Weergeven resultaten 1 tot 12 van 12

Onderwerp: Mijn hobby: zweefvliegen

1. Standaard Mijn hobby: zweefvliegen

Zoals de meeste mensen hier heb ik ook nog een tweede hobby naast pretparken en kermissen en deze is zoals de topictitel zegt: zweefvliegen. Ik doe dit bij de luchtcadetten van België (Belgian Air Cadets). Dit is een vzw die gesponsord wordt door het leger.

Doordat de opleiding gesponsord is, is deze dan ook zeer goedkoop (tot 1/5 van de prijs van een normale burgerclub). Er kunnen enkel mensen beginnen die 14 of 15 jaar zijn. Men blijft cadet tot de leeftijd van 19 jaar, dan moet je de vereniging verlaten. Er zijn dan ook selectieproeven. Er mogen per jaar slechts 75 jongeren meedoen (45 Vlamingen en 30 Walen) van de ongeveer 300 kandidaten. De selectie bestaat uit een theoretische proef (wiskunde en een dictee), de sportproeven en een medische keuring.

Als je door deze tests raakt en batig gerangschikt bent mag je beginnen aan de opleiding die start met een 2 weken durend paaskamp te Koksijde waar ze je de theorie aanleren van het zweefvliegen. Deze cursus bestaat uit een 180 bladzijden en gaan over deze vakken: aërodynamica, meteorologie, instrumenten, pilotage, reglementen en navigatie. Na de 2 weken is er natuurlijk een examen waarvoor er MOET geslaagd worden (minstens 70%). Naast de lessen is er ook militaire drill, die moet je er helaas wel bijnemen. Je krijgt dan ook een uniform.

Als je geslaagd bent dan mag je beginnen aan het 3 weken durende zomerkamp waar ze je de praktische kant van de zaak gaan bijbrengen. Ik ben net terug van dit kamp te Oostmalle waar ze mij hebben leren zweefvliegen op een Grob Twin II. Na 30 vluchten mocht ik dan uiteindelijk solo gaan. Dat wil dan al zeggen dat mijn eerste jaar geslaagd is, eind november krijg ik dan mijn vleugels.

Maar wat is zweefvliegen nu?

Welja, het is eigelijk neerstorten maar met stijl dan . Zweefvliegtuigen hebben geen motor en geraken dan ook niet op eigen houtje in de lucht. Daarvoor gebruikt men een ander vliegtuig (dit noemt men de tow, bij ons is dat de Piper supercub) ofwel de lier (dit is te vergelijken met een achtbaanlancering). Beide manieren brengen je naar 500m van daar af zal je altijd maar zakken tenzij je ergens thermiek tegenkomt waarin je kunt stijgen, dat wil zeggen dat je constant toertjes moet draaien om te blijven stijgen).

Interessant voor de achtbaanfans is dat de meeste zweefvliegtuigen ook acrobatie aankunnen, maar dat mogen wij helaas niet doen, maar als je een bocht moet maken met 90° banking en aan 120 km/u en je in uw stoel wordt gedrukt gedurende 10 seconden, dat heeft u toch een enorme kick hoor .

O ja, aangezien ik een soort halve militair ben heb ik ook meegestapt in het militaire défilé vandaag (21/07) in Brussel.

Foto's volgen nog wel

2. Standaard

klinkt in ieder geval zeer leuk, ben ooit eens meegeweest in kiewit, mocht daar meevliegen omdat mijn pa en zijne kameraad er ne cursus waren gaan volgen (die zijn beide luchtmacht militairen dus die cursus was nie zo veel natuurlijk), ma da was echt super, vooral de "stilte" is zeer aangenaam

maar je zegt daar van die lier, gebruiken ze dat echt? ik dacht alleen da da mogelijk was bij modellen (de lier is toch zo een soort van schans waarop men afgeschoten wordt he?)

zou er graag eens foto's van zien
    ~I'm here, I'm there, I'm everywhere, I am MAGIC~
    Google Power

3. Standaard

Lijkt mij ook een plezante hobby. Hier een 500m verder is er ook zo'n club, waar ik enkele jaren geleden eens een kijkje ben gaan nemen. Ook daar werden enorm grote zweefvliegtuigen in gebruik genomen, echt knap om te zien!
    Om die reden heb ik ook nog getwijfeld of ik mij al dan niet zou inschrijven. Ik heb dat dan maar niet gedaan, om de eenvoudige reden dat de club mij niet echt aansprak, (deze zat vol oude mensen )

Enfin, post maar eens wat van die foto's!

