Pagina 1 van 7 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 1 tot 20 van 140

Onderwerp: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

1. Standaard [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Onlangs kwam er een interresant artikel op het wereld wijde web. Het ging omtrent de nieuwe attractie in Bobbejaanland en de toekomst van Bobbejaanland.
    Lees op Themeparkfreaks: http://themeparkfreaks.eu/interview-...bobbejaanland/

Enkele opmerkelijke uitspraken:
    - Komende 2-3 jaar komt er zeker geen nieuwe attractie.
    - Komende jaren zal de klemtoon vooral liggen op thematiseren en beleving.
    - Grote spectaculaire attracties of inversieachtbanen hoeven we niet te verwachten.
    - Er wordt nagedacht over Kinderland.
    - Dizz en Sledge Hammer worden als eerst vernoemd voor een opknapbeurt.

Op zich vind ik het goed dat ze grondig gaan thematiseren. Zo kan de Kettingmolen, Koggemolen, Wild Water Slide, het Kinderland, Dreamcatcher, Monorail en de El Rio wel een stevige thematisatie gebruiken. Het thema daarvan is, ter vergelijking met TFC beneden alle pijl. Het attractieaanbod is redelijk compleet (met misschien het ontbreken van nog een stevige thrill, maar kom), enkel moeten ze het nog enorm finetunen. Een geheel creëren, eenheid, a new brand, structuur en geloofwaardigheid in het park brengen is volgens mij hoogdringend nodig.

Als wij aan de toekomst denken dan ben ik wel wat bang dat dit proces van herthematiseren een enorme tijd in beslag gaat nemen. Tegen dan is Plopsaland misschien al verdubbeld in oppervlakte, kent elke leek Europa-Park of is de Efteling attractiepark nummer 1 van de Belgen (als dat niet zo al is). Ik hoop dat ze het dan op 3 jaar klaarspelen met als voorstellend project van thematiseren.
    2016: herthematiseren Dizz en Sledge Hammer. => thematiseren naar rampen: Typhoon, Dizz en Sledge Hammer (=thrill-zone van het park).
    2017: voorste kinderzone wordt smurfenzone met herthematiseren van volgende attracties: Orka Ride, Koggemolen, Kettingmolen, Convoy Trucks, Speeltuin, Rode Baron, Locomotion. En als kers op de taart een vernieuwing van de Bootvaart met animatronics. Paaltjes en wachtrijhout wordt blauw geschilderd en fotopunten verschijnen. Tevens wordt het station meegetrokken in het entreeplein, zelfde thema.
    2018: Vernieuwing Kinderland met zoektocht naar treffend (tv-)character om heel het gebied aan op te hangen.
    Verder laat ik Bobbejaanland zelf een oplossing bedenken voor de linkerkant, want daar zou ik het zelf bedot niet weten.
    2019: Afronding van de laatste aanpassingen (= Banana Boss, Mexican Zone, Big Bang, Reuzenrad, ...).
    2020: Drastisch, maar nieuwe naam voor Bobbejaanland, iets dat internationaler klinkt. Bobbejaanland maakt een doorstart met eventueel nieuwe attracties, nieuwe character, nieuwe huisstijl, nieuwe bewegwijzeringen en paden enzo.

Verder zou ik er ook nog ergens een herthematisering (van de her- her her herthematisering) voor de Revolution.

Maar het belangrijkste: zien jullie dit rooskleurig eindigen, wat Peggy Verelst zegt? Shoot!

2. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Geen nieuwe attracties wil zeggen geen stijging in de bezoekersaantallen. Het volk gaat echt niet afkomen naar Bobbejaanland als er ergens wat extra theming bijkomt. Ondertussen openen Plopsaland, Efteling, Phantasialand en Walibi Belgium wel een nieuwe ride en zo zal BJL zeker volgend jaar volledig in de vergeethoek belanden.

Wil niet zeggen dat ik de opknapbeurt van het gebied voor de Revolution niet nodig vond, integendeel, maar zoiets moet tussendoor gebeuren. Bobbejaanland heeft nood aan een nieuwe topattractie, want die Forbidden Caves lijkt daar niet echt in geslaagd te zijn.
    CoasterCounter: 661 achtbanen in 162 pretparken

3. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Mja, dat van om die 2 jaar een attractie was wel ergens te verwachten. Ook wel logisch en niet zo opmerkelijk als je doet uitschijnen, dus ik hoop dat ze zich er aan houden...

- Grote spectaculaire attracties of inversieachtbanen hoeven we niet te verwachten.

Ze gaan toch wel ooit eens moeten hoor? Het aanbod trhill is nu wel echt laag daar. Ze willen misschien wel familie's als doelgroep hebben, maar er moet wel nog een evenwicht zijn. Denk dat 1 extra thrill daar nét wél nodig is. Maargoed, mijn mening natuurlijk

Hadden ze een andere optie dan? ;D Iedereen ziet het immense verschil in thematisiatie tussen Dizz en AV... (mompelt iets over lelijke kleuren)

En dat de naam in 2020 zou veranderen... Da's ook zo een voorspelling die op niks is gebasseerd? Naamsverandering = niet goed voor Bobbejaanland, ben ik redelijk zeker van. De naam heeft een nostaligsche waarde gekregen bij veel mensen, dus het zou dom zijn om die naam weg te doen. (lees: ontzettend dom)
    Je vois la vie en des biscuits.

4. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Grappig dat Peggy nu verteld over het belang van thema, terwijl ze bij de opening van Dizz nog expliciet vermelde dat BJL geen themapark was. En ook grappig dat ze het thema van die baan nu al willen omgooien. De bekende toekomstvisie van Bobbejaanland word weer pijnlijk duidelijk.

Bobbejaanland stevent op een ramp af, op lange termijn. Mijn redenering hiervoor word snel duidelijk als je eens over volgende puntjes nadenkt:
    A) 90% van het attractie-aanbod uit de jaren 90 of vroeger komt en dus totaal verouderd is, of tenminste goed op weg om totaal verouderd te zijn
    B) De recentst gesloopte attracties (4D, Desperado City, Fly Away, Bobby Drop en Speedy Bob) nog wél vrij recente attracties waren.

Op een bepaald punt in de toekomst, nog niet voor 2020 maar misschien wel 5 jaar later, is het park gewoon op. Dreamcatcher, het reuzenrad, Wild Water Slide, ponymonorail, El Paso, ... Hoe lang denken ze dat die attracties nog meegaan? En dan komen ze tot het besef dat om de 2, 4 of 7 jaar een nieuwe ride toch niet genoeg was. Dan vallen de oude rotten in het aanbod één voor één weg, puur omdat ze volledig versleten zijn. Maar voor de fans is er goed nieuws: als mijn redenering klopt, is dit het moment dat PR BJL uit handen doet.

Voor Walibi voorzie ik trouwens hetzelfde probleem, al hebben zei nog het geluk dat hun aanbod recenter is en lijkt het mij daar niet te laat om voorzorgsmaatregelen te nemen.
    Nieuw in de gids: Paultons Park!

5. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Een naamswijziging zou ik ook niet doorvoeren, zou idd een domme zet zijn.
    Het aanbod zou toch idd wel uitgebreid moeten worden met een thrill ride of toch nog een inversie achtbaan,
    om eens heel gek te doen, waarom geen rmc (mag een gewone woody zijn ook hoor btw) in het Wilde Westen gebied plaatsen... .
    Als ik dit zo lees, dan groeit bij mij ook de intentie niet om het park in de komende tijd nog eens te bezoeken, ook ondanks het
    feit dat TFC er opende. Als ik iets verder rij kom ik in de Efteling, waar ik (vind ik persoonlijk he) meer waar voor mijn geld krijg.

Ze zijn hier toch een serieuze trein aan het missen hoor, al de omringende parken investeren momenteel (en in de komende jaren ongetwijfeld ook) in nieuwe rides, en BJL houdt het enkel op thematisering?

6. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Dat er geen thrill ride zou komen of een achtbaan met 6 inversies, had ik al wel verwacht, maar een Alpina Blitz ziet er heel familiaal uit, maar geeft toch een goede rit weg. Hopelijk kunnen we hier op hopen in 2018
    170 Europese nieuwe credits in 2015! Coaster-count maal 3. Europese Bobslee bingo.

7. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Jonathan Bekijk post
    Dat er geen thrill ride zou komen of een achtbaan met 6 inversies, had ik al wel verwacht, maar een Alpina Blitz ziet er heel familiaal uit, maar geeft toch een goede rit weg. Hopelijk kunnen we hier op hopen in 2018
    Alpina Blitz heeft Nigloland 8 miljoen gekost. Bobbejaanland krijgt na 4 jaar voor een nieuwe ride slechts 5 miljoen euro budget. Maw: die mooie droom is zeker en vast bedrog .

Misschien dat deze mack nog net in het budget past, maar voor de rest...

8. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Ben ik nu de enige die dit goed vind?

Er zijn toch relatief veel parken die na het openen van een nieuwe attractie de eerste 2 jaar toch zeker geen nieuwe attractie opent. De enige parken die dat wel doen zijn parken in een goede keten of in familiehanden.

Er was altijd gezaag dat BJL een hoopje attracties op elkaar is met slechte thema's. Nu gaan ze dat aanpakken en komt er weer kritiek...

9. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door 8baannerd Bekijk post
    Er was altijd gezaag dat BJL een hoopje attracties op elkaar is met slechte thema's. Nu gaan ze dat aanpakken en komt er weer kritiek...
    Eerst en vooral heb ik het niet op dit type post. Kan jij, met voorbeelden van reacties van één persoon, aantonen dat er effectief mensen zijn die klagen over het gebrek aan thema én over het toevoegen van thema in BJL? Zo niet, dan laat je zo'n opmerking beter achterwege. Vaak lees je inderdaad beide commentaren, maar van verschillende mensen.

Ten tweede is er niemand die klaagt omdat er thema bijkomt. Mensen klagen omdat "thema toevoegen" als excuus zal worden gebruikt om geen échte uitbreidingen te doen. Zelfs als men een geslaagd thema neerpoot, zullen de mensen daarvoor niet naar Lichtaart komen zoals reeds vermeld. Feit is dat de meeste parken er wel in slagen het thema en de attractie tegelijk te openen (of met een jaartje verschil zoals de nieuwe trend is), maar als je investeringen moet uitstellen voor het plaatsen van enkele rotsen en een mooi stationnetje dan gaat er wel iets mis. Ik begrijp dat PR het beleid van BJL niet veel keuze laat, maar dat kan mij als klant en fan weinig schelen.

Ten derde, zoals ik vermelde weten ze in Bobbejaanland zelf niet eens waar ze mee bezig zijn. Vier jaar geleden was Street-art bij Dizz een superbeslissing en was het park geen themapark. Als we de klok terugdraaien naar 2008/9 zien we nochtans dat ook toen er nagedacht werd over thema (omtovering hall 2000). Wedden dat de volgende nieuwe attractie waarmee ze afkomen een kale coaster is? Waarna ze weer zullen zeggen dat het geen themapark is. Natuurlijk denk ik niet écht dat het beleid dement is, maar het is pijnlijk duidelijk dat BJL (en ook de andere parken van de groep trouwens) nooit het budget zullen krijgen voor een grote attractie met mooi thema. Relatief goedkope attracties als Immersive tunnels en derderangsmijntreinen (PdA en Mirabilandia) krijgen thema mee naargelang het budget het toestaat, maar het is keer op keer pijnlijk duidelijk dat het budget geen klepper toelaat.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik als directeur van een PR-park zelf geen idee zou hebben wat ik het beste doe. Jaar na jaar is het duidelijk dat het niet kan om onderhoud te plegen zoals hoort én nieuwe rides van formaat te openen. Steeds is het kiezen tussen één van de twee. Het voorbeeld van Moviepark (dat misschien nog niet zo lang onder PR staat, maar daarvoor was er weinig verschil)
    is wel het beste. Wanneer Mr. Dekkers zijn budget daar kreeg, kwam hij steeds voor de keuze tussen iets nieuws en opknappingswerken. En het budget liet niet echt spectaculaire nieuwigheden toe. Uit angst om geen nieuwsgierige bezoekers meer te trekken, werd er altijd gekozen voor iets nieuws. Ten koste van de toestand van het park (Ice Age en de waterrides schreeuwen om een update en algemeen onderhoud, attracties zo lelijk dat je ogen pijn doen, de sloop van de Duelerende coaster daar). En het is jammer genoeg ook niet zo dat de nieuwe rides dingen zijn waar we blij mee moeten zijn. Van Helsing is top, een perfect voorbeeld van hoe het moet met weinig budget en misschien is die nieuwe simulator dat ook. Maar voor de rest kreeg Moviepark een aartslelijke kermisflume, 's werelds afgrijselijkste sfeerloze zone en een paar kale molens. Hetzelfde is in BJL aan het gebeuren...

We gaan de dag nog meemaken dat IR word vervangen door een rondritje en een kikkermolen.

10. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Ignace Bekijk post
    Eerst en vooral heb ik het niet op dit type post. Kan jij, met voorbeelden van reacties van één persoon, aantonen dat er effectief mensen zijn die klagen over het gebrek aan thema én over het toevoegen van thema in BJL? Zo niet, dan laat je zo'n opmerking beter achterwege. Vaak lees je inderdaad beide commentaren, maar van verschillende mensen.

Ten tweede is er niemand die klaagt omdat er thema bijkomt. Mensen klagen omdat "thema toevoegen" als excuus zal worden gebruikt om geen échte uitbreidingen te doen. Zelfs als men een geslaagd thema neerpoot, zullen de mensen daarvoor niet naar Lichtaart komen zoals reeds vermeld. Feit is dat de meeste parken er wel in slagen het thema en de attractie tegelijk te openen (of met een jaartje verschil zoals de nieuwe trend is), maar als je investeringen moet uitstellen voor het plaatsen van enkele rotsen en een mooi stationnetje dan gaat er wel iets mis. Ik begrijp dat PR het beleid van BJL niet veel keuze laat, maar dat kan mij als klant en fan weinig schelen.

Ten derde, zoals ik vermelde weten ze in Bobbejaanland zelf niet eens waar ze mee bezig zijn. Vier jaar geleden was Street-art bij Dizz een superbeslissing en was het park geen themapark. Als we de klok terugdraaien naar 2008/9 zien we nochtans dat ook toen er nagedacht werd over thema (omtovering hall 2000). Wedden dat de volgende nieuwe attractie waarmee ze afkomen een kale coaster is? Waarna ze weer zullen zeggen dat het geen themapark is. Natuurlijk denk ik niet écht dat het beleid dement is, maar het is pijnlijk duidelijk dat BJL (en ook de andere parken van de groep trouwens) nooit het budget zullen krijgen voor een grote attractie met mooi thema. Relatief goedkope attracties als Immersive tunnels en derderangsmijntreinen (PdA en Mirabilandia) krijgen thema mee naargelang het budget het toestaat, maar het is keer op keer pijnlijk duidelijk dat het budget geen klepper toelaat.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik als directeur van een PR-park zelf geen idee zou hebben wat ik het beste doe. Jaar na jaar is het duidelijk dat het niet kan om onderhoud te plegen zoals hoort én nieuwe rides van formaat te openen. Steeds is het kiezen tussen één van de twee. Het voorbeeld van Moviepark (dat misschien nog niet zo lang onder PR staat, maar daarvoor was er weinig verschil)
    is wel het beste. Wanneer Mr. Dekkers zijn budget daar kreeg, kwam hij steeds voor de keuze tussen iets nieuws en opknappingswerken. En het budget liet niet echt spectaculaire nieuwigheden toe. Uit angst om geen nieuwsgierige bezoekers meer te trekken, werd er altijd gekozen voor iets nieuws. Ten koste van de toestand van het park (Ice Age en de waterrides schreeuwen om een update en algemeen onderhoud, attracties zo lelijk dat je ogen pijn doen, de sloop van de Duelerende coaster daar). En het is jammer genoeg ook niet zo dat de nieuwe rides dingen zijn waar we blij mee moeten zijn. Van Helsing is top, een perfect voorbeeld van hoe het moet met weinig budget en misschien is die nieuwe simulator dat ook. Maar voor de rest kreeg Moviepark een aartslelijke kermisflume, 's werelds afgrijselijkste sfeerloze zone en een paar kale molens. Hetzelfde is in BJL aan het gebeuren...

We gaan de dag nog meemaken dat IR word vervangen door een rondritje en een kikkermolen.
    Dat dus

11. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Jak Bekijk post
    Verder zou ik er ook nog ergens een herthematisering (van de her- her her herthematisering) voor de Revolution.
    Hier geef ik je gelijk over dat de Revolution nog beter gethematiseerd mag worden. Nu lijkt het net of ze de vervoermiddelen van decorstukken van TFC er in gezet hebben. Enkele decorstukken lijken ook mee aangekocht te zijn met TFC.
    Nu hebben ze hem gebracht als een fabriek achtig iets wat vroeger een futuristisch iets was. Als Bobbejaanland perse de Revolution als fabriek thema wil hebben is het makkelijk dat ze de eerste concept art van de Revolution waar kunnen maken. Dan ziet het er al veel beter uit.

Om het nu even over de rest van het park te hebben. Als men per jaar dit alles zoals in de lijst waar kan maken is Bobbejaanland zeer goed bezig! Maar deze plannen kunnen natuurlijk helemaal anders uitdraaien omwille van de investeringen van PR.
    De beste Facebookpagina van de Revolution! www.facebook.com/BobbejaanlandRevolutionfans
    Vergeet zeker ook geen bezoekje te nemen naar de website: www.revolutionfans.weebly.com

Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Ik blijf het jammer vinden dat ze niet voor een nieuwe coaster gaan. Zoals gezegd, kan het park best nog wel 'thrill' gebruiken. Een launched coaster in de buurt van Sledge Hammer en over de parking zou zeker niet misstaan.

Vind het wel goed dat ze nadenken over Kinderland (nóg een verdieping dicht dit jaar, of ben ik mis?). El Rio kan ook best een opknapbeurt gebruiken. En Dizz, tja, dat is altijd al een scharminkel geweest.

Maar zoals de meesten hier vrees ik dat ze "beleving" als excuus gaan gebruiken om niet meer verder te moeten investeren, iets wat ik ernstig zou betreuren. Met TFC kunnen ze misschien eventjes vooruit, maar ze mogen niet vergeten dat de andere parken ook niet stilstaan. Ik hoop tevens dat ze niet te veel gaan doorslaan met die smurfen (is Gargamel nog steeds weg, by the way?).

Last but not least, lijkt het mij bijzonder dom om van naam te veranderen. Bobbejaanland is een naam die staat als een paal.

Citaat Origineel gepost door BobbejaanlandRevolutionfans
    Hier geef ik je gelijk over dat de Revolution nog beter gethematiseerd mag worden. Nu lijkt het net of ze de vervoermiddelen van decorstukken van TFC er in gezet hebben. Enkele decorstukken lijken ook mee aangekocht te zijn met TFC.
    Nu hebben ze hem gebracht als een fabriek achtig iets wat vroeger een futuristisch iets was. Als Bobbejaanland perse de Revolution als fabriek thema wil hebben is het makkelijk dat ze de eerste concept art van de Revolution waar kunnen maken. Dan ziet het er al veel beter uit.
    Die oude concept-arts van Revo zou ik niet meer op hopen. Bovendien vind ik een industrieel thema wel passen bij Revo. Ach, 't is toch al een verbetering t.o.v. vorig jaar, toen de wachtrij helemaal leegstond. Dan zou ik, wat Revo betreft, eerder werk maken van het station - al zijn het maar enkele buizen en zwaailichten - en de effecten.
    Laatst aangepast door Dinosaurus : 22-05-2015 om 00:31

13. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Ik dacht dat ze gezegd hadden dat ze Bobbejaanland nooit gingen veranderen. Bobbejaan zelf draait zich om in zijn graf denk ik moest het er ooit van komen.
    2017: EP, Efteling, Duinrell, Tvoerland, bobbejaanland, walibi, plopsaland, PHL(maybe)

14. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Dinosaurus Bekijk post
    Die oude concept-arts van Revo zou ik niet meer op hopen. Bovendien vind ik een industrieel thema wel passen bij Revo. Ach, 't is toch al een verbetering t.o.v. vorig jaar, toen de wachtrij helemaal leegstond. Dan zou ik, wat Revo betreft, eerder werk maken van het station - al zijn het maar enkele buizen en zwaailichten - en de effecten.
    Dat is waar want nu valt de wachtrij wat meer in het oog en dan is dat station weer kaal met muren waarvan de verf afkomt zodat je de oude verf weer terug ziet. Zo hangen er ook zelfs kabels tegen de muur dat zeer lelijk toont.
    De beste Facebookpagina van de Revolution! www.facebook.com/BobbejaanlandRevolutionfans
    Vergeet zeker ook geen bezoekje te nemen naar de website: www.revolutionfans.weebly.com

Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Zeuske83 Bekijk post
    Ik dacht dat ze gezegd hadden dat ze Bobbejaanland nooit gingen veranderen. Bobbejaan zelf draait zich om in zijn graf denk ik moest het er ooit van komen.
    Ik heb eventjes het interview gelezen, en daarin is inderdaad geen sprake van een nieuwe naam. Volgens mij is dat iets wat Jak er zelf heeft bij verzonnen, maar dan nog zou het een bijzonder dom idee zijn.

Aan de andere kant lijkt men wel serieus te overwegen om Sledge Hammer te herthematiseren, wat ik ook maar een vreemde zet zou vinden. Die attractie is al sinds jaar en dag een van de grote uithangborden van het park...

16. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Citaat Origineel gepost door Dinosaurus Bekijk post
    Ik heb eventjes het interview gelezen, en daarin is inderdaad geen sprake van een nieuwe naam. Volgens mij is dat iets wat Jak er zelf heeft bij verzonnen, maar dan nog zou het een bijzonder dom idee zijn.

Aan de andere kant lijkt men wel serieus te overwegen om Sledge Hammer te herthematiseren, wat ik ook maar een vreemde zet zou vinden. Die attractie is al sinds jaar en dag een van de grote uithangborden van het park...
    Mja, maar veel 'herthematiseren' kan je daar niet mee doen hé? Andere kleurtjes en misschien de wachtrij en dat hokje wat thema geven, maar veel kan dat niet zijn. (Of zo een kapotte jeep ergens tussen smijten ofzo)

17. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Als wij aan de toekomst denken dan ben ik wel wat bang dat dit proces van herthematiseren een enorme tijd in beslag gaat nemen. Tegen dan is Plopsaland misschien al verdubbeld in oppervlakte, kent elke leek Europa-Park of is de Efteling attractiepark nummer 1 van de Belgen (als dat niet zo al is). Ik hoop dat ze het dan op 3 jaar klaarspelen met als voorstellend project van thematiseren.
    Het was dan ook een eigen voorstel, zoals gezegd hierboven, sorry voor de eventuele verwarring.

Ik dacht gewoon dat dat een mogelijke nieuwe doorstart kon zijn, als alles vernieuwd is en opgeknapt, tezamen met een nieuwe attractie. Bovendien denk ik wel dat Bobbejaanland één van de zwakste namen heeft. Alleszinds niet zo'n sterke als Plopsaland of Walibi.

18. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Is er de afgelopen jaren nog niet genoeg energie in Revolution gestoken? Van mij mogen ze hem de komende jaren zo laten en pas thematiseren als ze eindelijk weten wat ze ermee willen doen en hem dan zo ook eens laten. Persoonlijk vind ik een makeover van El Rio veel dringender dan de zoveelste veranderingen aan Revolution. Hoe Revoe erbij ligt kan niet goed zijn, maar El Rio trekt gewoon op niks meer, dat die randen zo vuil zijne oké, daarmee kan ik leven en dat bezien als thematisatie maar afgebrokkelde rotsen, en die beelden die al jaren niet meer werken en ondertussen geen kleur meer lijken te hebben moeten toch eens veranderd worden.

Een naamsverandering zou me dom lijken, een doorstart met een vernieuwd logo, huisstijl, en attracties lijkt me ook nodig nadat ze de grootste, en gemiddelde pijnpunten aangepakt hebben om met een nieuwe lei te kunnen beginnen en de periode van verval achter zich te kunnen laten.

Ik vind het ook jammer dat ze het nut niet willen inzien van een thrillride... Een achtbaan hoeft het niet te zijn maar hebben ze niet door dat ze nog maar twee thrillrides hebben?? Genoeg familierides, genoeg kinderrides, nu iets voor tieners want dat lijkt me de groep die het meeste geld te spenderen heeft? En het lijkt me dat je een thrillride beter kunt adverteren en er meer volk mee aantrekt dan een flauwe kinder/familie attractie ook al durven de meeste mensen er misschien niet op...

19. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

...
    Enkele opmerkelijke uitspraken:
    - Komende 2-3 jaar komt er zeker geen nieuwe attractie.
    - Komende jaren zal de klemtoon vooral liggen op thematiseren en beleving.
    - Er wordt nagedacht over Kinderland.
    ... Maar het belangrijkste: zien jullie dit rooskleurig eindigen, wat Peggy Verelst zegt? Shoot!
    De opmerkelijkste uitspraak van miss Peggy vind ik "Fly Away is volgens mij ondertussen verkocht, naar welk park hij zal gaan weet ik persoonlijk niet, maar het is alvast geen ander park uit de groep." Wat gaat schuil achter deze uitspraak van de Public Relations dame van BJL? Shoot!

A. De verkoop van de FA is nog niet helemaal rond, dus geeft ze de waarheid even een kleine draai.
    B. Het boeit haar niet aan welk park de FA werd verkocht, dat is voor de afdeling "marketing & sales."
    C. Ze is de naam van het aankopend park vergeten. Als dat park in Oost-Europa of Azië ligt, is het haar vergeven.

Om de lezers hier ook van constructieve kritiek te dienen: Ja, (her-)thematisatie is broodnodig in BJL. Alles in Western-thema lijkt me weinig creatief, omdat western in zo veel pretparken voorkomt (DLP, Bellewaerde, Phantasia, Tusenfryd, Wal-B, Wal-H, ...). Western is dus niet uniek, maar in BJL was/is het wel origineel, in de betekenis dat wijlen Schobbejaan een oprechte voorliefde had voor de cultuur uit (Noord-) Amerika. Getuige zijn waardevolle kunstcollectie die zijn kinderen onlangs schonken aan de Gentse univ.

Een naamsverandering gebeurt enkel als het heel slecht gaat (zie Dexia, Fortis, Agalev, Vlaams Bl., ...) en is eigenlijk een uiting van het eigen falen toegeven. Er zit idd veel nostalgie en respect in de naam Bobbejaanland. Misschien is het als compromis te overwegen om één sterk westerngebied uit te bouwen rond een vernieuwde El Rio met als naam 'Bobbejaanland'? Een sterke Smurfenzone moet ook kunnen, al is dat voor een park riskant omdat rechten op intellectuele eigendom jaarlijks eenzijdig kunnen worden opgezegd (zie Dalton Terror).

20. Standaard Re: [Bobbejaanland] De toekomst van Bobbejaanland: Smurfengeur en maneschijn

Phantasialand heeft geen westerngebied meer. Dat van Tusenfryd kan je ook nauwelijks een themazone noemen. Dat terzijde.

Wat een naamsverandering betreft. Ik zie Zeuske posten dat Bobbejaan zich zou omdraaien in zijn graf. Nochtans stond dit heel wat jaren terug op looopings:

" Bobbejaan himself draait zich om in zijn graf, als we zijn zonen mogen geloven. Twee jaar voor zijn dood zou de naamgever zelfs gezegd hebben: "Er staan nog minder attracties dan in onze tijd. Ze zouden beter mijn naam weghalen."
    Of je nu fan bent of niet, het valt niet te ontkennen dat BJL een heel andere koers vaart tegenover in de tijd van de Schoepens. Het voelt aan als een ander park. Dus zou het zo respectloos zijn de naam te veranderen? Zou het niet juist getuigen van respect? Een standbeeld van de oprichter in het park zetten, dat zou ik toejuichen en als "respect" bestempelen, maar wat de naam betreft... Ik weet het niet, deze denkoefening gaat te ver voor mij.

Bookmarks

Posting Regels