X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1

    [TR] RF Scandi: Bakken

    Tot hier toe was de trip door Scandinavië een feest van herkenning geweest, maar dit eindigde bij de laatste twee pretparkdagen. Het was tijd om eindelijk voor het eerst de Deense hoofdstad te bezoeken en de twee historische pretparken die schitterden in hun afwezigheid op mijn cv te bezoeken. Het zijn twee parken die vaak gemengde reacties losmaken bij fans, dus de nieuwsgierigheid was groot. We beginnen bij een avondje in het minder geliefde park van het duo - Bakken.



    De rit van Liseberg naar dit park was heel erg lang, dus kwamen we pas laat op de middag aan in het compacte park. Ik had altijd het idee dat Bakken een stadspark was als Wiener Prater of Grona Lund, en hoewel het park ook zo aanvoelt, is er van de 'stad' niet veel te merken en ligt het park eigenlijk in... een park. Het oudste pretpark ter wereld wist desondanks meteen enkele gevoelige snaren te raken: de nostalgische kassa, de drukke opbouw van de gebouwen en de attracties ertussen, de vele cafétjes en restaurants geven het terrein een zeker ambiance dat ik zeker kan waarderen. We starten onze pretparknamiddag met een traktatie bij de enige achtbaan die eigendom is van de Deense staat...



    Het is natuurlijk het interieur van het park zijn houten achtbaan waar we mogen genieten van een biertje of een niet-alcoholisch drankje. We krijgen een rondleiding en mogen naar hartenlust vragen stellen. Zoals de meeste fans wel weten, heeft deze baan een tijd terug afscheid genomen van zijn brakeman-treinen en nieuwe treinen van Kumbak aangekocht. Om te compenseren voor een brakeman, zijn er overal in het parcours remmen op de baan gezet. Dit deed ons toch ernstig zorgen maken over de ritervaring, maar toch kregen we in de backstage van de achtbaan veel zin in een ritje terwijl de treintjes voorbij zoefden. Nadat ons drankje leeg was - en ik dankbaar gebruik kon maken van het nogal exclusieve Rutschebanen-toilet - ging heel de groep de baan dan ook eens uittesten.





    Wat we vrezen werd jammer genoeg bevestigd. De baan is nog steeds het middelpunt, de kern van het park, maar qua rit hoef je geen fijne ervaring te verwachten. De beugels stompen in je maag en alle snelheid word uit de trein gehaald met remmen die op drops lijken geplaatst te zijn. Het gevolg is een saaie achtbaan die enkel een beetje spannend is omdat je nooit weet hoeveel pijn je in het volgende element gaat ervaren. En dan te bedenken dat er in Finland een identieke baan staat die zéér hoog in mijn favorietenlijstje gerangschikt staat: eeuwige zonde! Het is jammer om van zo'n historische baan te zeggen, maar Rutschebanen kan wel eens de slechtste houten achtbaan zijn die ik al gedaan heb.





    Van een project waar Kumbak bij betrokken was hadden we waarschijnlijk niet meer moeten verwachten. De volgende achtbaan word dan ook een moderne Intamin-achtbaan die bovendien uniek is in de wereld. De kans dat Tornado een slechtere ervaring ging bieden dan Rutschebanen, leek ons miniem. Helaas pindakaas. Om één of andere vragen heb ik hier twee ritjes op gemaakt en mijn nek heeft het mij niet vergeven. Voor degenen die de baan niet kennen: de lifthill is snel genoeg om je te verrassen- maar halverwege de liftheuvel gaat die nog eens dubbel zo hard, waardoor je vervolgens zonder dat je voorbereid bent een bocht in gesmeten word. Mijn nek knalde hier telkens tegen de oncomfortabele schouderbeugels aan. De baan is qua ontwerp best knap en compact, maar genieten van deze achtbaan zat er bij mij écht niet in. Dit zou ook wel eens de slechtste stalen achtbaan kunnen zijn die ik ooit deed...







    We beginnen te vermoeden dat Bakken niet de ideale plek is om achtbaanplezier op te zoeken, dus duiken we een Sketchy shooter-darkride binnen die niet geweldig is maar tenminste geen pijn doet. Erg memorabel was deze niet, maar het is ook nogal laat van me om dit TR te schrijven.







    Bakken werkt zoals veel Scandinavische parken met een polsbandje waarmee je attracties kan doen, maar het systeem hier is nogal apart. Aan de ingang van elke attractie moet je het polsbandje scannen, en elke attractie mag je maximum tien keer doen. Op dit punt hadden we nog geen attractie gevonden die we meer dan twee keer wilden doen, maar Kænguru was de eerste kanshebber. Dit is de meer intense variant van een kikkermolen en bleek simpelweg pure fun te zijn.



    Nabijgelegen was de eerste achtbaan in het park die ons niet naar de EHBO wilde sturen. Mine Train Ulven is een verrassend lange en soepele mijntrein van Intamin die niet zo intens is, maar wel erg leuk. Toch zeker tegenover de andere achtbanen die we al getrotsteerd hadden vandaag. Een baantje dat prima in Plopsaland zou passen!





    Het is al 's avonds, het begint af te koelen en niemand heeft echt zin om nat te worden. Dat is wanneer log flumes eigenlijk het leukst zijn, dus gaan we voor een ritje op Vandrutschebanen, een vreemde maar leuke log flume van Reverchon. Op zijn hoogste punt volgt de boot een soort draaischijf omdat de bocht te krap is voor de boot om zelfstandig door te geraken, best een vreemd zicht.





    naast compacte houten achtbanen, kleine horecapuntjes en opzichtige betaalspelletjes zijn funhouses één van de onmisbare kenmerken van de Scandinavische stadsparken. Bakken heeft met Hurlumhej een prachtig exemplaar dat zich zeker kan meten met de beste exemplaren. Ik wist niet eens dat je dit soort attractie hier kon vinden, dus dat was een zeer leuke verrassing.





    De recentste achtbaan in het park is De Vilde Mus, een standaardbaan van Mack. Ik begrijp niet goed wie er nu nog zo'n baan in zijn park wil, maar kijk: hij staat er en het is een credit. Sommige wilde muizen zijn erg tof, maar dit exemplaar sloeg echt tegen: rammelen heel de rit lang. Bizar hoe ze dit voor elkaar kregen...





    Na al die slechte achtbanen is het een verademing om een octopus tegen te komen. En gelukkig stelde Polyppen absoluut niet teleur. Een leuke octopus die meer dan goed draaide, zo moet het!



    En gelukkig voor ons moest e beste achtbaan van de dag nog komen. Het park heeft een prachtige Zierer Flitzer staan, een achtbaantype dat toch een beetje mijn hart heeft gestolen in Plohn vorig jaar. Het is zonde dat de baantjes aan een rap tempo verdwijnen, want ik vind het een toffe layout die iets wegheeft van een tamme Schwarzkopf. Echt spannend word de achtbaan nergens, maar dat bederft de pret niet. Leuk bij dit exemplaar is dat het hoogste punt (achter de wand) gebouwd is boven een afgrond, dus als je door de sporen naar beneden kijkt, zie je de grond veel verder onder jou dan de achtbaan hoog is. Toch goed voor enkele ritjes!





    Het park heeft ook een nostalgisch spookhuis, maar ook hier zijn de herinneringen ietwat vaag. Ik denk dat ik het leuk vond.





    De laatste achtbaan van het park dat we nog moesten doen is onverwachts ook op de Flitzer na de beste van de hoop. Mariehønen is een Tivoli Small maar de baan stopt elke rit één keer op de lifthill, zodat de kinderen in de trein de kans hebben naar hun ouders te wuiven. Vervolgens word de lifthill met gierende banden terug opgestart en sputtert de trein terug naar boven. Als je er met enkele volwassenen ingaat, voel je dat de trein dit manoeuvre nauwelijks aankan. Een memorabele rit op een standaardcoastertje.





    Terwijl de rest buffet ging eten, besloten ik en Yelle het goedkoop te doen en ons terug te trekken op het terras van een fish & chips-tent met het meest incapabele personeel aller tijden. Hierna hebben we nog wat tijd voor we herenigd worden met de groep. Uiteindelijk hebben we veel attracties gedaan waar we anders nog niet dood in terug gevonden willen worden die dag: behalve de reeds beschreven rides ook een rondritje, theekopmolen, 4D-cinema en een Jetski-molen. Er is iets aan het bandjessysteem dat me de neiging geeft meer waar uit mijn geld te krijgen.



    De avond viel in en quasi heel de groep trok zich terug in een café waar alles dezelfde prijs had. Niet voor de drank, maar voor een vaderlandslievend moment: België-Brazilië was de match van de avond en hoe dat afliep weet iedereen wel. België hakte de Brazilianen in de pan en ten minste één café in Denemarken is een paar keer ontploft. Denemarken zelf lag op dit punt al uit het WK, dus het is extra vriendelijk van de uitbaters dat ze toch het WK voor ons wilden opzetten.

