X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1

    [Liseberg] 2023 - Log flume?

    Liseberg heeft vorige maand een publieke aanbesteding (tender) gedaan voor een log flume te bouwen tegen 2023. Ook gaat er een bijhorend document de ronde met meer details over deze attractie, zo moet de attractie minimum 650m lang zijn en minimum 1 nieuw, uniek element bevatten zoals bvb een vrije val-deel.
    Zou Liseberg dus plannen hebben om zijn huidige boomstambaan te vervangen door een Chiapas-achtige variant?

    ► Alle info: http://www.pretparken.be/NL/article/...aterattractie?!

    Laatst gewijzigd door yelle8; 19-01-19 om 11:20.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Liseberg] 2023 - Log flume?

    @redactie: Knap speurwerk!

    Op gevaar af door nostalgici met banbliksems te worden neerge ... eh -bliksemd: ik wil heel graag een up-to-date en iets meer gethemede flume in één van m'n lievelingsparken. Bij een goede fluim zie je naar mijn smaak best niks meer van die langwerpige, kronkelende vaargeul in acryl. Mer de Sable heeft bewezen dat ook een bescheiden parkje dit met succes kan verwezenlijken. 't Zal mij benieuwen wat ze in De Panne aan het doen zijn. Chiapas is in mijn ogen technisch en decoratief het nec plus ultra in Europa. Die attractie mag wel eens wat opvolging krijgen. Hopelijk springen (ook) ander grote spelers op die boomstam2.0: PortAventura, Alton Towers (of Thorpe Park), Disney Parijs en EP.

    Ja, Flumeride heeft een aardige capaciteit en doet iets nuttig met het reliëf. Maar dat laatste kan b.v. ook gezegd worden over het gedrocht in copycat-park Tusenfryd. En een vervanger van de huidige fluim kan qua drop-lol z'n voorganger minstens evenaren. Met nog wat lift- en tunnelwerk hier en daar kan het misschien nog hoger en dieper, al is dat geen must. Het zal immers bovenal een familieattractie moeten blijven met dus mogelijk niet al te veel thrill. Tijdens meerdere (zomerse) bezoeken merkte ik dat de flume vaak populairder is dan b.v. Helix of de rapid. Dat kan natuurlijk ook met de toegelaten minimumlengte te maken hebben.

    Of er een Chiapas-achtig ding komt met behoud van de huidige fluim? Daar zie ik weinig ruimte toe in Liseberg. En behalve voldoende plaats moet je dan ook nog eens elders een nieuw ondergronds systeem van water toe- en afvoer gaan aanleggen i.p.v. het huidige 'een beetje' aan te passen. Ik betwijfel of PHL bij de bouw van Chiapas iets van de nutsvoorzieningen van de dubbele voorganger heeft kunnen recupereren, maar PHL is een speciaal tabula rasa-geval. Liseberg bewees dat ze restanten van oude attracties nuttig kunnen aanwenden in nieuwigheden zoals Atmosfear en Aerospin.

    Let ook op de locatie van de huidige boomstam-attractie: het station bevindt zich nabij de zuid-ingang (parking) en meandert over dat deel van de heuvelrots dat recente vernieuwingen onderging met Aerospin en een speeltuin. Tijdens m'n winters bezoek was de fluim één van de weinige grote attracties waarvan de gesloten status meteen opvalt. Ik bedoel dat Helix, Atmosfear en Uppswinget wat meer afgelegen liggen, al zeker hun stations. En is Chiapas niet de ultieme koud-weer-bestendige waterattractie? Dat zou perspectieven bieden voor het najaar en eventueel zelfs rond de kerst. Liseberg houdt immers open tot net voor Nieuwjaar.

    Ook de vernieuwde Vikingzone ligt relatief nabij, al staan in Liseberg natuurlijk veel attracties 'relatief nabij elkaar'. Na Mechanica, Loke en Valkyria verwacht ik ginds geen kale nieuwelingen meer.

    Maar k*kken ze daar geld of zo? Helix, Mechanica, Aerospin, Loke, Valkyria, ... en er komt n.a.v. x jaar Göteborg ook nog een mega-zwempark in 2020 (dacht ik), waardoor ook een nieuwe parking moet worden aangelegd. Eén voordeel heeft het park: het is (deels) in handen van de lokale overheid, dus vertragingen van vergunningen zijn daar misschien minder aan de orde.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 19-01-19 om 18:10.

  3. #3

    Re: [Liseberg] 2023 - Log flume?

    @Earlyspencer: je vergeet de nieuwe darkride in de kinderzone die er ergens in de komende jaren aankomt. Ook snap ik niet zo goed waarom je Tusenfryd een copycat noemt, zij waren eerst met hun roltrappen door inversies en gigantische frisbee-ride. En op die dingen na, kan ik geen opvallende gelijkenissen vinden tussen beide parken.

    Ik zou de oude Flume heel hard missen, geniale attractie is dat. Maar die pijn word, als de plannen gerealiseerd worden, ongetwijfeld verzacht door een nieuwe topattractie.

  4. #4

    Re: [Liseberg] 2023 - Log flume?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Ook snap ik niet zo goed waarom je Tusenfryd een copycat noemt, zij waren eerst met hun roltrappen door inversies en gigantische frisbee...
    Ik doel niet zo zeer op gekopieerde attracties, wel op het geheel: attracties op rotsen, daartussen de kermiskraampjes, ... Mijn schoonvader was - weliswaar als loodgieter - betrokken bij de aanleg van Tusenfryd. Er gingen meerdere 'studiereizen' naar Göteborg aan vooraf. Voor de meeste Noren - want die wonen in het zuiden van het land - was Liseberg het belangrijkste pretpark en diende als hèt voorbeeld voor Tusenfryd.

    Die geplande darkride is me effe ontgaan. Dat betekent op het gebied van ruimte nog minder kans dat er een nieuwe flume komt met behoud van de oude. Geen idee waar in de kinderzone die komt, hopelijk niet in dat attractie-arme haventje. Dat is een zeldzaam rustpunt in Liseberg van waaruit je de mooiste parkfoto's kan schieten. Een kinder-darkride kan Liseberg zeker gebruiken, nu hun Droomvlucht-van-de-... is verwijderd nabij de zuid-ingang. Nuttig tijdens regenweer en tijdens de winterse opening maar ook omdat er recent nogal onevenwichtig veel thrill bij kwam ... al ga ik daar natuurlijk niet over klagen, ik bedoel dit eerder markt-strategisch

    Ik had je nostalgische reflex blijkbaar goed ingeschat, bij mij geen spatje oogvocht.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •