Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yelle8 Bekijk Berichten
Ik verbaas mij ervan dat er sommigen zijn die een probleem maken van het feit dat je met zo'n systeem de bezoekers in 'groepen' gaat opdelen adhv hun budget dat ze voor handen hebben. Dat is gewoon simpele prijsdiscriminatie en wordt echt o-ve-ral gebruikt. Ga maar eens naar een theatervoorstelling, reis eens met het vliegtuig of neem de trein. Daar worden ook verschillende soorten tickets verkocht en dat is toch ook gewoon geaccepteerd?
Onzin! In een trein of in een theater word je door zulke prijsverschillen niet benadeeld, in een wachtrij wel want je moet langer wachten. Je zou dan kunnen zeggen dat fastpasgebruikers anders ook in de gewone rij stonden, maar dat is niet helemaal juist want ze doen dankzij hun gebrek aan rijen veel meer attracties dan zonder fastpass.

Ik ben op zich tegen fastpass, maar ik durf het wel eens te gebruiken, zeker als ik in een (ver) buitenlands park zit. Idealiter komen fastpasswachtrijen op een bepaald moment samen met de 'gewone' rij, zodat je niet voorgestoken word aan de poortjes. Dan doe je al eens moeite om bij je groep te zitten, komt er één of andere fastpasser in je zitje zitten... Ergerlijk!

Het fastpass-systeem van Disney vind ik ook allesbehalve goed. De goede capaciteit die de attracties hebben word verminkt door de fastpassen, waardoor je onredelijk lang in de standbywachtrij moet staan. Bovendien is het een systeem dat je een beetje moet kennen om ermee overweg te kunnen, dus eigenlijk enkel voor de echte fans die er toch al vaak genoeg komen en in mijn ogen niet met wachtrijloze ritjes beloond moeten worden. Dat ze het maar snel aflassen voor mijn part.

Het meest ideale systeem vind ik nog dat van gereserveerde wachtrij eigenlijk: je hebt zo'n tamagotchi waarmee je een attractie selecteerd en dat ding zegt je hoelaat je daar moet zijn, een tijd die overeenkomt met de actuele wachtrij. Maar parken waar je gewoon geen fastpass nodig hebben blijven gewoonweg de beste oplossing.