Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
Alle vetgedrukte verschillen zijn volgens mij een gevolg van het feit dat er langere treinen ingepast moesten worden. Hogere baan voor meer snelheid want meer wrijving met 10 coaches ipv 8 ==> daardoor lifthill 'langer' en hoger ==> daardoor first drop die iets anders ligt omdat de baan op het einde erover moet ipv er onder ==> daardoor zit er een stukje rechte track tussen het einde van de first drop en de eerste inversie.
Ik dacht ook dat El Condor in het begin 10 coaches had (dat het effectief zo geweest is, geen planning), maar dat er 2 afgehaald zijn om het comfort te verbeteren. De veranderingen aan het model zijn inderdaad om die reden gemaakt, maar het is niet dat ze langere treinen "wilden inpassen", de oorspronkelijke lay-out was gewoon iets te geweldig dus hebben ze aanpassingen gedaan zodat het oorspronkelijk aantal coaches ook effectief gebruikt kon worden op de volgende gebouwde exemplaren. Zo dacht ik dat het was.

Dat laatste rechte stuk voor de remmen dat door een slingerbocht is vervangen, had ook iets te maken met de derde trein die oorspronkelijk op dit model had moeten rijden dacht ik, maar dat idee heeft men dan laten varen. Terecht ook als je ziet hoe ze in Walibi BE doorwerken en dat de volgende trein praktisch altijd al klaarstaat. Tenzij voor als er 1 van de twee in onderhoud is om een extra te hebben, had die derde weinig nut. (Al zijn er op het effectieve model volgens mij wel degelijk nog steeds blokken genoeg om met 3 treinen te rijden?)

Interessante verschillen hier wel, en nice foto, @Nathan G! De dingen die ik zelf wist waren: de slingerbocht op het eind, wat ik zei over de treinen + dat Condor 2 meter minder hoog is, dat sommige bochten anders / extra / minder gebankt waren bij het effectieve model + het verschil dat ik hieronder nog zeg. Dat er ook zo'n groot verschil was als onder of boven een ander trackdeel gaan had ik geen idee van!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
==> daardoor lifthill 'langer' en hoger ==>
Raar dat dit nog niet aangehaald is hier (of ik heb erover gelezen): Vampire is dan wel 2 meter hoger dan Condor, maar daar heb je beneden een trap naar het station om deze extra 2 meter te overbruggen terwijl het station bij Condor gewoon op de grond staat. De lifthill is dus volgens mij helemaal niet langer. Heel het boeltje is RCT-gewijs 2 meter omhoog geschoven. De first drop is dan wel uitgerokken om deze extra 2 meter te benutten.

Ik kon hier niet meteen een reden voor bedenken, of waar die 2 meter dan naartoe is: in het stuk baan dat nu boven de first drop gaat en bij Condor eronder dus. Weer een mysterie uitgeklaard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
Ook heeft men in 2004 vernieuwde treinen geproduceerd die anders gemaakt waren op gebied van ophanging waardoor de schokken minder voelbaar moesten zijn.
Dat wist ik ook niet. Maar dat lijkt me hier ook niet relevant, gezien Vampire van 1999 is, of heeft deze ooit nieuwe treinen gehad?