Ik koos voor Ja, maar onder bepaalde voorwaarden. Ik zie de fastpassen vooral als een extra service naar je gasten toe. Betalend of niet laat ik dan nog even in het midden, maar ik vind het iets waar iedereen gebruik van mogen maken, maar in beperkte mate.

Het systeem van DLRP vind ik op die manier mooi: iedereen kan er gebruik van maken - het kost niets extra - en je kan het zo vaak gebruiken als je wilt, net zoals de andere bezoekers, maar er zijn ook een aantal belemmeringen op. Op die manier kan je je dag beter plannen en kan je juist enkele attracties meer doen die je anders niet zou gedaan kunnen hebben.

Een ander systeem is de quick pass bij een hotelovernachting, welke ik ook kan waarderen. Niet alle parken gaan 's ochtends vroeger (gedeeltelijk) open voor hotelgasten, of blijven 's avonds langer open. Op die manier kan je je ook nog iets extra eruithalen. Toen ik op trip ging vorig jaar hebben we enkel in EP 2 dagen gespendeerd, maar de andere hotels waren er gewoon om 's avonds aan te komen, te slapen en 's ochtends vroeg of op tijd in het park te kunnen zijn. Helaas kregen wij geen hotelvoordelen in PHL, maar we hadden dat hotel er wel speciaal voor geboekt! Hotelvoordelen zijn dus zeker een meerwaarde, of je er nu 1 nacht / 1 dag of 1 nacht / 2 dagen blijft of niet.

Een derde mogelijkheid die ik kan appreciëren is met bepaalde events zoals Halloween in Walibi Belgium. Vorig jaar maakte ik ook gebruik van de RIP Pass om zo een leuke dag te beleven. Grootste voordeel ervan vond ik dat je meteen (versnelde) toegang had tot alle spookhuizen. Voor de 5 attracties waarop we deze konden gebruiken, hebben we die slechts 2 keer gebruikt. De wachttijden vielen overal zeer goed mee... behalve bij de spookhuizen. Voor een die hard Halloween fan is zo'n RIP Pass dan een leuke extra, terwijl andere bezoekers die spookhuizen in mindere mate willen beleven.

De vierde mogelijkheid is het beperkte gebruik via acties, waarbij ik denk aan tickets voor Ravelijn in de Efteling (zie ik ook als soort fast pass systeem) of bij Voletarium in EP. Hierbij betreft het slechts een plaatsje op een attractie die je kan reserveren op een later moment, waar ook iedereen toegang tot heeft. Op die manier kan je nog even rondlopen in het park en verlies je zo minder wachttijd op het aangebroken moment. Je hoeft dan niet het hele park rond te rennen en overal passen gaan scoren en je toch te haasten om op het juiste moment terug te zijn.

De laatste is de Quick Pass actie van WB en Quick, waarbij je op een leuke manier een voordeel krijgt bij enkele attracties. Opnieuw voor iedereen toegankelijk en veel heeft het je niet gekost (ah neen, want je hebt ermee gegeten ook).

Conclusie, het is voor mij aanvaardbaar als:
- iedereen er gebruik van kan maken
- er beperkingen op zitten (aantallen, tijd...)
- het als extra voordeel wordt aangeboden
- als versterking van een beperkt / tijdelijk aanbod voor die hard fans
- om meer spreiding te krijgen bij iets speciaals of nieuws

Ik ga er echter niet mee akkoord als:
- de gewone bezoeker er de dupe van wordt (operations extra vertragen zodat je quasi verplicht wordt om er een te kopen --> maak dan de toegangsprijs wat hoger om de operations wat vlotter te laten gaan. Snel gerekend: € 2 duurdere toegang en 5000 bezoekers = € 10 000 meer inkomsten / budget voor operations. Die toegangsprijs wordt elke dag betaald (dus ook op kalme dagen met 1000 bezoekers) en heb je altijd beet. Op kalme dagen verkoop je quasi geen fastpassen waardoor je hier ook geen extra's aan verdient)
- er geen beperkingen op zitten: onbeperkt aantal passen per dag verkopen is echt not done! Op den duur zou je als gewone bezoeker je te min voelen als iedereen je zomaar legaal voorbijsteekt.
- de prijzen fel overdreven zijn. Thank God dat we het nog niet in onze contreien zien passeren, en laat deze maar bij Trump houden!