Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
Het gaat hier om de drukte in het park, niet per attractie. Storingen hebben geen invloed op aantal mensen in je park, goed de rijen worden wat langer, maar één attractie de er uit ligt (en zelfs 2) gaan niet een dergelijk groot effect hebben dat het voor de rest van de attracties direct de drukte een hele categorie zou moeten verschuiven (als je al uit zou gaan van drukte in de attracties).
Nou, nou. De Efteling komt zelf met dit voorstel tot prijs-differentiatie omdat - naar eigen zeggen - het welbevinden van weekenders aanzienlijk lager ligt dan bij weekdag-bezoekers. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het gejammer komt door langer te moeten wachten en daaruit volgend minder rides te kunnen scoren. Misschien hebben bezoekers door het lange wachten grote delen van het park niet kunnen bezoeken. Efteling is veel meer dan Disney of EP een dag-bestemming. Ik beschik niet over cijfers, maar ik vermoed dat verblijvers er zwaar in de minderheid zijn. Dus die dag-bezoekers willen zo veel mogelijk - eigenlijk alles - uit hun dagje halen.

Of er nu veel volk rondloopt in het park zal volgens mij weinig invloed hebben op het welbevinden. Ter illustratie: op pokke-drukke dagen is het vaak nog altijd aangenaam toeven in het Sprookjesbos, met dank aan de uitgestrektheid en de kronkelpaden aldaar. Natuurlijk is er wel een rechtlijnig verband tussen "rondlopende" drukte in het park en drukte bij de populaire attracties.

Wat storingen betreft, ik heb het vooral over attracties in en nabij Ruigrijk. De Stor ... sorry Vliegende Hollander heeft dit jaar tot nu toe niet zo veel storingen gekend. Mooi maar uitzonderlijk, zou ik zeggen. Voor mij is dit een attractie die ik 's ochtends moet doen als-ie tenminste rijdt, in de wetenschap dat je'm vaak 's morgens niet kan doen of dat de storing later wel volgt. JedD heeft geen al te goed zomerseizoen gehad (gesloten bij m'n laatste 2 bezoeken en volgens online info was dat wel vaker). Wijlen Bob was weersgevoelig en Python had in het voorjaar problemen met één trein. Die attracties liggen dicht bij elkaar en veel thrill is er verder niet te vinden in het park. Je krijgt er dus wel zeer snel een toename van drukte bij wachtrij 1 als attractie 2 (tijdelijk) buiten bedrijf is. Lees: "Hollander dicht, dan doen we nu na de rooie even de blauwe op de woodie". Het voordeel van 365 dagen open genereert ook een nadeel: voorzien en onvoorzien onderhoud gebeurt steeds met bezoekers eromheen.