Degene die het forum al langer lezen zullen niet verbaasd zijn dat ik voor Fata Morgana gegaan ben. Het is mijn favoriete darkride in Europa en overklast wat mij betreft ruim Symbolica en Droomvlucht. De dynamiek in de verschillende scenes is fantastisch, ik voel me echt steeds in een Arabische stad in plaats van een hal met poppen. Het is een mirakel dat de Efteling er ooit in geslaagd is zo'n attractie neer te zetten als onafhankelijk park en ik ben er heel dankbaar voor.

De tweede plek gaat wat mij betreft naar Droomvlucht, maar het is nipt. Droomvlucht mist voor mij samenhang, maar de zeer sterke afzonderlijke scenes redden het wel een beetje.

Symbolica stelde mij zeker niet teleur, maar mijn verwachting werden ook niet overtroffen en dat vind ik nog steeds een beetje jammer. Ik heb het gevoel dat Efteling er toch net een beetje meer uit kon halen. Het geforceerde interactieve element en het gebrek aan een grote finale - het hoogtepunt komt halverwege - zijn ook grote minpunten, maar dat zijn er bij Symbolica eigenlijk niet héél veel.

Als laatste komt Carnaval Festival, en ook deze attractie vind ik voor wat het probeert te zijn meer dan voldoende. Geen attractie die ik vaak links laat liggen!