Ik denk dat gedwongen voorsorteren wel de capaciteit verhoogt, zeker als stations onhandig ingericht zijn, b.v. wanneer je het station betreedt vlakbij het poortje voor front, denk aan JeDD. Omdat front sowieso al de meest gegadigde positie is en omdat een aantal schromenden / onwetenden niet voorbij deze rij durft (ze zien dat onterecht als voordringen), ontstaat daar congestie en wordt het zicht op sommige andere poorten belemmerd. Daar heb ik al vaak mijn profijt mee gedaan.

Nog erger, maar dan wegens krapte van het station: in de houten duelling van Blackpool konden de wachtenden èn de operatoren niet zien of alle poorten bemand waren. Bij relatieve drukte zag ik de coasters met een lege stoel vertrekken.

Een beurt wachten voor je gewenste plaats, als dat toegestaan is, hangt voor mij af van de capaciteit. En bij coasters betekent dat vaak: het aantal treinen in bedrijf. Mijn ervaring: als dat er (minstens) 3 zijn, overschatten veel mensen die extra wachttijd. Bij Helix, Vogelrok e.a. spreken we hier over soms niet meer dan 1 minuut extra wachten, en dat is een frontje echt wel waard! In zo'n geval zou het jammer zijn als je geen vrije poort-keuze hebt.