Pfälzer Dorf ... daar hadden ze echt wel iets creatiefs en Heimat-achtig van kunnen maken. Het park ligt op enkele km van de zgn. Weinstrasse. Enkel kniesoren zullen dan beweren dat je Tripsdrill naäapt. Hol.Park heeft trouwens een enorm (wijn)vat staan, nabij het tetten-kasteel. (oei, opnieuw iets Tripsdrill-achtig).

En al even dichtbij Hol.Park ligt de historische stad Speyer met de befaamde gouden hoed van Schifferstadt. Moeilijk hé, om daar een spannende tocht op het water rond te bedenken, wetende dat ook de Rijn nabijgelegen is. Nee, dan beter dino's oefwa?

Dat de parken uit de groep van elkaar kopiëren en plakken, kan ik soms wel door de budgettaire beugel zien. Merlin doet het even schaamteloos en het zijn toch vooral wij - de rondreizende pretpark-zotten - die dat snel in de smiezen hebben en daar af en toe een zaag over spannen. Maar als dat knip- en plakwerk gepaard gaat met creatieve bloedarmoede, sta ik mee op de barricaden. En meneer Bourlon nu maar voor kunst-mecenas spelen ...

Neuen Attrakion im 2020 klinkt al even schaamteloos. Don't tel me dat er geen Duits woord voor 'hernieuwd' bestaat.