Parken mogen van mij gerust fastpasses verkopen, maar dan moet dat niet de spuigaten uitlopen en dan moet het een doordacht en correct systeem zijn.

Zo bezocht ik in 2014 Flamingoland, hét fastpaspretpark bij uitstek! Hun operations is niet bepaald om naar huis te schrijven. Je kon/kan er fastpasses aan €2 het stuk (per attractie) kopen en die lage prijs was waarschijnlijk zeer bewust. Attracties reden er continu voor de helft van de tijd met fastpassmensen. Om één voorbeeld te geven: ze hebben een kleine kinderachtbaan met één trein en de operations gingen als volgt te werk: een trein volledig vol met fastpass, een trein vol met mensen uit de 'gewone' wachtrij, een trein volledig vol met fastpassmensen, enz. Gewone wachtrijen schuiven er nauwelijks goed door en door de 'lage' fastpassprijs per attractie koopt iedereen het uit miserie. Het park heeft dus echt een verdienmodel hierrond gemaakt en dat is een voorbeeld van wanneer het NIET ok is fastpasses aan te bieden.

Ook in Gardaland in 2015 was het een beetje schandalig hoe ze met hun fastbassbeleid omgaan. Aan de grote attracties staan medewerkers iedereen tegen te houden om een fastpass aan te smeren voor €5 (tarief aangepast aan de grootte/populariteit van de attractie). Als mensen het willen kopen, doen ze dat, ga alsjeblieft niet gaan aandringen om het te kopen, want dan ben je weer de verkeerde kant aan eht opgaan met fastpasses. Toch moet ik zeggen dat het me er nooit echt opgevallen is/me gestoord heeft dat er fastpasses zijn wat wachttijden betreft.

Andere parken zoals Phantasialand en ook Walibi Belgium hebben het ook, maar zij zijn hier véél minder opdringerig in dan bovenstaande parken. Het is er, that's it. Fastpasses zijn dan ook precies minder frequent waardoor je er minder 'last' van hebt als 'gewone' bezoeker. Ik moet wel zeggen dat ze in Walibi Belgium nogal veel mensen voorlaten bij Pulsar. In elke boot wordt wel een rijtje fastpasses gelaten, wat een beetje veel is denk ik. Een keer per twee boten zou beter zijn. Maar over-all: zij doen het goed met hun fastpass-systeem.

Je hebt ook nog Disneyland, zij hebben ook een soortgelijk systeem en het is zelfs gratis voor iedereen. Je gaat gewoon een papiertje halen bij de attractie met je geplande instapdatum en je staat dan zogezegd virtueel in de wachtrij en kan ondertussen andere dingen gaan doen. Dit gaat niet zozeer over voorsteken, maar over je dag efficiënt indelen. Goed!

Ten slotte heb je nog grote parken die het systeem principieel weigeren in te voeren zoals Europa-park. In plaats van voorsteekpassen te verkopen, investeren zij natuurlijk énorm in de capaciteit van attracties. Parken die dat haar op hun tanden hebben staan en het ook nog eens erg goed doen, verdienen een applaus. Applaus!

Conclusie: Ja, parken mogen het aanbieden (ik gebruik het heel soms ook), maar onder voorwaarden. Op drukke dagen kan dit handig zijn om de dag wat comfortabeler te maken. Of om alle attracties op een kortere tijd te doen wanneer je wat minder tijd hebt om een park te bezoeken. Echter moeten parken erop letten dat het hun capaciteit niet (nog meer) om zeep helpt. Wat nog een absolute afknapper is, is dat men fastpassers vooraan (of achteraan) in de trein zet. Dat zijn gegeerde plekken en de mensen in de gewone wachtrij hebben er meestal al extra lang voor gewacht. Not done!