X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 2 van de 2

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [TR] Tijdreizen in Silver Dollar City - 18 juni 2018





    In het vorig tripverslag kon je lezen dat we drie staten doorkruisten en meer tijd in de auto doorbrachten dan in de twee pretparken die we onderweg meepikten. Om zoiets te doen moet je toch een heel goede reden hebben? Onze reden noemt Silver Dollar City, gelegen in het zuidwestelijke punt van de staat Missouri.


    Eerder op deze trip hadden we al een Herschend park bezocht, Dollywood, maar het is in Silver Dollar City waar het Herschend verhaal begon. Leuk feitje: Hugo Herschend die een 100-jarige lease nam op de grot en het park er rond, was indertijd niet meer dan een stofzuigerverkoper uit Chicago. Minder leuk feitje: Hugo stierf amper 4 jaar na zijn investering en maakte de transitie van grot naar pretpark nooit zelf mee. Opbeurend feitje: zijn familie zette zijn werk verder en daardoor kennen we Silver Dollar City zoals het nu is.


    De Herschend familie mag nu je best als een groep aanzien, ze hebben meerdere pret- en waterparken in bezit, maar het is ook duidelijk dat deze absoluut niet als eender welke klassieke pretparkgroep geleid wordt. Net als in Dollywood merk je dat er enorm veel liefde in Silver Dollar City is gekropen, en tot op vandaag blijven ze hun authenticiteit en roots hoog in het vaandel dragen.





    Dat merkten we meteen al aan hoe we er ontvangen werden. Aan de ingang kwam de PR man van het park, Dalton, ons ophalen. Hij nam ons mee naar de nieuwste achtbaan van het park: Time Traveler. Onderweg vertelde hij over het park en de geschiedenis ervan. We werden getrakteerd op een interessante tour onder en naast de baan waar je normaal nooit kan geraken.


    Die achtbaan zo zien deed ons natuurlijk zin krijgen om ze uit te testen. Het is ook niet zo maar een achtbaan? Time Traveler is ?s werelds eerste, en tot nu toe enige, extreme spinning coaster! Een spinning coaster waar de karretjes niet alleen spinnen maar ook gelanceerd worden en over de kop gaan. Een creatie van Mack die het concept uitprobeerde op hun eigen Blue Fire in Europa Park. Dat heeft Silver Dollar City weten te overtuigen om voor dit concept te gaan. Dalton nam ons mee voor een ritje Time Traveler via de uitgang.





    Aangezien het concept nieuw is, wist ik niet zo goed wat te verwachten. Van Mack launch coasters ben ik in het algemeen gezien geen grote fan. Maar wat zou het spinnen-effect voor impact hierop hebben?! Time Traveler begint al meteen met een 90? van bijna 30 meter het station uit. Silver Dollar City ligt in het Ozark gebergte en is dus niet plat, daar heeft men hier dankbaar gebruik van gemaakt. Er staan helaas wel trimremmen op deze drop, om deze drop ongeremd te beleven moet je achteraan zitten want vooraan bengel je een beetje over de drop heen. Achteraan sleurt hij je er echt over heen.


    De sensatie van spinnen in een inversie is iets compleet unieks en moeilijk te omschrijven. Het gaf een extra kick en elke rit beleef je de inversies dan ook net iets anders. Het spinnen heeft een positief effect op de lanceringen, die net zoals bij andere Mack launch coasters niet erg krachtig waren. Doordat je echter spint tijdens deze lanceringen merk je daar nog maar weinig van. Het is een beetje jammer dat de trein wordt gestopt vlak voor de eerste lancering in plaats van er door te razen, maar dat was waarschijnlijk gewoon broodnodig om de baan een goede capaciteit te geven.


    Time Traveler heeft ook een leuk fors airtime momentje en als je een beetje geluk hebt, raast er net een treintje van Thunderation vlakbij. Het spinnen zelf is niet extreem veel, maar zeker ook niet te weinig. Het fabeltje dat Time Traveler kunstmatig zou spinnen of streng gecontroleerd wordt mag de vuilbak in. Dalton wist ons te zeggen dat er wel remmen op de treintjes zitten om te vermijden dat men teveel zou spinnen maar dat die in realiteit amper aan staan omdat het toch niet nodig is.





    Mack heeft echt een pareltje neergezet met deze baan en ik hoop dat het concept ook aanslaat bij andere parken. Time Traveler is voor mij de beste baan van Mack die ik gedaan heb en daar sloot quasi iedereen van ons gezelschap zich bij aan. Dalton kon niet de hele dag bij ons blijven maar we spraken af om tezamen te lunchen en hij gaf ons nog elk een fastpass cadeau.





    Daarmee was mijn coaster bingo al binnen, ik had het park al eens bezocht in 2013. Het park nog eens aandoen is allesbehalve een straf, de authentieke thematisatie gelegen in een groen en heuvelachtig gebied zorgen voor een unieke sfeer die je daar gewoon graag doet vertoeven. Vergeet parken als Disney en Universal, qua complete ervaring op het vlak van sfeer en thematisatie doet Silver Dollar City het gewoon beter. En de attracties zijn ook allemaal gewoon goed.
    Zoals Thunderation bijvoorbeeld. Een Arrow mine train coaster, maar niet ??n zoals je er zo vaak tegenkomt in Amerikaanse parken. Net als zijn nieuwe buur maakt Thunderation uitstekend gebruik van het terrein. Ook hier begin je met een afdaling, de kettinglift bevind zich trouwens aan het einde van de baan. Erg leuk ding en ongetwijfeld Arrow?s beste mijntrein creatie.


    In plaats van de dichtstbijzijndste achtbaan te gaan opzoeken om de bingo voor de rest veilig te stellen, kon ik het niet laten om de rest te overtuigen naar de andere kant van het park te gaan. Daar staat, tot dan nog mijn #1 favoriete coaster all-time, Outlaw Run! Als je al heel wat coasters in verschillende landen hebt gedaan, beginnen coasters je wel wat gewoon te worden. Dan is er toch heel wat voor nodig om je van je sokken te blazen.


    Dat is exact wat Outlaw Run deed met mij in 2013, toen ik Silver Dollar City voor het eerst bezocht. RMC was vrij nieuw en onbekend nog, Outlaw Run was nog maar hun tweede coaster en de allereerste die ze vanaf de grond op nieuw hebben gebouwd. En het was de eerste echte woodie met inversies? De lay-out van de baan leek absurd, het soort lay-out waarvan iedereen het als onrealistisch zou bestempelen moest je het indertijd zelf uittekenen in No Limits of Rollercoaster Tycoon.
    Outlaw Run bleek enorme forse airtime te bieden en voorheen wist ik zelfs niet eens dat zijwaartse airtime een ding was?





    De inversies op een woodie waren een kick en heel de rit werd botersoepel afgewerkt. Vijf jaar later reed Outlaw Run nog even goed, krachtig en soepel zijn rondjes. Toegegeven, enkele nieuwere RMC?s zijn wel wat meer de moeite maar uit nostalgische reden heeft Outlaw Run een streepje voor bij mij. Ook bij mijn bezoek in 2018 is hij mijn #1, al werd hij later op dezelfde trip toch nog van die troon gestoten.


    Verder met de jongens nu op weg naar hun bingo. Fire In The Hole moest daardoor aangedaan worden, ook al is het meer darkride dan coaster. De drie dropjes die het bevat doen het echter als achtbaan gelden. En het is ook gewoon plezant om mee te pikken. Vlakbij ligt Powder Keg, een launch coaster die eigenlijk oorspronkelijk gebouwd is door Premier als watercoaster. Na 4 jaar besloot het park S&S erbij te halen en werd het watergedeelte eruit gehaald.





    Van Mack launch coasters vind ik hun lay-out wel fantastisch maar de lanceringen zelf zwak. Powder Keg heeft het omgekeerde: een krachtige lancering (van nul naar 85,3 km/u in 2,8 seconden) maar de rest van de lay-out doet me echter niet veel. Desondanks wel gewoon een leuk ding om te doen, maar heus niet de reden om naar Missouri af te zakken.
    Het was tijd om Dalton terug te zien, dat deden we aan Miss Molly?s Mill. We mochten in een apart zaaltje plaatsnemen waar een pin, stickers en folders ons lagen op te wachten. Het buffet was uitgebreid en lekker. Het was erg leuk om met Dalton te kunnen praten over het park zelf, en achtbanen/pretparken in het algemeen want ook hij is wel een liefhebber. Als kers op de taart kregen we een lekker ijsje voorgeschoteld die ze naar hun nieuwe aanwinst Time Traveler hadden vernoemd. Helaas was het onmogelijk een doos hiervan mee te nemen naar huis. Time Traveler ice cream, een echte aanrader.


    Het was plezant, zodanig plezant dat Dalton ons nog maar eens via de uitgang op Time Traveler loodste waar we getrakteerd werden op nog eens 2 ritjes. De gastvrijheid die we kregen was groot en dat bezorgde ons een fantastische dag. Al het personeel hier was supervriendelijk, dat ervoer ik tijdens mijn eerste bezoek in 2013 ook al. Dat maakt de beleving van het park alleen maar beter en is ??n van de redenen waarom het ??n van mijn favoriete parken is. Jammer dat het park zo ver weg ligt?





    Hierna besloten we The Flooded Mine aan te doen, een darkride waar je in bootjes door een mijn vaart die onder water gelopen is. Een beetje oldskool maar toch een leuk tussendoortje. De jongens hadden nog twee coasters nodig om hun bingo te halen, en ??n daarvan was een B&M. De meeste B&M?s zijn niet klein en steken boven alles uit, maar Wildfire kan je pas opmerken als je er vlak voor staat.



    De baan is op een helling gebouwd en vanaf de baan heb je een fantastisch uitzicht op de omgeving. De mooist geleden B&M? Ik denk het wel. Het is nog een klassieke sit-down looper, een type dat we tegenwoordig ook te weinig zien verschijnen. Wildfire is een best leuke baan maar niet de topper van het park. Bovendien beginnen B&M?s minder aan te spreken op zo?n trip waar je de ene na de andere hebt.





    De jongens moesten nog de Grand Exposition Coaster doen voor hun bingo, een erg kleine kiddie coaster. Het park laat je er wel als volwassene alleen op, dus geen gedoe met kindje erbij of niet. Ik had die baan al gedaan en besloot de groep te lozen om enkele ritjes te maken op Outlaw Run. Kiezen tussen een kiddie coaster of RMC? de keuze was snel gemaakt.


    De dag sloten we af door onze fastpass te gebruiken om nog een laatste ritje op Time Traveler te maken. Silver Dollar City is voor mij het mooiste park dat ik ooit bezocht heb, qua sfeer en thematisatie is het erg moeilijk te overtreffen. Outlaw Run en nu ook Time Traveler zijn twee wereldtoppers die het park ook op attractie aanbod op de kaart zetten, en met de aankondiging van Mystic River Falls (een nieuwe raft ride die in 2020 moet opengaan) word het park ook op dit vlak een echte grootspeler. Silver Dollar City zou bij elke pretparkfan op de bucket list moeten staan. Silver Dollar City, u was geweldig!



    Meer foto's van Silver Dollar City vind je terug in deze foto galerij!
    Laatst gewijzigd door Phadd-F; 15-08-19 om 16:43.

  2. #2

    Re: [TR] Tijdreizen in Silver Dollar City - 18 juni 2018

    Bedankt voor een tof verslag van wat WSL ??n van de beste parken van de VS is. Fijn ook om te lezen dat Time Traveller je goed bevalt en de remmen op de trein maar weinig doen. Maar dan ook wel weer jammer dat je al aan geeft dat het spinnen mee valt op de rit. Ik hoop deze baan ooit zelf nog te kunnen beleven. Normaal hou ik er van als een spinning coaster ook goed spint, maar ik kan me voorstellen dat dit met een dergelijke layout wellicht wat minder noodzakelijk is.

    Overigens: Time Traveller is de eerste van dit type van Mack. Lang voor time traveller bestond er al in Japan een gelanceerde spinning coaster die over kop gaat, maar dan van Gerstlauer. Dus leuk dat Mack en SDC er zo veel aandacht in duwen om de eerste te willen zijn met het concept, maar dat zijn ze eigenlijk niet.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •