Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
tja, het abo fortfun was vroeger ook erg interessant; velen hadden een abo op fortfun zonder ooit geweest te zijn ...
Met alle respect, maar bij Fort Fun speelde een externe factor: de uitdrijving uit CdA en de toetreding tot Looping Group. Natuurlijk kan je ook covid als een externe factor beschouwen, maar de recente wijzigingen van de Jahreskarten bij Merlin lijken me hier 100% intern te zijn bepaald. Bovendien probeert Merlin te doen alsof er (bijna) geen veranderingen zijn. De weggevallen voordelen worden stilletjes verzwegen en het aankopen van upgrades wordt voorgesteld als wat simpel geklik op je PC, phone of tablet. De Ryanairisering is een feit.

Dat we moeten blij zijn met wat we gehad hebben, daar ben ik het dan wel volmondig mee eens. En natuurlijk lees je in de digitale wereld vaker ontevredenheid dan tevredenheid. Wie gaat nu achter een scherm zitten typen dat iets goed is ...? Maar ik durf te denken dat er massaal minder Merlin Jahreskarten verkocht werden sinds de vernieuwing. En misschien is dat ook wel de bedoeling. Een park met resort verdient meer aan wie eenmalig twee dagen all-in verblijft dan aan een abonnee die 15 verschillende dagen enkel voor het park afkomt. Die laatste koopt minder souvenirs en zal wegens de relatief korte afstand tot thuis ook vaker eigen voedsel mee brengen.

Dat eigen-voedsel-argument gaat misschien minder op voor Duitse zwemparadijzen. Maar daar gaan de abo-prijzen vlotjes boven de € 800 p.p. De enige reden die ik dan zie, is dat men liever geen abonnees heeft. Als dat zich ook in BeNe voltrekt, moet mijn gezin een andere hobby zoeken (of ondergetekende een beter betaalde baan). Eén van de bazen van Wal. Bel. meldt vandaag in HNB dat hij graag een resort in Wavre uit de drassige grond zou stampen. Hier zit zeker een economische logica achter, maar ik verkies parkjes waar ik op één strategisch gekozen dag al wat wenselijk is minstens één keer kan berijden / beleven. Zelfs op attracties met inversies voel ik me dan minder een ondersteboven gehouden spaarvarken dan in een overpriced resort. Maar goed: elk zijn meug en de economie moet ook draaien, natuurlijk.