Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
Demografisch zijn de NRW'ers natuurlijk met meer, maar mogelijk ziet Toverland België - en zeker het Nederlandstalig deel - als een een belangrijker hinterland.

1. Ik zag beduidend meer Belgische dan Duitse nummerplaten in Sevenum, ergens midden aug. (toen dus overal vakantie en nee, het was niet op die feestdag in België).
2. Uit ervaring kan ik meedelen dat dit park gericht reclame voert in het Vlaams onderwijs. Ik weet niet of ze dat ook in NRW doen.

3. Het als attractie voorgestelde interactieve tover-showtje in de nieuwe zone - ja, die show met de inhoud van een lege fles - wordt bij mijn weten (nog) niet in het Duits aangeboden.



Van 'hilarisch' naar 'kortzichtig', ik weet niet of ik dit nieuwe 'compliment' als promotie dan wel degradatie moet zien. Mijn punt was dat er quasi geen verblijftoerisme is nabij TVL, of dat nu in Noord-Brabant of (NL-)Limburg is. En als tegenvoorbeeld - en dus i.m.o. een betere locatie voor TVL dan Sevenum - zie ik de regio van het drielandenpunt.
1: Een momentopname van één bezoekdag, waarbij je nog niet eens de gehele parkeerplaats gezien hebt, zegt natuurlijk weinig over de realiteit. Daarnaast betekent het feit dat ze zich op de Duitse markt richten niet automatisch ook dat daar meteen de meerderheid van bezoekers vandaan moet komen. Juist het feit dat je überhaupt Duitse platen zijn opgevallen, betekent dat er genoeg aandacht vanuit Duitsland is voor het park en hun reclame dus wel degelijk werkt.


2: Maakt het wat uit waar ze de campagne voeren? Ze maken bewust reclame in Duitsland, dus ze spreken sowieso de Duitse markt aan. Of dat heel nadrukkelijk of slechts een klein beetje is veranderd daar niets aan.

3: Heb je ooit in Disney een Show in het Nederlands gezien dan? Die maken nogthans ook zeer sterk reclame hier. En de stunt Show in Movie Park is toch ook volledig in het Duits, terwijl ze daar het juist vooral van de Nederlandse bezoekers moeten hebben. Ik denk niet dat één knullig showtje veel veranderd aan internationale richting. Daarnaast moet je als parkdirectie sowieso verder kijken dan je neus lang is en dus aan de toekomst denken. Als het park straks zo groot is als de Efteling trekken ze wellicht zelfs bezoekers uit Frankrijk of Engeland. Dan moet het toch een beetje internationaal zijn. Natuurlijk is TVL klein en zeer lokaal begonnen, maar als ze nu niet al internationaal gaan denken, lopen ze vanzelf zwaar tegen de lamp als ze later groot zijn. In hun uitbreidingen is dan ook niet voor niets steeds gekozen voor internationale namen (enkel dwervelwind faalt daarin nogal).

4: Toverland ligt in een regio waar redelijk wat industrie is. Dat heeft voor- en nadelen. Maar ook hier weer kun je dat argument aanvoeren voor genoeg andere parken De Efteling heeft gewoon zijn eigen dingen gecreëerd, waarom zou TVL dat niet kunnen. In een omtrek van 10km liggen trouwens 4 vakantieparken rondom Sevenum. Dat is op zich echt niet slecht. Een 5e ligt op 10,4km. En het drielandengebied een betere locatie van Toverland? Mooier zeker, maar beter absoluut niet. De bereikbaarbaarheid is nog wel OK, maar je vergeet even dat de verre omtrek beschermd gebied is. Daar ga je dus geen vergunning krijgen voor een pretpark. En als je die wel krijgt, blijf je daar de rest van je bestaan problemen mee ondervinden, waartegen de Efteling het in vergelijk nog makkelijk heeft (die liggen namelijk wel in een natuurgebied, maar dat heeft een minder beschermde status dan het heuvelland).