X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    De handeling die een groupie te beurt valt na nauwelijks anderhalve speelminuut van de Mötley Crüe-bipooc ‘The Dirt’ gaat me net iets te ver om mijn dankbaarheid aan de Prime Minister te betuigen. Maar dankzij haar koppigheid verliep het inrijden van het Verdeeld Koninkrijk voor ons en vele andere EU-burgers vlekkeloos. En van de zeer ongelukkig getimede GPS-bug ondervonden wij ook geen hinder. Na een half dagje York en een warme hap bij een Zweedse meubelgigant on the road, gingen we die zondagavond maffen in het Drayton Manor Hotel.

    We hadden dit park al eens eerder bezocht op een aprildag in 2014. Toen was de rode coaster tijdelijk buiten dienst door de aanbouw van een vliegtuig-attractie, lieten we de piratendonkervaart links liggen wegens overdosed in Bellewaerde en mochten we de kabellift niet gebruiken want die was exclusief voor verblijfgasten. Wie de recente attractie-geschiedenis van dit park heeft gevolgd, weet dat we bitter weinig herkansingen moesten verwachten anno 2019. Wij hadden ons huiswerk niet gemaakt en vernamen het verwijderen van de kabelbaan en het ontruimen van de piraten-attractie pas diezelfde avond op de parkwebstek. Voor de nostalgici: een fotootje uit het hotel, featuring een schaars gekleede miss en wijlen de kabelbaan.



    De parkingang voor hotelgasten is eerder bescheiden. Dat kon het enthousiasme van één gezinslid geenszins temperen.



    Het park opent op kalme weekdagen om 10:00 de deuren en pas om 10:30 de attracties. Met de klok een uur terug ten westen van de nulmeridiaan, was het eigenlijk 11:00 in mijn bioritmisch hoofd. Ik verwachtte vooral drukte in Thomas Land, dus doodden we daar de tijd al plaatjes schietend.



    Als über-ongeduldigaard verkies ik om zo’n gouden eerste (half)uur in een pretpark zinvoller en actiever te verzilveren. We schoven passief aan bij de nog gesloten Troublesome Trucks Runaway Rollercoaster. Onze hoop dat deze omwille van de aanzwellende wachtrij nog voor de aangekondigde tijd zou openen, was ijdel. We bevonden ons immers in Tamworth en niet in Brühl.



    Deze brave familiecoaster vertrekt vanuit een dubbel-station, dat ook dienst doet als vertrekplaats voor een rondrit-attractie. Simpele attracties, maar thematisch wel boenk erop. En dat geldt eigenlijk voor heel Thomas Land, oordeel zelf:





    Leon ging zonder ons in Toby’s Tram Express



    Gedrieën bevlogen we Jeremy Jet’s Flying Academy:



    De kindervaltoren Cranky’s Drop Tower durfde de destijds 3-jarige Leon niet. Dat werd nu goedgemaakt, maar toch jammer dat het groene geval ondanks z’n cirkelvormige zitting niet roteert en je dus geen 360° panorama krijgt.



    Bovenstaande foto werd gemaakt in het station van de monorail Winston's Whistle Stop Tour. In de binnenwachtrij krijg je wat historische info over Thomas, zoals deze:



    Een onride-plaatje:



    … van de attractie die weinig verrassend eindigt in een Thomas-shop:



    Pas na een namiddaags bisnummertje heb ik wat plastieken IP-brol gekocht, net zoals daags voordien ook al in het National Railway Museum in York. Zucht …

    De onderliggende oldtimer-attractie Sodor Classic Cars was de hele dag gesloten wegens onderhoud. Een eerste van de vele attractie-gebonden tegenvallers in loco bovenop de hoger vermelde online vernomen ontgoochelingen



    Voor de thematische binnenspeeltuin was Leon nu te groot, dus tijd voor het zwaardere werk. Al is Maelstrom voor Sledgehammer-, Loke-, Svend Svingarm- en Spinspider-veteranen maar een bescheiden draaischommeltje. De tropische theming – niet te zien op onderstaande foto – deed me wat aan Thorpe Park denken, wat dus geen benijdenswaardig compliment is.



    Mama mocht zich nuttig maken middels kinderopvang, Florian en ik doorstonden (!) twee ritjes in de half-operatieve Shockwave. De laatste drie rijen mochten niet worden bezet. Dankzij het weinige volk hier en een aparte rij voor front, deden we’m meteen vanuit de meest ideale positie. Best een leuke houding om een coaster te berijden, maar nog erger dan bij de hangende gevallen geldt hier: niet front heb je weinig vrij zicht.



    Kort na onze beurten kende de niet echt soepele coaster-erectus een panne:



    Daar hadden wij geen last van, omdat we toen terug in trio-formaat voorgeprogrammeerde omwentelingen maakten op Air Race.



    De rubriek http://board.pretparken.be/showthrea...-heb-je-gemist behoeft voor mij geen variant à la “… twee maal gemist en nooit bereden?”. Toch heb ik er een pasklaar antwoord op: G-Force



    Verwijderen op papier is blijkbaar sneller gedaan dan fysiek verwijderen:



    Na een picknick deed Shockwave het opnieuw. Toch maar eens proberen met de 1,38 m lange Leon, helaas voor het ventje moest hij ons trisnummer in het station toeschouwen. Hij kon wel mee op Stormforce 10, waarvan ik me de aardige wachtrij-theming niet meer kon herinneren.



    Voor wie dit park ook op een frisse dag bezoekt, deze waarschuwing: het ding telt drie splashes, de tweede is achterwaarts en was voor ons de natste.





    Vanop Shockwave was het al duidelijk, maar fotograferen vanop Stormforce 10 leek me minder risicovol: de rapid Splash Canyon is niet meer



    Maar ach, het dodelijk ongeval indachtig kunnen we onze opnieuw niet ingecalculeerde malchance wel relativeren … of doorspoelen met WC-foto’s.



    Wie is hier nu de zot: de fotograaf van dienst of de organisatie die er prijzen voor uitreikt? Zie ook al http://board.pretparken.be/showthrea...mp-22-aug-2018



    Droogzwieren deden we op de functionele Bounty Pirateship.



    Was de licentie met Ben 10 verlopen? De wachtrij van Accelerator vond ik best fraai ogen …



    … maar thematisch misplaatst. De coaster die qua naam en decoratie naar versnellingen verwijst, is immers een kinder-boomerang, genre Raik in PHL of dat paarse geval in Energylandia.



    Na een wachtrij-arm bisnummer gingen we de coasterbingo scoren op de al even on-drukke Buffalo Rollercoaster.



    De jongens mochten nog een tweede keer, nu zonder mij.



    Voor wie meer actie wil of z’n kinderjaren kort na de millennium-wende voor de t.v. beleefde: https://www.youtube.com/watch?v=RIl9pknivS8

    Het nabijgelegen klimparcours Vertigo – beter te zien vanuit de hotel-speeltuin – was luidens het parkplan “at additional charge” en bovendien “open on selected dates”. M.a.w. niet toegankelijk voor ons die dag.



    Dat gold trouwens ook voor Pandemonium, dat een onderhoudsbeurt onderging.



    Of ik het betreurde dat ik dit marteltuig nu niet kon berijden? Enerzijds ‘nee’ want ik hou niet van martelen en bedwong het onding vijf jaar geleden al eens. Maar anderzijds ook ‘ja’ want vlakbij was nu ook die andere thrill-attractie gesloten wegens onderhoud. Apocalypse werd anno 2014 op de parkwebstek nog aangeprezen als de engste attractie van het V.K. En ook al is de valtoren die eer ondertussen kwijtgespeeld aan het Brexit-monster, begrip konden wij nu niet opbrengen voor een zoveelste dysfunctionele attractie.



    @Parkgids: Gelieve de foto van Drunken Barrels te updaten. Het betreft hier immers geen 13 in een dozijn theetassen. De schijf zelf gaat ook aardig hellen en veel belangrijker voor mij: lekker foute theming. Om het met één van m’n idolen te zeggen: https://www.youtube.com/watch?v=WzzWEeiUf3Y





    De binnen-schieter Sherrif’s Showdown daarnaast kon ik me niet meer herinneren van ons eerdere bezoek. De Western-attractie is duidelijk van recentere makelij dan BJL’s El Paso, maar kan daar qua omvang, sfeerschepping en decoratie niet aan tippen.





    Leon wou niet mee in het “huis ondersteboven”, dus betraden Florian en ik voor de allereerste keer The Haunting. Ook voor de allereerste keer ervoeren we wat actie in het centrale deel van de draaiende kamer, waar andere madhouses het doorgaans houden op statische ornamenten, genre een gedekte tafel of een geketende boomtak. Tel er nog een duidelijke en sfeervolle voorshow bij, en je hebt meteen onze eerste positieve verrassing van de dag … en onze laatste.



    De 4-D Cinema kon welgeteld twee seconden op m’n aandacht rekenen, net genoeg voor onderstaande foto. De tijdreis-kortfilm van Ice Age, je moet echt nuts zijn om deze nog te durven programmeren, zoveel jaar na Alton Towers, Movie Park, Gardaland, PortAventura en ik vergeet wellicht nog enkele Europese parken.



    Flo en ik bereden daarna de botsauto’s Dodgems Ahoy. In azijn-modus kan ik hier dubbel negatief over zijn. Geen comfortabele beugels zoals in Thorpe of Blackpool maar ordinaire wurg-gordels en … een miscaste en uiterst zwakke piraten-theming.



    Vergezocht is het piratenthema in zekere zin niet. Aanpalend stond hier immers de verdwenen donkervaart, nu is er slechts een gesloten poort.



    Ook in de buurt bevindt zich het Castle of Dreams, in al even gesloten toestand. De niet verwijderde seizoens-decoratie doet me vermoeden dat dit enkel rond de kerst wordt gebruikt.



    Howla, ik kan ook positief zijn! Ik ken wel enkele parken waar je geen fraai plaatje als onderstaande kan schieten.



    In Thomas Land bracht Thomas Engine Tours ons van ‘Knapford Station’ naar ‘Tidmouth Hault Station’. Jammerlijk werden we kort voor vertrek gestalkt door een betaalfotograaf, al ondervonden we ter bestemming gekomen geen last van dat euvel.





    Spoorlopen is gevaarlijk, jongen!

    In deze achterhoek van het park bevindt zich o.a. de kinder-rijschool Terence’s Driving school. Geen ellenlange instructies en nog beter: geen fotograaf of betalend rijbewijs. Wel een belabberde capaciteit en voordringgedrag in de wachtrij zonder ouderlijk toezicht. Leon bereed deze attractie op eerlijke wijze twee keer.



    Ook in de buurt heb je een hangar getiteld Discover Thomas Exhibition.



    Excuses aan al wie dacht dat ik de uitdrukking anno 2019 niet meer zou bezigen, maar hier huist iets dat zich het best laat omschrijven als “Diorama van den Aldi”. Mits veel geduld zie je hier heel af en toe één treintje rijden.



    De echte trein terugnemen naar Thomas Land lijkt me geen wijze optie. Dan mis je immers ...

    - de aardige speeltuin Spencer’s Outdoor Adventure Play



    - Dino Trail, wel kleinschalig in oppervlak en statisch





    - de Zoo. Geen al te grote beesten hier: de grootste die wij zagen, waren struisvogels en een anaconda (voor overgevoelige dierenvrienden: in separate verblijven!). Blijkbaar hebben we de tijgerkooi gemist. Wel een fraaie collectie apen, ginds. Kort voor sluitingstijd vormden die er een meer aanwezige soort zoogdieren dan de mens.



    We sloten de dag af met een trisnummer op Accelerator, een bisnummer in Sheriff’s Showdown en een circulaire zweefvlucht op Flying Dutchman. Nee, deze keer geen voorspelbare opmerking over de storingsgevoeligheid van een naamverwante attractie.



    Vermeldde ik al dat we Drayton Manor ook in 2014 hebben bezocht? Toen betrof het een dagje na een dubbelbezoek aan Alton Towers, nu was de volgorde andersom. Het mag duidelijk zijn dat het dessert destijds beter smaakte dan het voorgerecht dat we nu voorgeschoteld kregen. Daar is geen batlle ‘toen vs nu’ voor nodig, zoals ik wel deed in http://board.pretparken.be/showthrea...ch-4-juli-2018

    Te veel tijdelijke dan wel definitieve sluitingen hebben het toch een beetje verknald voor ons. Polperro Express Train reed die dag trouwens ook geen rondjes omheen de ruigere zone met o.a. Shockwave Stromforce 10. Ik tel overigens ook bitter weinig nieuwigheden die de definitieve sluitingen kunnen compenseren.

    Het sterkste punt van Drayton Manor is ongetwijfeld Thomas Land, dat bewees ook het doelpubliek die dag. Tel er nog het commercieel enorme potentieel bij, en je snapt niet dat er niet meer Thomas Landen zijn dan deze, eentje aan de voet van Japans bekendste vulkaan en eentje bezuiden Boston.



    Bye!
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 13-04-19 om 05:56.

  2. #2

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    wederom leuk om te lezen, en voor Thomas de Trein-liefhebbers is dit echt wel een schot in de roos..

  3. #3

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    Ik vond dit vorig jaar eigenlijk een heel tof park. Veel liefde voor thematisatie, maar helaas ook wel duidelijk dat het park wat meer inkomsten kan gebruiken. Shockwave was voor ons wel de verrassing. Na vele horror verhalen bleek de rit toen botersoepel te verlopen op één heel klein knikje na. Die deden we met plezier meerdere keren. Gelachen hebben we in het dieren gedeelte. We begroetten een papegaai met "Hello" waarna al die krengen hello hello hello begonnen te roepen

    Goed dat dit park Thomasland heeft, anders zouden ze waarschijnlijk al failliet zijn. Van wat ik tot nu toe gezien heb, hoop ik dat ze dit park goed aan het draaien krijgen, want er wordt duidelijk met liefde, hart en ziel aan het park gewerkt. Dat zie ik altijd graag.

  4. #4

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    Een blinde vlek op mijn pretparkmap en qua Europese parken staat het zowat op nr. 1 van mijn bucketlist. Stormforce 10 en Shockwave zijn toch speciallekes die je als pretparkfan gedaan moet hebben. Het park telt serieus wat attracties aan je TR te zien, ik dacht dat het veel kleiner was. Bedankt voor het verslag.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  5. #5

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    Bedankt voor je TR. Zoals ik het lees heb je het niet over Pirate Adventure en Excalibur.
    Ik neem dus aan dat deze twee grote attracties ook tot het verleden behoren ondertussen... Zonde!
    Ik vond Drayton Manor namelijk een leuk parkje omwille van de goede balans tussen coasters en belevingsattracties/darkrides.
    Met het wegnemen van Pirates Adventure, Excalibur en G-Force schiet er nog maar weinig van deze leuke mix over.

  6. #6

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    Leuk TR om te lezen! Enkele jaren geleden vond ik Drayton Manor wel een amusant parkje, dat een goede tussenstop vormt naar andere parken in de UK, maar ook niet meer dan dat.

    Met het verwijderen van Pirate Adventure, G-Force en de rapid river verliest het park toch heel wat kwaliteit in z'n attractieaanbod. Als dan ook Apocalypse nog eens gesloten is, lijkt het park me nauwelijks een bezoekje waard om eerlijk te zijn...

  7. #7

    Re: [TR] Drayton Manor 8 april 2019

    Bedankt voor je TR! Het park heeft inderdaad meer te bieden dan ik dacht, want zelf ken ik het park niet echt. Van de UK hoor je vooral veel van BPB, AT en Thorpe, maar fijn om lezen dat jullie zich hier ook een hele dag hebben geamuseerd - ondanks enkele tegenvallers.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •