We zijn nu eind januari, dus heb ik ook even mijn eindbalans opgemaakt van het voorbije jaar. In totaal heb ik 32 pretparkdagen gekend in 2018, in 17 verschillende parken. Hierbij zaten voor mij 6 nieuwe pretparken.

05/01: Winter Slagharen
Ik begon het nieuwe jaar al vroeg met een bezoekje aan Winter Slagharen. Een groot jaar ervoor namen we afscheid van Thunder Loop, nu maakten we kennis met Gold Rush! Wat een beest! Zeer geslaagde toevoeging, en ik hoop dat het park nog verder groeit met dergelijke investeringen.

27/01: Madurodam
Eind januari was het tijd voor een eerste weekendje weg. We kozen voor Den Haag en Scheveningen, waarbij een bezoekje aan Maduradom niet kon ontbreken. Zeer leuke opzet en zeer geslaagd park, waarbij ik hoop dat Mini-Europe ook in deze richting mag evolueren.

17/02 & 17/03: Comics Station Antwerp
In 2017 had ik de kans om het park enkele weken voor opening te ontdekken in een ‘soft’ opening voor genodigden. Toen was er veel nog niet klaar of afgewerkt, dus werd het hoog tijd om het volledige park een bezoek te geven.
Een maand later gingen we opnieuw, toen dankzij een gratis ticket via een Belgisch tijdschrift. We hebben er ons telkens geamuseerd, maar heel dagvullend kan je het niet noemen. Wel leuk om te combineren met een ander bezoek in de stad.


31/03: Walibi Belgium
Start van het nieuwe seizoen! Waar anders dan in Walibi Belgium, waar de eerste echte fase van het masterplan vorm begon te nemen. Helaas was het nog geen Tiki Waka tijd, maar we konden al de eerste glimpen van het ‘nieuwe’ parkdeel bespeuren. Zeer leuk: het was opvallend rustig in het park.

02/04: Bobbejaanland
Paasmaandag trokken we naar ’t Plezantste Land, waar we ook de nieuwigheid wilden ontdekken, maar waren hier ook wat te vroeg. We zagen ook hier al de eerste nieuwe sporen opduiken, die ook al naar meer deden verlangen. Ook hier viel de drukte zeer goed mee!

07/04: Bellewaerde (Baba Yega Movie Day)
Nog steeds paasvakantie, dus volgend Belgisch park op het lijstje is Bellewaerde. Toevallig was het toen ook Baba Yega Movie Day, wat zich vertaalde in een grotere drukte, en… langere openingstijden. Op het einde van de dag toch een paar extra rondjes kunnen doen zonder (echt) te moeten aanschuiven.

14/04: Walibi Belgium
Het einde van de paasvakantie, het einde van mijn Walibi Golden Pass. Ik sloot af waar ik vorig jaar begonnen ben met mijn Golden Pass: in Walibi Belgium.

05/05: Boudewijn Seapark
Met het petekindje van mijn lief trokken we naar Boudewijn Seapark. Plopsaland is ze al goed gewend, dus werd het tijd om eens iets anders te ontdekken. Voor kleine kinderen is het een zeer leuk park, want ze kunnen genoeg attracties doen zonder lang te moeten aanschuiven. Ook de nieuwe dolfijnenshow kon ons goed bekoren: mooie mix tussen educatie en entertainment. Jammer dat de show vaak zo ondergewaardeerd wordt, want dit is toch wel een mooie meerwaarde. En oja, ze spreekt nog steeds van het bezoek aan Boudewijn Seapark en wil graag nog eens terug!

10/05: Phantasialand
Net zoals Azmidiske heb ik ook geen overtuigde liefde met Phantasialand, maar aangezien de terugkomactie verlengd was, wou ik graag nog eens terug. Geef toe: met een abonnement van Bobbejaanland betaal je nog 50 %. En dankzij het terugkomticket dus eigenlijk maar 25 % van de normale toegang! Als dat niet mooi is.
Toegegeven, doorheen de tijd ben ik het park wel beter weten te waarderen. Ik denk dat ik bij een eerste bezoek te hoge verwachtingen had, maar het park weet me nu al beter te verrassen en mijn liefde voor Taron groeit ook elke rit.

21/05: Duinrell
Op Pinkstermaandag trokken we naar de noorderburen, waar ik een bezoek bracht aan Duinrell en het Tikibad. Duinrell op zich stelt niet zo heel veel voor, maar toch hebben we ons hier enkele uren kunnen vermaken. Hoofdzaak hier was eigenlijk wel het waterpark, waar ik al veel goeds over gehoord heb. En ik moet toegeven: Duinrell op zich lijkt me zeker leuk voor met het gezin, maar minder voor volwassenen alleen. Het Tikibad maakte dan wel weer heel wat goed voor de lange rit daarheen.

18/06: Walibi Holland
Niet alleen bij ons zijn ze bezig met een masterplan, ook in Nederland hebben ze hun eigen masterplan. Alhoewel… ik loop er toch heel wat minder warm van, maar was ergens toch wel benieuwd hoe de eerste fase er in het echt uitzag. Op zich viel die beter mee dan verwacht, op de uitgang na, maar vraag me toch af hoe dit zich verder zal vertalen. Hoofddoel van dit bezoek was afscheid nemen van een houten icoon: Robin Hood! Stiekem zal ik deze toch niet zo hard missen, want de paar ritjes die we deden voelden best pijnlijk aan.

22/06: Walibi Belgium
Een paar dagen later was het terug tijd voor ons eigen Walibi, waar de eerste fase van het masterplan nu ook officieel voor publiek geopend is. Hier hebben we genoten van enkele ritjes op Tiki Waka en het nieuwe Exotic World nog beter verkend. Leuk hoe ze met bepaalde details spelen, en wat mij betreft een veel geslaagdere start van het masterplan dan in Biddinghuizen. Keep up the good work!

10/07: Efteling
Elk jaar plan ik 2 bezoekjes aan de Efteling: één in het zomerseizoen, en één in het winterseizoen. Zo geschiedde, met een weekendje roadtrippen door Nederland en halt te houden in Harderwijk (geen 2e keer Walibi, maar wel 1e keer Dolfinarium en Aviodrome), sliepen we onze 2e nacht in Oosterhout, vlakbij de Efteling. Ook hier hadden we iets nieuws te ontdekken: de nieuwe Python! Voor mij was het zeer geslaagd, mijn lief kreeg ik er toch niet op mee. ’s Avonds reden we dan terug naar huis, met op de achtergrond een WK-match. We haalden net het einde van de match op groot scherm.

16/07: Dennlys Parc
Nog een nieuw parkje dat ik afgelopen jaar ontdekte was Dennlys Parc. En hier geldt nog meer ‘parkje’, want het was echt klein. Een eerdere poging om er te geraken was verloren moeite, want wegens code oranje bleef het park de hele dag gesloten en reden we toen door naar Nausicaá.
Bon, tweede poging was er één met beter weer, maar toch af en toe ook een korte vlaag. We hebben er een fijne dag beleefd, en je ziet dat het park ook zijn best doet om meer in thema’s te gaan werken. Een trend die ik alleen maar kan toejuichen!

21/07: Bobbejaanland
Op de Nationale Feestdag trokken we nog eens naar Bobbejaanland, om er de verjaardag van Cowboy Town te vieren. Ondanks de drukte in het park hebben we er zeker van genoten.

04/08: Walibi Belgium
Voor ons geen nocturne, maar toch even genieten van het mooie weer en de waterattracties. Leuk en divers aanbod, en nog leuker met een Quick Pass waar we het wachten even konden skippen voor een frisse waterval…

18/08: Bellewaerde (Summer Nocturnes)
Nog een leuke nocturne was die in Bellewaerde, waar de vuurshow ’s avonds ook zeer geslaagd was. Opvallend hoe kalm het ’s avonds ook weer werd, maar des te beter voor ons!

25/08: Toverland (Toverland Fanday)
Een dag voor mijn verjaardag kreeg ik een vroeg verjaardagscadeau: de ontdekking van Port Laguna en Avalon. Beide vind ik zeer geslaagde toevoegingen, waarbij het voor mij snelst groeiende parkje uit de regio bewijst dat ze klaar zijn om een volwaardig themapark te worden. Ik hoop dat de bezoekersaantallen de komende jaren nog meer stijgen, zodat ze dergelijke uitbreidingen kunnen blijven bekostigen.

27/08: Bobbejaanland
Daags na mijn verjaardag nog even genieten van ’t Plezantste Land, en vooral mijn nieuw abonnement ophalen. Bij het vorige bezoek werd pijnlijk duidelijk dat ik mijn abonnement kwijtgespeeld was. Gelukkig kon ik het park toen toch gratis betreden, maar met de hernieuwde actie kocht ik dus een nieuw abonnement.

01/09: Plopsaland De Panne (Meli Park Revival Weekends)
Nostalgie ten top, maar het mocht nog net iets meer zijn. Leuk om te zien hoe Plopsa de Meli-geschiedenis nog levendig wil houden, en leuk om bepaalde herinneringen terug boven te halen. Net als Boudewijnpark, heeft de Meli nog enkele vage herinneringen uit mijn kindertijd.

06/09: Tivoli Gardens
Begin September gingen we op reis naar een land dat ik al lang wou bezoeken: Denemarken! Op de heenweg hadden we minder geluk met veel files in Duitsland, waardoor we te laat in Aarhus arriveerden en we zo Tivoli Friheden gemist hebben.
Het bekendere (en grotere) park in de bekendere (en grotere) Deense stad brachten we wel een volwaardig bezoek. Persoonlijk vond ik het een heel mooi park en zeker een must do voor iedereen, pretparkfan of niet, want het is echt allemaal heel mooi afgewerkt. Maar persoonlijk had ik misschien nog net iets meer verwacht hier en daar. Er waren enkele unieke attracties, maar spijtig genoeg was de verjaardagsattractie niet geopend tijdens ons bezoek.

08/09: LEGOLAND Billund
Wie Denemarken denkt, denkt ongetwijfeld ook LEGO! Uiteraard mocht een bezoekje aan het originele park niet ontbreken op deze trip. Vroeger heb ik als klein manneke nog LEGOLAND Windsor bezocht, maar nu was het dus tijd voor een bewustere ervaring in het originele park. Het park op zich is niet zo bijzonder groot, maar heeft zeker enkele leuke attracties. Ook de bouwwerken die in LEGO gebouwd werden zijn zeker een mooie beleving, zeker na sluitingstijd van de attracties.

09/09: Movie Park Germany
Op de terugweg van Denemarken sliepen we onze laatste nacht van de trip in Hamburg. Vooral omdat het een stuk goedkoper is dan Denemarken, maar ook omdat we zo minder lang moesten terugrijden naar huis.
En bijkomend voordeel: op de terugweg kan je nog een parkje meepikken… Dus kozen we voor nog een gratis bezoekje aan MPG! Hier moest ik nog Star Trek: Operation Enterprise ontdekken, welke mij aangenaam verraste. Mijn hartslag ging toch goed omhoog wanneer de hele trein vertraagt om door een inversie te gaan! Ook de nieuwigheid van 2018 mocht uiteraard niet ontbreken. Nadat we enkele weken ervoor de wereld van Merlijn ontdekten in Sevenum, was het nu tijd om deze Duitse variant te verkennen. Het geheel is in Toverland beter uitgewerkt, maar de wachtrij van MPG is wel herkenbaarder. Hoewel er niet overal even veel veranderd is in de attractie, vond ik het toch een mooie verbetering voor deze wildwaterbaan.

13/10: Phantasialand
Net voor we mijn favoriete seizoen indoken, genoten we nog even van de laatste warmte en van het terugkomticket in Phantasialand. Het was er heel wat drukker dan ons vorige bezoek in het voorjaar, maar opnieuw hebben we er goed van genoten. Voor het eerst ook naar de shows gaan zien, en ook deze konden mij best bekoren. Zeker op drukke dagen een welkome afwisseling!

20/10: Walibi Belgium (Fanday + Halloween)
Intussen een jaarlijkse traditie geworden, waarbij ik opnieuw genoten heb van de spookhuizen. Black Rose was top aan het begin van de dag, tijdens de preview, maar eerder een flop op het einde van de dag. Jammer genoeg krijg ik het gevoel dat het event wat kleiner wordt (minder spookhuizen, geen Halloween in de nieuwe zone…), dus hoop ik dat ze de komende jaren toch weer wat zien te groeien.

26/10: Movie Park Germany (Halloween Horror Festival)
Ook deze stond al langer op mijn verlanglijstje, dus mocht het dit jaar zeker niet ontbreken. Jammer dat het hele Halloween gebeuren pas zo laat begint, zeker voor Duitslands grootste Halloween event! Als ik er nog eens heen ga, zal het later op de dag zijn. Ook jammer voor ons dat het uitje vervroegd eindigde met het bomalarm… Wrong Turn was wel zeker en vast geslaagd en voor mij één van de grootste verrassingen op het gebied van Halloween.

28/10: Bobbejaanland (The Fear is Real)
Niet alleen ‘t Plezantste land, maar ook het meest-geslaagde-halloween-event-van-‘t-land, voor mij toch. Leuk hoe ze hier te werk gaan en veel variatie hebben in hun spookhuizen. Minder leuk zijn de extreem lange wachtrijen voor de spookhuizen. Welp maakte gelukkig wel veel goed, want ook dit was een ongeziene ervaring in België!

01/11: Plopsaland De Panne (Halloween Scare Nights)
Kleine parkjes worden groot, en kleine kinderen worden stilaan ook volwassen. Zoiets moet Plopsa volgens mij ook gedacht hebben. Voor het eerst pakten ze uit met hun Halloween Scare Nights, een proefproject welke ik zeer geslaagd vond. Het oog voor detail in de spookhuizen toont meteen hoe hoog ze de lat voor zichzelf hebben gelegd. Maar toont ook dat ze echte producenten zijn van films, series… Ik ben van deze zeer benieuwd wat het de komende jaren zal geven, want ik zie hier ook nog mooie verrassingen uit komen!

04/11/18: Bellewaerde (Fiësta Mortal)
De afsluiter van het reguliere seizoen was dit jaar in Bellewaerde, waar ik graag nog Fiësta Mortal wou meepikken. De nocturnes pasten dit jaar helaas niet, maar dankzij een verlengde opening kreeg ik toch een semi-nocturne. Weinig verrassends, maar Voodoo Villains vond ik wel echt mooi. Als Plopsa hier ook verder groeit, vrees ik dat dit in de regio nog wel eens kan uitgroeien tot een strijd…

11/12/18: Winter Efteling
Het tweede jaarlijkse bezoekje, in een volledig andere setting: de Winter Efteling. Ik vind het er elk jaar heel gezellig, dus ga ik er graag opnieuw heen. Leuk voor ons was dat het heel kalm in het park was en quasi alles operationeel was. Zelfs… de… Bob! Voor het eerst (en misschien) ook het laatst in jaren kon ik deze nog eens doen. Intussen heb ik er al afscheid van genomen, maar wie weet krijg ik dit voorjaar nog een kans?

30/12/18: Plopsaland De Panne (Winter Magic)
Net voor het einde van het jaar gingen we nog een laatste keer naar De Panne, waar ze het winterevent op een andere manier bekeken. Nostalgisch als we zijn kozen we ook voor de Samson & Gert Kerstshow, welke ik meer dan geslaagd vond. Waarheidsgetrouw wil ik wel nog meegeven dat we niet tot het vuurwerk in het park gebleven zijn, omdat we het wat gezien hadden. Hier miste ik toch wel een overdaad aan lichtjes en sfeer. Op sommige plaatsen was die er wel (bvb. Dorpsplein of Big & Betsy Hoeve), maar op andere plaatsen was die er dan niet (bvb. Wickieland).

En zo heb ik mijn pretparkjaar nog eens herbeleeft. Kleine noot: naast de pretparken heb ik nog heel wat leuke nieuwe plaatsen bezocht, want naast pretparken heb ik ook nog andere interesses. In mijn eindbalans heb ik het echter beperkt tot de pretparken van het voorbije jaar.

Voor 2019 zijn er opnieuw al wat plannen gemaakt, en hoop ik nog meer nieuwe parken en attracties te ontdekken. Naast de klassiekers, wil ik graag nog wat meer verkennen in Nederland en Frankrijk. Misschien ook Duitsland. Wellicht staat er ook nog een reisje naar Spanje op de planning, dus één of meerdere Spaanse parken sluit ik ook niet uit. In elk geval zijn we het jaar al begonnen waar het vorig jaar begonnen is: Winter Slagharen, maar zal ik het hele jaar niet overdoen. Disneyland is ook al geboekt voor maart, en de rest laat ik nog even op me afkomen.