X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1

    [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Vorig jaar bezocht ik Walygator Parc met de trein: een epos dat me zo'n tien uur kostte vanuit Antwerpen. Dat moet voor herhaling vatbaar zijn, dacht ik, tenslotte zijn er nog genoeg parken binnen deze onredelijke afstand die ik nog eens moet bezoeken.

    Een uitgelezen kans voor zo'n trip deed zich vorig weekend voor: ik had een heel weekend vrij, wat maar zelden gebeurd door mijn wisselvallige werkplanning, en ik wist toevallig dat voor enkele Britse parken het seizoen wat eerder start dan hier. Tel daarbij op dat een eerder bezoek aan Chessington World of Adventures een klein drama was (met bijna alle buitenattracties de hele dag gesloten), en de redelijke beslissing is al snel gemaakt: we nemen de nachtbus naar Londen.

    ----zo'n tien oncomfortabele uren later ----



    Eindelijk staan we voor de poorten van Chessington, de op voorhand gekochte tickets op zak. Het park is vlotjes bereikbaar vanaf het centrum van Londen, en het beloofd een drukke dag te worden. Niet dat het mooi weer is, maar er schuiven al verschillende scoutsgroepen aan in de rij van de zij-ingang die ook gebruikt word door bezoekers die per trein naar het park gaan. Een week eerder gaf de site wachtrijen aan van ver boven het uur, dus ik had me al op veel volk verwacht. Terwijl we staan te wachten word ons aangemaand ons ticketje al op voorhand te laten scannen, zodat we vlak voor parkopening zonder controle snel het park in kunnen hollen. Hoe het park weet wie zijn tickets niet, en wij zijn tickets wel alreeds heeft laten scannen? Geen idee.



    We dachten even slim te zijn door naar het capaciteitsprobleem van élk zichzelf respecterend park te hollen: de lokale Maurer Spinning Coaster. Helaas lag deze dichter bij de hoofdingang en staat er al een behoorlijk lange rij voor de gesloten poort aan te schuiven. We sluiten netjes aan en na een tiental minuutjes mogen we eindelijk de (nu al) lange rij van Dragon's Fury in. Gelukkig staat hier maar liefst negen man personeel en schuift de rij al bij al nog verassend vlotjes. Maurer Spinning Coasters - het is een coastermodel dat veel van zijn glans heeft verloren sinds flaters als Dizz en dat ding in Rainbow Magicland, maar Dragon's Fury is van lang daarvoor en behoord tot de absolute top van wat je met het type kan doen. De rit is fel, lang, origineel en de herhalingswaarde zou groot zijn... mocht de rij achter ons niet zoveel groeien. Ik plaats hem tezamen met Sonic Spinball in Alton Towers ergens bovenaan het lijstje Maurer Spinners, met enkel nog de Winja's een stukje hoger. Qua vormgeving is de achtbaan helaas niet zo interessant: het stationnetje en de rij zijn simpel, de kleuren hebben hun beste tijd gehad en de drakenzone van het park is cartoonesk op zijn best. Toch jammer voor een park dat ooit mee de standaard zette als themapark binnen Europa.







    Hoe goed Dragon's Fury ook was, het was niet bepaald de attractie waar ik het meest naar uitkeek. Daar wandelden we wel direct na onze ritje op de meesterlijke spinner heen. De sfeerschepping op het pad dat door het gebied van de volgende coaster leid is absoluut top: dit redelijk verlaten stukje park tussen de bomen is op zich al creepy, maar de (vreemd toepasselijke) door schimmel overwoekerde achtbaan die boven dit gebied slingert domineert deze setting op een geniale manier. De coaster in kwestie is natuurlijk Vampire, de enige suspended coaster die Arrow Dynamics op Europees grondgebied mocht bouwen. Dit coastertype spreekt al lang tot mijn verbeelding, en de vurige wens om er eens op te zitten ging in 2016 in vervulling in Canada's Wonderland. Vampire is echter een heel ander pak koeken: deze baan heeft twee lifthills, een sterk doorgedreven thema, een setting die ervoor zorgt dat je na de rit nog geen idee hebt van hoe de layout loopt en speelt ook met het terrein. Hierdoor word er soms momentum opgebouwd wanneer je dacht dat de trein het niet meer zou kunnen opbrengen. Een coaster die dat voor elkaar speelt is sowieso geniaal, maar Vampire word nog verder vooruit geholpen door zijn schommelende treintjes, die enthousiast doen waar ze ontworpen voor zijn: je alle kanten opzwieren. Puur qua rit zou ik Dragon's Fury misschien alsnog net iets hoger ranken, maar qua totaalplaatje is Vampire dé grote topbaan en ook op Europees niveau een coaster die je eigenlijk niet op je lijstje wil ontbreken.





    Ik sprak hierboven over 'treintje' en wil daar toch even op terugkomen. Hoe geniaal de ervaring die Vampire noemt dan wel niet is, ik heb me zelden zo gefrustreerd in een pretpark als toen we voor de coaster stonden te wachten. Wanneer we in het sfeervolle stuk bos in een wachtrij staan die duidelijk zijn beste tijd heeft gehad, maar er alsnog mee door kan qua sfeerzetting, word ons al snel duidelijk dat er slechts één trein op de baan stond. Hiermee zat er steeds een minuut of zeven tussen elke dispatch, want de baan is best lang. We schuifelen aan een tergend tempo vooruit (de geafficheerde wachttijd lag boven het uur als ik me niet vergis), om vervolgens vlak voor een grouper stil te vallen. Deze persoon laat om de zoveel tijd mensen door tot de indoorrij, waardoor je daar slechts enkele treintjes moet wachten. Hier worden natuurlijk ook de fastpassers aan de rij toegevoegd. Hoewel het er niet extreem veel waren, is het toch jammer dat dit ook gebeurd op dagen dat de baan sowieso al érg slecht scoort qua capaciteit. Dit zijn Flamingoland-praktijken, maar dan in een park van de groep die beweerd de marktleider te zijn in de pretparkwereld...







    Vlak tegenover Vampire vond je vroeger één van Europa's vrolijkste darkrides, Bubbleworks. Dit is één van de weinige attracties van het park die ik al gedaan heb, maar de attractie werd enkele seizoenen terug omgetoverd naar The Gruffalo River Ride Adventure. Een keuze die ik toen niet kon begrijpen, en na een ritje nog minder. Om met een positieve noot te starten: de rij ging vlotjes vooruit en kwam nooit in de buurt van het uur dat geafficheerd stond. De rit zelf is toch een stuk minder geworden: van de universele grollen en kinderlijke humor, naar een ietwat verwarrende mix van geprojecteerde stukken verhaal en animatronics van verschillende dieren die een muis willen opeten (?). Na één ritje begreep ik het verhaal eigenlijk helemaal niet. Misschien dat het boek waarop de attractie is gebaseerd zo bekend is in het Verenigd Koninkrijk, dat zelfs het kleinste kind meer coherentie ziet in de rit, maar voor de onwetende toeristen als ons is het allemaal nogal vaag. Dat gezegd zijnde is de attractie ook niet rotslecht geworden. Het is nog steeds een redelijk vermakelijke darkride, al is ook de finale met de fonteintjes voor een deel teruggeschroefd.





    Het was ondertussen al ruim voorbij noen, dus we besloten het bestaan van het concept 'middagmaal' te negeren in een poging de toppers gedaan te krijgen. Met goede hoop sluiten we aan bij de rij van de lokale Wild Mouse: de wachtrij zou dan volgens het park wel negentig minuten zijn, maar dat leek ons niet mogelijk met een rij die slechts half gevuld was. Wel, gelukkig was de rij één van de mooiste die ik al gezien heb, want we hebben uitgebreid de tijd gehad van élk detail te kunnen genieten. Als de negentig minuten niet klopten, zal het toch niet veel gescheeld hebben. Desondanks zien we vaak karretjes voorbij sjeezen, dus daar ligt het niet aan. Eenmaal in het station word het duidelijk wat er wel scheelt: elk bakje dat voor de reguliere rij vertrekt, word opgevolgd door één van de fastpassers. En net als bij Dragon's Fury, mag een bakje nooit door volwassenen gevuld worden. Het gevolg is dat de grote meerderheid van de wagentjes met slechts twee passagiers vertrekt... Dit soort regels ben ik in geen enkel ander park tegengekomen, en nu heb ik toch al wel heel wat Maurer muizen gedaan. De frustratie is dan ook groot wanneer we instappen, en de rit weet weinig goed te maken: geen slechte muis, maar daarmee is alles gezegd.




    De volgende veel te trage wachtrij die we aandoen is wederom voor een darkride. Weeral een attractie die ik al eerder gedaan heb, maar ik schoof zonder spijt aan (ondanks dat er ons aan de ingang negentig minuten schuifelen beloofd werd): Tomb Blaster is een best mooie shooter, al was die net zo mooi geweest als er wat minder doelen in de attractie zaten. Het mooiste van al: de rij was maar iets meer dan een halfuur! Al was ook dit lang voor een attractie die in theorie een monstercapaciteit zou moeten hebben.





    De laatste achtbaan die we nog moesten doen voorspelde een rij van een uur, een schatting die best wel eens kon kloppen. Scorpion Express is het standaardmodel Mack Powered Coaster, maar ik vond het dankzij de recente vernieuwing van het thema echt wel een leuk en mooi exemplaar. Zou ik er nog eens een uur voor wachten? Natuurlijk niet... En het was ook weer eens niet echt nodig. Slechts een deel van de trein werd gevuld door de standbyrij, waar het grootste deel naar fastpass en mindervaliden ging. Nu heb ik niets tegen een mindervaliden-ingang, maar in Chessington waren er extreem veel en de wachtrijen leden er ook onder. Misschien is het geen slecht idee voor dit park om voor deze mensen een soort 'virtuele wachtrij' te voorzien, om te voorkomen dat de gewone wachtrij overal dichtslibt zoals vandaag het geval was. Of ze zouden kunnen stoppen met de verkoop van fastpassen, wat de echte reden was dat deze dag zo vol ergernis zat. Als het park negen man aan één spinning coaster zet, dan zie ik daar een veel betere opportuniteit van het park om een grotere winst te halen, en dat zonder je publiek te ergeren. Chessington heeft simpelweg té weinig attracties voor een fastpasssysteem, de attracties die ze hebben, hebben een te lage capaciteit ervoor en het park is er veel te druk voor. Al bij al moet het park simpelweg uitbreiden met attracties met hoge capaciteit, want zoals de situatie nu is, is het park allesbehalve aangenaam. Als het op een kille dag in maart al ondraaglijk is qua rijen, wat is het dan bij topdrukte?





    Maar alles dat Chessington nog lijkt te doen, is hun huidige aanbod van een nieuw thematisch kleedje voorzien - aan bovenstaande foto van de flume, die buiten gebruik was, is het duidelijk dat dit niet altijd positief is - en halsstarig weigeren een grote attractie aan het aanbod toe te voegen. Ik denk dat de safarijeeps (die we door de lange rijen niet gedaan hebben) de laatste echte nieuwe attractie zijn, en die dingen zijn ook al zes jaar oud... Op deze manier stagneert het park en gaat de capaciteit van het aanbod nooit overeen komen met wat het park nodig heeft om de drukte te slikken. Het ergste van al is dat het gigantische doelpubliek van Londen zo weinig keuze heeft qua parken in korte afstand: de meest logische alternatieven, Legoland en Thorpe, zijn van dezelfde groep...





    We hadden nog een klein uurtje tijd en overwegen de nieuwe walkthrough uit te proberen (wederom een ombouw van een oude attractie), maar al snel besluiten we hier geen negentig minuten voor te staan wachten. We kijken naar wat beestjes (helaas niet uit de monorail, want die heeft het park gesloopt) en sluiten aan bij de wachtrij van Vampire, zodat we de dag in schoonheid kunnen eindigen. Het personeel aan de ingang waarschuwde ons dat de rij twee uur zou duren, maar we zijn niet helemaal naar Londen gekomen om ons te laten afwimpelen bij een leuke achtbaan, dus we besluiten er toch maar gewoon voor te gaan. Uiteindelijk duurt de rij 'maar' zo'n zeventig minuten. We zitten in één van de allerlaatste treinen en zijn er getuigen van hoe de operators alle beugels in recordtempo aflopen om zo snel mogelijk naar huis te kunnen gaan: als ze nu eens heel de dag op vergelijkbaar tempo zouden werken...



    En toen zat het dagje erop. We deden zes attracties in het park en zeven ritjes in totaal: erg weinig als je weet dat we van open tot sluit bijna continu aan het aanschuiven geweest zijn. Chessington heeft erg veel potentieel en de basis voor een goed themapark is er... Hopelijk komt het park ooit tot bezinning, schrappen ze de fastpassen af en bouwen ze enkele mooie grote rides om de drukte op te vangen. Tot dan heb ik in het park alvast niets meer te zoeken... Al beklaag ik het me ook niet dat ik gegaan ben. Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Nog geen nanoseconde in mijn leven heb ik naar info over dit park gesurft. Maar het beeld dat ik er van had, blijkt wel te kloppen. Geen theming van het niveau kinderpark Legoland en geen coastergeweld à la thrillpark Thorpe. Die drie-deling die Merlin uit de grond heeft gestampt op een zakdoek van elkaar in West-Londen, komt in-between Chessington blijkbaar niet ten goede.

    Fast-passen zijn trouwens erg personeels-intensief, dat merkte ik al in o.a. Heide Park. Daar was voor iedere voordring-attractie een extra personeelslid nodig, plus ook nog een tweetal voor de verkoop en afhandeling nabij de park-ingang. Merlin wil het gewoon niet inzien, denk ik: dit levert weinig winst en veel ergernis op. In tijden van sociale media kan dat tegen je keren. BTW sinds vorig jaar kan je in Heide Park een fastpass kopen die alle dagen van je abo geldig is. https://www.parkerlebnis.de/heide-pa...ted_58498.html

    Ik mag hopen dat je ook één van die naburige parken of de bruisende Brexit-metropool hebt bezocht, voor je deugddoende terugrit per bus vanuit oergezellig Victoria Bus Animal Cage.

  3. #3

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    GElukkig was nu alles wel geopend in tegenstelling tot enkele jaren geleden

  4. #4

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Leuk TR! Ik heb mij er mee geamuseerd. Die log flume ziet er zo mistroostig uit dat je er bezwaarlijk wat aan kan gemist hebben.

    Nu had ik toevallig de gelegenheid om naast die heksenketel van wachtrijen daar eveneens de toestand van de tweede trein bij Vampire te aanschouwen. Die zag er zo gedemonteerd dat ik zelfs niet durf hopen dat hij er dit seizoen nog terug opkomt.

    Ik vermoed dat Chessington inderdaad gewoon de dupe is van die twee andere parken die relatief dichtbij liggen. Elke investering van enig kaliber zorgt gewoon voor een verplaatsing van je bezoekers eerder dan voor extra toestroom. Merlin heeft dringend nood aan wat concurrentie. In België zien we nu wat er gebeurt wanneer verschillende spelers met hun spierballen gaan rollen: dat moet daar toch ook kunnen.

  5. #5

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Bedankt voor het TR, Ignace, fijn om lezen.

    Zelf heb ik ook weinig met Chessington. De voornaamste reden om het park te bezoeken lijkt me 'omdat je een UK-trip doet en een Merlin pass gekocht hebt'

  6. #6

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Bedankt voor je TR! Lijkt me inderdaad heel frustrerend en doet me qua wachttijden + aantal bezochte attracties denken aan Disneyland... Helaas kan je de twee dan wel niet met elkaar vergelijken...

    Was die tijgerflume trouwens niets nieuws van vorig jaar? Dan is het wel in zeer slechte staat na amper één jaar...

  7. #7

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Toch wel een risico dat je genomen hebt om het park wéér vooraan het seizoen te gaan bezoeken. Vorige keer was dat niet zo geslaagd he Ik ben een vrij groot fan van het park: het is er enorm gezellig (die flume is wel vrij hard verkracht tegenover vroeger zo te zien) en met Dragon's Fury en Vampire hebben ze twee toppertjes staan. Jammer dat ook Merlin hier zijn commerciële praktijken doorduwt... Soit, bedankt voor het tripreport. Het doet me zin krijgen nog eens het Kanaal over te steken.

  8. #8

    Re: [TR] Chessington World of Adventures 23/03/2019

    Ik heb ook niets met Chessington (al waren de wachttijden bij ons bezoek een heel stuk lager). Vampire en Dragon's Fury zijn leuk, maar daar stopt het voor mij. Er zijn al jarenlang geen nieuwe achtbanen bij gekomen en misschien maar gelukkig ook, zo blijft de behoefte om naar het park te gaan/moeten laag.

    Fijn TR.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •