X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 2 van de 2
  1. #1

    [TR] RF-Scandi: Legoland Billund

    Nadat ik in 2012 voor het eerst een Legopark ontdekte in Denemarken, was ik na een dagje best wel lyrisch. Het enthousiasme voor de parkengroep daalde echter bij elk nieuw Legopark dat ik deed. En wanneer ik dit jaar perfect Legoland Japan op de planning had kunnen zetten, had ik beslist om het te laten. De hoge inkomprijs verantwoorde geen ritjes op een handjevol attracties die je al over heel de wereld vind. Ondertussen was ik er ook al van overtuigd dat die ene overtuigende dag in een Lego-park een toevalstreffer was. Dat ik er enkel zo hard van genoten heb omdat alle attracties, talloze keren gekopieerd, toen nog nieuw waren voor mij. Tijd om die theorie op de proef te stellen!

    Dag 3: Legoland Billund

    Ja, we hebben dag twee geskiped: toen zaten we voornamelijk op de bus, genoten we van de glijbanen in Lalandia, hebben we veel te veel betaald voor een hamburger met frieten in dat resort en bleven we tot laat in de nacht wakker om spookverhalen te vertelen. Niets om over te schrijven dus!



    Zoals vaak werden we meteen door RF en Legoland in de watten gelegd. We kregen een korte rondleiding door Miniland, het hart van het park, en vervolgens kregen we op verschillende toppers twee exclusieve ritten voor parkopening. De eerste daarvan was er meteen ééntje om naar uit te kijken. Flying Eagle is de nieuwste aanwinst van het park en is ontworpen door een pretparkfan die stage deed bij Zierer. Normaal gezien klinkt een Zierer Force allesbehalve iets om naar uit te kijken. Flying Eagle was dat net wel. De baan is extreem soepel, lekker snel en kent s-bochtjes die in de verte aan Taron doen denken. Je kan hier niet eens meer over een kinderachtbaan spreken, dit is gewoon een pareltje van beperkt formaat. Bovendien ziet de baan er nog leuk uit ook, met thema zoals we dat gewoon zijn van Lego. Als je bedenkt dat op deze plek vroeger een Tivoli Small stond, heeft het park hier toch wel een heel grote sprong voorwaarts gemaakt.









    De volgende halte was X-treme Racers, de wilde muis van het park. Twee ERT-ritjes hierop klinkt niet bepaald spannend maar we zijn dankbaar dat we hier niet voor moeten gaan wachten wanneer het park voor het publiek opent. Het is niet beste wilde muis en ook niet bepaald de mooiste attractie van het park.





    Uiteindelijk waren we achteraan in het park en stonden we voor de achtbaan waar ik zo hard naar uitkeek. Zes jaar geleden wist Polar X-plorer me voor zich te winnen met zijn souplesse, black-out helixen en airtimemomentjes. Tot mijn grote geluk wist de baan zijn smetteloze reputatie in mijn geheugen op zijn plek te houden. Dit is echt een toppertje waar Zierer en Legoland zeer trots op mogen zijn. Meer van dit soort banen!





    Ondertussen was het park al geopend, maar de parkmanager neemt ons nog graag mee naar de nieuwste darkride van het park. Ninjago is een interactieve darkride waar je geen pistool of toverstaf meekrijgt, maar gewoon met je handen kunt schieten . Hoe dit precies in elkaar zit is redelijk ingewikkeld, en het effectief goed kunnen is dan ook niet makkelijk. We amuseren ons tijdens de rit, maar écht onder de knie hebben we het systeem nog niet. Een leuke attractie, maar geen topper wat mij betreft.





    Nadat we afscheid namen van de parkmanager, trekken we terug naar de achterkant van het park. De tweede interactieve darkride die het park rijk is lonkt. The Temple is een redelijk eenvoudige attractie, maar in al zijn eenvoud vind ik het een goede shooter en ook de leukste van de Europese Lego-parken. Het zou vandaag erg rustig blijven in het park en door de dag heen bleek deze shooter best wel herhalingswaarde te hebben. Volgens het gezelschap dan toch.



    Lego draait rond zelf vanalles bouwen. Dat zie je terug in legoland, want -Slechtste mop van dit TR, beloofd- daar kan je zelfs het ritprogramma van een attractie zelf in elkaar steken. Met de Ice Pilots School heeft het voor de rest brave legoland een verdraaid intense attractie in huis die je niet in dergelijk park verwacht. Leuk voor een keertje, maar toch geen attractie van welke ik elk programma wil uittesten. Als je ziet hoe weinig capaciteit de attractie heeft, hoe weinig volk erin wil en hoeveel plek het in beslag neemt vraag ik me af hoelang deze attractie nog gaat bestaan.





    De rapid river lag er voorlopig uit, dus gaan we maar richting de laatste achtbaan die we nog moesten afvinken. Het is meteen ook de meest iconische achtbaan van het park, want elk Legopark ter wereld heeft wel één of andere variant op Dragen staan. Ik kon de versies van WGH Transportation en Zierer al uitproberen, maar blijf er vooralsnog bij dat Mack de beste variant plaatste. Hun powered coaster combineert de darkride perfect met het coasterstuk, zonder een saaie lifthill die het tempo uit de rit haalt. Bovendien is de baan voor een powered gewoon best goed, ondanks dat het een hele korte achtbaan is. Net als (op de muis na) de andere coasters van het park, toch eentje met een zekere herhalingswaarde.





    Ondertussen was de rapid river al geopend en trotseren we de langste wachtrij van de dag. Zo'n twintig minuten hebben we er echter graag voor over: de hittegolf die ons deze zomer trof heeft ook Denemarken heel het voorjaar laten koken, en wat is er met zo'n weer beter dan een Intamin rapid? Niet dat Viking River Splash een uitschieter in zijn categorie is, al maakt de grote drop die erin zit veel goed.





    Je kan het park er niet van beschuldigen dat ze hebben stilgezeten sinds mijn laatste bezoek, want nog een grote nieuwe attractie maakte zijn opwachting. Ghost is een attractie waarvan ik niet goed wist wat te verwachten - ik dacht dat het een iets kindvriendelijkere versie van Nemesis Subterra zou zijn. Ik wist dat er een freefall in zat, maar geen zorgen: dit is geen spoiler. De freefall staat prominent afgebeeld op het parkplan en vooraleer je instapt zie je de rit ervan op tv-schermen in de wachtrij. Jammer genoeg is deze freefall zowat de allerflauwste hap die bestaat. Toch is Ghost beslist de moeite: het huis is op zich ook een attractie, een plezier om door te dwalen tussen de griezels gemaakt van Lego. Er zit ook een klein spiegeldoolhof. De freefall volgt tegen het einde van de walkthrough en kan je trouwens ook skippen.







    Eén van de meest verassende attracties in het orinele Legopark is Pirate Boats, een boottocht met een flink stuk darkride. De figuren zijn gemaakt van legoblokjes, maar beelden echte mensen uit in plaats van legofiguren en zijn bijgevolg een pak groter. Dit telt voor de meeste beelden in het park, maar bij de recentere attracties is dit veel minder het geval. Echt spannend word de rit nergens maar het is een mooie en ontspannende rit.





    Iets minder ontspannend was ons ritje op de miniscule Log Flume van het park. Wanneer we een liftband het water invaren, gaat de voorkant van ons bootje zo diep dat het water begint binnen te stromen! Een hilarisch momentje vol paniek in de overvolle boot, maar al snel gaat de voorkant weer naar boven en varen we rustig voort. Hilarisch ritje in een kleine maar fijne flume.











    Met een Sealife-aquarium, uitkijktoren, treinritje, monorail, rondritje, boottochtje en nog zeer veel kinderattracties heeft het park eigenlijk nog een heleboel te bieden. Ook al kregen we zoveel exclusieve tijd op de toppers 's morgens, we vullen onze dag makkelijk tot half zeven 's avonds. Ook al moeten we nergens wachten, we amuseren ons met rondkuieren in Miniland, de groep uitdagen in de prachtige brandweer-attractie, pogen een hogere score te halen in de temple en gaan voor nog één (of zeventien) ritjes op Polar X-plorer. Al lang voor we het park verlaten besef ik dat mijn degout voor Legoparken niets te maken heeft met het origineel. Billund heeft een Europese subtopper in volle glorie, met tal van attracties van hoge kwaliteit en genoeg om je een hele dag bezig te houden. De sfeer is niet geforceerd, heel het park komt verdacht authentiek over voor een plek dat als kenmerkende bouwstijl plastieken blokjes heeft. De Deense pretparkcultuur - die de lat gewoon hoog legt wat pretparken beterft - heeft daar ongetwijfeld ook mee te maken.





    Legoland Billund is het park waarvan élk ander Legopark alleen maar kan dromen het ooit te zijn. Het is een plek waar ik met veel plezier nog eens heen ga, hoe sneller hoe liever. We bleven deze dag echter niet tot sluitingstijd, want vanavond zouden de Belgen tegen Japan spelen. Heel de groep zou de wedstrijd komen volgen in onze Bungalow in het resort van Lalandja. De vaderlandslievende gevoelens liepen hoog op en we lieten een voorzichtige pronostiek achter in Legoland:



    Uiteindelijk leek de match heel slecht te gaan en vluchten we met iets teveel man in een iets te klein bubbelbad, waar we onze oren opensperden voor het gejuich van onze meer loyale voetbalvrienden in de kamer naast ons. Een prachtige afsluiter van een prachtige dag - en als ik Djurs Sommerland nog goed kende, zou het de volgende dag alleen maar beter worden.

    Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] RF-Scandi: Legoland Billund

    Zelf heb ik het park ook begin september bezocht en was ook deels aangenaam verrast, maar ook deels ontgoocheld. Het park bood inderdaad mooie attracties in een gevarieerd aanbod, maar ik had het park precies toch iets groter voorgesteld. We hebben ons er zeker geamuseerd, maar we waren ook wel relatief snel rond.

    Helaas hebben wij geen coasterbingo kunnen doen: X-treme Racers stond in de stellingen, en een deel van de track was verwijderd. Ik weet niet of het onderhoud was, of dat deze een grotere opknapbeurt krijgt (met nieuw thema?).

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •