X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 16 van de 16

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Port Aventura Mei 2019

    28 april stonden we op Zaventem klaar om op te stijgen richting de Costa Dorada. Salou, here we come!
    Naar jaarlijkse gewoonte verbleven we opnieuw in 1 van de H10 hotels voor een weekje zon, zee, strand en uiteraard pikken we dat parkje dat daar toevallig naast ligt dan ook mee, nu we daar toch in de geburen zijn...

    Ik ga geen volledig stap voor stap verslag schrijven, maar veeleer een opsomming bieden van mijn algemene indrukken en overzicht van hoe onze dag eruit zag.

    We hadden op voorhand met een mooie kortingsactie in januari al 3 dagen/2 parken tickets gekocht aan de democratische prijs van ?64,80 pp. Hiervoor kregen we 3 dagen toegang in Port Aventura waarvan we op ??n dag ook in Ferrariland binnenmochten. Deze zijn vrij te verdelen over een periode van 7 dagen.
    Aangezien wij in oktober ook terug deze richting uittrekken voor een weekje, heb ik maar gelijk 2 sets van bovengenoemde tickets gekocht. Het kwam allemaal n?t goedkoper uit dan een season pas of de Chuppa Chupps kortingsacties ter plekke.

    Als doorgewinterde pretparkfanaat lag het uiteraard al ruim op voorhand vast dat we PA en omgeving gingen mijden als de pest op 1 mei (jup, dat kennen ze daar in Spanje ook als een feestdag, zo weten we inmiddels uit ervaring van vorige jaren). Onder het motto een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen trokken we bijgevolg op dinsdag 30 april voor onze eerste dag richting het Spaanse park.
    Ons hotel (H10 Salauris Palace voor de ge?nteresseerden) ligt op wandelafstand, met een goede 10 minuutjes doorstappen staat de Woody Woodpecker fontein je tegemoet te lachen.

    Het was ongeveer 10u20 toen we in het park aankwamen. Normaal gezien ben ik ??n van de die-hards die bij parkopening gelijk dat park in wil, maar ik heb intussen al geleerd dat dat in Port Aventura verloren moeite is. Tenzij je een halfuur durende fotoshoot wil houden bij de ingang aan Mediteranea, is er namelijk toch nog niks geopend!
    En daarmee komen we al aan de eerste dikke vette buis van onze 3 dagen PA: gefaseerd openen van attracties.
    Geopende attracties op dit tijdstip:
    Street mission (met een respectabele wachttijd van 1u30min) en Grand Canyon Rapids (met een luttele 20 minuten wachttijd aangezien geen ??n van die in michelin frak gehulde spanjaarden bij 18?C in een waterattractie wilt kruipen).

    Shambhala opende om 10u30 (met onmiddelijk een wachtrij van 30min en 10min later ??ntje van 1u), samen met Dragon Khan (onmiddelijk 40min) en Furius Baco (direct naar 1u20min voor de instant hernia machine). Zo ergens tussen 10u30 en 12u besloten ze dan dat dat toch maar wat weinig was, en ging de rest van het park geleidelijk aan open.
    Hurakan Condor had last van een ochtendhumeur om u tegen te zeggen en hebben we pas rond 13u de eerste keer naar beneden zien kelderen.

    Needless to say dat er tegen dat alles ein-de-lijk open was bij de reeds geopende attracties sinds 10u30 zodanige monsterwachtrijen hadden gevormd waarvoor PA noch moeite noch effort doet om deze weg te werken. Integendeel: Shambhala met een wachtrij van 1u30min (op een doordeweekse school-dinsdag!) met ??n trein, ahja h?. Toch geen 2e trein opzetten voor dat rijtje tot op de trap om de rij te betreden zeker?

    Verkoop express max passen de hoogte in jagen: check. Happy customers: minder check.

    Aangezien wij een beetje te koppig waren om op een doordeweekse dinsdag zo'n express pas aan te schaffen, trokken we dus vrij noodgedwongen naar het S?samoAventura Station waar we op de stoomtrein opstapten voor een ritje rond het park. Na 30 minuten kwam de (enige rijdende) trein aan en konden we instappen. Hierbij viel het nogmaals op hoe doodkalm het eigenlijk in het park was, en besefte je nog meer hoe ongelofelijk kunstmatig gecre?erd die absurde wachtrijen eigenlijk zijn. Leave it to Port Aventura om op een kalme dag wachtrijen te cre?ren waar ze zelfs bij Disneyland Parijs de nekharen van voelen overeind komen!

    Pijnpuntje 2: Bij de stop in Estacio Del Nord vraagt een Brit in zijn meest opgekuiste, accentloze Engels hoelang het duurt voor de trein zo'n ritje rond het park gedaan heeft aan de jongedame die de poortjes komt sluiten. Madam staart hem even onbegrijpend aan, waarop meneer zijn tactiek wat aanpaste aan het kennelijke niveau en met een duidelijk wijsgebaar naar de trein, het maken van een cirkeltje met zijn hand in de richting van het park en de woorden "Train. round park." en vervolgens een tik op zijn horloge "How long? 30mins? 1 hour?" een tweede poging waagt.
    Dame in kwestie kijkt zo mogelijk met een nog meer gepuzzelde blik, haalt haar schouders op, mompelt iets van "no speak English." en tikt de oudere collega die even verderop staat op de schouder ? la, lost het nekeer op.
    Mevrouw was ergens in de jonge 20-er jaren, als uw Engels zo slecht is, sorry, maar in welk hol hebt ge dan gewoond?
    Het leek me meer wel kunnen maar niet willen. Collega nummer 2 bracht het er overigens niet veel beter vanaf waarop meneer Engelsman duidelijk ging voor een let's go with the flow tactiek en maar gewoon opstapte.

