Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergeven resultaten 1 tot 20 van 29

Onderwerp: Wat met Walibi Belgium?

1. Standaard Wat met Walibi Belgium?

2016: Walibi Belgium schrijft een klein beetje Belgische pretparkgeschiedenis. Want 2016 is het jaar waarin het park Pulsar opent. Op zich is de opening van een nieuwe attractie niet zo bijzonder, maar voor Walibi is het 13 jaar geleden dat het park nog eens uitpakt met een nagelnieuwe attractie.

Walibi Belgium opende in 2003 nog Challenge of Tutankhamon onder het beleid van Six Flags. Maar sinds dan bleef het stil in Waver. De groep werd overgekocht door StarParks, werd weer Walibi Belgium en kreeg er een 4D Cinema bij. Enkele jaren later kwamen onze Franse vrienden van CdA de plak zwaaien en deden ze Walibi Belgium weer blinken met een onderhoudsbeurt waar we al jaren zaten op te wachten. Qua nieuwigheden bleef het echter muisstil. Aqualibi werd wel grondig vernieuwd en ook de voor dood gewaande Turbine reed vanaf 2013 weer zijn rondjes. Ja, het waren investeringen, maar uiteindelijk ging het om vernieuwingen.

En momenteel draait Pulsar zijn eerste rondjes in Walibi. Een attractie waar sceptisch naar werd gekeken na de aankondiging en de bouw, maar die blijkbaar langzaamaan de harten van pretparkfans voor zich weet te winnen. Met het fiasco van Vertigo in het achterhoofd, blijkt Pulsar nu al een schot in de roos te zijn.

Maar hoe zal het verder gaan met Walibi Belgium? Gaat Compagnie des Alpes doorhebben dat investeren in nieuwigheden werkt? En zal de geldkraan dan opnieuw op regelmatige basis opengaan voor Walibi Belgium? Of zou Pulsar een wilde uitspatting zijn van CdA en hoeven we daar opnieuw een decennia op teren? In Walibi Holland kunnen ze alvast rekenen op voorlopig twee nieuwe attracties in het park -waaronder één grote - de komende drie jaar. Zal Walibi Belgium ook verwend worden met nieuwigheden op regelmatige basis?

Hoe zie jij de toekomst van Walibi Belgium in?

2. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Net zoals WRA en WH, denk ik dat WB wel zal groeien en uitbreiden. De eerstkomende jaren zal dat met kleinere attracties zijn, maar binnen 5 jaar mogen we wel nog een grootsheid à la Pulsar verwachten denk ik dan. Kwestie van Plopsa en de Efteling aan te kunnen.

Echter ben ik bang voor de toekomst van BW binnen de groep van CdA. Er Zijn al meerdere aanwijzingen geweest afgelopen jaren dat BW zowat een buitenbeentje is. CdA wilt blijkbaar op pretparkgebied vooral focussen op de Walibi-parken, Parc Asterix en Futuroscope. Langst de andere kant, wanneer BW weg is uit CdA vormt het een directe concurrent voor Walibi Belgium.

3. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Jak Bekijk post
    Echter ben ik bang voor de toekomst van BW binnen de groep van CdA. Er Zijn al meerdere aanwijzingen geweest afgelopen jaren dat BW zowat een buitenbeentje is. CdA wilt blijkbaar op pretparkgebied vooral focussen op de Walibi-parken, Parc Asterix en Futuroscope. Langst de andere kant, wanneer BW weg is uit CdA vormt het een directe concurrent voor Walibi Belgium.
    De kans lijkt mij toch behoorlijk klein dat Bellewaerde (op korte termijn) afgestoten wordt.

Anderzijds, als het wél gebeurt... Dolfinarium Harderwijk & Walibi Aquitaine werden onlangs overgenomen door Aspro, dus misschien is dat een optie. De parken van Aspro draaien wel goed, maar het investeringsbeleid van die groep is ook niet bepaald hoopgevend. Maar goed, da's pure speculatie.

4. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Hmm BW zie ik nu ook nog niet al te rap verdwijnen. Dat park blijft volk trekken voornamelijk door de combinatie dieren - attracties (wat op zich een goede combi is, maar het attractie deel laat de wensen over als ik het hier zo lees soms).

Over Walibi zelf nu.

Nu de grote renovaties en nodige reparaties overal wel afgerond zijn, denk ik dat we komende jaren eerst en vooral een uitbreiding in de vorm van een flatride gaan zien. En een thrill. Ik zou er zelfs niet van verschieten mochten ze een skyfly aankopen voor in het park (is ook uniek dan voor België, werkt altijd.). Maar ik hoop toch op zen minst een flatride, maakt eigenlijk niet uit welke, of voor welk publiek ze bedoeld is.

Dan voor verder denk ik dat ze gaan bekijken hoe goed Pulsar opbrengt en de eventuele nieuwe flatride. Is dit een succes, dan moet je gewoon slecht in economie zijn om niet verder uit te breiden. Echter zitten we wel nog met de kwestie met de buren. Maar er is nog plek over in het park waar er zeker nog wel mogelijkheden zijn de komende jaren.

Wie had enkele jaren geleden nog kunnen denken dat we positief over de toekomst van dit park konden zijn zeg.
    Je vois la vie en des biscuits.

5. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

De opknappingen zijn achter de rug, maar nu is het wel een kwestie van bijhouden. Flash Back ziet er echt smerig uit dit jaar, daar is deze winter niets aan gebeurd (enkel weer maar eens nieuwe (LED)-verlichting op de eerste lifthill), maar de goten zijn echt ranzig, net zoals de binnenkant van de boomstammen zelf dat ook zijn. Veel effecten doen het niet meer (grote molen, tandwielen boven dat stukje theming op het pleintje, de grote hendel net voor je het gebouw binnenwandelt,...). Calamity Mine heeft dit jaar wat verbeteringen gehad (nieuwe daken op de lifthills en nieuwe mijnlampjes), maar deze steken enorm af tegen de rest. Ook zitten er best grote gaten in de rotsen, vooral aan de waterval.

Nu komen ze wel van ver, de jaren 2009-2012 waren dramatisch op vlak van operations maar nu staat het park er wel weer. Terwijl ik vroeger bij ieder bezoek wel wat commentaar had over het park, is dat nu niet meer zo. Dat Italiaans pleintje schreeuwt wel voor een opvuller, het is daar nu véél te stil. Zo'n Gerstlauer vliegtuigmolen past daar goed. Over een paar jaar mogen ze dan afkomen met een B&M of Intamin hypercoaster, deze ze achter de Calamity Mine, Botsauto's en Weerwolf kunnen zetten. Bij CM is er zelfs plaats voor een mooie helix .
    CoasterCounter: 654 achtbanen in 161 pretparken

6. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Gooi die boomerang buiten en zet daar iets uniek.

7. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Een interview met Dominique Fallon en Jean-Christophe Parent voor Ochtend in Pretparkland heeft ons een kleine blik gegeven in de toekomst van Walibi Belgium.

Volgens Dominique Fallon mogen we spreken van een volledig nieuw tijdperk voor Walibi Belgium. Om het met zijn eigen woorden zeggen: er staan nog verschillende projecten op til voor het Waverse pretpark..."Walibi Belgium is terug!".

Jean Christophe Parent, directeur van Walibi Belgium, verteld hetzelfde. Pulsar is de eerste gloednieuwe attractie sinds 13 jaar, maar het is zeker niet de laatste. Walibi Belgium gaat een gouden toekomst tegemoet. De eerstkomende 2 à 3 jaar staan er in ieder geval nog verschillende projecten gepland voor het park in Waver. De bezoekersaantallen zitten terug in de lift (1.350.000 bezoekers voor 2015, mét Aqualibi erbij geteld), er staan nieuwe projecten op til,...ik ben zelf erg benieuwd naar de toekomst!

8. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Tamara Bekijk post
    Op de plek van de boomerang denk ik niet dat ze veel unieks kunnen zetten hoor. Ruimte genoeg elders in en naast het park om nieuwe dingen te zetten

9. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Dit klinkt positief.. ook in WalibiNL staat een volgende nieuwe achtbaan al gepland. Zou CDA eindelijk door hebben dat investeren werkt??

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn
    Dutch, but not from Holland.
    I know we're all the same. Oh yes we all seek out to satisfy those thrills

10. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door coasterfrenzy Bekijk post
    Dit klinkt positief.. ook in WalibiNL staat een volgende nieuwe achtbaan al gepland. Zou CDA eindelijk door hebben dat investeren werkt??

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn
    Gingen ze daar niet eerst dat 3d-theater ombouwen naar iets 'crazy leips' dat aansloot bij Lost Gravity? Ben benieuwd wat dat gaat moeten voorstellen, al ben ik er redelijk bang voor...

11. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Tamara Bekijk post
    Het moet niet altijd uniek of vernieuwend zijn, de Cobra staat daar goed
    Misschien krijgt het gebouw van Ali Baba een nieuwe bestemming, maar da's pure speculatie.

Hmm, 'verschillende projecten'. Ik blijf stiekem hopen op een Oziris-achtig themagebied op de plaats van de Tornado. Dromen mag :-)

12. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Melipark Bekijk post
    Misschien krijgt het gebouw van Ali Baba een nieuwe bestemming, maar da's pure speculatie.

Hmm, 'verschillende projecten'. Ik blijf stiekem hopen op een Oziris-achtig themagebied op de plaats van de Tornado. Dromen mag :-)
    Het gebouw van Ali Baba wordt nu wel gebruikt voor 2 spookhuizen, waarvan Lumberjack vorig jaar nieuw was. Het zou me sterk verwonderen dat ze eerst daar zoveel in geïnvesteerd hebben om dit dan weg te doen voor een nieuwe attractie. Halloweenperiode is ook een topperiode voor het park.

Aannemelijker lijkt me inderdaad de site van Tornado, alsook de kartbaan en theater die niet gebruikt worden. Hier heeft men zeker nog genoeg ruimte om de eerste jaren mee aan de slag te gaan.
    Live faster. Live harder. Live stronger.

13. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door simon Bekijk post
    Het gebouw van Ali Baba wordt nu wel gebruikt voor 2 spookhuizen, waarvan Lumberjack vorig jaar nieuw was. Het zou me sterk verwonderen dat ze eerst daar zoveel in geïnvesteerd hebben om dit dan weg te doen voor een nieuwe attractie. Halloweenperiode is ook een topperiode voor het park.

Aannemelijker lijkt me inderdaad de site van Tornado, alsook de kartbaan en theater die niet gebruikt worden. Hier heeft men zeker nog genoeg ruimte om de eerste jaren mee aan de slag te gaan.
    Inderdaad, ik denk dat Ali baba gaat gebruikt blijven worden voor wat het nu gebruikt wordt.

Daarnaast vind ik Walibi Belgium (terug) een bijzonder aangenaam park geworden. Mijn eerste bezoeken dateerden rond de jaren 2010 en dat was toen blijkbaar niet bepaald een hoogtepunt in de geschiedenis van het park. Telkens ik er kwam waren er verschillende kapotte attracties. En die eerste bezoeken hebben mijn beeld gevormd over het park: slecht, niet goed, bah... Zoals we allemaal weten is dat de laatste jaren helemaal veranderd en vind ik het terug een top park. Ik ga er met plezier naartoe en telkens is het een leuke dag daar in Waver!

Als ze deze trend met Pulsar en zoals men in het interview ook zelf aangeeft mogen blijven volgen, dan ligt er een gouden toekomst in't verschiet!
    Staffmember Pretparken.be
    Volg ons op Facebook, Twitter, Instagram en Youtube - Ga supergoedkoop op uitstap dankzij de pretparkdeals op Pretparken.be!

14. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Deze week heb ik Walibi Holland voor het eerst bezocht, en vond het daar toch net iets beter allemaal. Het personeel was zeer enthousiast, heel vriendelijk en aangenaam. Merlin's Magic Castle vind ik een pareltje! Het mooiste madhouse die ik al gezien heb. Als je dat dan vergelijkt met het Paleis van de Geest, dan is deze toch wel aan een opfrisbeurt toe. Alle achtbanen waren ook mooi onderhouden. Enkel de Condor viel me wat tegen. Qua horeca heb je er ook een mooi aanbod waar de prijzen ook best meevallen. En afwerking in de attracties vond ik ook echt nice. Lost Gravity heeft misschien veel tegenstanders op vlak van decor, maar ik vond het knap en best passen. Xpress: Platform 13 vond ik één van de knapste wachtrijen die ik al zag in een pretpark (geen themapark), en blijkbaar hebben ze hier al wat effecten moeten weghalen omdat de bezoekers het te erg vonden. Ook het hele Walibi-verhaal komt er veel beter uit met meer aankleding dan wij hier bij ons hebben. Kortom, topparkje!

Als ik dan kijk naar Walibi Belgium, dan is hier toch nog wat werk aan de winkel. In sommige zones van het park heb je de aanpassingen naar het nieuwe Walibi, maar sommige zijn toch nog echt met de oude themazones. Hier ontbreekt toch weel een samenhang. Ook zijn sommige attracties echt verouderd en schreeuwen ze om een opknapbeurt. Qua vriendelijkheid heeft men hier ook nog heel wat te leren, want niet overal is men even vriendelijk heb ik in het verleden al gemerkt. En wat ze van mij meteen mogen doen, is Cobra omtoveren naar een Speed of Sound. De nieuwe beugels zitten er zoveel comfortabeler en de muziek en tunnel maken het echt leuk. Ook een aantal wachtrijen mogen van mij aangepast worden.

Nuja, mijn bezoek voor Walibi Belgium is al een paar keer uitgesteld, maar zal voor zaterdag 25 juni zijn. Mogelijks voeg ik hier dan nog wat meer aan toe!

15. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

De stijl van WaHo vind ik persoonlijk veel te geforceerd. Ze willen te cool zijn, wat het soms echt belachelijk lijkt. Desondanks slaagt het bij hun doelpubliek wel aan. Maar denk niet dat dergelijke aanpak hier ook zou werken. WaBe heeft zelf al aangegeven dat ze op families doelen, en niet op tieners.
    Life is like a Rollercoaster...

16. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Belgiumcoasterfreak Bekijk post
    De stijl van WaHo vind ik persoonlijk veel te geforceerd. Ze willen te cool zijn, wat het soms echt belachelijk lijkt. Desondanks slaagt het bij hun doelpubliek wel aan. Maar denk niet dat dergelijke aanpak hier ook zou werken. WaBe heeft zelf al aangegeven dat ze op families doelen, en niet op tieners.
    Inderdaad. Het #hardgaan gedoe komt écht veel geforceerd en opdringerig over. De luide (in mijn mening ook slechte) muziek... Nuja goed, met men 20 levensjaren behoor ik wrss ook al niet meer tot het doelpubliek, maar ik zag toch ook genoeg tieners zich ergeren aan de #hardgaan #muziek hoor.

17. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door Joran Bekijk post
    Inderdaad. Het #hardgaan gedoe komt écht veel geforceerd en opdringerig over. De luide (in mijn mening ook slechte) muziek... Nuja goed, met men 20 levensjaren behoor ik wrss ook al niet meer tot het doelpubliek, maar ik zag toch ook genoeg tieners zich ergeren aan de #hardgaan #muziek hoor.
    Ik heb het niet over het #hardgaan, maar over de figuren die vaak verwerkt zitten en het muziekthema dat telkens opnieuw aan bod komt. In WaBe is het muziekthema en de figuren goed aanwezig, terwijl het op andere plaatsen volledig ontbreekt.

18. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Citaat Origineel gepost door simon Bekijk post
    Ik heb het niet over het #hardgaan, maar over de figuren die vaak verwerkt zitten en het muziekthema dat telkens opnieuw aan bod komt. In WaBe is het muziekthema en de figuren goed aanwezig, terwijl het op andere plaatsen volledig ontbreekt.
    Misschien maar goed soms, zo heb je nog plekjes rust en wordt heel het WAB-thema niet je strot in geduwd. (zoals ik wel het gevoel had bij WH...)

19. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

De mengelmoes van thema's in Walibi Belgium is volgens mij ook te wijten aan het feit dat men plotsklaps beslist heeft om buiten Walibi en Fibi alle figuren de laan uit te sturen. WAB en SkunX worden in het park volledig doodgezwegen, maar zijn nog overduidelijk aanwezig in het park. Van mijn part mogen ze dat hele concept in de vuilbak smijten. Het heeft bij de introducering ervan niet gewerkt en laat ons eerlijk zijn, het concept heeft nooit zijn werk gedaan zoals men dat gehoopt had. De huidige huisstijl mag blijven, want dat staat stoer en is ondertussen wel ingeburgerd denk ik. Maar wat zit ik te wachten op een terugkeer van de themagebieden van vroeger: Paris 1900, Italia, Wild West, Caribbean, Industria en Ali Baba Land.

Verder hoop ik, zoals anderen nog hebben gezegd, dat men het onderhoud niet uit het oog verliest. Ja, het park is netjes en proper, maar sommige attracties staan er opnieuw vrij vuil en troosteloos bij. Zo denk ik aan FlashBack, die opnieuw onder het mos en de zwarte prut hangt, maar ook Radja River en Calamity Mine beginnen weer een verwaarloosde indruk te krijgen. Ik begrijp dat zo'n grootse thematisatie onderhouden een dure en intensieve onderneming is, maar uiteindelijk betaald elke klant voor een proper en netjes onderhouden pretpark. Ik wil niet muggenziften of zo, het kan nog door de beugel. Maar te lang hoeft men het niet meer laten aanslepen.

Verder hoop ik zoals iedereen dat de investeringen in nieuwigheden elkaar wat frequenter gaan opvolgen. Ik noem mezelf een Walibi-fan en ik bezocht het park graag. Maar de laatste jaren werd pijnlijk duidelijk dat het park voor mij totaal niet meer verrassend was en ik vaak tot de conclusie kreeg dat ik het park na een paar uurtjes wel gezien had. Walibi Belgium schreeuwde om een investering en heeft die ook gekregen. En wat voor één...Pulsar is een attractie waar we terecht trots op mogen zijn. Maar die attractie alleen gaat de klus niet klaren. Daarvoor is er meer nodig. Zeker als Walibi Belgium de ambitie heeft om op internationaal vlak opnieuw mee te draaien. En door te kiezen voor een wereldpremiere lijkt mij dat ze die intentie zeker hebben. Zelfs in Amerika is de achtbaan getest en is men laaiend enthousiast. Zelfs over Walibi Belgium in het algemeen zijn ze dolenthousiast. Als ze dit elan doorzetten en blijven investeren in nieuwigheden die betrouwbaar zijn (alstublieft, geen wintersport-naar-achtbaan-getunede-toestanden meer) zie ik het zeker goedkomen met dit park. Ze zijn goed op weg, maar mits enkele aandachtspuntjes kan het nog beter.

20. Standaard Re: Wat met Walibi Belgium?

Wel K-tof je slaagt de nagel op de kop!

Zelf was ik ook op de opening van Pulsar en boy o boy wat een fantastische attractie is dat. Hij staat prachtig in het park, rijdt vlotjes zijn rondjes en is gewoon super uitgewerkt.

Maar met de komst van Pulsar dit jaar denk ik dat Walibi de rest wat uit het oog heeft verloren. Calamity Mine bvb, heeft wel nieuwe lampjes gekregen en twee nieuwe daken op de liften maar daar stopt het. De rest van de attractie schreeuwt om vernieuwing en renovatie. Meer dan ooit kan je de stellingen onder de liftten zien, De rotsen met stukken uit en de vele kleine effecten die niet meer werken. Over het groene water nog maar gezwegen. En dan die nieuwe lampjes. Ze steken nog wel wat af maar kom dat verbeterd wel in de loop van het seizoen of na volgend winter. De bekabeling daarentegen, die konden ze denk ik niet opvallender meer maken! Jammer toch dat zo een stukje sfeer verloren gaat.

Buzzsaw mist dan weer de watereffecten in het bassin. Er zit tegenwoordig zelfs geen water meer in. En nochtans heeft ook deze attractie een investering gekregen. 4 grote lampen en als ik goed keek meen ik ook nieuwe beugels gespot te hebben. Alleen jammer dat ook hier weer het werk maar half om half was en de stam onderaan nog open was.

Flashback en Flashbacksite: Dit vond ik het meest telleurstellend. Met de komst van Pulsar had ik gehoopt op een vernieuwing van de hele site inclusief de attractie. Op de nieuwe lampen in de eerste lift na is dat jammer genoeg niet gebeurd. Toch wel een gemiste kans als je weet dat de nieuwe dijk pal op die site uitkomt. De spike van Pulsar staat vrij plots op een stuk van het pad waardoor de oude poort is moeten wijken. In plaats van die samen met het pad te verplaatsen is deze gewoon weg en staat er nog pilaar van recht. En flashback zelf is weer heel erg vuil en de massa aan decors heeft ook weer hun beste tijd gehad tegenwoordig. Toch ook wel best jammer want het had mooi gepast bij Pulsar.

De parktrein is ook out of order momenteel. Reden de bouw van een wereldprimeur. Hey Walibi, hij is nu open he, de parktrein mag volgen. Hoewel ik eerder denk dat ze nog moeten zoeken naar een oplossing voor de splash val pulsar in combi met de trein want anders gaan er sommige mensen toch wel eens natte voeten hebben wanneer Pulsar en de trein elkaar "kruisen" op het verkeerde moment . Of misschien moet het spoor die kant verstevigd worden nu er een constante natte zone rond ligt. In elk geval mag dat stilaan dus ook in orde komen.

Nog even over Pulsar, ik vind hem dus echt top en mooi afgewerkt. Zeker bij valavond met de lampjes op de dijk klopt het plaatje bijna volledig. Alleen hoop ik stiekem nog dat ze de twee betonbakken (die van het station en die van de splashzone) nog een beetje gaan inwerken in het dokthema van de attractie. Want die twee steken nu nog wat af met het geheel. En ik was echt blij dat ze voor de verlichting gekozen hebben voor lampen die bij het thema passen en niet voor hun gekleurde palen die we doorheen het park vinden. Die dat ze nu hebben passen zoveel beter!

Wat ik laatst ook merkte bij een bezoekje aan dat park in De Panne waren de waterplantbakken in de vijver van supersplash. Die zorgen toch wel voor een beetje waterzuivering en met de simpele doch mooie watervalletjes hebben ze nog een decoratieve functie ook. Misschien moeten ze in Waver ook eens nadenken over zo'n zaken om hun water een beetje proper te maken.

Al bij al vind ik Walibi dus zeer goed bezig met Pulsar en ook het vernieuwde horeca-aanbod maar is er stilaan toch weer wat werk in het park zodat we niet terug in het verval van vroeger terechtkomen. En als laatste vraag ik me af of we het achtergrondgeluid van COT en de vlammen in de schalen bij Seth nog terug gaan zien of niet.

(Radja kan ik nu niet beoordelen want deze is rond de middag in panne gegaan en heeft de hele dag niet meer geopend)

Bookmarks

Posting Regels