4. Standaard

Mijn zwever waar ik dus mijn opleiding op heb gedaan. Ik heb er gedurende de 3 weken een tiental uurtjes in doorgebracht.

instrumentenpaneel van zo'n zweefvliegtuig.

Voor lierstarts gebruiken ze geen schans of zo. Het is gewoon een kabel die men zeer snel oprolt, het zweefvliegtuig maakt snelheid, begint te vliegen terwijl de kabel hem verder vanop de grond naar 500m trekt.
    Klik hier voor een filmpje van zo'n lierstart.

5. Standaard

amai, nooit gedacht da het zo goed zou werke zo'n lierstart

ja en aan dat paneel zie je wel hoe weinig dat zo een zwever nodig heeft
    zou het mogelijk zijn om zonder dit paneel te vliegen denk je?
    ~I'm here, I'm there, I'm everywhere, I am MAGIC~
    Google Power

6. Standaard

Citaat Origineel gepost door Mr Magic
    amai, nooit gedacht da het zo goed zou werke zo'n lierstart

ja en aan dat paneel zie je wel hoe weinig dat zo een zwever nodig heeft
    zou het mogelijk zijn om zonder dit paneel te vliegen denk je?
    Ja dat is perfect mogelijk, maar daarvoor heb je ervaring nodig en moet je wat kunnen schatten aan hoogte en snelheid. Ikzelf heb 2 vluchten gedaan met een kapotte snelheidsmeter en dat ging ook wel.

7. Standaard

die lierstart gaat best snel

welke acceleratie snelheid heeft dat ding?

edit: effe een kijkje genomen op de organisatie hun website en voor die medische proeven moet je een perfect gzichtsvermogen hebben, ik heb een linker oog dat wat aan de luie kant is dus inschrijven zit er dus niet in zeker?

8. Standaard

Citaat Origineel gepost door willem
    die lierstart gaat best snel

welke acceleratie snelheid heeft dat ding?

edit: effe een kijkje genomen op de organisatie hun website en voor die medische proeven moet je een perfect gzichtsvermogen hebben, ik heb een linker oog dat wat aan de luie kant is dus inschrijven zit er dus niet in zeker?
    Je kunt altijd proberen he.

Bafke Guest

Standaard

Gij hebt chanche jong, gedurende 3 weken zo gelanceerd worden Geeft dat hetzelfde gevoel als Stealth?

10. Standaard

Citaat Origineel gepost door bafke33
    Gij hebt chanche jong, gedurende 3 weken zo gelanceerd worden Geeft dat hetzelfde gevoel als Stealth?
    Ik zou het niet weten jong. Omdat ik gedurende die 3 weken op de andere methode heb getraind, dus achter het sleepvliegtuig en die voelt aan als een keverbaan .

11. Standaard Re: Mijn hobby: zweefvliegen

Hoeveel kostte dit dan voor het eerste jaar ongeveer. Want ik ben ernu ook bij maar is wel wat duur.

Standaard Re: Mijn hobby: zweefvliegen

Kuch, hoest, kuch. Een topic van 11 jaar oud dat terug heropent wordt ??
    Dit topic wordt opnieuw gesloten want de topicstarter is niet meer actief op het forum.
    Coastercount: 799 coasters (inclusief de snelste, hoogste, grootste daling en meeste inversies ter wereld )
    Proud member of Rollercoaster Friends & Pretparken.be.

Bookmarks

Posting Regels