Een man die pas overleden is, komt aan bij de hemelpoort en ontmoet daar Sint-Pieter die nieuwe bewoners van de Hemel naar binnen laat. Tijdens het aanschuiven ziet hij een grote muur waaraan duizenden klokken hangen. Hij vraagt aan Sint-Pieter waarvoor die klokken dienen.
"Dat zijn geen gewone klokken," antwoordt Sint-Pieter. "Dat zijn leugenklokken. Iedere persoon die leeft of ooit geleefd heeft bezit een eigen klok. Telkens als die persoon een leugen vertelt, verschuiven de wijzers één minuut. Op die manier is het voor ons heel eenvoudig om te kunnen zien wie vaak liegt en wie niet."
"Interessant," reageert de man, "Van wie is die klok daar eigenlijk?" voegt hij eraan toe terwijl hij wijst naar een klok die op twee minuten over twaalf staat.
"Dat is de klok van Abraham Lincoln," legt Sint-Pieter uit. "Hij heeft in zijn hele leven maar twee keer gelogen."
"En die klok ernaast?" vraagt de man. "Is die ook van iemand? De wijzers staan nog exact op middernacht."
"Dat is inderdaad een speciale klok," zegt Sint-Pieter trots. "Deze klok is van Moeder Teresa. Zij heeft tijdens haar leven nooit gelogen!"
"Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig," gaat de man verder. "Zou ik de klok van Donald Trump eens mogen zien?"
"Die hangt hier niet aan de muur," antwoordt Sint-Pieter. "Nu het zomer is en het zo warm is, heb ik hem op mijn bureau gezet. Ik gebruik die klok als ventilator."


Deze mop heb ik jaren geleden op internet gelezen met Elio Di Rupo in de rol van aartsleugenaar. Maar met Donald Trump vind ik ze eigenlijk leuker