    Toen de match voorbij was genoten we nog van een last-minute ritje op Mine Train Ulven en probeerden we te genieten van een donker ritje op Rutschebanen, wat allesbehalve een succes was. Ik kocht me nog wat churros in de euforische bui dat zelfs niet-voetbalfans overvalt wanneer je kleine landje een voetbalgrootmacht als Brazilië in de pan hakt. Ondanks dat een heleboel attracties in Bakken gewoonweg slecht zijn, heeft het park een zeer positieve indruk op me nagelaten. De sfeer is helemaal wat ik zoek in een park en Bakken blinkt daarin uit. De schrik was dan ook groot toen enkele weken geleden een brand uitbrak, maar gelukkig is ook dat relatief goed afgelopen. Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Bedankt voor je TR. ik heb volledig hetzelfde gevoel: ondanks (of misschien net dankzij) het gebrek aan topattracties hebben we daar een heel aangename zondagnamiddag kunnen doorbrengen. ik vermoed dat vooral de relaxte sfeer er voor iets tussen zit.

  3. #3

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Merci voor het TR! Ik was er in juni voor het eerst en kan me deels vinden in je mening. Een gezellig park met een heel relaxte sfeer en ook heel vriendelijke mensen. Ik snap ook goed wat je bedoelt als je zegt dat je zo veel mogelijk uit je polsbandje probeert te halen, het slaat helemaal nergens op, maar ik merkte het bij mezelf ook overigens lijk ik die shooter volledig gemist te hebben...

    Onze mening over de coasters lijkt wel lichtjes te verschillen. Tornado vind ik simpelweg geniaal. Als je je even voorbereid op de lifthill/lancering, valt hij best wel mee. Rutschebanen vond ik ruw, maar zeker wel vermakelijk. Mine Train Ulven vond ik een geweldige baan en bij de beste family coasters die ik al gedaan heb. Racing vond ik heel erg leuk, maar wel wat minder dan de eerdere opgenoemde drie. De wilde muis vond ik door zijn soepelheid net de beste wilde muis die ik al gedaan heb. Uiteindelijk heb je geen enkele achtbaan die écht goed is, maar ik vond alle banen heel vermakelijk. Ik heb zelfs mijn 10x op elke achtbaan - behalve de tivoli small - opgebruikt.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Bedankt voor je TR. Tijdens mijn Deense trip was het kiezen tussen Bakken of Tivoli Gardens, en hebben we uiteindelijk gekozen voor Tivoli. Als ik het zo lees, wat het wel leuk, maar niet wow (welk gevoel ik bij Tivoli had). In elk geval, het bevestigt wel mijn mening van toen: als ik nog eens naar København ga, kies ik die keer voor Bakken i.p.v. Tivoli =)

  5. #5

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Ik ben een heel pak minder positief over Bakken, het is echt een kermissfeer en persoonlijk moet ik daar echt niet van hebben. Ben zelfs vroeger doorgegaan naar het hotel van de rest van de groep in 2015 omdat ik liever m'n hotelkamer verkoos dan de sfeer of rides in Bakken. Heb de woodie gemist maar voor de rest is enkel Tornado noemenswaardig, geschift ding maar inderdaad... erg genietbaar is die ook niet echt. Desondanks ben je wel streng door het één van je slechtste stalen achtbanen te noemen.

  6. #6

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Als ik nog eens naar København ga, laat ik Bakken (duur voor wat het is èn pijnlijk) links liggen. Dat ik de stad ooit zou her-bezoeken zonder Tivoli, kan ik me niet voorstellen. Ik hoop jullie enthousiasme voor de grandeur aldaar in het volgende TR te lezen.

  7. #7

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Leuk om te lezen! Bakken stond niet hoog op mijn verlanglijstje en is nu ook niet enorm gestegen. Was het ook niet het gezelschap dat een beetje compenseerde voor het ondermaatse attractieaanbod? Zoiets bepaald toch vaak hoe je een dag al dan niet ervaart...

  8. #8

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Leuk om te lezen! Bakken stond niet hoog op mijn verlanglijstje en is nu ook niet enorm gestegen. Was het ook niet het gezelschap dat een beetje compenseerde voor het ondermaatse attractieaanbod? Zoiets bepaald toch vaak hoe je een dag al dan niet ervaart...
    Misschien niet het gezelschap, maar eerder zo'n bui van 'we doen zo snel mogelijk zoveel mogelijk random attracties'. Pure fun zolang het duurt. Ik had niet lang geleden nog zo'n moment in Energylandia, met als gevolg heel wat nieuwe ervaringen als gekke rondritjes, een toffifee-flume en een stijlclashboatride.

    Bedankt voor de leuke comments allemaal! Nog één TR en deze reeks zit er ook weer op.

  9. #9

    Re: [TR] RF Scandi: Bakken

    Bakken is toch fantastisch. Ik bezocht het park toen de woodie nog met brakeman opereerde (en qua comfort was toen al niet al te geweldig eigenlijk), maar ik vind absoluut niet dat het attractieaanbod van het park ondermaats is. Er hangt een heel gezellige sfeer en wachttijden zijn er minimaal.

    Fijn TR.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •