Icon was sowieso gepland om een jaar eerder te openen, maar is uiteindelijk opgeschoven.

Een jaar geleden (bij het verdwijnen van de muis) sprak BPB ook al van "ruimte maken voor iets nieuws". Nu ben ik wel benieuwd hoe lang dit gaat duren. Maar inderdaad.. Voor de start van de bouw van iets dat custom gemaakt moet worden gaat doorgaans 2 jaar plannen vooraf (dat is tenminste de tijd die ik al bij meerdere projecten gehoord heb). Bij complexe en zwaar gethemede projecten is dat eerder richting de 5 jaar (maar dan zie je dat de bouwtijd ook langer is), denk aan zoiets als Klugheim. Ik denk dat Blackpool ergens er tussenin zit, gezien wel een aardig stukje infrastructuur verlegd is en er rekening moest worden gehouden met steeplechase, maar de rest van de layout van Icon redelijk simpel bedacht kon worden gezien er veel ruimte is gemaakt zonder obstakels.


Voor wat betreft het bezoeken van Engeland als toerist: Engeland maakt ook nu al geen deel uit van de Schengen zone. Dat betekent dat een paspoort of ID controle altijd aan de orde is (anders dan wanneer je bijvoorbeeld de grens naar Frankrijk of Duitsland kruist) en dat je dezelfde verantwoordelijkheden hebt bij het melden van zaken bij de douane als bij veel buiten-europese landen.

Nu heeft GB het recht om de ID kaart te gaan weigeren, maar dat zou heel stom zijn. Daarmee blokkeren ze namelijk vooral zichzelf aangezien dat betekent dat hun eigen onderdanen ook geen ID kaart meer mogen hebben en voor een paspoort zullen moeten kiezen. Je hoeft niet bij de EU of the Schengen te horen om een ID te accepteren.

In elk geval is al vast gelegd dat de ID kaart nog tot 5 jaar na de overangsperiode geldig blijft in GB. Dus tot 2024 kunnen we sowieso nog gebruik maken van de ID kaart om naar GB te gaan.

Wat betreft Chaos op de weg: Dat is er nu ook al en wordt veroorzaakt door de strenge controles op alle vrachtwagens die de grens over moeten. Ik denk niet dat voor personenauto's er veel gaat veranderen, aangezien GB nu ook al geen deel van Schengenzone is. Wel kan het zijn dat de strenge controles op vrachtwagens nog strenger worden, maar dat kan eventueel opgevangen worden als men er voor zorgt dat personenauto's langs de vrachtwagens kunnen en apart gecontroleerd kunnen worden (alhoewel ik Engeland er wel toe in staat zie om te blijven aanmodderen met veel te weinig capaciteit).