Het is eigenlijk wel eens bijzonder om na jaren hier een heftige discussie te zien over Bellewaerde (ik overdrijf misschien als ik zeg dat de vorige zeer heftige discussie stamt uit het post-Six-Flags-tijdperk die ging over dat er nooit iets nieuws in het park kwam). Ik snap beide kanten van het verhaal wel. Aan de ene kant heeft het park nu eenmaal gekozen om zijn doelgroep gezinnen met kleine kinderen te maken (wat niet zo veel anders is dan in de jaren '80 - alleen heb ik het gevoel dat het toen meer om een familiepark ging in bredere zin die wou groeien) en aan de andere kant zitten mensen op hun honger omdat ze eindelijk die leuke grote achtbaan (lees: woody) willen die nooit komt. En dan is er ook nog ergens achterstallig onderhoud...

Ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit:
1) We gaan nu eenmaal moeten aanvaarden dat de doelgroep is wat ze is, wat niet wil zeggen dat er geen grote attracties mogen geplaatst worden.
2) Dat er komende jaren een keuze moet gemaakt worden tussen renoveren en/of nieuwe attracties plaatsen. Luc Florizoone zei het jaren geleden ook al: "attracties gaan niet eeuwig mee". Ik denk dat beide moeten doen om te kunnen groeien. Want dat willen ze plots wel weer na al die jaren van stilstand.

Ik weiger echter om deze nieuwe ontwikkelingen negatief te zien. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat ik ieder jaar met mijn fietske aan de hand door de draad stond te gapen wanneer ze nieuwe attracties aan het bouwen waren (bijvoorbeeld de toen nog lege loods wat Los Piratas ging worden ). Daarna is er niet veel noemenswaardig meer gebeurd (lees: constante jaarlijkse investeringen om te groeien). Ik ben daarom blij dat het tij lijkt te keren. Al is het met vallen en opstaan en zijn het vooralsnog geen supergrote attracties. Stapje voor stapje... is beter dan al dat afbreken van de jaren ervoor (letterlijk zelfs: monorail, polyp,...).

Ik probeer terug on topic te geraken, echt waar :-)….

Ze kiezen blijkbaar al een tijdje om te investeren in nieuwe zaken. Weliswaar met een beperkt budget. Een budget dat echter ook wel miljoenen hoger is dan de periode tussen Los Piratas en Huracan (de enorme boost van Six-Flags eind de jaren negentig even buiten beschouwing gelaten). Een beperkt budget die zorgde dat we jammer genoeg Los Piratas kwijt zijn, dat is nu eenmaal de keuze geweest. Om nu te blijven verzuurd zijn over al die verkeerde beslissingen heeft niet veel zin in dit topic. Ze willen nu eindelijk eens een wat grotere familieachtbaan bouwen. Het soort achtbaan die ik dacht dat ze gingen zetten toen ik de vergunning zag aangekondigd staan bij Dawson Duel (wat was ik ontgoocheld zeg). Maar kijk eens aan: ze zetten het recht met dit beestje!

Wordt deze achtbaan een topper voor het park? Rekening houdend met de doelgroep. Ik denk van wel. Ik was zeer sceptisch voor Dawson Duel (en na hem te doen ben ik zelf niet echt grote fan te noemen), maar als ik de mensen bekeek die hem deden waren die toch wel met een smile in die karretjes aan het zitten. De attractie past voor mij wel in de visie die Bellewaerde heeft over het park. Dus ben ik eigenlijk wel blij met de opzet van de Canadacoaster, die nog groter is. Misschien ook een discussie waard: wat wordt het thema van deze coaster? Zal het een thema hebben? Welke karretjes gaan ze er op plaatsen? Welke bouwer zouden ze in huis gehaald hebben? Is het niet fijner om hierover te discussiëren? Al die andere discussiepunten mogen voor mij part gevoerd worden in andere topics. Mijn eerder blije ontdekking van de coaster wordt zo wel wat ondergesneeuwd. Dat verdient deze coaster absoluut niet in mijn ogen.

En ik moet nu wel zeggen dat ik vind dat de moderatie geen kant kiest. Er moeten geen mensen gekozen worden maar discussiepunten en meningsverschillen van mensen. Speel asjeblieft op de bal en niet op de speler!