X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23
  1. #1

    Pretparken bannen alle plastiek afval

    Na mijn bezoek dit weekend aan Bellewaerde zag ik dat Bellewaerde echt milieubewust bezig is.
    Zo zijn de rietjes nu van papier, plastieken lepeltjes werden vervangen door houten stokjes...
    Een plastiek bekertje kan je nu niet meer krijgen, maar in sommige plaatsen kan je een speciale beker kopen, die je betaald en nadien, bij afgifte krijg je dan je geld terug.
    Men is daar goed bezig in Bellewaerde. Andere parken zouden daar beter een voorbeeld aan nemen.

  2. #2

    Re: Bellewaerde bant alle plastiek afval

    Walibi doet ook mee hoor

  3. #3

    Re: Bellewaerde bant alle plastiek afval

    Volgens mij is het in heel de groep zo. In Walibi Belgium is dit ook het geval en ik zag op Twitter berichten dat Walibi Holland hetzelfde deed.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: Bellewaerde bant alle plastiek afval

    In ieder geval een mooi initiatief!

  5. #5

    Re: Bellewaerde bant alle plastiek afval

    Bij bobbejaanland geen plastic dekseltjes of rietjes meer op je drinkbeker

  6. #6

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    In Pairi Daiza kan je voor slechts €1 vier rietjes van bamboe kopen met een borsteltje om ze schoon te maken (herbruikbaar) en een zakje. De opbrengst gaat overigens volledig naar het goede doel voor de dieren.

    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  7. #7

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Goed nieuws! Iedereen kan zeggen wat hij wil over de klimaatmarsen, maar het is me wel opgevallen hoeveel er de voorbije maanden veranderd is qua duurzaamheid. Alle supermarkten zijn volop bezig met herbruikbare verpakkingen. Waar je vroeger maar enkele producten van pakweg Ecover kon kopen, kan je nu quasi élk huishoudproduct van Ecover kopen. En dat zijn maar enkele voorbeelden.

    En nu dus ook in pretparken. Zeer goede evolutie, vind ik!

  8. #8

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Leuk om horen, maar hoe zit het bij Plopsa? Iemand daar geweest afgelopen dagen?

  9. 09-04-19, 07:26


  10. #9

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Zeer mooi initiatief. Hopelijk kunnen ze dit ook doortrekken naar alle takken (bv ook borden en bestek recycleren). En op termijn mensen met een (eigen) drinkbus/drinkbeker minder laten betalen zou zeker ook een goede stap in de juiste richting zijn.

  11. #10

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vlinderke Bekijk Berichten
    Leuk om horen, maar hoe zit het bij Plopsa? Iemand daar geweest afgelopen dagen?
    ZAg enkele foto's waarop te zien is dat ze glanzen flesjes serveren in de restaurants

  12. #11

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Dit is inderdaad een zeer mooie evolutie, welke ik ook alleen maar bewonder. In Walibi was het mij inderdaad ook opgevallen dat de plastic rietjes vervangen waren. Helaas is het nieuwe restaurant wel met plastic bestek, waar ik dan liever ook een houten variant zag passeren. Of gewoon bestek en borden, die je na afloop op een band zet om te laten afwassen (zoals Country Cantina).

    In elk geval, de eerste stappen zijn gezet. Hopelijk volgen ook andere zaken deze trend.

  13. #12

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    For the record.. Pretparken bannen niet ALLE plastic afval. Maar wel zo veel mogelijk. Ijsjes bijvoorbeeld zitten nog steeds gewoon in plastic verpakt. Bij sommige dingen kan dat ook moeilijk anders.

    Uiteraard is wat ze doen wel al heel goed. Hoe minder plastic afval, hoe beter. Helaas kun je bij een pretpark er niet van uit gaan dat recycling werkt (mensen gooien alles waar het uit komt en sorteren niet). Dus dan is het mijden van een bepaalde grondstof wel echt de betere oplossing.

  14. #13

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    For the record.. Pretparken bannen niet ALLE plastic afval. Maar wel zo veel mogelijk. Ijsjes bijvoorbeeld zitten nog steeds gewoon in plastic verpakt. Bij sommige dingen kan dat ook moeilijk anders.

    Uiteraard is wat ze doen wel al heel goed. Hoe minder plastic afval, hoe beter. Helaas kun je bij een pretpark er niet van uit gaan dat recycling werkt (mensen gooien alles waar het uit komt en sorteren niet). Dus dan is het mijden van een bepaalde grondstof wel echt de betere oplossing.
    Inderdaad, bezoekers gaan zeker losser om met de sorteerregels dan elders (werk, thuis, ...). Ze zien de pretparken als een vrijgeleide, waar alles net wel mag, wat buiten het park niet mag. Sorteren, daar houden de meeste mensen zich meestal niet mee bezig. Er zijn ook nog altijd geen plekken waar je kan sorteren. Denk maar aan wachtrij-afvalbakken. Dat zijn altijd restafvalbakken waar dus ook een heleboel PET-flessen in belanden.
    Het vermijden van zoveel mogelijk afval lijkt me dus ook de beste oplossing. Bovendien is dit minder opkuiswerk voor de straatvegers in het park. Wel zitten we nog met het afval dat in rugzakken mee het park in komt (papieren zakken, zilverpapier, flesjes, ...). En mogen de picknickers nu een voorkeur geven aan zilverpapier voor een dagje uit. Dat neemt minder plaats in de rugzak...

    En als we het over afval hebben: kauwgom en sigarettenpeuken lijken me het moeilijkst te bestrijden. Het is gewoon gebruikelijk dat iedereen zijn sigarettenpeuk gewoon op de grond gooit :-(

  15. #14

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    En als we het over afval hebben: kauwgom en sigarettenpeuken lijken me het moeilijkst te bestrijden. Het is gewoon gebruikelijk dat iedereen zijn sigarettenpeuk gewoon op de grond gooit :-(
    Noem vijf pretparken waar doorheen het park asbakken voorzien zijn... Het probleem zit hem vaak in het ontbreken daaraan

  16. #15

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    Inderdaad, bezoekers gaan zeker losser om met de sorteerregels dan elders (werk, thuis, ...). Ze zien de pretparken als een vrijgeleide, waar alles net wel mag, wat buiten het park niet mag. Sorteren, daar houden de meeste mensen zich meestal niet mee bezig. Er zijn ook nog altijd geen plekken waar je kan sorteren. Denk maar aan wachtrij-afvalbakken. Dat zijn altijd restafvalbakken waar dus ook een heleboel PET-flessen in belanden.
    Daar zeg je het zelf: bezoekers van een pretpark sorteren geen afval omdat er amper kans toe bestaat. Meestal is er maar 1 vuilbak die dient voor al het afval bij elkaar te gooien.
    Misschien moeten parken investeren in afvalbakken waar je het afval gescheiden kan in doen? Zo'n exemplaren die je in de grotere stations vindt bijvooorbeeld.

  17. #16

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trainfreak Bekijk Berichten
    Daar zeg je het zelf: bezoekers van een pretpark sorteren geen afval omdat er amper kans toe bestaat. Meestal is er maar 1 vuilbak die dient voor al het afval bij elkaar te gooien.
    Misschien moeten parken investeren in afvalbakken waar je het afval gescheiden kan in doen? Zo'n exemplaren die je in de grotere stations vindt bijvooorbeeld.
    Dat werkt helaas ook niet. Genoeg bezoekers die wel netjes zouden sorteren, maar degenen die het niet doen (bijvoorbeeld kinderen, maar ook genoeg volwassen aso's) zorgen er dus wel voor dat je het niet kunt sorteren. Als iemand plastic in je oud papier bak gaat gooien, kun je dat oud papier al niet meer fatsoenlijk recyclen en er is niet echt een goede mogelijkheid dat te controleren. Ik weet dat er genoeg plaatsen zijn waar ze bakken neer zetten voor PMD, Papier en restafval, maar geen idee van hoe ze dat garanderen. Het zou me niets verbazen als het uiteindelijk toch allemaal bij restafval gedumpt wordt (heb eens bij een bedrijf gewerkt waar het zo ging, simpelweg omdat er toch altijd rommel in het oud papier, of juist bij het plastic zit).

  18. #17

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Dat werkt helaas ook niet. Genoeg bezoekers die wel netjes zouden sorteren, maar degenen die het niet doen (bijvoorbeeld kinderen, maar ook genoeg volwassen aso's) zorgen er dus wel voor dat je het niet kunt sorteren. Als iemand plastic in je oud papier bak gaat gooien, kun je dat oud papier al niet meer fatsoenlijk recyclen en er is niet echt een goede mogelijkheid dat te controleren. Ik weet dat er genoeg plaatsen zijn waar ze bakken neer zetten voor PMD, Papier en restafval, maar geen idee van hoe ze dat garanderen. Het zou me niets verbazen als het uiteindelijk toch allemaal bij restafval gedumpt wordt (heb eens bij een bedrijf gewerkt waar het zo ging, simpelweg omdat er toch altijd rommel in het oud papier, of juist bij het plastic zit).
    In mijn middelbare school had ik met nog een paar andere mensen een soort jobje tegen een kleine vergoeding om iedere woensdagmiddag alle vuilbakken op de speelplaatsen leeg te maken. Mij werd gezegd dat ik moest kijken of het afval al dan niet goed gesorteerd was, want (er is een reden dat PMD-zakken doorzichtig zijn) als er te veel restafval bij het PMD zit, neemt de ophaaldienst het niet mee. En terecht natuurlijk. In dat geval zeiden ze ons dat we de zakken dan maar bij het restafval moesten gooien. Ik wou dat niet doen en heb steeds al het restafval uit de pmd-zakken gehaald. We moesten ook alleen de volle zakken uithalen, dus ons systeem op den duur was: uit de eerste vuilbak de zak uithalen en meenemen en dan alle andere bakken het pmd uitnemen en in die zak doen, en het restafval bij het restafval. Dan na een paar vuilbakken die zak met schoon pmd weer in de vuilbak en de lege zak mee naar de volgende en enkel de heel volle meenemen naar de container.

    Dat klinkt veel werk, maar is het niet. PMD is in principe schoon afval (flesjes, blikjes...) dus je ziet op het oog snel wat of hoe en het gaat ook vlot vooruit eenmaal je het gewend bent.

    Wat ik nu wou zeggen, wij hadden dus op elke plaats naast een restafvalbak een PMD-bak staan, en ik vind het echt ongelooflijk hoeveel mensen de moeite nog niet doen om je afval in de juiste bak te steken. PMD bij het restafval, dat is spijtig (en dat ging ik ook niet sorteren), maar omgekeerd? Terwijl restafvalbakken soms geen deksel hadden en PMD wel. Die mensen doen dan meer moeite dan als ze het gewoon juist zouden doen...? En die zakken gewoon in de restafvalbak gooien vond ik te dom om te doen voor al de mensen die dan wel gesorteerd hadden.

    Ik moet wel zeggen dat het systeem van de niet-volle zakken te laten zitten op lange termijn zijn vruchten afwierp. Als je een vuilbak opent en er zit alleen zuiver PMD in, gooiden daar op den duur steeds minder mensen nog hun restafval bij. Dus ik ben er wel van overtuigd dat als je genoeg mogelijkheid voorziet om te sorteren en het wat opvolgt de mensen het uiteindelijk wel gaan doen. Al kan je dat van een school wellicht niet naar een pretpark doortrekken, gezien je in een school met altijd dezelfde mensen zit en in een pretpark niet, dus of je het nu opvolgt of niet, die mensen gaan geen verschil zien met een andere keer.

    @bobby turbo, ik ken er geen 5, maar hier verdient Bellewaerde wel een vermelding. Daar staan toch op veel plaatsen PMD-bakken en asbakken die bevestigd zijn op de restafval-vuilbakken. Hoe goed men daar sorteert weet ik niet, maar ik denk wel dat als elk park dit zou doen de mensen toch meer gestimuleerd gaan worden om het overal juist te doen. Volgens mij zijn er ook veel die hun PMD bij het restafval gooien omdat ze in andere parken nooit een PMD-vuilbak gevonden hebben en ze er daarom ook niet meer naar zoeken.

    Dus lang verhaal kort, met een beetje inspanning is hier zeker nog ruimte voor verbetering. En om bij de toppost te blijven: andere parken kunnen op dit gebied wel degelijk aan Bellewaerde een voorbeeld nemen.

  19. #18

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Inderdaad, in Bellewaerde heb je blauwe PMD bakken en zijn er asbakken. Maar toch werpen er nog heel veel mensen hun sigaretten op de grond. Ik had het liever gezien dat men in ALLE parken een TOTAAL rookverbod handhaaft. Maar dit is jammerlijk genoeg nog niet mogelijk denk ik.

  20. #19

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Ook Bobbejaanland heeft de twee staan (rest en PMD), maar niet overal.

  21. #20

    Re: Pretparken bannen alle plastiek afval

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Ook Bobbejaanland heeft de twee staan (rest en PMD), maar niet overal.
    Het viel me op dat ik die dit jaar niet meer zag

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •