X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 11 van de 11

Draadweergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Waar vind je welke achtbanen?

    Naast pretparken is één van mijn (bescheiden) interesses geografie. Ik hou vooral van wereldkaarten van elk genre (grote fan van de facebookpagina 'I Fucking love maps'), en besloot zelf een eenvoudige reeks te maken over achtbanen. Omdat de kaarten nu nog up-to-date zijn en er anders toch niets mee gebeurd, dacht ik ze met jullie te delen hier.

    Op elke kaart staan de landen ingekleurd waar de bovenstaande achtbaanconstructeur minstens één achtbaan heeft gebouwd. Als de enige baan/banen in dit land van deze constructeur nog in opbouw zijn of SBNO staan, zijn deze in het grijs of in een lichtere kleur aangeduid.

    Intamin


    Met in het grijs Argentinië, waarschijnlijk door Vertigorama. Intamin is vertegenwoordigd in bijna alle bekende pretparklanden. Enkel Mexico en België vind ik hier toch wel missen (al is die laatste nog maar even wachten!)

    Vekoma


    Eén van de grootste achtbaanbouwers aller tijden en dat zie je terug aan deze kaart. Hier zijn de landen waar banen nog in opbouw zijn lichter groen gekleurd.

    B&M


    Een exclusievere constructeur met toch enkele opvallende landen: Taiwan, Vietnam en een SBNO-baan in Koeweit.

    Mack


    Lichter paars Egypte voor een SBNO Wilde muis, maar toch een redelijk wijdverspreide achtbaanbouwer.

    Schwarzkopf


    Heel wat landen die we nog niet gezien hebben (Bolivia, Botswana) en ook de meeste SBNO-landen van dit lijstje (vier).

    Gerstlauer


    Deze Duitsers lijken overal te zitten, maar dat is met dit kaartje erbij toch precies een lokaal fenoneem. Geen coasters in pretparkgrootmachten als China, Zuid-Korea en Rusland.

    SBF Visa


    Tot nu toe de meest verspreide achtbaanbouwer. Je kan banen van SBF Visa doen in bekende pretparkbestemmingen als Ecuador, Kazachstan, Bangladesh en Roemenië. Zeer opvallende afwezige: China.

    Zierer


    Zierer is één van de oudste achtbaanbouwers en dat zie je best wel terug in de grote verspreiding van hun banen.

    Zamperla


    Wat mij betreft de winnaar van het groepje achtbaanbouwers dat ik heb gekozen. Als enige hebben ze een coaster in het meestbevolkte land van Afrika, Nigeria, als enige hebben ze een baan in Noord-Korea...

    Natuurlijk zijn deze kaartjes niet perfect: vooral reizende coasters ontbreken en misschien zijn er ondertussen al dingen veranderd, of ben ik stomweg iets vergeten. Maar hopelijk hebben jullie ervan genoten!
    Laatst gewijzigd door Ignace; 12-02-19 om 17:48.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •