X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 8 van de 8

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    Re: [TR] Wiener Prater 12, 13 en 14 april 2022

    Maak na de homo erectus en de homo habilis kennis met de homo inconsequentus. Want net geen twaalf volle maanden na m'n half-gesmaakte first (and second and third) visit aan Wiener Prater, tekende ik daar op zaterdag 8 april 2023 voor de vijfde keer present. Nog minder dan in augustus 2022 waren het de attracties aldaar die me aantrokken. Wenen ligt quasi ideaal om zonder eigen vervoer twee andere Oostenrijkse pretparken te bezoeken. En als het goed is zeg ik het ook: de ÖBB-nachttrein naar Venedig arriveerde daags nadien stipt in Noordoost-Italië. Na een culturele topdag aldaar werden Italiës twee grootste pretparken bezocht. Die ervaringen kan u hier en daar nalezen.



    Ook de Oostenrijkse hoofdstad heeft wel één en ander te bieden op cultureel vlak. We begonnen de natte zaterdagochtend strategisch in het Technisches Museum Wien. Dat ligt trouwens op wandelafstand van de topattracties Schloss Schönbrunn en de gelijknamige zoo. € 16 / volw. voor een eerder educatief dan artistiek museum vind ik er niet naast gevraagd, maar m'n 12-jarige mocht gratis binnen. Het museum huist in een imposant meerverdiepingen-gebouw, iets wat men in Italië al gauw un gran palazzo zou noemen.



    Af en toe is er iets interactiefs, zoals een virtuele kabelbaan (zonder brilletje) in de Andes.



    Jos (Goeb.) & Dolf mogen voor de historiciteit ook niet ontbreken [no offence ...]



    Er is gelukkig ook aandacht voor leukere geluidsregistratie: Deep Purple in een museum! Volgens nieuwerwetselingen horen deze Kings of the Stone Age daar al vijftig jaar thuis ...



    En er is een link met Wiener Prater. Panoptikum - met 'k'- ken ik louter afgaande op online foto's en reviews als een tweederangs Grévin of Tussauds in de Hamburgse Reeperbahnwijk. Voor zo ver ik de uitleg hier in het museum heb begrepen: De grens tussen wetenschap en sensatie was anderhalve eeuw geleden dunner dan nu. Het tentoonstellen van opengesneden lijken, nagemaakt in was, was destijds volk-trekkend entertainment. Dit verantwoordt tot op heden het bestaansrecht van een Tussaudsafdeling in Wenen Prater, als u 't mij vraagt.



    Maar u vraagt me niks, behalve misschien om ter zake te komen en wat over Wiener Prater zelf te verhalen. Deze twee politieke gebouwen - parlement (denk ik) en stadshuis - kwamen we onderweg tegen maar moeten het hier stellen zonder verder commentaar. Vraag dat maar eventueel aan de VRT-ceo.





    Behalve hier en daar een minder belangrijke attractie gesloten, aanvaardbare trein-en-bus-vertragingen, een omgeleide metro en een voedsel-kotsende zoon - opnieuw de schuld van de Chinezen! - was ons voorafgaand niks naars overkomen in MPG, Aqualand, PHL, Keulen, Tripsdrill, Stuttgart, Salzburg, Fantasiana, Neusiedlersee en Wenen. Ik werd er dermate overmoedig van - eerder met James Browns 'I feel good' in mijn kop dan met de grootste hit van Domenico Modugno - dat ik besloot om een ritje te wagen op Volare.



    Twee keer € 5 is i.m.o. € 6 te veel voor een weinig spannende rit. Te traag & te compact, wat zich - no surprise - vertaalt in weinig comfort. Door m'n lichaam quasi heel de rit te strekken - keine Ahnung of dat echt hielp - kwam ik er wel ongeschonden uit. En zeggen dat ik medio januari 2023 nog enkele dagen werk-onbekwaam was door een her-optredende lumbago ...

    De slechtste Intamin ooit gedaan staat voor mij in Scandinavië. Dan twijfel ik tussen Bakkens Tornado en Gröna's Insane. Ook al staat er geen Intamin in Wenen, laat het me even over zacspins hebben. Ik ervoer het geval in Stockholm als een topspin die een tweedimensionaal spoor volgt. Voor mij is dat eerder een trillende platrit dan een achtbaan. En laat topspins zowat mijn minst favoriete attractietype zijn in dat segment. Roller Ball is ook made in Switzerland maar doet het wat kalmer en zonder inversies. Ook hier had ik weinig achtbaan-gevoel, maar pijnlijk was het zeker niet. Misschien omdat we 'm net na Volare deden, dat kan ook.



    By the way, het was al vooravond èn Paaszaterdag en beduidend minder druk dan op onze derde namiddag een jaar geleden (toen Witte Donderdag voor de Bijbelvaste lezers op dit forum). Zou het iets met de crisis en inflatie te maken hebben? De meeste attractieprijzen waren licht gestegen tegenover onze vorige bezoeken. Daar trekt die rotverwende kleine van mij zich geen hol van aan, natuurlijk.



    Dat april 2023 te vroeg zou vallen om de nieuwe Big Dipper by Mack te berijden, hadden we al voor Nieuwjaar 2023 begrepen. Sneu voor m'n oudste zoon die hier begin september zal zijn: Vienna Looping loopt minstens een jaar vertraging op. Over juridische bouwperikelen die aan de oorzaak liggen, leest u o.a. hier. Ik voeg er deze zelfgenomen 'lege' foto aan toe.



    Toegegeven: in deze uithoek was ik bij m'n vorige vier bezoekdagen nog niet geweest. Deze naburige - en dure - karting-attractie in open lucht had ik dus nooit eerder opgemerkt.



    Meteen rechts hiervan was een dikke betonnen cilinder in aanbouw (geen foto). Ik dacht dat dit eerder met residenties te maken had, maar volgens het parkplan 2023 komt hier binnenkort Panorama Vienna. Deze weblink doet me dan weer twijfelen of het wel om een zuivere park-attractie gaat of om iets multifunctioneels.

    Ook nooit eerder gezien door mij in real life - wel grondig bestudeerd online - is Königreich des Eisenbahnen. Uit reviews bleek dat deze overpriced binnenattractie een flauw afkooksel zou zijn van Miniatur Wunderland Hamburg. Voor het geval de dienst Toerisme van Hamburg meeleest: bij deze maak ik m'n oneerbiedigheid jegens het Panoptikum goed. Voor het geval de Rollende Vrienden meelezen: De kermis van Hamburg staat komende zomer op hun Scandinavisch pret-programma. Hamburg Wunderland heeft zeer ruime openingstijden - ik denk tot middernacht en ook 's ochtends in de vroegte - en ligt in het pittoreske Speicherstadt, naast the Dungeon. Reserveren vooraf is wel noodzakelijk.



    We kozen voor een andere binnen-attractie: het Pratermuseum.



    Piepklein - meteen hieronder ziet u zonder overdrijven 2/3 van het hele museum - en daarom eigenlijk z'n € 5 inkom niet waard, behalve dat Leon ook hier gratis binnen mocht.









    Wel leuk: verwijzingen naar onze where-about van daags nadien.



    Er waren ook sensatiezuchtige links naar (pseudo-)wetenschappen







    Dit museum ligt een beetje in een andere uithoek en deelt het gebouw met het Planetarium (niet door ons bezocht). Het museum krijgt zowel qua locatie als omvang een serieuze upgrade. Deze bouwwerf staat tegenover de gluiperige minibank, dus wel wat centraler in het pretpark.



    Ook niet eerder opgemerkt: leuke wanddecoratie in het metrostation Praterstern. Zoals eerder al gemeld: je hoeft in Wenen geen museum in voor Sehenswürdigkeiten.

    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 21-04-23 om 20:03.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •