X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 26 van de 26
  1. #21

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Er is - excusez le mot - geel hol vastgelegd aangaande ID's van inkomende EU'ers, of het nu trippers, studenten of (arbeids)migranten zijn. Zoals ik al meldde: een overgangsperiode voor EU'ers met ID stond in het May-EU-plan en dat is recent verworpen door het Britse parlement. Het artikel van Ignace gaat uit van wat eventueel volgt op een no deal, en die term mag je vrij letterlijk nemen.

    Klopt. Ik had me vergist. Dat is enkel als de EU en GB wél tot een akkoord komen. Maar daar gaat het hier niet om. In dat geval kun je de ID kaart in elk geval nog tot 1 januari 2021 gebruiken. Dus ook dan voorlopig nog geen onrust.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...igd-koninkrijk


    BTW: Planningsstress kan eventueel helpen door op je laatste dag Dreamland Margate te bezoeken vanaf die kant naar de haven van Dover te rijden. De file staat doorgaans de andere kant op. Je komt er dan misschien wel nog een beetje in terecht, maar wel pas heel laat.
    Laatst gewijzigd door coasterfrenzy; 22-01-19 om 14:25.

  2. #22

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Thx voor de hint, maar het wordt - fingers crossed - R'dam-Hull-R'dam. De eerste dag enkel York, dan 3 pretpark-dagen en de laatste dag het zwemparadijs in Stoke (ziet er beter uit dan dat van AT) en de ferry terug. Sowieso geen pretparken op vaardagen voor ons.

  3. #23

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Alton Towers stelt alvast in een onderzoek vast dat de Britten extra geld zouden gaan uitgeven aan familie-activiteiten, inclusief pretparkbezoekjes:
    https://blooloop.com/news/brexit-leisure-spending/

  4. #24

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk Berichten
    Alton Towers stelt alvast in een onderzoek vast dat de Britten extra geld zouden gaan uitgeven aan familie-activiteiten, inclusief pretparkbezoekjes:
    https://blooloop.com/news/brexit-leisure-spending/
    Sorry, maar dat artikel en 'onderzoek' zijn gewoon belachelijk. Ik heb het artikel even gelezen en geklikt op de andere artikelen waar ze naar verwijzen en dit is gewoon gratis reclame van Alton Towers door met een onderzoekje in de publiciteit te komen. Merk ook op dat in een ander gelinkt artikel de baas van Merlin zegt dat de huidige stand van de pond goed is om Britten niet naar het buitenland te laten gaan en het voor Europeanen goedkoper maakt om de UK te bezoeken. Maar hij zegt dat voor zowel voor bezoekers als arbeidskrachten 'freedom of movement' moeten blijven doorgaan om een positief effect te zien. Exact de zaken die op de helling staan bij een no deal Brexit.

    2009-2013 waren magere jaren voor Belgische parken inderdaad, op Plopsaland na. Maar ik vond deze jaren zeker niet minder dan wat ervoor kwam. BJL heeft tijdens de crisis ongeveer exact evenveel investeringen gedaan (Dizz, 2011), Walibi heeft er ook ongeveer even veel gedaan: zo goed als niets, tenminste niet in nieuwe rides. Maar ik merk dat we het er wel over eens zijn dat er waarschijnlijk minder nieuwe attracties naar de Britse parken komen.
    2009 was inderdaad eigenlijk gewoon een zeer goed jaar (ook in de omzet en winstcijfers, nu ik ze er even heb bijgehaald), nadien werden vele slechtere resultaten neergezet. Dit kan komen door een vertragingseffect tussen de schok en het gedragsaanpassing of op de korte termijn hogere bestedingen dicht bij huis en op lange termijn gewoon mindere bestedingen. Eventueel kan er ook inderdaad op de korte termijn voor de UK zijn positieve schok voorkomen door de vakanties dichterbij, maar zoals ik gisteren op schreef geloof ik niet dat dit op de lange termijn blijft gelden.

    Overigens werd er echt wel minder geïnvesteerd in de economisch slechtere jaren. Bobbejaanland is een wat apart geval dat precies gewoon elke vier jaar een nieuwe attractie opent. Ik kan dit staven met de jaarrekeningen maar ook anekdotisch: zie je Walibi Belgium nog uitpakken met de 7 opknapwerken (schilderen Vampire/Flash Back), of wat het ook mocht zijn. Wat ik als econoom en pretparkfan echt fascinerend vind is dat blijkbaar de prestaties toch echt wel samenvielen met de macro-economische context (zie afbeelding waaruit ik over de jaren de bedrijfswinst eens heb vergeleken: https://i.imgur.com/iQ9i3c1.png), en ik daarom min of meer hetzelfde verwacht bij een no-deal. Mocht je interesse hebben in meer cijfers kan ik ze nog wel eens uploaden, heb gewoon alles dat online beschikbaar is in een excel gezet.

  5. #25

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Het argument uit dat Brits web-artikel over Alton Towers overtuigt ook mij geenszins. Mensen in de UK zouden als vorm van escapisme nu massaal naar een pretpark gaan, om te ontsnappen aan de toegenomen stress rond de Brexit. Really? De enige voor mij duidelijke reden voor een eventuele toename van Britse bezoekers in Britse parken is in dit forum-topic recent al meermaals aangehaald.

    Misschien speelt wel een regionaal aspect een rol. De dag van het afketsen van May's A-plan was ze voor de wereldpers in één of ander bedrijf in Stoke aanwezig. Dat is toevallig de regio van Alton Towers maar - vanuit May's standpunt veel minder toevallig - de regio met zowat de hoogste Leave-score (volgens de VRT-Nieuws-reportage van die dag). En misschien wil Alton Towers met zo'n artikeltje de (lokale) Brexiteers wat paaien, net zoals May deed.

    @droesie: Mooie grafiek hierboven! Typ voor je link '[IMG]' en na je link '[/IMG]' en iedereen ziet 'em meteen zonder te moeten klikken. Ik ben economisch een halve leek, maar stel me toch altijd vragen bij winstcijfers. Worden deze soms niet kunstmatig afgerond ... naar beneden? Omdat er zo iets bestaat als winstbelasting. Een deel van die winst zou dan kunnen worden geschrapt voor niet noodzakelijke onkosten (of in de broekzak van de grote baas). Minder winst betekent ook minder dividenden moeten uitbetalen e.d. Ja, de geest van Van Rossem is over mij neergedaald en ja (bis), ik weet dat daar van staatswege controles op bestaan.

  6. #26

    Re: To Brexit or not to Brexit

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    @droesie: Mooie grafiek hierboven! Typ voor je link '[IMG]' en na je link '[/IMG]' en iedereen ziet 'em meteen zonder te moeten klikken. Ik ben economisch een halve leek, maar stel me toch altijd vragen bij winstcijfers. Worden deze soms niet kunstmatig afgerond ... naar beneden? Omdat er zo iets bestaat als winstbelasting. Een deel van die winst zou dan kunnen worden geschrapt voor niet noodzakelijke onkosten (of in de broekzak van de grote baas). Minder winst betekent ook minder dividenden moeten uitbetalen e.d. Ja, de geest van Van Rossem is over mij neergedaald en ja (bis), ik weet dat daar van staatswege controles op bestaan.
    Winstcijfers zeggen uiteraard niet alles, en vaak moet je ook rekening houden met zaken zoals afschrijvingen, management vergoeding en intercompany verschuivingen. Al zou ik ook niet overdrijven met de onbetrouwbaarheid, het zijn geen kleine familiebedrijfjes waar de zaakvoerders ook de aandeelhouders zijn. Alle parken zitten in een internationale groep, of Plopsa. Bovenstaande grafiek was ook de operationele winst, wat de echt enkel naar de winstgevend van de operatie kijkt en niet naar intercompany schuldaflossingen of belastingen op het resultaat.

    Omzet vergelijken kan soms overzichtelijker zijn, maar dat heeft dan weer het probleem van veranderingen in volume. In onderstaande grafiek zie je bijvoorbeeld in 2010 de duidelijke dip voor Belparcs (WaBe+BWP+Aqualibi) door de renovatie van Aqualibi. Anderzijds zit bij de omzet explosie van Plopsa ook de opening van Plopsa-aqua. Het geeft dus niet correct de performantie weer maar ook volume veranderingen. Plopsa zit duidelijk nog in een expansieve fase vergeleken met de andere parken. Al moet er ook gezegd worden dat je zowel in deze grafiek als de vorige ook ziet dat de crisisjaren de groei voor Plopsa druktte. Ten laatste vind ik het heel onthutsend dat Bobbejaanland in 2017 minder omzet draaide als in 2008, en dat zonder rekening te houden met inflatie.

    Laatst gewijzigd door droesie; 24-01-19 om 22:49.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •