In een (tijdelijk gesloten) topic werd gevraagd naar intenties voor 2021. Volgens mij past dat hier wel. 2021 kan ik echt niet plannen, terwijl ver vooruit plannen tot in de belachelijke details één van m'n specialiteiten was. Ik heb geen flauw idee hoe 2021 er zal uitzien, i.h.b. wat vliegen, sporen en pretparken betreft. Al wat je vooraf boekt, is onder zwaar voorbehoud en dus met een portie onzekerheid. Ik spreek helaas uit ervaring: iemand geïnteresseerd in vouchers voor Flixbus à 250 € te gebruiken tot maart 2021, voor de Oostenrijkse spoorwegen à 140 €, voor SAS vluchten à 120 €, voor een verblijf in het Beierse Landshut à 100 €, voor de Noorse ferrydienst Colorline à 150 €, ...?

Worst case scenario's:
- Nog steeds gesloten pretparken en Europa nog steeds in semi-lockdown = soc. dist.
- Toegang tot pretparken enkel op reservatie, met soc. dist. en tijd-slots.
- Alles initieel normaal (zoals 2019) maar dan een volgende corona-golf.

Een 2021 zoals 2019 lijkt me overigens uitgesloten, zelfs als er een wijdverspreid en algemeen toegediend vaccin is. Er zal nog steeds achterdocht zijn naar de onbekende medemens, uit vrees voor een volgende golf. In meerdere parken staan investeringen on hold. Mogelijk worden de abo-en andere bonnekes-voordelen teruggeschroefd of afgeschaft (doodsteek voor mij). Mogelijk wordt er ook gesnoeid in het show-en-meet-en-greet-aanbod (ik ben geen fan, maar het trekt volk weg van de rijdende attracties).

En zelfs in optimale omstandigheden zal het niet zo optimaal zijn omwille van de extra bezoekers die het verloren jaar 2020 willen compenseren. Dat zijn niet alleen de addicts zoals u en ik, maar de talloze gezinnen die Disney, EP of en andere resort hadden geboekt. Ik wil ze de kost niet geven. M.a.w. in het beste geval zijn de pretparken in 2021 bere-druk aan een hogere prijs, aan een lagere capaciteit en met een lager aanbod.

Ik hoop dat ik hierboven vanalles zwaar verkeerd inschat.