Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droesie Bekijk Berichten
Ik post eigenlijk nooit iets maar als er iets geschreven wordt dat mijn interesses combineerd (politiek, economie en pretparken) wil ik best wel eens mijn gedachte zeggen.
Ten eerste, respect dat je je waagt aan zo'n moeilijk onderwerp en dit te betrekken op pretparken. Voor een fansite denk ik dat het een zeer goed artikel is, al ben ik niet met alles eens. De conclusie dat een no deal brexit goed zou zijn voor de pretparken lijkt me wat vergezocht.
Blij dat het artikel deze reactie losmaakt, want het is zeker iets waarover gediscussierd kan worden en de manier waarop bevalt me wel!



Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droesie Bekijk Berichten
De redenering dat de crisis goed was voor de pretparken is volgens mij ook een vals argument. In 2009, in volle paniek, vermelde de meeste belgische pretparken dat ze geen daling zagen in de bezoekercijfers. Maar de crisis heeft jaren doorgeteerd en bezoekerscijfers zeggen niets, je moet kijken naar de bestedingen en de winst. Allicht werd uit angst al preventief met kortingen gezwaaid, de albert heijn kortingen zijn toen ook begonnen met de Efteling in die periode. Als je de opeenvolgende jaren beschouwt van de financiële crisis en de Europese schuldencrisis heb ik in een eigen 'analyse' van de Belgische parken (via de neergelegde jaarrekeningen van de Nationale Bank van België) gemerkt dat dit helemaal geen goede jaren waren (ook al kwam dit niet zo naar buiten).
Als parken iets naar buiten brengen is het meestal een goed-weer-show, dat is waar. Maar de parken spraken over meer dan 'geen daling': de consensus leek dat het een topjaar was voor de parken. Hier spreekt onze favoriete verdwenen parkdirecteur over een stijging in bezoekers van acht %, en dat leek overal zo te zijn.

Dit zijn echter natuurlijk slechts de bezoekersaantallen en niet de winst die gemaakt is... Daar heb ik geen zicht op, maar voel je vrij jou eigen analyse met ons te delen: mijn interesse is gewekt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droesie Bekijk Berichten
Merk ook dat dit onder de fans de magere jaren waren omdat er niet geïnvesteerd werd uit onzekerheid over de toekomst. Bij de recente economische opsmuk zie je ook overal in Europa de nieuwe attracties aangekondigd worden. Mijn these is dat onzekerheid over de toekomst en de te verwachten macro-economische downturn nefast zijn voor het groeipotentieel en de investeringen in de Briste parken.
2009-2013 waren magere jaren voor Belgische parken inderdaad, op Plopsaland na. Maar ik vond deze jaren zeker niet minder dan wat ervoor kwam. BJL heeft tijdens de crisis ongeveer exact evenveel investeringen gedaan (Dizz, 2011), Walibi heeft er ook ongeveer even veel gedaan: zo goed als niets, tenminste niet in nieuwe rides. Maar ik merk dat we het er wel over eens zijn dat er waarschijnlijk minder nieuwe attracties naar de Britse parken komen.

Overigens blijf ik denken dat de bezoekersaantallen - en dus ook de omzet, tenminste in Pond - er sterk op vooruit gaat gaan in de Britse parken, of tenminste degene die het slim aanpakken. Misschien een onnozel voorbeeld, maar ik heb eens een oude, mondige Brit ontmoet die verbaasd was dat ik hem vertelde dat ik wel eens naar Blackpool was geweest. Hij kon niet bedenken wat ik daar te zoeken had, omdat het een plek was die zelfs veel Britten ondertussen verafschuwden: vergane glorie van in de periode voordat het eiland zo goed verbonden was met de rest van de EU, zo verwoorde hij het min of meer.
Nu denk ik niet dat er een golf van nationale trots door de UK gaat gaan die alle Britten massaal naar hun gezellige stranden en de parken aldaar stuurt. Ik denk eerder dat een fors deel van de Britten hun buitenlandse vakanties gaan afwegen tegen het feit dat het hen een pak meer kost, dat ze ervoor een visum moeten aanvragen en dat ze god weet ik wat voor controle's door moeten. Dan lijkt een vakantiehuisje nabij Alton Towers of een krakkemikkig hotelkamertje aan de Ierse zee ineens wel héél aanlokkelijk, lijkt me.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droesie Bekijk Berichten
Het dalende pond maakt het voor ons inderdaad interessanter om naar de UK te gaan, en maakt ook in de UK export goedkoper. Echter heeft het dalende pond ook nefaste gevolgen voor de binnenlandse koopkracht omdat oa geïmporteerde voeding duurder zal worden. Een dalende reële koopkracht is geen goed vooruitzicht voor de amusementsindustrie mijn inziens.
Klopt, maar dit argument kan twee richtingen uit en het is volgens mij puur wat je zelf gelooft: ofwel maakt de gemiddelde Brit de verstandige afweging geen flink deel van zijn loon uit te geven aan een luxeproduct als een pretpark, ofwel doen ze dat wel. Misschien - zoals ik al opperde - als goedkoper alternatief voor een buitenlandse vakantie. Persoonlijk denk ik dat 'pretparken bezoeken', ondanks de mindere jaren van de Britse parken, zodanig zit ingeburgerd in de gemiddelde Brit dat ze dit niet snel gaan laten vallen. Maar misschien doen ze het toch.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door droesie Bekijk Berichten
Ten laatste wil ik nog toevoegen dat er gewoon heel veel known unknows en unknonw unknows zijn die voorspellingen heel moeilijk maken en je altijd wel een Brexiteer zal kunnen vinden die alles omdraait wat ik net heb beschreven.
Same, ik vind het dan ook zeer interessant om op deze manier erover te kunnen discussiëren!

@Earlyspencer: waarschijnlijk heb je gelijk en ik moet toegeven dat ik de bouw van beide banen niet echt heb gevolgd. Maar volgens mij is het wel mogelijk hoor: Pegasus is op minder dan acht maanden besteld en geopend, en de familie Thompson van Blackpool heeft volgens mij wel een plekje vooraan het orderboekje van Mack kunnen versieren met hun connecties. Waarschijnlijk is het niet, maar mogelijk? Ongetwijfeld zijn er wel leden die het tegendeel kunnen bewijzen door aan te tonen dat de plannen al veel eerder rond waren .