Ik lees deze jaarlijkse rapporten graag, maar heb me er dit jaar nog niet echt in verdiept.

Algemeen valt het me wel op dat de algemene trend is dat het aantal bezoekers globaal gezien gedaald is voor de attractieparken, maar redelijk gestegen is voor de waterparken. Ook de musea zijn in stijgende lijn.

Het viel me ook op dat de Disneyparken achteruit gegaan zijn, maar ik denk dat er daar meerdere redenen voor zijn:
- Amerika: de sterke groei van de Universalparken, die met de themagebieden rond HP Disney een ferme hak gezet hebben. Dat maakt het voor dit jaar (en komende jaren) extra spannend wat de opening van de themagebieden rond Avatar en Star Wars zullen betekenen. Voorts ben ik ook benieuwd hoe de waterparken zullen terugvallen nu Lava Lagoon geopend is.
- Azië: zelfde liedje met Universal Studios, alsook nieuwe groepen als Fantawild en Happy Valley. Mooie prestatie voor Shanghai Disneyland (dat geen vol jaar open was), dus opnieuw benieuwd waar ze zullen stranden na een vol open jaar.
- Europa: mooie cijfers voor de meeste parken, maar de Disneyparken doen het minder. Vermoedelijk stelt een deel van de bezoekers zijn bezoek uit naar dit jaar (25 jaar + heropening van meeste attracties in onderhoud), alsook de vrees voor een terreurdaad. Ook het Louvre en Musée d'Orsay hebben slechte cijfers gehaald, terwijl Centre Pompidou en Cité des Sciences et de l'Industrie een behoorlijke groei kenden. Ergens toch wel tegenstrijdig, maar goed.

Verder ben ik benieuwd welke cijfers Aqualibi en Océade halen, want deze zullen volgens mij toch ook niet ver onder de top bengelen. Ik vermoed ook dat PDP in de komende jaren een plekje in de top verovert, net als WB, want beiden ontvangen nu ook jaarlijk zo'n 1,5 miljoen bezoekers (zowel pret- als waterpark samen).