X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1

    [TR] Efteling 16/09/2018

    Jaarlijks firma uitje van mijn wederhelft zijn werk dit jaar? Na stemming bleek Efteling publieksfavoriet te zijn met een sportdag, wandeling of Bokrijk als alternatieven, grote verrassing!

    Zodus vanochtend om 8u30 reden we de oprit af in Vlaams-Brabant richting Kaatsheuvel. Gezelschap bestond uit ikzelf en mijn vriend (midden 20-ers) en mijn 50+ schoonouders die het park al niet meer bezocht hadden sinds mijn wederhelft nog in sponsen Samson shortjes curieus over de paddestoelen daar ging hangen om te horen waar dat geluidje vandaan kwam.

    Na de gebruikelijke file aan de verkeerslichten in Waalwijk, rijden we om 10u15 de parking op. Ventlief en ik schonken elkaar al een verschrikte blik. Miljaar, die parking staat zo vol?!
    Sterker nog, de hele parking stond vol en we werden doorgestuurd naar de 2e parking rechts naast de ingang die we nog nooit open gezien hadden tot nu. En die stond ook al goed vol, het grasveld er naast inclusief. Enfin soit, so be it, ticketjes verzameld aan de evenementen stand en hop naar binnen.

    We passeren Symbolica met een respectabele wachttijd van 80 minuten op de teller en besluiten wijselijk deze maar even links te laten liggen. De witte wieven waren ons ietsje beter gezind en zodus sluiten we aan in de 40 minuten lange wachtrij van de Baron om de dag mee te starten.

    De Baron, Tjah. Ik ben een B&M-kwijlerke, moet ik daar nog meer aan toevoegen? Die soepelheid, die afwerking tot in de puntjes (al mogen die witte wieven wel wat duidelijker articuleren want als je niet op voorhand wéét wat ze zeggen dan versta je het ook niet) en dat zalige hap-naar-adem-miljaar-dat-is-intens-gevoel in de duik... En dan stopt het want dan stopt de baan ook gewoon. Ik vervloek ze daar in Kaatsheuvel dat ze van een baan waar zoveel potentieel in zit zo een mini-cooper gemaakt hebben! Had een paar miljoen minder in Symbolica gestoken en een baan van deftige lengte gezet, dedju toch! De Baron zou nog zoveel meer kunnen zijn dan hij nu is en de herhalingswaarde zou zoveel hoger liggen mocht de ritduur niet zo absurd kort zijn. Ik weet dat het typerend is voor een dive coaster, maar ik vind echt dat ze hier een kans hebben laten liggen.

    We vervolgen onze weg richting Joris & de draak maar daar stonden ze tot ver buiten de eigenlijke rij aan te schuiven. We houden deze dan ook maar even voor later, en gaan verder richting Vogelrok waar de rij een 35 minuten bedroeg. Deze schoof echter zoals gewoonlijk vrij vlot door en uiteindelijk zaten we er op net geen halfuurtje in. Leuk baantje, maar niet leuk genoeg om nog eens zolang voor te gaan aanschuiven. Ook zonde dat het gewoon héél de rit donker is. Een beetje theming is nu toch niet zoveel gevraagd?

    Carnaval Festival slaan we over. 45 minuten wachten voor een oorwurm, thank you but no thank you. We trekken richting Station De Oost voor een frietje met overzoete typisch Nederlandse mayonaise. Tenminste, zij die over de benodigde portie engelengeduld beschikken. Er stond +/- 5 man voor ons in de wachtrij, we hebben er net geen uur over gedaan om onze bestelling te mogen meenemen. Het waren gewoon schandalen.
    Eerst aanschuiven voor je bestelling te laten opnemen, wat gewoon absurd lang duurde, dan nog langer aanschuiven om je bestelling mee te krijgen. Daar stond ocharme 1 jobstudentje al die bestelling 1 voor 1 klaar te maken en 1 juffrouwke ernaast om de bestellingen op te nemen. Op een gegeven moment is zij ook gewoon volledig gestopt met bestellingen opnemen omdat haar collega door de bomen het bos niet meer zag en gewoon niet meer kon volgen.
    Dan bleken de curryworsten nog eens op en had hij niet op tijd geroepen om er te laten bijbakken (ah neen tiens, want het vent stond met de zweetdruppels op zijn voorhoofd te proberen om die puntzakken frietjes die voorbij gevlogen kwamen allemaal gevuld te krijgen). Die organisatie daar is gewoon VER-SCHRIK-KE-LIJK. Bak dat vlees voor. Bak die frieten voor. zet potjes saus gevuld klaar ipv die bestelling per bestelling nog te moeten gaan vullen. Zet die stomme kidsbox-dozen VOORGEPLOOID en gevuld met een speelgoedje klaar ipv die à la minute nog te moeten gaan plooien!
    Laat dat truttebezeke de flesjes cola al uit de frigo nemen en meegeven bij het opnemen ipv diene jongen dat al boven de frieten stond te zweten nog op en af naar de frigo te laten lopen. Dat madammeke had tijd genoeg om met haar vingers te staan draaien, dus die kon prima een loopke naar de frigo heen en terug doen per klant. Werk minder voor de collega die nu absoluut het tempo niet aan kon. Ik vraag mij af wat het daar geweest moet zijn op het middaguur met 20 man in die rij, blij dat wij wat later gingen eten, amai mijne frak!

    De frietjes waren - voor geen Belgische frietjes te zijn - wel goed gebakken en het personeel was ondanks duidelijke stress wegens tijdsnood wel het ultieme voorbeeld van klantvriendelijkheid. Als't goed is mag het ook gezegd worden hé!

    Na onze lunch besluiten we dan maar de 55 minuten lange wachtrij van Joris te trotseren. Redelijk wat wenkbrauw-frons momentjes met de "pretparkkenner superpapa" achter ons, maar hé, entertainment in de wachtrij verzekerd. Wiste gulle trouwens dat ze de vliegende hollander oorspronkelijk met ne lift gebouwd hadden zoals de supersplash in Plopsaland, maar dat ze die dan vervangen hebben met een lifthill omdat het de wachtrijen niet ten goede kwam? Ik heb bijgeleerd vandaag zelle!
    Toen hem begon uit te leggen dat ze daar in Disneyland ook zo'nen Joris hadden op dat eiland in dat cowboydorp heeft mijne vent toch efkes wijselijk zijn hand voor mijne mond geslagen want die zag het al bloed al borrelen bij mij.
    Na wat op de tong bijten en meneer tegen mijne natuur in NIET het verschil uit te leggen tussen een woodie en een vekoma mijntreintje konden we dan eindelijk instappen in de rode trein, vuur.

    Joris, top baantje! Soepel en toch ruw over de baan met een soort ongetemdheid zoals een woodie gewoon moet hebben!
    Ietsje minder waren de 2 snotjong/puberend grut achter ons die heel de rit (alsin, van op de lifthill al!) de longen uit hun lijf GEKRIJST hebben waardoor ik halverwege de rit mij toch efkes heb omgedraaid en gebruld heb van "HOUD UWE MOND!" aangezien mijn oren er gewoon zeer van deden. 't was er echt over trouwens, niet gewoon gillen maar KRIJSEN dat uw oren ervan tuten. De mensen 4 rijen voor ons keken verschrikt achterom omdat ze dachten dat er iemand aan't sterven was. Ge kunt nekeer zeveren en onnozel doen, maar overdrijven is ook een kunst. 't was ook puur voor wat in de spotlights te staan want zodra ik mijn keel had opengetrokken konden ze plots wél stil zijn, dus 't zal dan toch niet van de ondraagbare adrenaline geweest zijn me dunkt.

    Na Joris namen we eens een kijkje bij De Vliegende Hollander maar met 70 minuten op zijn tellerke lieten we die maar voor een andere keer.

    We gaan verder richting Droomvlucht maar passeren onderweg bij Symbolica. Met 65 minuten was dit het meest acceptabele getal dat we hiervoor al in de app zien staan hadden, zodus onder het mom dat we de "nieuwe" toch niet kunnen missen, sluiten we aan in de wachtrij.

