X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: [Efteling] Golfpark

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [Efteling] Golfpark

    Dat de Efteling het grootste en populairste pretpark van Nederland is, weet iedereen. Dat het park ook een hotel en twee vakantieparken heeft, weten jullie ook. Maar wist je dat de Efteling ook een eigen Golfpark heeft?

    Naast het attractiepark bevindt zich sinds 1994 een groot golfpark van 95 ha. Geen minigolfpark voor families, maar wel een uitgestrekt gebied wat je je balletje meters ver kan slaan.

    Onlangs raakte bekend dat de overeenkomst met de Golfclub Efteling niet verlengd werd, waardoor het Golfpark in 2034 de deuren gaat sluiten. Enerzijds omdat ze dit niet meer vinden passen in hun huidige strategie, maar anderzijds ook omdat het uitbaten van dit golfpark niet meer rendabel is. Er zit namelijk weinig groei op het Golfpark.

    Dit biedt Efteling wel weer nieuwe mogelijkheden... In het nieuwe bestemmingsplan is dit gebied wel niet opgenomen, waardoor het voorlopig nog steeds ingekleurd staat als sportbestemming, maar met klagende buren kan dit wel een nieuwe weg zijn langs waar de Efteling kan verder uitbreiden. Het Golfpark ligt niet meteen naast het attractiepark, maar ligt vlakbij het Efteling Bosrijk. Hier kan op termijn mogelijks een tweede park gerealiseerd worden, of extra overnachtingsmogelijkheden.

    Welke weg denken jullie dat de Efteling met dit gebied wil uitslaan?

  2. #2

    Re: [Efteling] Golfpark

    De mannen van 'Kleine Boodschap' hebben dit onderwerp ook besproken en botsten op een ander probleem. Het noordelijke deel van het golfpark (naast Bosrijk) is ingekleurd als verblijfsaccommodatie, het grootste deel (zuidelijk gedeelte) is ingekleurd voor sportdoeleinden (the greens) en natuur (alle bosjes en dingen die geen 'green' zijn). Die sport kunnen ze waarschijnlijk wel aanpassen naar recreatie, die natuur heel waarschijnlijk niet, zeker al niet gezien de situatie met de buurtbewoners.

    Volgens mij kunnen ze er niet veel mee doen en gaan ze dit gebied gebruiken als natuurgebied. Dat kan dan dienen als pasmunt om de andere gebieden toch extra te bebouwen (eventueel zelfs in het huidige park mits aanpassing van de eigen statuten...)

  3. #3

    Re: [Efteling] Golfpark

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Volgens mij kunnen ze er niet veel mee doen en gaan ze dit gebied gebruiken als natuurgebied. Dat kan dan dienen als pasmunt om de andere gebieden toch extra te bebouwen (eventueel zelfs in het huidige park mits aanpassing van de eigen statuten...)
    In het huidige park hebben ze ook flinke beperkingen op vlak van Groen. De Efteling is best creatief om daar tussendoor te werken. Wellicht dat een soortgelijke regeling getroffen kan worden waarbij een bepaald deel minimaal "groen" moet blijven. Lijkt me niet onrealistisch.

    Wat mij betreft mag het tweede park er wel komen. Het gebied is groter dan het huidige park, dus voor een waterpark wellicht t? groot. Je zou er wellicht zelfs een waterpark tesamen met een 2e pretpark kunnen realiseren (zeker als ze het waterpark ietwat compact houden).

  4. #4

    Re: [Efteling] Golfpark

    Een zwembad is het eerste wat in mij opkomt?

    of een hotel?

  5. #5

    Re: [Efteling] Golfpark

    Een zwembad zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Hiervoor had het park in de jaren '80 ook al plannen:



    Op een projectplattegrond uit 1988 was een zwemparadijs ingetekend, maar in latere plannen werd dit weer geschrapt. Bedoeling was om een groot zwemparadijs te realiseren dat groter ging worden dan de toenmalige van Nederland. Later cre?erde men wel het Badhuys in het Bosrijk, maar dat was een veel eenvoudigere versie...

    Als second gate zou dit wel zeker een meerwaarde kunnen zijn voor het park, en zeker met de trend van de laatste jaren waarbij andere grote kleppers hier ook mee bezig zijn of plannen hebben. Ik spreek dan niet over Plopsaland, Walibi of Bellewaerde, maar over Europa-Park, Phantasialand en Liseberg.

  6. #6

    Re: [Efteling] Golfpark

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Een zwembad zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Hiervoor had het park in de jaren '80 ook al plannen:



    Op een projectplattegrond uit 1988 was een zwemparadijs ingetekend, maar in latere plannen werd dit weer geschrapt. Bedoeling was om een groot zwemparadijs te realiseren dat groter ging worden dan de toenmalige van Nederland. Later cre?erde men wel het Badhuys in het Bosrijk, maar dat was een veel eenvoudigere versie...

    Als second gate zou dit wel zeker een meerwaarde kunnen zijn voor het park, en zeker met de trend van de laatste jaren waarbij andere grote kleppers hier ook mee bezig zijn of plannen hebben. Ik spreek dan niet over Plopsaland, Walibi of Bellewaerde, maar over Europa-Park, Phantasialand en Liseberg.
    Bedankt voor de info. wist ik niet.

    Weet jij ook waaron het niet gekomen is?

  7. #7

    Re: [Efteling] Golfpark

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Bedankt voor de info. wist ik niet.

    Weet jij ook waaron het niet gekomen is?
    Dit was onderdeel van het masterplan 'De Wereld van de Efteling'. Sommige zaken werden uitgevoerd, zoals het Efteling Hotel, het Efteling Golfpark, het Efteling Theater en Bosrijk. Andere zijn er dan weer niet gekomen, wegens problemen met de ontwikkelingen van het nieuwe bestemmingsplan van de gemeente en de provincie.

    Voor een tweede park was er ook al een plan uitgewerkt, namelijk het Cosmo Science Center. Dit dateert wel weer uit de jaren '80. Efteling ging hierin participeren, maar trok zich eind jaren '80 terug uit het project omdat ze zich focusten op andere prioriteiten.

    Om alles uit die tijd even te schetsen qua omvang, moet je maar eens zien op onderstaande kaarten:









    Indien ze hier een tweede park, waterpark of vakantiepark of hotel realiseren, kunnen ze misschien ook verder werk maken van het Uitrijk, hoewel ik dit liever dichter bij het hoofdpark zou zien. Het Uitrijk omvat o.a. het Huis van de Vijf Zintuigen en het Efteling Theater, maar was aanvankelijk groter voorzien en vergelijkbaar met Disney Village.

    Klik gerust door om meer te lezen over De Wereld van de Efteling, Cosmo Science Center of Uitrijk

  8. #8

    Re: [Efteling] Golfpark

    Thx voor de info simon.

    Ik zal zeker eens kijken

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •