Dat van die niet te herstellen draak kan/wil ik niet geloven. Wel is het zo dat die draak relatief weinig opvalt. Onride (ik denk ongeveer 70 keer rood en evenveel keer blauw te hebben gereden) moet je verdomd goed kijken om die draak te zien. Ik kan me voorstellen dat veel first-riders er niet op letten. Dat hebben ze op de woodies in Alton en Heide toch veel beter aangepakt.

En offride ... ik schat dat ruim de helft van de dagelijkse bezoekers het immer onbevolkt pad waarlangs die draak op wacht staat, niet eens opmerkt. Hier dus totaal geen vergaap-plein zoals Baron of Colossos2.0.

Nog een ergernis: JedD heeft volgens mijn ervaring de grootste voordring-gevoelige wachtrij wegens het vaak brede pad en die 180 graden-bocht.

En in het station staan geen kisten om tassen e.a. in op te bergen. Een rugzak met eigen schaatsen erin verplicht tussen de onderbenen klemmen, is best pijnlijk. Maar sjaals en mutsen mogen dan weer niet mee. Dat levert in de herfst en winter op haast elke rit vertraging op. Want als er vertraging is op 1 trein, moet de andere ook extra wachten voor de start. Het zorgt er ook voor dat je - bij 2 x 2 treinen in bedrijf - best lang moet wachten na de finish om het station in te rijden. Dat stilstaan gebeurt dan helaas niet in het remise-gebouw. Een dubbele gemiste kans want beschut tegen het weer en hier had wat animatie gekund, al is het maar de projectie van de finish in slow-mo.

Een fout die ik al eerder aanhaalde: laat de stationsbetreding op het einde van de wachtrij niet beginnen bij een frontpoortje. Dat zorgt voor extra ophoping, al kunnen 'backers' er wel hun voordeel uit halen.

Natuurlijk is het makkelijk k@kken op deze aardig gethemede en zeer comfortabele attractie. In alle naïviteit denk ik dat enkele van de opgesomde euvels technisch op te lossen zijn. Efteling heeft het geld en de ruimte er omheen. Nee, niet middels extra personeel je dat de vrije plaatskeuze ontzegt.

Als ze nu echt lang moeten wachten op een vervangstuk (en testritten e.a.) hoop ik dat ze het lef hebben om de andere problemen definitief aan te pakken. Maandje off season dicht moet kunnen. Zeker omdat DVH nu een all season attractie is geworden.