    Na een uurtje word ons geduld dan eindelijk beloond en mogen we in stappen in de heldenroute. Wat vond ik van Symbolica, vraagt u? Meh. Mooie afwerking, doet me heel erg denken aan ratatouille in Disneyland. Hier en daar leuke effectjes (kuch walvis-achtig beest en water enzo) en goed als opvuller, maar ik ga daar nooit never jamais nog een uur voor in de rij staan. Eerlijk gezegd had ik, gezien de hele heisa errond, meer verwacht en kwam ik een beetje beteuterd terug eruit. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon te hoog gespannen? Ik ben een Disneyfan in hart en nieren en eerlijk is eerlijk, giet dezelfde attractie in een Winnie The Pooh jasje en dan ben ik waarschijnlijk op slag verliefd, ik heb gewoon niet zo'n feeling met Pardoes en dit thema, waardoor het mij waarschijnlijk ook niet zo heel erg beroert. Begrijp me niet verkeerd ik vind het een hélé mooie attractie, tot in de puntjes afgewerkt met oog voor detail zoals ik enkel nog maar de Disney imagineers dat heb zien doen, maar ik had niet zo'n gevoel van omai, daar moet ik nu direct terug in si.


    2e poging om richting Droomvlucht te geraken dan maar! Onderweg stoppen we bij een kraampje waar 3 man stond aan te schuiven, om snel een flesje cola te kopen. Weer eenzelfde verhaal als bij onze lunch. 20 minuten, voor 4 klanten, die allemaal gewoon een frisdrank moesten hebben. HOE DOET GE DAT?!
    Als daar nu iemand een versgebakken wafel besteld kan ik daar inkomen, maar niemand heeft daar iets besteld dat niet gewoon uit de frigo te grabbelen was (door de klant zelf dan nog!) en af te rekenen. En toch heeft dat 20 minuten geduurd! 1 persoon om heel dat kraampje te bemannen, oké diene jongen stond alleen, maar komaan vriend, aan een tempo van 12 klanten per uur kunt ge in de horeca niet veel komen doen hé!
    Om de één of andere reden had hij dik 5 minuten nodig om 2 flesjes cola in te toetsen op zijn kassa, en dat bij elke klant. En dat wisselgeld tellen daar mocht precies ook wat assistentie bij. Alle begrip voor dat dat vent misschien in zijn eerste week zat of iets dergelijks, maar komaan ge hebt toch al wel ne keer een briefke van 5€ vastgehad zou ik denken, ipv er naar te gapen precies of ge krijgt ne pratende kabouter in uw handen geduwd!
    Krijgen die daar geen kassatraining ofzo voor ze starten? En zelfs dan nog, ik heb ook in de verkoop gewerkt, veel meer dan bedrag intoetsen, wisselgeld aflezen en uit de kassa pakken en aangeven is er nu niet aan. 't komt er dan begot nog op hoeveel ge moet teruggeven ook... Na een klantje of 10 is dat toch al volledige autopiloot?
    Ik kreeg er zo echt de indruk van dat ze dat manneke daar ineens neergeplant hadden van voila; doet maar sie, probeert maar nekeer!

    Bon soit uiteindelijk hebben we nog drinken vastgekregen voor we compleet gedehydrateerd waren, en vervolgen we onze weg naar Droomvlucht. 50 minuutjes aanschuiven, tjah, we zijn het nu toch al gewend hé. Even paniek in de wachtrij wegens vermiste kroost bij de mensen voor onze neus. Moeders gaan zoeken en 5 minuten later was dochterlief inclusief gesnik en tranen wegens zeer traumatische ervaring weer terecht. Intussen was wel bompi ook vermist geraakt want die was er achteraan gegaan om mee te gaan zoeken, tjah... Beter bompi dan de kids zou ik dan denken?
    Uiteindelijk heeft ook bompa zijne weg terug naar de wachtrij gevonden (inclusief pintje, slimme mens! ) zodus eind goed al goed.


    Droomvlucht zal voor weinigen hier nog een onbekend mysterie zijn. Eerlijk is eerlijk je ziet de leeftijd ervan goed en die anamatronics zijn niet meer van deze tijd. Maar het is gewoon een stukje nostalgie die mij zo hard terugbrengt naar de dagen Efteling uit mijn kindertijd met ons moeders, mijn neefje en tante in de '90-er jaren. En ondanks leeftijd en duidelijk verouderde technologie, vind ik het toch nog altijd een mooie attractie. Ik begrijp prima waarom dit "in den tijd" echt een wow-factor had.

    Na Droomvlucht geven we de horeca nog een laatste kansje om ons ervan te overtuigen dat ze het toch wel kunnen als ze willen. We schuiven aan bij de Soft Ijs Hapiness station voor een verkoelingske, oh boy... 40 minuten en 4 a 5 klantjes later, mochten we dan eindelijk bestellen. Ah neen wacht, want de kassabediende vond het nodig om op dát moment met zijn collega te gaan discuteren over wie er wanneer pauze mag nemen. Dat je zoiets bespreekt terwijl je die ijsjes aan het maken bent, absoluut geen problemen mee. Maar je houdt je rij daar niet mee op, punt. Als je bestellingen moet opnemen, dan neem je die op en zet je de conversatie met je collega verder als je de bestelling klaarmaakt, NIET terwijl er wachtende mensen staan die daar echt allemaal al staan te zuchten van 't kan niet meer omdat de wachttijden gewoon te belachelijk zijn voor woorden. Je bent nooit alleen in een pretpark, maar 40 minuten wachten voor je überhaupt je bestelling kan doorgeven vind ik nu toch wel serieus overdreven.
    Wij waren met z'n 4-en en er zijn er 2 van ons gaan aanschuiven terwijl 2 anderen even naar het toilet gingen en zich op een bankje gezet hadden. Zij zijn 3x komen kijken en merkten iedere keer stomverbaasd op dat we nog geen cm opgeschoven waren.

    Het kan toch niet zijn dat je even lang moet wachten voor een ijsje als voor een attractie? Ook hier viel weer op dat het personeel, ondanks topvriendelijkheid, gewoon precies geen systeem leek te hebben. Het geeft echt de indruk dat ze maar wat aanmodderen en wat doen. Efficiëntie is er gewoon onbestaande. En dan nog je pauzerooster gaan bespreken terwijl intussen de rij aan je kassa maar blijft groeien en je in tussentijd niets productief aan het doen bent, neen. Gewoon, NEEN!

    Intussen was het al 18u dus slenteren we richting uitgang voor de rit naar huis.

    Conclusie van de dag? De horeca is een vreselijk pijnpunt. De kwaliteit is prima, de klantvriendelijkheid is goed, maar ze moeten dat werkvolk dringend eens op cursus sturen bij pakweg Mcdonalds, Burger King, Disneyland, Walibi of noem maar op waar ze wél weten hoe je een counterservice restaurant vlot laat draaien. Geef die mensen een vast werksysteem waar aan gehouden moet worden. Een manier van werken die efficient is, die ook logisch is.
    Het park is qua oppervlakte groot maar qua attractieaanbod is het niet evenredig gegroeid met het bezoekersaantal. Ze zijn eigenlijk een beetje de dupe van hun eigen succes. Meer bezoekers, maar niet voldoende attracties om ze in te verdelen. Gevolg: lange wachtrijen, ook op een doodnormale zondag in september, wat tot ergernis leidt. Je weet dat je gaat moeten wachten als je naar een pretpark gaat, maar had dit dagje niet gratis geweest dan zou ik me héél afgezet gevoeld hebben, wetende dat wij ondanks heel weinig rust/pauzemomenten (eigenlijk alleen onze lunch en voor vertrek even gezeten om een ijsje te eten) maar 5 attracties gedaan gekregen hebben, puur en alleen door tijdsverlies in wachtrijen en bij de horeca. Ondanks het feit dat we "maar" 5 attracties gedaan hebben, kan ik buiten de vliegende hollander en eventueel piraña niets bedenken waarvan ik zeg dedju, die hebben we ook gemist! Simpelweg omdat het attractieaanbod eigenlijk niet zo denderend groot is... Bobslee en fata morgana waren in onderhoud, die eventueel. Maar verder?

    Ik begrijp in hemelsnaam echt niet hoe iemand zich hier 2, 3, 4 dagen kan amuseren en in bosrijk vertoeven. Ieder zijn meug, uiteraard, maar ik zie het gewoon niet...
    We hebben een aangename dag gehad ondanks drukte en lange wachttijden, maar ik heb geen behoefte om hier komend seizoen persé opnieuw langs te komen. Het is een mooi park, met enkele leuke attracties, supervriendelijk personeel en oog voor detail, maar er zijn nog véél verbeterpunten.

  2. #2

    Re: [TR] Efteling 16/09/2018

    Dit TR neigt toch dingt mee voor grappigste TR op het vernieuwde forum. Ik voelde de frustratie uit de tekst lopen, maar ben nu wel zwaar fan van Bompi. Kleinkind kwijt en wat gaat hij doen... een pintje halen

    Ik vind het wel straf ivm horeca, toen wij er onlangs waren ging het net vrij vlot, wel op de 'normalere' etensuren (tussen 1730 en 18u, op een vrijdag in de vakantie) Dan stonden er wel vrij veel medewerkers en was er inderdaad reeds mis-en-place gebeurd. Misschien hadden ze de drukte onderschat, al zouden dergelijke hoge wachttijden wel nooit mogen gebeuren.
    Laatst gewijzigd door Michielsken; 17-09-18 om 07:27.

  3. #3

    Re: [TR] Efteling 16/09/2018

    Zalig! Ik vind Trip-reports van eivolle pretparken altijd interessant om te lezen. Dan weet je hoe een park overkomt op de stressmomenten.

    Ik heb ook het idee dat de Efteling eerder dagvullend is doordat je zoveel kilometers moet afleggen in dat park, dan door het aantal niet te missen attracties en daar mogen ze gerust wat in bijbenen eerder dan het probleem proberen te omzeilen met virtuele wachtrijen. Bij mijn bezoek afgelopen donderdag draaide de horeca wel naar behoren; we zaten buiten spitstijd in 'Station de Oost' en 'Het Wapen van Ravelijn' en in volle avondspits bij 'Polles Keuken'.

  4. #4

    Re: [TR] Efteling 16/09/2018

    Ga nooit; en zeker niet in september; in een weekend naar de Efteling. Dat is al jaren zo... Weekends in september/oktober zijn er verre van 'doodnormaal'. Wij zijn 3 dagen in januari geweest en vond het best aangenaam. Dan kon je gewoon overal instappen.

  5. #5

    Re: [TR] Efteling 16/09/2018

    Herkenbaar: ik ergerde me ook enorm aan de articulatie van de wieven, en had verwacht dat de Efteling hier wel iets aan zou doen. Ondertussen ken ik de teksten al wel, maar het blijft inderdaad een issue voor veel nieuwe bezoekers.

    Dat de horeca zo in de soep draait in de Efteling is nieuw voor me. Ik moet toegeven dat ik al sinds ik op eigen initiatief pretparken bezoek, steevast de drukte heb ontweken in het park, dus dat speelt er ook in mee. Je zou verwachten dat met het gigantische horeca-aanbod dat ze hebben, ze de drukte ook zouden aankunnen. Langs de andere kant heb ik op rustige dagen ook al veel te lang staan wachten op een chiptwister. De zaken die jij beschrijft kan ik me ook enorm aan ergeren, dan krijg ik goesting om te gaan helpen .

    Ik ben het met je eens dat de Efteling te weinig attracties heeft, vooral op vlak van opvullers. Efteling legt de lat hoog voor nieuwe attracties en dat is goed, maar ze leggen hem net iets té hoog: een simpele opvuller zoals Halve maen bouwen ze nooit meer. Waarom? Omdat het niet 'groots' genoeg is voor de Efteling? Een stuk of vijf flatrides ter opvulling van de lege plekken in het park zouden de capaciteit enorm helpen.

    Ironisch genoeg zou ik me net langer kunnen bezighouden in een rustig park. Ik heb al wel eens twee nachten in Bosrijk gelegen, en wij vonden het zelfs jammer toen we na drie dagen Efteling naar huis moesten. We konden overal lekker vaak op zonder te wachten, hebben op ons gemak het Sprookjesbos volledig uitgewandeld en hebben echt elk hoekje van het park ontdekt. Als er veel volk in een park is, word dat gewoon drie dagen frustratie...

  6. #6

    Re: [TR] Efteling 16/09/2018

    De Efteling is nooit mijn favoriete park geweest en zal het zeker ook nooit worden, mede door de pijnpunten die je allemaal hebt opgesomd. Toch heb ik er een wat haat/liefdeverhouding mee, want op 3 weekdagen in januari is het inderdaad wel leuk...

    Bedankt voor je verslag.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •