Net terug van een dagje TVL met een bedrijfsuitje. Nu heb ik natuurlijk niet alle 100 personen gesproken. Maar het overgrote deel was toch wel verbaasd dat het park zo volwassen is (zelfs de ene persoon - degene die mij uitnodigde - die ik dit vooraf al duidelijk had gemaakt). Dat duidt toch wel aan dat de uitspraak "het product maakt de naam en niet omgekeerd." zeker niet correct is (niet voor niets dat bedrijven van naam wisselen op het moment dat ze graag een andere reputatie willen).

Daarnaast was er bij sommige mensen ook wel wat teleurstelling te merken dat ze in eerste instantie vooral grote attracties en vrij weinig voor de kinderen zagen. Dat veranderde later wel, maar is tevens ook iets waar het park een beetje mee moet opletten.

Voor PHL heb ik het commentaar wel eens gehoord dat er genoeg voor volwassenen en genoeg voor kinderen is, maar eigenlijk heel weinig waar je samen in kan/wil. Gek genoeg is dit effect bij TVL inmiddels zelfs nog groter. Het is daarom goed dat ze nu bij avalon ook Merlins Quest gezet hebben. Hier is duidelijk meer van nodig. (we waren met een groep volwassenen die op zich wel graag een grote achtbaan deden, maar er waren ook veel kinderen bij. De meesten kleiner dan 1m en dan merk je toch wel dat TVL niet heel ideaal is voor beiden.). Ook zou het park écht eens moeten gaan denken aan een babyswitch systeem. Juist vanwege het feit dat er eigenlijk weinig is waar je samen in kunt.

Wat betreft Duitsland als doelgroep van het park: Ik schat dat tussen een kwart en een derde van de bezoekers vandaag Duits was. Zelfs twee van mijn reisgenoten viel het - individueel van elkaar en los van mij - op dat er wel erg veel Duitsers waren. Ook sprak het Personeel gewoon Duits op het moment dat ze met Duitse gasten te maken kregen.. mij maak je dus niet wijs dat het park zich niet ook op die markt richt.