Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
Nu heeft GB het recht om de ID kaart te gaan weigeren, maar dat zou heel stom zijn. Daarmee blokkeren ze namelijk vooral zichzelf aangezien dat betekent dat hun eigen onderdanen ook geen ID kaart meer mogen hebben en voor een paspoort zullen moeten kiezen.
De UK kent voor z'n inwoners geen ID. Dat is één van de aantrekkelijke redenen voor de transmigranten (samen met zeer goed georganiseerd zwartwerk ginds en de UK zien als een springplank richting de US of A). Wat wel een issue is voor de UK'ers: hun bordeauxkleurig paspoort (net als bij ons niet verplicht, i.t.t. ons ID) is wel noodzakelijk voor buitenlandse reizen en vermeldt tot op heden iets in de zin van EU-proof. Dat moet bij een no deal vervangen worden door een puur UK-paspoort, blauw van kleur. Het doet het hart van menig nostalgische UK'er sneller slaan, maar voor de doorgaans jongere reislustigen betekent dat inderdaad veel gedoe en kosten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
In elk geval is al vast gelegd dat de ID kaart nog tot 5 jaar na de overangsperiode geldig blijft in GB. Dus tot 2024 kunnen we sowieso nog gebruik maken van de ID kaart om naar GB te gaan.
Er is - excusez le mot - geel hol vastgelegd aangaande ID's van inkomende EU'ers, of het nu trippers, studenten of (arbeids)migranten zijn. Zoals ik al meldde: een overgangsperiode voor EU'ers met ID stond in het May-EU-plan en dat is recent verworpen door het Britse parlement. Het artikel van Ignace gaat uit van wat eventueel volgt op een no deal, en die term mag je vrij letterlijk nemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
Wat betreft Chaos op de weg: Dat is er nu ook al en wordt veroorzaakt door de strenge controles op alle vrachtwagens die de grens over moeten. Ik denk niet dat voor personenauto's er veel gaat veranderen, aangezien GB nu ook al geen deel van Schengenzone is. Wel kan het zijn dat de strenge controles op vrachtwagens nog strenger worden, maar dat kan eventueel opgevangen worden als men er voor zorgt dat personenauto's langs de vrachtwagens kunnen en apart gecontroleerd kunnen worden (alhoewel ik Engeland er wel toe in staat zie om te blijven aanmodderen met veel te weinig capaciteit).
Wat die files voor automobilisten betreft: in de haven zijn er natuurlijk aparte lanes voor vrachtwagens, maar die zijn er niet of toch minder op de toegangswegen naar de havens. Daar kunnen zich dan monsterfiles manifesteren. Als je bootje om 20:30 vertrekt, volstond het voor een controlefreak als mezelf om te mikken op een aankomsttijd in de haven rond 18:00, eventueel wat verlaat vanwege 'normale' files. Nu moet je er misschien best nog vroeger zijn, of althans vroeger vertrekken en rekening houden met meer oponthoud.

Ja, ik klink pessimistisch. Om één of andere reden - voer voor psychologen - koppel ik de laatste jaren een portie stress aan m'n pretpark-uitjes. Het al dan niet heropenen van een Zweedse woodie, de vertraging van een stalen Pool, politiek onrustig Catalonië, de stakingsgolf bij Ryanair, met kinderen maar zonder moeder de Shengenzone verlaten (zie epiloog http://board.pretparken.be/showthrea...mp-22-aug-2018). Waarom ik dan rond de kerst beslist heb voor Alton & Drayton in april? Omdat we krak hetzelfde deden in 2014: vroege Paasvakantie in België en quasi nergens anders. En hoe langer ik bleef wachten met boeken, hoe meer de prijzen (voor b.v. de ferry) stegen. Aan het lagere pond zal ik niet zo veel hebben, ik ga op een vierdaagse geen anderhalf maandloon opdoen ginds.

Ik snap best dat de foliticians (naar UB40) er een profileringsspelletje van maken. Ze wegen af wat ze de de minste stemmen gaat kosten: 1. het negeren van de stem van het (misleide?) volk 2. de onkunde om akkoorden te smeden 3. de chaos van een no deal 4. plooien voor de EU. En die EU speelt ook een smerig - maar begrijpelijk - spelletje: hoe meer chaos in de UK, hoe minder aldere lidstaten geneigd zullen zijn om de EU te verlaten. Wees maar zeker dat de heer ... (zelfcensuur) en mevrouw ... (idem) nu minder stemmen zullen rapen met een Nexit respectievelijk Frexit dan één of twee jaar geleden.