Het is nog net januari, dus ik kan nog op de valreep terugblikken op 2023

In het begin van het jaar schreef ik hier het volgende: “Het 'doel' is om mijn persoonlijk record van 33 dagen in een pretpark in een jaar te verbreken. Daarnaast zou ik graag eens in elke maand een pretpark bezoeken, iets wat ik ook nog nooit eerder gedaan heb. Voor geen van beide zaken plan ik zotte of spectaculaire dingen te doen, maar het is eerder een leuk doel om te verpakken dat ik eigenlijk gewoon heel veel pretparken wil doen nu het weer helemaal kan.”

Dat doel heb ik -met glans- behaald! Ik bezocht in elke maand een pretpark en in totaal stonden er 46 pretparkdagen op de agenda. De volledige lijst is hier te vinden, voor het geval het iemand zou interesseren. 2023 was voor mij persoonlijk dus zeker een topjaar te noemen!

Niet enkel kwantitatief was het een topjaar, ook kwalitatief was het zeer zeker de moeite. In mei stond na vele jaren eindelijk Orlando nog eens op de planning. Het werd een heerlijke reis met tal van highlights in Disney en Universal. SeaWorld en Busch Gardens stonden jammer genoeg ook op de planning. Wat is Busch Gardens veel van z’n pluimen verloren sinds 2015… We klagen hier vaak over PR, maar ik denk dat SeaWorld toch met de titel van ‘slechtste pretparkgroep ter wereld’ mag gaan lopen.

In de zomer bezocht ik met RF Scandinavië. Voor mij werd het de langste trip die ik ooit met RF in Europa deed. Het was erg fijn, mede dankzij de leuke sfeer, maar ook zeker door de vele topparken die we -voor mij na vele jaren- nog eens bezochten. Liseberg blijft top, maar ook Farup en Djurs wisten me weer te bekoren. Tusenfryd is dan weer, zoals Phadd-F ook al schreef, tegen de verwachtingen in erg leuk!

In november bezocht ik Dubai en Abu Dhabi, wat voor mij de eerste keer was. Hoewel de perfectie van Orlando niet geëvenaard wordt, is het toch een erg fijne bestemming voor pretparkfans. Formula Rossa is voor mij de beste stalen achtbaan ter wereld! De lancering is subliem en ondanks de rem, wordt ook de rest van het parcours aan een indrukwekkende snelheid afgelegd. Mission Ferrari was ook absoluut de moeite om te doen. Warner Bros toont dan weer hoe een indoor pretpark er uit zou moeten zien en ook SeaWorld Abu Dhabi was indrukwekkend te noemen.

Tot slot wil ik als positieve noot nog graag vermelden dat ik in 2023 veel pretparkresorts bezocht heb. Hoe ouder ik word, hoe meer ik kan genieten van ‘het totaalpakket’. Slapen in een mooi pretparkhotel hoort daar wat mij betreft zeker bij. Eventuele extra’s (zoals vroegere toegang) zijn ook mooi meegenomen. Bovendien maakt het je bezoek vaak wat relaxter, omdat je meerdere dagen het park kan bezoeken en gemakkelijk tot sluiting kan blijven en/of bij opening er kan zijn zonder aan comfort in te boeten.

We sliepen dit jaar (in chronologische volgorde) in Royal Pacific Resort (Universal Orlando), Caribbean Beach (Disney World), Grand Curiosa (Liseberg), La Cité Suspendue (Parc Astérix), Lapita (Dubai Parks & Resorts) en Charles Lindbergh (Phantasialand). Eén voor één topervaringen die ik iedereen zou aanraden. Als ik er eentje mag uitpikken, is het toch wel Parc Astérix. Wat mij betreft is dat al een (soms onderschat) toppark om voor één dag te bezoeken, maar in combinatie met een hotelovernachting is dat voor mij sowieso één van de leukere pretparkbestemmingen in Europa.

2023 was dus op alle vlakken een pretparktopjaar voor mij! Kwantitatief even goed doen in 2024 zal waarschijnlijk niet lukken, maar ik hoop op kwalitatief vlak wel weer genoeg mooie dingen te ontdekken.