1) Welke gebeurtenis in 2018 in pretparkland zal jullie het meest bijblijven?

Er zijn meerdere interessante projecten aangekondigd dit jaar, maar één steekt er toch wel bovenuit voor mij: Untamed in Walibi Holland. Ik was al langer op zoek naar een bijzondere achtbaan voor een bijzonder persoonlijk project. Naïef ben ik niet, ik weet heel goed dat we geen tweede Wildfire of steel Vengeance moeten verwachten ... maar wat ik tot nu toe gezien heb op YouTube stemt me wel hoopvol Ik ben een totale leek op dit gebied, maar toch heb ik stilaan het vermoeden dat RMC veel creatieve vrijheid krijgt van Walibi Holland om het maximum te halen uit de bestaande constructie. Ik geloof erin!
#HighwayToHell

Toch is er één ding aan deze RMC-ombouw dat me verontrust. Die vraag zal ik straks of morgen in een ander topic stellen, waar het beter thuishoort.

.

2) Wat was jouw persoonlijk pretparkhoogtepunt in 2018?

Vroeg of laat krijgen we allemaal de kans om een echt steengoede attractie te beleven. Eén die volgens kenners tot de internationale top in zijn categorie behoort. Soms ben je achteraf een beetje teleurgesteld omdat je verwachtingen te groots opgeblazen waren. Vaak hebben de kenners gewoon gelijk en was de attractie inderdaad heel goed. Maar soms, heel soms, sta je voor een attractie zonder te beseffen dat het om een topper gaat ... en ben je verbluft. Dat overkwam mij op 31 januari 2018 in DLRP.

Ik moet toegeven dat mijn aandacht tijdens de voorbereiding van de trip vooral getrokken werd door Hyperspace Mountain en Rock 'n Rollercoaster. Ontelbare keren heb ik gecontroleerd of deze twee achtbanen wel open zouden zijn tijdens ons bezoek. Tower of Terror had ik ook wel op mijn to do - lijstje gezet, omdat ik gehoord had dat het een vrijevalattractie was met enkel een autogordel als beveiliging en dat leek me wel bijzonder. Toch lag de prioriteit hiervan net iets lager. Ik was me namelijk niet bewust van de legendarische status van ToT. Misschien zijn de Disneyfans nu verontwaardigd over deze mededeling maar het is de eerlijke waarheid. En ik heb totaal geen spijt van mijn onwetendheid, achteraf gezien was dit juist een zegen.

Toen ik het gebouw van Tower of Terror binnenstapte, verwachtte ik dus gewoon een goede vrijevalattractie. Niets minder maar ook niets meer. De wachtrij die een hotellobby uitbeeldt, bleek al bijzonder mooi te zijn. Veel detail en helemaal de juiste sfeer. De voorshow in de bibliotheek vond ik ook zeer goed. Doorgaans hou ik niet zo van IP-attracties omdat ik nauwelijks tv of films kijk en dus vaak niet helemaal mee ben met het verhaal. Gelukkig was dit één van de zeldzame gevallen waarbij je geen echte achtergrondinformatie nodig hebt om toch te kunnen volgen. Een hotel waar de bliksem inslaat en sindsdien spookt het in de liften ... dat snapt iedereen wel denk ik. En het is zeker een geslaagd thema.

Maar toen moest de rit zelf nog komen. Erg onvoorspelbaar voor een nieuweling, en ik had nog nooit zo'n intense val meegemaakt Pas later heb ik ontdekt waarom: het is geen echte vrije val, de lift wordt doelbewust naar beneden getrokken. Hoe dan ook, het was fantastisch. En meermaals achter elkaar tijdens één rit! Zeer goed idee ook om bovenaan die deurtjes open te doen, want een valtoren zonder hoogtegevoel zou geen valtoren zijn.

Enigszins verbijsterd ben ik uit ToT gekomen. Ik had een topattractie gedaan zonder dit vooraf te weten, maar één ding wist ik wel: morgen doe ik dit opnieuw. We verbleven immers twee dagen in DLRP, en gelukkig vond mijn zus het geen probleem om de dag nadien nog even terug te keren naar het studiopark. Mijn tweede rit ToT was uiteraard niet zo overweldigend als mijn eerste, maar nog steeds heel goed.

Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik geen onridefoto kocht. Want eigenlijk heb ik pas later, in de trein naar België beseft dat ik Tower of Terror simpelweg mijn beste attractie ooit vond.

Ik zal nog eens terug moeten gaan om alsnog zo'n foto te kopen Ik heb hier nu wel heel erg de loftrompet laten spelen, omdat ik vermoed dat de grote meerderheid van de forumleden ToT al eens gedaan heeft. Toch zou ik bij een beschrijving aan pretparkleek-vrienden een heel stuk neutraler blijven. Te hoge verwachtingen leiden vaak tot een teleurstelling. De ervaring zoals ik ze beleefde, is veel beter. Ik zou mijn vrienden dus gewoon vertellen dat ik ToT zelf erg goed vond en dat ze het zeker eens moeten proberen om hun eigen mening te vormen.