch over Walibi en nostalgie gaat: Ik lees op RCDB dat Jumbo jet verkocht is aan een franse kermismens, is deze baan nog steeds opererende?
    http://grauduroiperso.free.fr/se_det...tractions.html

Normaal werkt deze nog altijd in het Franse luna park Grau du Roi!

14. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Waarom hebben ze die in 's hemelsnaam weggedaan indertijd? Die baan was dus nog bijlange niet "op" en veel spectaculairder dan het makke vekoma mijntreintje! Dan hadden ze er toch beter een berg rond gebouwd zoals in Nigloland en hem opgewaardeerd in plaats van hem door een vekoma te vervangen!

15. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Colorado kwam toch in de plaats van Jumbo Jet? Heb die 5jaar geleden nog gedaan en is echt een zalig baantje.

16. Standaard Re: Daar wasch eensch eenen pretpark...

Citaat Origineel gepost door Belgiumcoasterfreak Bekijk post
    . In 2004 hadden ze toen de 'Rollercoaster Month' waar er de ganse maand mei dj's draaide bij de grote achtbanen.
    Been there, done that!
    Moet wel zeggen dat het speciaal was om te draaien op een coasterplatform
    Imagine being in an atmosphere, where all your god-given senses are ineffective.... you may find yourself.

17. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Interessante site als het gaat over nostagie van dit park. Er staan interviews op met Thierry Meeus en het geheel verttaalde boek van Eddy Meeus over zijn leven 'Hors des sentiers battus - Du Kivu à Walibi'. Bij het topic 'Nostalie' kan je nog een 18 minuten lang filmpje van het park in het jaar 1993. Kijk en geniet, want alle oude attracties komen aan bod .
    linkje:
    http://www.walibi.net/xtra/specials

18. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Hieronder een foto die vooral enkele anciens zich nog wel gaan kunnen herinneren. Het was een foto die in elk geval een heel forum in rep en roer heeft gezet én die voor zéér verhitte discussies hebben gezorgd! Goooooood, I miss those days

19. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Even een hulp.. wat zien we hier gebeuren??
    Dutch, but not from Holland.
    I know we're all the same. Oh yes we all seek out to satisfy those thrills

20. Standaard Re: [WB] Daar wasch eensch eenen pretpark...

Ik denk de opbouw van Vertigo.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Bookmarks

Posting Regels