Omdat er niets plezanter is dan overlays maken op satelietbeelden heb ik het volgende in elkaar gepuzzeld:
Naam:     china opties.jpg
Bekeken:  2001
Groote:   1,30 MB

Volgens mij kan een eventuele bouwput drie groottes hebben afhankelijk van hoeveel PHL zelf wil opofferen voor de vernieuwing:

-MINIMUM:
De overgebleven helft van de zilvermijn combineren met het bovengrondse deel van Geister lijkt mij het minimum dat ze kunnen doen. De straat door china wordt dan vervangen door de straat naast china (waar je nu moet aanschuiven voor Colorado). Tegelijkertijd kunnen ze de wachtrij van Colorado verplaatsen naar de voorkant van die attractie. In china komt dan een kleinschalige attractie al dan niet gecombineerd met een herwerkte versie van Geister Rikscha.

-MEDIUM:
Omdat slopen en nieuw zetten meer in de filosofie van Phantasialand zit is een volledige afbraak van Geister niet uit te sluiten. Heel Geister Rikscha gaat er dan aan en die zit onder dat ganse plein tot aan River Quest, wat zou verklaren waarom die uitgang moest verplaatst worden. Dan verwacht ik twee attracties in de plaats.

-MAXIMUM:
Ook Mandschu & Feng Ju Palace worden mee in het bad getrokken, Het restaurant staat nogal plomp tussen de uitgang en het plein waardoor er kostbare plek verloren gaat. Phantasialand heeft eerder ook al de Hacienda laten verdwijnen, dus ze zijn er niet vies van om een goed draaiend restaurant te slopen. Feng Ju is op zich optioneel in dat verhaal, maar ik betwijfel of het ding in zijn huidige staat zou blijven bij een dergelijke grootschalige vernieuwing van China. Bij een herwerking van dergelijke schaal ga ik er van uit dat twee nieuwe attracties een zekerheid zijn én we een vervangend restaurant krijgen.

Feng Ju Palace zou eventueel tijdens de werken geopend kunnen blijven via het deurtje van Klugheim naar China. Een doorlopend pad tot aan Riverquest lijkt mij in zowel Medium als Maximum-scenario onwaarschijnlijk omdat dat iets te veel bottle-neck effect geeft.

PS: over Feng Ju al dan niet in Klugheim staat. Heel de Voorgevel én ingang is naar het Chinese themagebied geörienteerd. Dat lijkt me op zich al voldoende argument, naast het feit dat deze attractie door het park tot het Chinese themadeel wordt gerekend. Klugheim begint na de verplaatsing van de ingang van River Quest zelfs pas achter Feng Ju. Case closed, me dunkt.