Op Paasmaandag naar de Efteling geweest. Ondanks mijn tweedaags bezoek in begin februari kon ik het niet laten om samen met mijn mede-acteurs van de toneelvereniging mee te gaan. Een klein verslagje:

+ Ondanks de drukte (waarschijnlijk door het ongelooflijke zomerweer) bleven de wachttijden beperkt. Het langste schoof je aan bij de Piranha en De Vliegende Hollander - 40 & 30 min. - en Droomvlucht - 40 min. -. Bij andere topattracties moesten we max. 15 minuten wachten. Bij de iets ruigere attracties bedroeg de wachttijd ongeveer 15 minuten (Python, Baron, Vogel Rok). Waarschijnlijk te verklaren door de weinige interesses van de ganse familie. Er werd overal goed doorgewerkt.
Bij De Oude Tufferbaan stond er wel steeds een lange rij. Waarschijnlijk te verklaren door de heropening.

+ Eerste keer Raveleijn gezien. Wow. Impressionante arena en decors. Ook de stunts mogen er best wel zijn. Het is gewoon ook het compleetplaatje dat klopt. Ik besef dat er enkele zaken niet zo helemaal goed zit, maar voor een pretparkshow kan dit wel tellen. De paardenshow in Europa-Park vond ik dan minder impressionant.
Wil het nu dat we met onze theatergroep daar zaten. Op enkele zaken hadden we (naar goede gewoonte) toch kritiek:
* De poort van Raveleijn IN de arena was beter enkele meters naar achteren gezet, maar dat ging technisch misschien niet. Dit zou de gevechtscènes ten goede komen. En hebben de paarden meer plaats.
* Doordat ze de gevechtscènes misschien net iets te veel doen, merkten we op dat de zwaardgevechten nogal ver van de gezichten plaatsvonden. Hoe verder dat gebeurd, hoe ongeloofwaardiger het wordt.
* Doordat we acteurs waren die aan het kijken waren, vonden we de maskers maar niets. Dat verbergt de mimiek en maakt het een stuk minder expressief.
* De humor zit meer dan goed!
* Technisch leek alles min of meer goed te werken, op enkele kleine zaken na. Blijkbaar moet er rook uit het plafond komen wanneer de zwarte ridders uit de nok komen, dat was er wel niet. Ook het geluid stond soms niet goed afgesteld.
* Wij als acteurs, horen liefst live stemmen, maar hier viel de play back nog mee.

+ Attracties lagen er goed bij. Werkelijk alles lag er goed bij. Top. Enkel bij Fata Morgana leek er een poort niet open te willen gaan.

+ Ook een attractie die ik voor het eerste deed: Piranha, alhoewel... Toen ik 8 jaar was deed ik hem ooit met mijn tante. Omdat ik Efteling vaak in de wintermaanden bezocht, was die dus steevast dicht.
Toffe wildwaterbaan, zeker één van de betere. Al gaat mijn voorkeur wel nog naar Radja River. Maar wat een saaie wachtrij hier!

+ De horeca is best wel ok.

- Wel was ik verschoten hoeveel zigzag wachtrijen er zijn. In februari moest ik die niet trotseren, maar deze keer wel. Vooral dan de wachtrij aan Piranha en Droomvlucht zijn toch wel kuitenbijters.

- Het is moeilijk om écht schepijs te vinden via een uitgiftepunt. Sommige horecapunten stonden ook nog precies in wintermodus met warme wafels, hartige snacks, ... Je kon overal wel waterijs, Sluch, ... vinden, maar dat vind ik nu echt geen kwalitatief ijs.
Wel zijn er twee ijspunten aan Het Witte Paard en Symbolica, zo van die slush puppie als van de mc do...

- Ik heb het niet voor het Carnaval Festivalplein. Het ziet er zo on-Eftelings uit. Er is ook weinig sfeer naar mijn gevoel, de gevels zijn er platter en de thematische elementen die er aanwezig zijn, zijn nu niet echt wow. Hoe komt het eigenlijk dat dit plein ook zo'n thematische warboel is?