Mixed emotions en daarom een neutrale midden-stem..

Contra:
1. Het fijne gevoel van totale gelijkheid onder de bezoekers in o.a. EP, EFT, PDP en (in mindere mate wegens voordringpass voor logés in het allerduurste hotel) DLP/DS. Je planning & parkervaring wordt dan beloond (b.v. in EP de dag aanvangen met Zwitserland wegens laagste capaciteit).
2. Wat met een fastpass als er technische storingen zijn of wegens het weer alle attracties stil liggen? Meegemaakt in Heide Park.
3. Als het park uit winstbejag de operators (operations = handelingen, zegt de K. Van de Eeghem in mij!) dwingt tot trager werken, bedank ik toch. Thorpe Park en PortAventura gaven me soms die indruk.
4. Er zijn gratis alternatieven: FP van Disney, ERT / LRT voor hotelgasten of bij online-tickets (Thorpe, Alton, PHL), fast tickets bij online tickets (Liseberg), Quick-actie bij Walibi ...

Pro:
1. Zoals gesteld hierboven: zeker te overwegen in parken waar je minder komt. Die liggen doorgaans verderaf. Ver reizen om dan een halve dag aan te schuiven? Het voordeel van een fastpass tegenover een extra parkdag: die eerste kost je geen extra overnachting of biedt je de kans om de omgeving (stad, strand, ...) te beleven.
2. Ook aan te raden op een te verwachten drukke dag (PHL op Paasdag 2014: 2 x 4 Quick pass gekocht).
3. Niet tegen elke prijs. Hoewel tijdens een tweedaags bezoek, kocht ik in Mirabilandia op 2e Paasdag 2015 een all-day-all-rides -fastpass à 30 Euro. Op een kalme dag begin juli 2016 betaalde ik er maar 20 Euro voor. In vele andere parken krijg je hier in het beste geval eenmalig voordringen op enkele toppers voor. In Mira mag je niet front op de coasters voordringen, wat mooi is tegenover het plebs. Wat - volgens familiegetuigen - parken in de USA durven vragen voor allerhande passen vind ik buitenproportioneel. Hopelijk waait die ongunstige wind niet hierheen.