Weer blijft inderdaad een factor. Desalniettemin kent ook het weer een gemiddelde dat een invloed heeft op de gemiddelde drukte. Wat dat betreft heeft de Efteling genoeg jaren ervaring om een aardig gemiddelde te achterhalen.

Het gaat hier om de drukte in het park, niet per attractie. Storingen hebben geen invloed op aantal mensen in je park, goed de rijen worden wat langer, maar één attractie de er uit ligt (en zelfs 2) gaan niet een dergelijk groot effect hebben dat het voor de rest van de attracties direct de drukte een hele categorie zou moeten verschuiven (als je al uit zou gaan van drukte in de attracties).

Schoolreizen hoeven zelfs niet geboekt te worden om te weten wanneer het schoolreisjes-seizoen is. Menig pretparkfan kan je de periodes vertellen voor hun favo park.

Bedrijfsevenementen zijn tweeledig. In de écht rustige periodes benaderd de Efteling zelf bedrijven om te komen. In de drukke periodes is dat uiteraard minder, maar als een bedrijf wilt komen op een zomeravond en daar een passend bedrag voor neer legt, zou de Efteling wel heel stom zijn als ze het niet zouden aannemen.

Een prijsverlaging bij gesloten attracties zou ik op zich ook wel zien zitten, maar dan trekt dat - ondanks de gesloten attracties - toch weer meer volk. Dat is niet altijd wenselijk. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit in het nieuwe prijsbeleid mee speelt. Het zou me niets verbazen als je in de bezoekersstatistieken kunt zien dat er een kleine dip is wanneer hun top attractie gesloten is voor aangekondigd onderhoud. Of dat verschil groot genoeg is om qua prijs in een andere categorie te komen, blijft natuurlijk gissen.

Qua capaciteitsverhogende maatregelen ben ik het roerend met je eens. Echter hebben ze in SRL toch al een stuk langer. De python is een experiment dat eigenlijk alleen kan werken als het met meerdere attracties wordt gedaan, maar er tegelijk ook genoeg is om de wachttijd mee op te vullen. Dat laatste heeft de Efteling momenteel eigenlijk nog te weinig, en zal voor een gewoon pretpark ook altijd lastig blijven (in een waterpark kan het bijvoorbeeld wél goed werken dankzij groot golfslagbad en/of lazy river). Ik waardeer het echter dat de Efteling het in elk geval probeert en ik hoop dat ze een weg vinden het ook goed uit te voeren, zonder dat het uit loopt op het volstrekt zinloze systeem in Parijs.