X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1

    [TR] RF-Scandi: Sommerrodelbahn & Kirmes Hannover

    Met bijna drie weken in Japan rondreizen was er een droom van mij uitgekomen, maar het had zijn tol geëist. Elke dag vroeg opstaan, ver reizen, heel de dag wandelen en dat allemaal gebukt onder een jetlag van hier tot in Tokyo: vermoeiend!

    Wat ik nodig had was een vakantie. En daarvoor was ik bij de Rollercoaster Friends aan het juiste adres. Bestemming: het hoge noorden!

    Dag 1: Freizeitpark Sommerrodelbahn & Hannover Kirmes



    Denemarken is een verschrikkelijk eind rijden, en met een bus kan je die afstand niet in één trek afleggen. Daarom dat de eerste twee bestemmingen en ons eerste hotel van de trip in Duitsland liggen. Geen straf, want Duitsland blijft mijn favoriete pretparkbestemming en nog steeds heb ik bij lange niet alles ontdekt wat het land te bieden heeft. De buschauffeur zet zijn cd vlaamse Schlagers op - wij vermoeden op dit punt nog niet dat dit de enige cd is die hij bij heeft. Tegen het einde van de trip kennen we Luc Steeno's mening over een vrouw nog beter dan die van bepaalde forumleden over Europa-park.

    Wat we ook leerden kennen: Freizeitpark Sommerrodelbahn. Het parkje duikt (vreemd genoeg) nergens op, op sites als Coast2coaster, Coaster-count of rcdb maar is wel degelijk interessant voor pretparkfans. Je vind hier namelijk de oudste rodelbaan van Duitsland - als je het zo al kan noemen - oftewel de enige overblijvende Tobogan Slide van de wereld.





    Een tobogan Slide is geen voorloper van de achtbaan zoals je zou kunnen vermoeden, maar eerder een voorloper van de Alpine Coaster. Als het park zegt dat ze de oudste Somerrodelbahn van Duitsland hebben, zijn ze dus niet helemaal fout. Het type is ontstaan in een periode waar 'echte' achtbanen ook al bestonden. De Tobogan Slides waren een alternatief voor parken die geen echte achtbaan konden betalen. Meestal werden deze attracties op natuurlijke hellingen gebouwd, maar af en toe werden er ook tracks van hout opgetrokken (welke dan weinig verschilden met de originele Russische Bergen). Ondertussen is er zover ik weet maar één exemplaar over en dat is deze.



    De sleeën gaan naar boven met een vernuftig kabelsysteem en daar zet een operator ze op de positie. Zodra je plaatsgenomen hebt, laat hij de rem los en glijd je naar beneden. Ja, glijden, want op de sleeën staan geen wieltjes. Desondanks maak je redelijk veel snelheid als je naar beneden glijd en gebeurd het ook nog eens lekker soepel. De verschillende bultjes onderweg maken de rit echt wel leuk.



    Ondanks dat er nog maar één baan operationeel is, valt de wachttijd goed mee: de afdaling duurt slechts een twintigtal seconden en de operators zouden hun job blijkbaar blindelings kunnen doen. Met een prijs van vijftig cent per rit (inkom in het park is gratis), is meerdere ritjes zeer doenbaar.







    Naast de rodelbaan is de grootste publiekstrekker het Sprookjesbos. Omdat je hiervoor, zoals alles in het park, apart moest betalen hebben we het links laten liggen. Tenslotte zouden we hier maar enkele uurtjes verblijven en moesten we ook nog eten.



    Wat we zeker niet wilden overslaan was de klassieke darkride die het park heeft. Tot ons groot jolijt bleek het een Mack te zijn van het type El Paso/Schlittenfahrt, met van die lelijke bankjes op een plank als voertuig. Reise Um die Welt neemt ons langs allerlei scènes van over heel de wereld, om dan onverwachts te eindigen... Op de maan! Speciale attractie met een twijfelachtig afwerkingniveau, maar daar doen we hier niet moeilijk over.









    Verder vind je in het park nog enkele kinderattracties, zoals botsauto's en een treintje. We eten hier een lekkere curryworst en slaan een babbeltje met de dochter van de uitbaters, die hier gewoon in een kraampje werkt. Dat het een familiebedrijf in hart en nieren is merk je wel, want de overgrootvader van deze vrouw was de man die de rodelbaan heeft gebouwd. In het park vind je ook een gedenksteen met zijn beeltenis.

    Freizeitpark Sommerrodelbahn was een fantastische plek om de trip te beginnen. Het parkje straalt iets onaangetast vriendelijks oud, de Rodelbaan is een must-do voor elke achtbaangeschiedenisfreak en het is gewoon een charmante plek. Ik zou zeker nog eens terug willen komen voor het sprookjesbos!

    We reden verder naar ons eerste hotel in Hannover en trokken te voet de stad door naar de tweede bestemming van de dag: Hannover Kirmes!





    Ons eerst wat moed indrinken deden we in de bar met de mooie vlaggen, waar we er getuige van waren hoe een Booster-achtige attractie heel luid 'krak' zei en vervolgens olie begon te lekken. Als we al twijfels hadden over de veiligheid van kermisattracties, waren we nu terug naar het hotel gegaan. Gelukkig weten wij zo'n dingen te relativeren en zijn we helemaal klaar voor enkele topattracties.



    Ons eerste slachtoffer is er één met een mythische status. Dat ook de kermis topattracties heeft, weten de meeste mensen wel. Dat dit soms standaardattracties zijn mag voor de echte kermisfan geen verassing zijn. Eén van die attracties is zeker en vast Breakdance Number One, vaak beschouwd als dé absolute topper in zijn genre. Die avond kwamen we er wederom achter waarom: lekker lange rit, blijven gaan op volle snelheid en maar draaien! Heerlijk!



    Vandaag hebben we er geen gedaan, maar in Duitsland heb je ook héél veel knappe funhouses op de kermis staan.





    Kermis in Duitsland betekend meestal ook heel wat achtbanen en zodoende kon ik hier al mijn eerste nieuwe achtbaan van de trip aanvinken. Wilde Maus is nogal standaard en niet bepaald de leukste in zijn categorie. Dat de baan eigendom is van Barth, de man die ook Olympia Looping uitbaat, valt wel op: hij deelt zijn kleurencombinatie met de meest legendarische kermisachtbaan ter wereld.





    Olympia Looping zien we helaas niet meer zo vaak en vertoefde ten tijde van dit bezoek in Wenen, maar dat verlies werd gecompenseerd door the second best thing: Teststrecke! Het is al de vierde keer dat ik de baan tegenkom, maar nooit gaat hij vervelen. Met zijn prachtige treinen, heerlijke loopings en zachte ritverloop is het een absolute topcoaster, ook al mist hij het pit van een Olympia Looping of een looping Star. Het is genieten op een andere manier, maar daarom geen minder fijne baan. Puur in de hoop dat ik de levenstermijn van deze achtbaan ermee verleng, betaal ik graag voor een ritje!





    We besluiten om redelijk vroeg naar het hotel terug te vertrekken - in een zatte avond hebben we nu ook geen zin, morgen zouden we nog lang op de bus moeten zitten - en komen er daar achter dat de we kunnen kiezen tussen een heleboel gratis films op de gigantische flatscreen die recht voor ons bed hangt. Een enge film kijken vanuit je bed na zo'n lange, leuke dag was een perfecte afsluiter voor het slapengaan. En vervolgens konden we al beginnen dromen van Denemarken...

    Word vervolgd...

  2. #2

    Re: [TR] RF-Scandi: Sommerrodelbahn & Kirmes Hannover

    ja, een vakantie ; dat kon je wel gebruiken .
    Die rodelbaan met de kabel-installatie fascineert me best wel...

  3. #3

    Re: [TR] RF-Scandi: Sommerrodelbahn & Kirmes Hannover

    Die rodelbaan hoop ik ook eens ooit te doen, opvallend dat die nergens gekend is als (semi)-credit.

  4. #4

    Re: [TR] RF-Scandi: Sommerrodelbahn & Kirmes Hannover

    Tof. Enge film?

  5. #5

    Re: [TR] RF-Scandi: Sommerrodelbahn & Kirmes Hannover

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Tof. Enge film?
    Even reageren omdat ik deze post twee maanden geleden niet gezien heb . Ja, best wel, vooral omdat de persoon waarmee ik keek makkelijk bang is. Het was Ouija als ik me niet vergis.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •