Iedereen heeft wel die collega op het werk die tien keer zoveel vakantie lijkt te hebben als al de rest. Degene die zijn vrije dagen pakt, nog wat onbetaalde erbovenop gooit, en dan ineens te horen krijgt dat hij er vanwege zijn anciënniteit er nog één extra krijgt eind november.

ik heb niet zo'n collega. Ik ben die collega. Yippie Ya Yeey!

De Helleense Republiek

Waarom Griekenland?
- Ik was er nog niet geweest
- Economische puinhoop (dus lekker goedkoop)
- Ryanair vliegt erop (dus lekker goedkoop)
- Eén van de weinige landen in Europa waar de parken gewoon open blijven deze periode van het jaar
- Gyros

Ik ga niet te ver uitwijken over het praktische of toeristische deel van dit korte tripje naar Griekenland. Op facebook heb ik een foto-album gemaakt met hier en daar wat tekst dat publiekelijk zichtbaar zou moeten zijn, klikkerdeklik hier!

Het hoofddoel van de trip was dan wel niet echt pretparken, ik kon het natuurlijk toch niet laten.

Allou! Fun Park

Ja, deze parknaam heeft een uitroepteken in zijn naam, als ik het logo mag geloven.
Allou Fun Park is een relatief jong park en ligt niet ver van het centrum van Athene, waar ik sliep. Ik stond zodanig vroeg op dat ik besluit te voet naar het park te gaan, wat zo'n vijf kilometer wandelen is. Er stoppen ook genoeg bussen vlakbij het park, dus qua OV-verbinding zit het eigenlijk wel snor voor dit park.



Allou! Fun Park bestaat uit twee delen: Het Allou! Fun Park is het grootste deel met de grootste attracties, en aan de andere kant van het straat heb je het Kidom, waar je de meeste kinderattracties terugvind. Vroeger was er een derde deel met thrillrides waaronder een Scad Tower als in Tivoli Friheden, maar dit deel is bij het begin van de crisis verdwenen.

Het park kent geen entreeprijs en is élke dag van het jaar geopend. In de week enkel 's avonds, in het weekend van 's morgens tot 's avonds. Ik kwam bij opening aan en was een hele poos de enige bezoeker, nogal awkward maar niets dat ik niet gewoon ben. Net als in de rest van Athene lopen hier trouwens (ik neem aan) zwerfhonden rond, maar die laten de bezoekers gewoon met rust.





Een polsbandje kost negentien euro voor een hele dag, wat eigenlijk niet zoveel is. Het is echter niet op alle attracties geldig: de VR-simulator en de 7D-cinema zijn bijbetalen. Ik vermoed dat dit ook voor het doorloopspookhuis en de escape room telt, maar deze werden tijdens mijn bezoek verbouwd. In Mirror Forest mag je slechts één keer met je polsbandje vanwege de lage capaciteit. Ik wilde mijn dag ermee starten, maar de operatrice maakte me duidelijk dat ik er niet alleen in mocht - minstens twee personen per keer. Uiteindelijk lukte het me met een stel kinderen mee te gaan. Het is gewoon een spiegeldoolhof waar je enkele minuten letterlijk geen kant uitkunt, waarna er uiteindelijk toch een deur verschijnt die er eerder niet was. Geen idee hoe ze het doen.



Ik had al schrik dat 'minstens twee personen' bij elke attractie een issue ging zijn, want dan ging het hier wel héél lang duren. Gelukkig hebben ze er nergens anders moeilijk over gedaan. De eerste attractie die speciaal voor mij werd opgezet was La Isla, waarschijnlijk de sterattractie van het park. Deze Log Flume vormt samen met de Tivoli Large ernaast de kern van het park en beide zijn best mooie rides. De flume was ook degelijk voor een klein model, met twee leuke drops. Niet te nat, maar ook niet te droog: perfect voor een twintig graden warm winterzonnetje.




Het terrasje in de Flume is misschien wel het gezelligste stukje pretpark in Griekenland



Die andere centrale attractie waarrond het park is gebouwd is er ééntje met een identiteitscrisis. Het is een Zierer Tivoli Large, maar de trein en de naam laten iets anders vermoeden. Big Apple is niets nieuws voor mij, maar het Tivoli Large-model heeft een speciaal plekje in mijn hart omdat het mijn eerste coaster ooit was. Dit baantje reed best nog soepel en was ook mooi vormgegeven. Het voorste bakje was afgesloten en enkel de twee erachter waren gevuld, met als gevolg dat de trein nauwelijks over de voorlaatste heuvel geraakte. Toen we na het tweede rondje tot stilstand kwamen, stonden enkel de voorste paar bakjes van de trein in het station. De rem word hier nog manueel bediend en waarschijnlijk hebben ze iets fout gedaan. We moesten alsnog uitstappen en een kwartier later reed de baan weer.







Rond deze twee pretparkrides staan vooral attractie die je ook op de kermis zou tegenkomen. Panorama bijvoorbeeld, een klein reuzenradje dat volgens het park wel het grootste van heel Griekenland is. Vanuit deze attractie heb je een mooi uitzicht op een stuk rots met wat oude stenen.





Van alle flat rides vond ik Music Express de leukste. Een nostalgische rups met doek die behoorlijk hard kon optrekken. Net als de meeste flatrides in het park gaf hij ook een goed lange rit weg.





De hoogste attractie van het park - en misschien één van de hoogste constructies in heel Athene - is een Star Flyer die wel héél erg aan een gelijkaardige attractie in de Panne deed denken. Blijkbaar is de toren 70 meter hoog, zoals in de Panne dus. Erg veilig voelde ik me niet in de attractie, terwijl ik daar normaal helemaal niet zo'n last van heb. Dat de toren ook weer een veel langer ritprogramma heeft dan ik gewoon ben hielp daar ook niet bij.



Eind 2016 opende het park zijn eerste loopingcoaster (meteen ook de eerste in Griekenland), een Wild Wind van Interpark. Ik kende het model al van Xenox op de kermis, en vond dat in 2013 een verrassend fijn baantje. Vergeet dat hier maar. Ondanks dat Loop It nog maar twee jaar oud zou zijn, rammelt de baan onaangenaam hard, waardoor het misschien wel de slechtste achtbaan kan zijn die ik ooit gedaan heb. De operators waarschuwen elke passagier voor het headbashen, maar je hoofd zover mogelijk vooruit steken zoals zij voorstellen helpt niets. De trein maakt twee rondjes, maar na elke rondje vragen de operators of alles nog oké is met de inzittenden en of ze het tweede rondje wel aankunnen. Ik heb uit schaamte maar braaf ja geknikt, maar dit ding is écht niet gezond. Alsof je in een moshpit zit met King Kong en zijn broertjes. Ik ga nog liever vijf keer op Tornado@Bakken, gevolgd door tien keer Bandit en zeven keer in een Volare dan nog één ritje op dit ding. Verschrikkelijk!!!







In het park stond nog zo'n kotsmachine als je soms op de kermis ziet, maar daar had ik na de molestatie van (s)Loop It geen zin meer in. Ik dacht daar blijkbaar niet alleen over, want ik heb hem tijdens mijn hele bezoek geen één keer zien draaien.




Een kleinere pukeride die ik precies nog nooit had gezien probeerde ik wel. Move It was oké, misschien een beetje te saai naar mijn smaak. Wel weer leuk dat ze het ook hier geen probleem vinden om de attractie voor mij alleen op te starten.




Best een mooi en verzorgd park!







De twee laatste flatrides die ik uitgetest heb, een freefall genaamd Shock & Drop en een feria Swing genaamd legend waren allebei aan de zwakke kant, jammer!



Het Kidom aan de andere kant van de straat was ietsje mooier gethematiseerd en het was er vooral een stuk drukker. Het is duidelijk dat het vooral gezinnen met kleine kinderen zijn die het park bezoeken, althans in het begin van de dag. Misschien dat het hele park 's avonds vol zit, zo lang ben ik niet gebleven. Ik denk eigenlijk van niet want de verlengde wachtrijen van de attracties waren vaak overwoekerd of onbestaand. Loop It had bijvoorbeeld geen voorziene wachtrij, maar bij die baan begrijp ik dat.







De grote grap is dat er in het Kidom een Big Apple staat. Deze heeft de originele naam Mini Big Apple gekregen, waardoor Allou! Fun Park twee 'big apples' heeft staan. Bizar! Ook het vermelden waard is dat dit één van de extreem zeldzame Big Apples met bandenlift is in de plek van een traditionele kettinglift.



Na enkele uurtjes had ik het wel gezien, en dan was ik nog voornamelijk zolang blijven plakken omdat ik foto's wilde hebben van de attracties in beweging. Allou! Fun Park is een klein park, maar toch het grootste van Griekenland en ik vond het er best gezellig. Qua attracties is het geen hoogvlieger, maar het is een origineel park met zijn eigen stijl. Omdat het vlot te bereiken is als je toch in Athene bent, en bovendien tot laat open blijft, zou ik er eigenlijk nog wel eens passeren.

---

Normaal zou het TR hier ophouden, omdat ik niet van plan was er nog een ander park bij te pakken. Maar omdat ik de volgende dag al redelijk vroeg klaar was met de toerist uithangen en niet goed wist wat anders te doen, besloot ik de andere credit in Athene ook maar even te gaan rapen. Dit was heel makkelijk, want de metro bij mijn hostel stopte ook vlakbij Ta Aidonakia Luna Park.



Dit parkje heeft net als Allou! Fun Park een vrije toegang, maar het is een veel kleiner parkje met enkel kinderattracties. Het was er best druk op deze zondag en ik voelde me er nogal ongemakkelijk als volwassene alleen, dus deed ik snel de achtbaan en ging ik weer meteen door.







De achtbaan was de derde 'Big Apple' van de trip, ditmaal met een originele naam: Alexanderou. Een Griekse achternaam volgens Wikipedia. Ik dacht dat de achtbaan was vernoemd naar plaatselijke volksheld Alexander de grote, maar waarom dan de appel? Waarom de rups? In ieder geval een soepel baantje dat vijf! rondjes gaf voor drie euro. Geen slechte deal.





En zo kwam mijn laatste tripje van dit jaar tot zijn einde. Griekenland was een verademing na al die kraaknette steden in Scandinavië en Japan. Bedankt voor het lezen!