    We besluiten de attracties met de steeds hoger oplopende wachttijden maar voor onze overige bezoekdagen te houden, en gaan naar de vogelshow aka. "Aves del Para?so" kijken. De show is volledig in het Spaans, maar is al enkele jaren hetzelfde. Wij kunnen hem intussen zo wel ongeveer van voor naar achteren vertellen (namen van de papegaaien inclusief, toch Lolita?) en kennen intussen de humor die erin zit ook al wel. Ondanks het feit dat wij buiten de woorden Por favor, gracias en la quenta por favor geen letter Spaans spreken of begrijpen, kunnen wij dus wel goed volgen wat er gezegd word. Het is dan ook altijd hilarisch als de acteur er een Brit of Rus uit het publiek uitpikt om eens goed den draak mee te steken. Diene staat die dus echt vierkant uit te lachen en die mensen lachen gewoon mee want ze weten toch niet wat er gezegd word. En die Spanjaarden vinden het al helemaal geweldig natuurlijk.
    Op zich een toffe show, intussen voor ons een beetje afgezaagd en stilletjes aan vernieuwing toe maar je ziet wel wat mooie dieren.

    Om het opkomende hongerke te stillen, trekken we naar onze vaste stek "The Old Steakhouse" voor kipsat? met frietjes (echt, beste sat?kes ever!) en een stevige burger voor mijn wederhelft.
    Hier lopen we onmiddelijk tegen buis nummer 3 aan. Waar wij voorgaande jaren altijd niks dan lof waren over de catering in PA, waren we dit keer wat minder enthousiast. De madam die de frieten moest uitscheppen, werd denk ik nen euro minder uitbetaald per friet die ze teveel op een bord durfde scheppen. Waar je hier tot vorig jaar nog royale porties kreeg, kreeg ik nu een hoofdschotel met 18 (ja, ik heb die effectief geteld, zonder zeveren!) frietekes op. En dan tel ik de kleine is-in-??n-hap-binnen frietjes mee... Bon, wederhelft had al direct zo'n blik opstaan ? la "euh. ister hier ne mcdo, want daar hebkik nie mee gegeten eh seg" waardoor ik al maar direct een portie frieten bijvroeg. Ah nee, da moest ik betalen dan, was het antwoord. ok, mij best, maar geeft ze toch maar want ik ga niet graag met honger van tafel en mijn vriend nog minder...

    Uiteindelijk hebben we dik 37 a 38? betaald voor elk een hoofdschotelke, 1 cola van 50cl die we gedeeld hebben en een dessertje dat we ook gedeeld hebben. Punt 1: de prijzen die ze aanrekenen kloppen dus NIET met hetgeen er geafficheerd staat. Ze passen hier vrij smerige truucjes toe: de kipsat?s staan geafficheerd m?t frieten bij, de burgers dan weer niet. Dit staat echter nergens duidelijk aangegeven of opgelijst. Op de prijsborden zie je dus je burger aan 8,50? staan wat een vergelijkbare prijs is met de kipsat?s, maar vergis je niet, dit is dus zonder frietjes of bijgerecht, die rekenen ze apart aan. Die losse portie frietjes, kostte overigens meer dan de cola die we deelden. 'k had begot beter een hoofdschotel extra genomen juist voor de frieten alleen, het was goedkoper geweest!

    Ik zaag niet rap dat mijn eten te duur is, als de kwaliteit en kwantiteit ok? is, vind ik het niet erg om wat meer te betalen. In een pretpark, verwacht ik ook niet gesteld te zijn voor de prijs van een big mac menu'ke bij de Mcdo. Maar als jaarpashouder van Disneyland, kan ik het echt niet laten om de vergelijking te maken en dan komt PA toch echt wel als de slechtste uit de test. Waar je in het Noordelijkere house of mouse een menu hebt met voorgerecht, hoofdgerecht ?n bijgerecht, 50cl frisdrank en een dessert en een - naar mijn mening - royale portie voorgeschoteld krijgt voor 15-17? bij de gemiddelde counterservice (en zelfs 13-14? als een dessert en/of voorgerecht niet hoeft), hebben wij hier in Woody's casa wel efkes m??r betaald voor dan nog geeneens elk een eigen drankje, gewoon omdat die menu's nog duurder uitkwamen en we daarom wat losse zaken genomen hebben, en qua portiegrootte was de vergelijking ook vrij snel gemaakt... Toch ook even bijvermelden: het was wel degelijk lekker, warm en qua kwaliteit dik ok?.
    Dat, in combinatie met een heel ontransparante prijspolitiek wekt frustratie op bij mij.

    Punt 2: Geen rietjes. Olez, we stappen mee op de rage van deze week; themeparks go green! Plastic rietjes? Ah nee mevrouw, die hebben we nie meer sorry, da mag niet voor het milieu h?. Ok?, geen probleem, maar welk alternatief hebt ge voor mij? Ah geen h? madam... conclusie: je krijgt zo'n kartonnen slappe beker met cola en crushed ijs die vanboven bijeen floept als je de beker oppakt. Zonder deksel, en zonder rietje (neen ook geen papieren). Good luck drinking!

    Ik ben zelf absoluut niet voor de groene, dus nee, ik ben niet pro al die go green maatregelen en de plastic nazi's. Ik ga er echter ook geen probleem van maken. Dat ik een plastic of papier of bamboe rietje krijg zal mij een worst wezen, daar ga ik echt niet over zagen dus dat die pretparken allemaal gerust maar doen met hun papieren rietjes enzo, maar dat ge potverdekke de rietjes afschaft en de mensen het maar laat uitzoeken met die prullenbekers zonder enige vervanging van het milieu onvriendelijke materiaal met een alternatief dat w?l milieuvriendelijk is, d??r fret ik dan mijn kas aan op h?!
    Dat kwam bij mij zooo hard over van, we willen mee op die trein stappen en de kudde volgen, maar we hebben hier to-taal niet over nagedacht!

    We hadden er op dit punt efkes genoeg van, en zijn gaan zonnebaden in ons hotel!

    3 mei 2019. Een ganse dag gietende regen voorspeld. En ge zijt op vakantie op Spanje, wat doen we dan? Ah hop richting Port Aventura tiens!

    Gewapend met sweater en paraplu de zebber door richting het park. Dankbaar dat PA dit jaar opteerde voor het bouwen van een indoor attractie! De wachtrij kon ons al niks meer schelen, de enige prioriteit was op dit punt een dak boven onze kop en uit de regen staan, op naar Street Mission dus.
    Na een uurtje aanschuiven mogen we dan eindelijk instappen. Wat vinden we van deze nieuwe aanwinst? Tof! Niet ge-moet-onmiddelijk-boeken-en-naar-daar-gaan-tof, maar wel leuke-opvuller-eens-het-nieuwe-eraf-is-en-ge-geen-uur-meer-moet-wachten-tof. 'k zou er nooit nog zolang voor in de rij gaan staan, maar ik ben blij hem gedaan te hebben. Zeker voor kids een schot in de roos, heel amusante attractie met leuke effecten. Klein minpuntje: het weergeven van de scores loopt nog niet helemaal soepel. De kleurtjes en camera's staan wat door elkaar dus de foto waar je op staat en het kleurtje van je geweer en de bijbehorende score komen niet overeen. Maar soit, we vergeven het!
    Al bij al is het echt wel een leuk ding, al werd ik van de "main scene" door de vele beweging wel wat duizelig. Ik had het gevoel dat het daar ietske teveel van het goede was met al dat 3D, maar dat kan ook aan mijn zeer gevoelige evenwichtsorgaan liggen.

    Shambhala en Dragon Khan in de gietende regen, dat hebben we in voorgaande bezoeken al eens geprobeerd (voor degene die het zich afvragen: ge ziet niks vanaf de top van de lifthill tot in de laatste rem, en nee, ze zetten diene splash niet af. AH, en vooral: AUW) dus daarvoor bedanken we. Ondanks het snertweer en opnieuw een weekdag, klimmen de wachttijden op de wachttijdborden alweer pijlsnel naar 1u minimum voor de kleintjes en 1u30-2u voor de toppers. Zelfs op een dag als deze laat PA de kans niet aan zich voorbij gaan om expres passen te verkopen. Zeer spijtig. We pikken nog even El Diablo mee, die maar een 20 minuten wachttijd heeft. Het bleek uiteindelijk meer iets van een 30-40min te zijn maar we stonden opnieuw droog dus het stoorde ons niet eens.

    Waterattracties leek ons nu ook niet het beste plan, dus besluiten we onze pijlen te richten op Ferrariland om daar eens te gaan kijken of de wachtrijen wat acceptabeler zijn. Daar aangekomen, blijkt onze hoop tevergeefs. Red Force met 1 trein en een wachtrij van 1u30, 1u20 voor Racing Legends, 1u voor Flying Dreams en 2u voor de Maranello Grand Race. Nop, daar hadden we geen zin in. Met het idee in het achterhoofd dat we in oktober toch terugkomen, trekken we terug naar het hotel voor een droge outfit.

    Eigenlijk hadden we onze kop erbij neergelegd dat we het bij 2 dagen zouden houden omdat we geen zin hadden om express passen te gaan kopen en in oktober toch terugkwamen. De coasterfanaat in mij echter, kreeg zo die dag voor vertrek toch wel efkes een krop in de keel bij het zien van Shambhala en Dragon Khan met bijbehorende skyline vanop het terras van onze hotelkamer. Wederhelft kent mij intussen goed genoeg, en zag al aan mijn blik dat er een idee'ke begon te vormen. Het was hem op dit punt al duidelijk dat hij mij niet diene vlieger op ging krijgen, zonder die lifhtill afgeknald te zijn...

    Zot als we zijn, trekken we dan maar op zondagochtend terug richting PA, met een transfer richting Reus luchthaven die gepland staat om 12U30.
    Shambhala doet ons geen plezier door te openen om 10u, opnieuw wachten tot 10u30 dus. Ipv te staan vingertjes draaien, gaan we dan maar voor een reride in Street Mission. Op een 20 minuutjes konden we dit keer instappen. Daarna in 7 haasten naar Shambhala, waar we nog ??n van de eerste ritten konden meepikken. Uiteindelijk zaten we hier ook op een kwartiertje in, in tegenstelling tot de wachttijden van +2u voorgaande dagen.
    Ik blijf erbij; beste coaster in Europa. Ter info: ik ben nog niet in Europa Park geweest. Mogelijk stel ik mijn mening dan bij, maar momenteel, topt er voor mij helemaal niks aan die airtime en dat gevoel als je die eerste lifhtill afdondert en vervolgens terug omhoog schiet, met daartussen een tunnel waarbij je zou denken dat je ertegen gaat knallen.
    Ik wist gelijk weer w??rom ik toch die tickets voor zowel mei als oktober zonder aarzelen gekocht had zodra ze online kwamen.

    We hebben nog wat tijd over, en bij Dragon Khan staat maar een rij van een trein of 2,3, dus pikken we deze ook nog maar mee! Ondanks zijn leeftijd die stilletjes aan toch ook omhoog gaat, nog steeds een pareltje. Doorheen de jaren ietsje ruwer geworden, maar ik vind daar op zich niets mis mee. Een coaster mag best pit hebben in mijn bescheiden mening.


    Daarna opnieuw in 7 haasten maar dan richting ons hotel om onze transfer te nemen (die we overigens netjes gehaald hebben, met zelfs nog tijd genoeg om even wat anders aan te trekken voor we vertrokken).

    Conclusie: PA heeft werkpunten, serieuze werkpunten. Dat hele ik gooi wachtrijen later open en laat mijn gasten express wachten om betalende voorkruippasjes aantrekkelijk te maken systeem is wansmakelijk en kost hen volgens mij enorm veel bezoekers die nu ontevreden naar huis gaan en niet terugkeren. Niet iedereen is bereid om die klik te maken om zo'n pas te kopen en als je het niet doet mag je van een dag PA echt niet veel verwachten. Zo'n systemen zijn prima als ook de gewone stand by rij werkt zoals het hoort, maar hier wordt deze opzettelijk gesaboteerd om de passenverkoop te verhogen en dat kan in mijn ogen niet door de beugel.
    Qua horeca ook wat pijnpuntjes zoals aangegeven, opnieuw iets wat zich uit bij het tevredenheidsgevoel van de klant. Ze hebben hier duidelijk nog niet door dat je een klant eens binnen in het park nog niet voor je gewonnen hebt, maar pas wanneer die klant na een dag tevreden huiswaarts keert en dat ook zo gaat verkondigen.

    Is PA de moeite waard om te bezoeken? Ja, absoluut. Wij hebben voor onszelf vrij bewust tijdens ons bezoek de klik gemaakt dat we in oktober wel dubbel en dik zullen genieten van het park en dan de expres passen aanschaffen, en dat we dit bezoek wel zouden kijken wat we gedaan kregen zonder die snertdingen. Het lijkt daarom misschien alsof het park niet veel te bieden heeft, maar da's meer omdat wij met al de lange wachtrijen geen zin hadden om een express pass te kopen en ook geen zin hadden om ons daar een hele dag te lopen ergeren aan de sabotage van de stand by rijen.

    De airtime op Shambhala en de launch van Red Force alleen al zijn redenen om het vliegtuig op te springen. Ben je iemand die echter geen expres passen wil kopen (zij het vanwege financi?le of principele redenen) dan raad ik aan om ver weg te blijven, want onze Spaanse vrienden doen hun uiterste best om het bloed onder je nagels vandaan te halen tot je je gedwongen voelt om zo'n pas aan te schaffen.
    Een zeer verkeerde mentaliteit, en heel spijtig want dit park heeft ?cht potentieel. De attracties staan er, de theming en locatie is top, maar het management moet dringend eens zelf een dag in dat park als gast doorbrengen om de pijnpunten er met eigen ogen te zien (en deze dan ook aan te pakken).

  2. #2

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Lang niet meer geweest. Mijn herinneringen aan dit park stammen nog uit de tijd dat dit ??n van de beste parken ter wereld was. Hoge capaciteit, goede theming, goed eten, betaalbare Horeca buitengewoon vriendelijk personeel en steeds weer het gevoel dat iedereen in het hele park er werkt om JOU een perfecte dag te bezorgen.

    Als je dan zoiets als dit leest doet dat toch een beetje pijn.

  3. #3

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Bedankt voor je mooi verwoord en gedetaileerd TR! Echter: Bezoek Port Aventura 2020 = schrap.

    Als ik in Bobbejaanland al met stalen nekhaar buitenkom mogen ze me hier afvoeren wegens een inzinking. Sorry voor mijn taalgebruik, maar als dat management bij wachttijden van 1, 1,5, 2u en meer beslist toch maar 1 trein te runnen, verdien je gewoon slagen.

    5 jaar terug kroop een weerloze baliemedewerkster van Holiday Park bijna onder haar bureau (i still feel sorry for my behaviour) als ik col?rig binnenkwam omdat ze bij 2u wachten het niet nodig vonden een 2’de trein in te zetten, gecombineerd met een halfuur ongegeneerd VIP’s rondjes te laten rijden (geen zever) op Expedition GeForce, waardoor mensen bijna vastgeroest stonden op dezelfde vierkante centimeter beton.

    Als ik dit dan lees zouden er mogelijk slachtoffers vallen ... Spijtig, want PA is een park die ik al heel lang eens wil bezoeken, die tot de verbeelding spreekt en 1 van Europa’s mooiste ride line-up’s heeft, maar blijkbaar weten ze, net als bij Disney zowat, dat het volk toch komt, en halen ze het onderste uit de kan om mensen tot op de laatste cent uit te wringen. Dan mag je voor mij nog eender welke ride hebben, principieel ga ik NOOIT zo’n park bezoeken, terwijl ik nooit op budget kijk in een park die de centen w?l verdient.
    Ich bin Roland Mack. Seit über 30 Jahren mache ich Achterbahnen, als ob sie für mich wären, sehr solide und zu einem sehr wettbewerbsfähigen Preis. Mack Rides, Wir machen deine Achterbahn.

  4. #4

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    Bezoek Port Aventura 2020 = schrap
    Niet te voorbarig, maat! Read on.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Motto dus voor iedereen die gaat: fastpass in je budget incalculeren!.
    Of je laten bijscholen tot kalender-fetisjist. Mijn lessen kosten minder dan een fastpass.

    Ik heb PA in 2016 en 2018 meerdaags bezocht, telkens op kalme weekdagen een volle week na het Paasweekend. Er was toen bijna nergens in Europa nog schoolvakantie en het was nog lang geen 1 mei. Ik heb toen niks van gefaseerd openen gemerkt. Als ik bovenstaand relaas lees, vermoed ik dat het nu toch behoorlijk drukker was dan toen wij er waren, onafhankelijk van het verwerpelijke fastpass-forceer-beleid en de lange wachttijden. Ter illustratie: Red Force reed op een namiddag met 1 trein en in het station stond niet eens voldoende volk om alle stoelen van de trein te bezetten, zie http://board.pretparken.be/showthrea...-12-april-2018

    Nog een fast-class kalender-ologie: De periode rond 1 mei zou ik ginds niet meteen als een kalme periode incalculeren. Ook al viel die feestdag nu op een woensdag, er zullen ongetwijfeld scholen en werkposten bestaan die er een brugdag (of twee) aan hebben geplakt. En met de uitzonderlijk late Pasen in 2019, zaten o.a. de schoolplichtige Parijzenaars op 30 april nog in hun Paasvakantie, mogelijk gold dat ook voor enkele regio's in Spanje. En voor de NL'ers was toen de Meivakantie al begonnen. Een (mogelijk) goede indicatie om de drukte in te schatten is een (schijn-)boeking maken voor de combinatie verblijf + meerdaags parkbezoek. Die prijzen kunnen enorm verschillen.

    Ik pretendeer hier zeker niet het grote gelijk. We gaan dit jaar P.AV bezoeken op de ma, di en woe voorafgaand aan Halloween-avond. Er zou dan geen verlof zijn in Cataloni? en de luchthaven van Reus lijkt me op dat moment gesloten (geen vluchten met de Ier of met Transvestite Aviation). Maar als de operators wordt opgelegd om tot in het absurde fast-passen te slijten, zal je mijn gevloek hier ook wel lezen!

    De Horror-verhalen van P.AV. zoals hierboven ken ik gelukkig voorlopig enkel uit de digitale wereld. Enkele andere voorbeelden, al dan niet met wat spreekwoordelijk zout te nemen: https://www.looopings.nl/weblog/3923...werk-neer.html
    en https://www.looopings.nl/weblog/1108...me-drukte.html
    En dan heb je idd nog die regen. Wij zijn in totaal een dag of 7 in Salou geweest en twee ervan - net dagen dat we aankwamen of vertrokken en dus het park niet bezochten - viel me daar een regen! 20 mm op een halve dag, en de straten lijken me daar niet op voorzien (veel te weinig rioolputten). Ook het park biedt veel te weinig binnendeurs naar mijn gedacht, de Sesam-open-u-attractie kwam niks te vroeg.

  5. #5

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    Bedankt voor je mooi verwoord en gedetaileerd TR! Echter: Bezoek Port Aventura 2020 = schrap.
    Zou ik niet zo snel uitsluiten

    Bedankt voor de uitgebreide TR! Spijtig om te horen dat de attracties zo laat open gingen en ze met weinig treinen reden. Operations bij PortAventura heb ik altijd ervaren als of te wel heel slecht, of onwaarschijnlijk goed. Zo werkten ze bij mijn bezoeken altijd heel snel op Furious Baco, Stampida en Hurakan Condor. Dit zijn ook echt toppers. De single riders bij Shambahla heb ik ook nooit echt als super druk geweten. Natuurlijk is het als bezoeker altijd pijnlijk om te zien dat ze maar 1 trein gebruiken, wanneer er een rij staat van meer dan 40 minuten. Van het onvriendelijke personeel heb ik ook nog nooit iets van gemerkt.

    Ik zou als ik jou was, etwien, niet zo snel je conclusie maken. In mijn ogen heeft PortAventura de sterkste ride line-up van Europa, met de mooiste locatie voor een pretpark en mooiste theming. Shambahla en Red Force zijn super! Die twee coasters zijn al reden genoeg om naar Salou te reizen. Je moet soms het negatieve weg werken om van de overvloed van het positieve te kunnen genieten. En in het geval van PortAventura moet dat zeker kunnen lukken
    Laatst gewijzigd door Penguin123; 15-05-19 om 21:55.

  6. #6

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Aah, PortAventura, een park waar ik enorm veel gemengde dingen over lees en met zeer gemengde gevoelens aan terugdenk, en dit TR slaat de nagel op de kop waarom.

    Ik bezocht het park voor het eerst (en voor het laatst) gedurende 2 dagen in hoogseizoen 2015, omdat we er met ons groot gezin in de buurt op vakantie waren. Toen had ik met een park of 10 op de teller nog niet veel pretparkervaring, en ik denk dat dat heeft meegespeeld dat ik het park nog wel best leuk vond. Het is op sommige vlakken dan ook geen slecht park, de attracties zijn (meestal) erg goed, de theming is fantastisch en ook op vlak van entertainment scoort PortAventura best hoog.

    Het grote probleem is er inderdaad het beleid. Ik had het geluk dat men in het hoogseizoen geen gefaseerde openingen deed en bij Shambhala en Dragon Khan met 3 treinen reed, maar daarmee is ook alles gezegd. Het aantal fast pass-mensen die men doorliet was onnoemelijk groot, de vrijevaltoren draaide met 3 van de 5 bakjes en ??n personeelslid en de dispatchtijd was allesbehalve goed. Ook toen liepen de wachttijden makkelijk op van 1 tot 3 uur. Een fast pass kopen was met een gezin van 7 redelijk snel uitgesloten. Verder herinner ik me inderdaad ook redelijk onvriendelijk personeel dat geen letter Engels kon/wou spreken.

    Ik heb zeker een leuke tijd gehad in PortAventura, maar na 4 jaar heb ik nog niet snel de behoefte om terug te keren, zelfs niet voor Red Force of een nieuwe darkride. Dat heeft voornamelijk te maken met de slechte service, want verder is het wel een prachtig park met goede attracties. Naar Europa-Park of Disney keer ik elk jaar met veel plezier terug, maar PortAventura zal ik wellicht nog even links laten liggen.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  7. #7

    Re: Port Aventura Mei 2019

    PortAventura is zowat de topbestemming voor mij in Europa, maar dan wel met parkhotel en dus ook gratis fastpassen. Duur is dat niet, goedkoper dan Europa Park, nauwelijks of geen wachtrijen en ook betere attracties dan in Rust.

    Blijft natuurlijk het onvriendelijke personeel over. 1 van de meest absurde dingen die ik ooit in een pretpark heb meegemaakt waren daar. Er stond 20 man in de wachtrij voor Dragon Khan en we werden op rij 2 gezet. De achterste rijen bleven leeg wegens niet genoeg volk. Toen wij van rij 2 naar achter liepen werden we teruggefloten. Als we niet naar rij 2 teruggingen, zouden we het park uitgezet worden. De trein is uiteindelijk vertrokken met lege achterste rijen...

    Wat je best doet met personeel daar is er even op neerkijken als ze dat met jou doen.
    CoasterCounter: 1.290 coasters in 313 pretparken

  8. #8

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Ah... Port Aventura is echt zo'n park waar je een fastpass moet hebben of de kans is groot dat je een helse dag gaat beleven. Zoals jij bent tegenkomen. Hun operations staan erom bekend slecht en niet echt klantvriendelijk te zijn, desondanks blijft het wel een enorm mooi en sfeervol park met enkele topattracties. Elk ander park zou ik straal negeren met zulke operations maar desondanks blijf ik Port Aventura mijn favoriet park in Europa vinden. Motto dus voor iedereen die gaat: fastpass in je budget incalculeren!

    Met personeel heb ik daar nooit geen problemen gehad, buiten dat ze er niet echt doorwerken meestal... De kritiek over het afschaffen van de rietjes en deksels snap ik ook niet echt. Wat is er mis met gewoon drinken?! Een rietje kan wel eens leuk zijn maar toch niet noodzakelijk?! Dat er niet-Engelstalig personeel aanwezig is, is niet zo handig voor een resort dat zich toch buiten de grenzen van Spanje wil profileren, maar vergeet niet dat Spanje ook niet echt Engels minded is.

    Daar dubben ze gewoon alle films en series, hier pikken we het als kind al op door naar TV te kijken. Het zit zowat in onze regio ingebakken om ons aan een andere taal aan te passen. In andere landen heel minder, en dat is niet alleen Spanje of Frankrijk. Ook al in Duitsland genoeg Duitsers tegengekomen die geen Engels verstonden en aangaven dat ik maar Duits moest kunnen. Andere cultuur, andere gewoonten. Ik probeer altijd een paar basiswoordjes Spaans te leren voor ik naar daar ga en dat appreci?ren ze daar wel.

  9. #9

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Het park en Salou in het algemeen is inderdaad niet voorzien op zulke regenval, en het heeft serieus gedrasjt die dag! Op sommige plekken stond het water zonder zeveren tot aan je enkels.

    Het gekke is, desondanks een boel negatieve punten met als koploper de operations en het kunstmatige cree?ren van wachtrijen, blijf ik een haat-liefdeverhouding met dit park hebben.
    Wij gaan jaarlijks 2x naar Salou en doen dit al sinds 2010, ik ben dus zeker geen leek als het op PA aankomt. Wij hebben de drukke zomermaanden in juli-augustus ooit gedaan, alsook september, begin oktober, begin-midden-einde mei tot aan einde april toe. Mijn ervaring, in voornamelijk de meest recente jaren, is dat dit 2u wachtrij bij Shambhala en toch maar ??n trein op de baan laten geen losstaand geval is en dat dit in eigenlijk elk van die periodes gebeurd. Ik heb de indruk dat dit in onze meest recente bezoeken toch veel meer opviel dan andere jaren, en dat ze dus echt hoger inzetten op die express tickets verkopen dan vroeger. Wij hebben onze week bewust zo gekozen omdat we ondanks de NL meivakantie en een feestdag (zonder brugdagen overigens rondom in Spanje zelf of ??n van de buurlanden, dat had ik op voorhand opgezocht) rustiger zouden zitten dan de hemelvaartweek die onze andere optie was. Dit is voor UK ook half term terwijl zij nu niets van vakantie hadden. Vorige week of deze week konden ivm werk voor ons niet, anders waren dat nog betere opties geweest.

    Zoals ik al aangaf heb ik op zich geen probleem met papieren rietjes of whatever, maar zo'n slappe kartonnen beker die bij het vasthouden dichtfloept vanboven waardoor de cola eruit gutst in combinatie met crushed ijs was zeer onhandig. Ik vind het zonde dat ze dan "groen" willen doen en de kudde volgen in het bannen van plastic rietjes, maar hierbij niet even stilstaan of dit mogelijk geen stukje gemak wegneemt voor de klant. Zeer simpele oplossing zouden gewoon papieren rietjes zijn, of iets stevigere bekers aanbieden zodat je hier wel vlot van kan drinken zonder rietje of deksel. Mijn punt is voornamelijk dat ze maar een halve stap nemen ipv een hele en dit de indruk wekt dat hier compleet niet over nagedacht is. Vervang dan op z'n minst dat crushed ice al door effectieve blokken ijs, die komen niet de hele tijd per ongeluk in je mond terecht als je zeer onhandig met zo'n papieren beker een slok cola eruit probeert te slurpen (zonder je tshirt te dopen). Het komt bij mij over als willen maar niet kunnen. We willen wel meedoen met de groenhype en milieuvriendelijk zijn maar we weten eigenlijk niet goed hoe, dus dan we maar achterna wat andere parken doen (en dan maar half).


    Ik ben voor de duidelijkheid niet anti PA, integendeel. Ik heb geen oogkleppen op en heb absoluut geen moeite om kritisch te zijn en negatieve punten te benoemen, maar desondanks blijft PA voor mij ??n van mijn favorieten. Ik twijfel er niet aan dat onze ervaring in oktober compleet tegenovergesteld gaat zijn en we dan dankzij de express passen een topbezoek gaan hebben, maar daar wringt het schoentje in mijn ogen. Zo'n express pass zou geen voorwaarde mogen zijn om een aangename dag te beleven. En dat was het dit keer wel.

    We hebben overigens ook een heleboel shows gemist waarvan ik uit ervaring weet dat deze absoluut de moeite zijn. Dit was voornamelijk vanwege de regen op onze 2e dag, op de andere dagen had dit eigenlijk vooral met de tijdstippen van de shows te maken. De meeste zijn pas later in de namiddag en door de lange rijen overal hadden we niet zo'n zin om nog tijd te vullen tot we naar ??n van deze konden gaan kijken, en hebben we besloten om deze dan ook maar in oktober in te calculeren. Entertainment is hier overigens ook van topniveau, je kan makkelijk een dag vullen met enkel shows als je wilt en een beetje puzzelt met de showplanning.

  10. #10

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crazy2girlken Bekijk Berichten
    Wij hebben onze week bewust zo gekozen omdat we ondanks de NL meivakantie en een feestdag (zonder brugdagen overigens rondom in Spanje zelf of ??n van de buurlanden, dat had ik op voorhand opgezocht) rustiger zouden zitten dan de hemelvaartweek die onze andere optie was. Dit is voor UK ook half term terwijl zij nu niets van vakantie hadden.
    Sorry voor mijn beter-weter-modus. Er bestaan ook niet-offici?le brugdagen. Zo was b.v. ma 30 april 2018 geen 'Schuleferientag' in hel NRW, maar was het tering-pokke-druk in PHL. Net als mijn werkgever en de school van mijn kinderen, hadden ook veel scholen in NRW dan hun facultatieve verlofdag gekozen. Om drukte dan op voorhand te kunnen inschatten, zou je dus naar massa's schoolwebsites moeten surfen. En die delen hun kalender vaak enkel weer via een intern platform, dus niet altijd op de publiek toegankelijke website.

    In de UK vieren ze geen 'Ascension Day', daar deed ik al eens vet m'n profijt bij in Thorpe Park. Maar toevallig kan dit nu wel samenvallen met een 'term'. Mooi speurwerk! Al zal het deze zomer mogelijk iets minder Britten 'regenen' in Salou door de Brexit-onzekerheid.

    Je ruime P.Av-ervaring doet vermoeden dat het park misschien daadwerkelijk nog meer dan voorheen is gaan pushen voor fast-passen. Of zitten ze er met te weinig personeel? Dat zou ook de klantonvriendelijke toestand in BJL kunnen verklaren.

  11. #11

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Bedankt voor u verslag.

    We zijn vorige jaar geweest in september.

    Het grootste probleem dat ik had was: In die week dat we daar waren heb ik geen ??n keer Shambhala met 3 treinen zien rijden... En de wachttijd bedroeg ook 1uur... Ik dacht moesten ze dat in EP doen; ze zouden vliegen... Maar ja daarin heeft EP geen gelijken....

    Maar dat wilt niet zeggen dat het niet leuk was...

  12. #12

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Bedankt voor je TR. P.Av. is ook een park welke mij wel aanspreekt, maar toch niet meteen op mijn must visit lijstje staat. Ik hoor iedereen constant klagen over die operations, dus misschien daarmee wat afgeschrikt?

    Ik vraag me juist af waarom je denkt dat het in oktober zoveel kalmer zal zijn... In de meeste parken is dat net de topperiode dankzij Halloween.

  13. #13

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Momenteel bezig aan de 2e dag van onze 3daagse in P'Av. Dus weekdagen buiten de regionale schoolvakantie maar toch erg druk, mede door de Fransozen. Tenenkrommend familiaal voordringgedrag Ik ben dan ook de enige die daar van zijn cojones van maakt.. zonet bijna klop gekregen van een volwassen cabron in de vuilbak-arme wachtrij van Shambhala.

    Andere mede-wachtenden laten steeds maar gedijen en van professioneel toezicht op wachtrijen valt aan de Goudkust-m'n-kl... nada te bemerken. De lage balustrades en kronkels all over in de wachtrijen faciliteren dit voordring-gedrag nog meer.

    Operators werken wel door in de stations maar de massa betalende voordringers en het soms niet benutten van alle extra treinen zijn niet echt bevorderlijk voor het amusement.

    Wat de drukte betreft: de hotels lijken veel minder dan half-bezet. En om 22:00 waren we bijna moederziel alleen aan de strand-boulevard, een overrompeling is het dus niet. Hier wil ik vanzeleven niet in de zomer vertoeven. En het park tijdens een weekend bezoeken lijkt me ook sterk af te raden.

    Onze 2 vorige trips in Salou waren telkens anderhalve midweek na Pasen. Hadden we mazzel in 2016 en 2018, is P.Av erop achteruit gegaan of toch gewoon het Halloween-effect?

    PS Dit lucht op.

  14. #14

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Port Aventura heeft bij mijn weten altijd al bekend gestaan als een park waar de operations zuigen. In de zin dat ze er alles aan doen om zoveel mogelijk voorsteekpasses te verkopen. Voorsteekgedrag is daar ook vaste kost, maar om eerlijk te zijn zijn er niet veel parken die daar iets aan doen. Operators moeten hun aandacht op het vullen en dispatchen van de treintjes leggen, in feite heb je al een extra personeelslid nodig om die wachtrijen te monitoren. Dat is toch zowat een algemeen probleem...

    De typische PA problemen, maar als je daar voorbij kan kijken blijft het wel een toppark.

  15. #15

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Dat voordring-gedrag noem ik na bijna 100 parken wèl een P.AV-probleem. Zeker omdat het hier niet enkel door schoolreis-publiek wordt gepleegd en niet alleen bij thrill-achtige attracties (b.v. grote familie bij Sesamstraat-darkride). De kunstmatig lange wachttijden bevorderen dit gedrag. Wat me nu meer opviel en wat ik bedoel met 'kronkels en lage ballustrades', mss even toelichten bij de 2 B&M's ginds.

    Bovenaan de trappen van Sham. is er meteen rechts een niet gebruikte 'kronkel' met mooi uitzicht en afgesperd middels een vuilbak en een koord. Wie daar zogezegd voor een kiekje langs gaat, bypasst 4/5 van de wachtrij.

    De balustrades zijn nog meer een interactief klimrek bij Dragon K. Het hele wacht-vierkant is omzoomd door een toegankelijk stuk voor niet-wachtenden*. Dus ook tot en met het finale bruggetje net voor het station. Bovendien bestaat dat bruggetje uit vier parallelle lijnen. Enkel de twee middelste zijn functioneel: 1 voor het plebs en1 voor de fastpassers. De uiterst linkse (en rechtse) lijken met speciaal gemaakt voor niet geoorloofde voordringers. Want 'single' zag ik hier nergens aangeduid en ik herinner me uit een vorig bezoek dat de operator verbaal naar singels zocht in de gewone wachtrij.

    Nog een eigenaardigheid uit dit top-park, bij Tren de la Mina. Wij waren met 3, de operator hield ons tegen maar liet de 4 achter ons wel op de trein, en vroeg daarna nog om een duo. En nee, op de volgende trein leverde dat voor ons geen front op (geen verwijt aan de rolstoeler die dat wel te beurt viel).

    Maar heel wat operators waren wel OK. Leuke herinnering aan de enthousiasteling bij de valtoren. En nog meer bij die van dat Lambda-achtig kinder-geval in Ferrari Land. Hij kende drie woorden Nederlands en grapte over zijn president 'in exile' in ons land. Mss niet zo toevallig zijn dit attracties waar het (in het station) best rustig is in vergelijking met sommige andere attracties. Want ginds werken lijkt me nog helser dan een zomer- of weekendbezoek.

    * Stel je dit eens voor bij Taron, dat massa's kritiek te slikken kreeg met hun wacht-vierkant.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 04-11-19 om 20:37.

  16. #16

    Re: Port Aventura Mei 2019

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Wij waren met 3, de operator hield ons tegen maar liet de 4 achter ons wel op de trein, en vroeg daarna nog om een duo.
    Operationele kortsluiting. Een probleem dat een operator afhankelijk van de kwaliteit en de jaren dienst al dan niet meermaals per dag overkomt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •